Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Jeg har vært syk i mange år, og har vært til både lege og sykehus, men de finner ikke ut hva som feiler meg, så tenkte kanskje å høre om noen her inne har en ide? For 6 år siden ble jeg plutselig tom for energi. Hadde tre små barn og full jobb, så tenkte at det kunne være derfor. Dro til legen og tok en del blodprøver (jern o.l.). Ingenting galt. Slitenheten vedvarte, og noen mnd etterpå fikk jeg plutselig en hodepine som ikke gikk over. Jeg har fortsatt denne hodepinen, 24 timer i døgnet, men i varierende styrke. I tillegg har jeg vondt i halsen omtrent hele tiden. Kjennes ut som en begynne de halsbetennelse, men bare på venstre side. Jeg sliter også med dårlig konsentrasjon og nedsatt hukommelse. Noen steder på kroppen er jeg øm for berøring. Spesielt på lårene. Hvis noen f.eks. «dulter borti» meg på spøk, gjør det faktisk vondt. Jeg reagerer på mye mat, og har daglig magesmerter. Som regel så ille at jeg fysisk ikke klarer å stå på beina. Og jeg er fortsatt tom for energi, seks år etter at det startet... Hjelp? Vil bare få tilbake livet mitt! Anonymkode: dbe06...873
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Hvordan er kostholdet ditt? Anonymkode: 38a07...dd5
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er kostholdet ditt? Anonymkode: 38a07...dd5 Ikke veldig bra 🙈 Spiser sunt og variert, grove kornprodukter, masse grønnsaker, kjøtt og fisk. Men spiser også en god del sjokolade og potetgull etter at ungene er i seng 🙄😅 Anonymkode: dbe06...873
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Kanskje det er derdu må starte for å få mer energi? Kutt ut sukker og begynn å bevege deg mer. Kjøp en skritt-teller og øk forsiktig slik at du ikke starter for hardt og blir mer sliten. Dersom det er lenge siden sist får du tatt nye blodprøver og sjekker jern, d-vitamin, folsyre osv. pass på at du får nok søvn og drikker nok vann. ofte er det enkle det beste, så skader jo ikke å prøve! Anonymkode: 38a07...dd5
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 Hvordan er stoffskiftet ditt da? Det kan også være psykisk, alt fra depresjon til "møtt veggen" Er du sjekket for borelia? Det er ikke alltid man har sett en flått selv om man blir syk, den kan ha sittet er sted du ikke har sett den Jeg har ME, og sliter med mye av det samme pluss enda mer. Men for å få en ME-diagnose må alle andre sykdommer som gir fatigue utelukkes. http://www.me-foreningen.info/for-pasienter/symptomer/ Anonymkode: c28c6...b63
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er stoffskiftet ditt da? Det kan også være psykisk, alt fra depresjon til "møtt veggen" Er du sjekket for borelia? Det er ikke alltid man har sett en flått selv om man blir syk, den kan ha sittet er sted du ikke har sett den Jeg har ME, og sliter med mye av det samme pluss enda mer. Men for å få en ME-diagnose må alle andre sykdommer som gir fatigue utelukkes. http://www.me-foreningen.info/for-pasienter/symptomer/ Anonymkode: c28c6...b63 Stoffskifte OK. Jeg var ikke deprimert da jeg ble syk, men har i perioder vært deprimert etter at jeg ble syk, fordi det er så vanskelig å takle at jeg har «mistet meg selv». Er ikke deprimert nå. Borelia er ikke sjekket, men vi bor så langt nord at sjansen er veldig liten. Kan sikkert sjekke det allikevel. Anonymkode: dbe06...873
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det er derdu må starte for å få mer energi? Kutt ut sukker og begynn å bevege deg mer. Kjøp en skritt-teller og øk forsiktig slik at du ikke starter for hardt og blir mer sliten. Dersom det er lenge siden sist får du tatt nye blodprøver og sjekker jern, d-vitamin, folsyre osv. pass på at du får nok søvn og drikker nok vann. ofte er det enkle det beste, så skader jo ikke å prøve! Anonymkode: 38a07...dd5 Ja, jeg vurderer det. Jeg har i perioder vært flink med kosthold uten å merke endringer, men kanskje har jeg gitt opp for lett. Å gå turer har jeg også prøvd, men da føler jeg at jeg «bruker opp» den lille energien jeg har. Tre dager på fjellet med korte og rolige skiturer koster meg fort tre uker hvile etterpå. Anonymkode: dbe06...873
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 Du bør utredes mer! Mr av hode og nakke vil sikkert være fornuftig. Hvis det er tatt, gå tilbake til legen og be om mer hjelp. Anonymkode: b684e...5a2
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Jeg tenker matvareallergier når jeg leser innlegget ditt. Jeg fikk påvist cøliaki, mangel på div. vitaminer og lavt stoffskifte og jeg hadde en del av de symptomene du beskriver. Anonymkode: 00445...155
