Gå til innhold

Er dette frekt og urimelig av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utfordring med å ikke få tilbake ting som blir tatt med til far. Far bryr seg konsekvent ikke og barna har ikke oversikt selv. Jeg har kode på min ytterdør og stadig vekk kommer barna uten varsel innom for å hente nødvendige og helt unødvendige ting. Det kan være alt fra en leke de fikk lyst å leke med til en nødvendig skolebok. Hva som blir tatt med når jeg ikke er hjemme har jeg ingen kontroll på.

Jeg vurderer nå å skifte kode når de er på samvær så ikke hjemmet mitt blir en forsyningslager for alt far ikke gidder å ha på stell. Men får litt klump i magen og, om de kommer til låst dør på vei til svømming og svømmingen ryker fordi de ikke kom seg inn for å hente badetøy. 

Kan legge til at jeg har sagt i fra at jeg ikke liker hentinge, spesielt når jeg ikke er hjemme. Uten noe endring.

Anonymkode: b5fc5...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha tatt dette med familevernkontoret sammen med far i første omgang. Prøv å få lagd en avtale der. Jeg mener at man så langt det går ikke skal la problemer mellom mamma og pappa gå utover ungene, dette selv om jeg virkelig forstår din side av saken. Det er som du selv påpeker mulig at ungene kan bli skadelidende oppi dette her. 

Anonymkode: 6082c...8fe

Skrevet

Synes det blir veldig feil for ungene, de anser jo tingene som sine. Skjønner det er snakk om skolebarn og hvordan tror du det føles å ikke få lov å hente badedrakten sin fordi de er hos pappa? De ser jo på badedrakten som sin, ikke din eller pappa sin....

Anonymkode: 11270...92c

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort! 

Jeg skjønner frustrasjonen din, men det er ikke ungene sin feil. Mitt hjem er barnas hjem. De har riktignok to hjem, men mitt hjem er alltid et av barnas hjem, uansett hvor de tilfeldigvis er på et gitt tidspunkt. Det må være slitsomt nok i utgangspunktet å skulle forholde seg til to hjem, om ikke vi voksne skulle gjøre det vanskeligere ved å stenge dem ute fra det hjemmet de ikke bor i for øyeblikket. Jeg ser for meg at et barn som kommer til låst dør hos en av foreldrene, vil føle at han eller hun ikke egentlig er en del av den familien. Barna mine bor her bare 50%, men de er 100% en del av min familie. De er ikke på besøk her annenhver uke. Hvis jeg låste døren for dem hver gang de var hos sin far er jeg redd de ville følt at de var på besøk i de ukene de faktisk bor her.

Anonymkode: d5f3e...7f1

Skrevet

Jeg skjønner at du blir frustrert, men du vil få far til å skjerpe seg ved å stenge barna ute? Det er jo ungene dette vil gå ut over, og om han ikke bryr seg om å ha ting på stell nå, så bryr han seg vel neppe noe mer etter at døra er låst. Eller er planen at når ungene gråter fordi det ikke ble svømming så skal han våkne og bli en bedre far? Dårlig plan. Da ender det jo med at barna har to foreldre som driter i om de har det de trenger. 

Skrevet

Hvis du savner noe når de er hos deg,kan du ikke be de gå å hente det hos far? Slik de gjør når de bor hos far ?

Anonymkode: 79ff1...b3b

Skrevet

Som skillsmissebarn selv ville dette nok føltes veldig belastende om min mor hadde gjort dette da jeg var barn. Veldig.

Du får lære opp barna bedre enn far, og få dem til å ta med ting tilbake. Så får du bite tenna sammen, og svelge kamelene