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Stoffskifte OK. Jeg var ikke deprimert da jeg ble syk, men har i perioder vært deprimert etter at jeg ble syk, fordi det er så vanskelig å takle at jeg har «mistet meg selv». Er ikke deprimert nå. Borelia er ikke sjekket, men vi bor så langt nord at sjansen er veldig liten. Kan sikkert sjekke det allikevel. Anonymkode: dbe06...873 Hemokromatose? Anonymkode: 83286...926
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker matvareallergier når jeg leser innlegget ditt. Jeg fikk påvist cøliaki, mangel på div. vitaminer og lavt stoffskifte og jeg hadde en del av de symptomene du beskriver. Anonymkode: 00445...155 Allergitester er tatt uten utslag, men legen har foreslått at det kan være intoleranser som ikke slår ut. Har fått tips om å prøve lav foodmap-diett, men har så langt ikke funnet overskudd til set, siden jeg føler at det er et «skudd i blinde». Kanskje jeg må gi det et forsøk. Anonymkode: dbe06...873
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hemokromatose? Anonymkode: 83286...926 Det har jeg ikke hørt om før, men takk for tips, jeg skal Google det ☺️👍🏻 Anonymkode: dbe06...873
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært syk i mange år, og har vært til både lege og sykehus, men de finner ikke ut hva som feiler meg, så tenkte kanskje å høre om noen her inne har en ide? For 6 år siden ble jeg plutselig tom for energi. Hadde tre små barn og full jobb, så tenkte at det kunne være derfor. Dro til legen og tok en del blodprøver (jern o.l.). Ingenting galt. Slitenheten vedvarte, og noen mnd etterpå fikk jeg plutselig en hodepine som ikke gikk over. Jeg har fortsatt denne hodepinen, 24 timer i døgnet, men i varierende styrke. I tillegg har jeg vondt i halsen omtrent hele tiden. Kjennes ut som en begynne de halsbetennelse, men bare på venstre side. Jeg sliter også med dårlig konsentrasjon og nedsatt hukommelse. Noen steder på kroppen er jeg øm for berøring. Spesielt på lårene. Hvis noen f.eks. «dulter borti» meg på spøk, gjør det faktisk vondt. Jeg reagerer på mye mat, og har daglig magesmerter. Som regel så ille at jeg fysisk ikke klarer å stå på beina. Og jeg er fortsatt tom for energi, seks år etter at det startet... Hjelp? Vil bare få tilbake livet mitt! Anonymkode: dbe06...873 Det jeg har uthevet i fet skrift er som å lese om meg selv. 😢 Jeg klarer nesten ikke å la barna klatre i fanget mitt, da all berøring (mer enn stryking på hud) gjør vondt. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi for noen måneder siden, etter å ha hatt plager i snart ti år. Jeg fikk foresten også diagnosen irritabel tarm for ett år siden, og det er veldig vanlig å ha begge disse to diagnosene samtidig. Jeg får medisinen Constella, og lever etter Low Fodmap så godt som jeg klarer. Det har hjulpet MYE på magesmertene! Be fastlegen din om henvisning til utredning av spesialister på sykehus, for både irritabel tarm og fibromyalgi. Det er beintøft å få en diagnose som fibromyalgi, da alt for mange tror dette er en oppdiktet diagnose. Mange tenker at man er lat. Likevel var det utrolig mange brikker som falt på plass da jeg fikk diagnosen. Anonymkode: 1a234...90f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 Er lymfeknutene dine sjekket ut? Dette med øm ved berøring kan være noe så enkelt som dårlig lymfedrenasje. Det kan også være at alle disse tingene er forskjellige symptomer på forskjellige ting, det må ikke være én og samme «tilstand». Har du vært hos fysioterapeut og sjekket for låsninger i nakken? Det kan gi skikkelig hodepine.. Be om videre utredning. Sjekk ALT, nye blodprøver, mr/CR, ultralyd på steder du er øm. Anonymkode: 50ba1...1d6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #15 Skrevet 18. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Stoffskifte OK. Jeg var ikke deprimert da jeg ble syk, men har i perioder vært deprimert etter at jeg ble syk, fordi det er så vanskelig å takle at jeg har «mistet meg selv». Er ikke deprimert nå. Borelia er ikke sjekket, men vi bor så langt nord at sjansen er veldig liten. Kan sikkert sjekke det allikevel. Anonymkode: dbe06...873 Vær obs på at allmennleger ikke er gode på stoffskifte. De har høyere toleranse for "feil"verdier enn en spesialist (endokrinolog?)har 😊 Anonymkode: 5dea1...d84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå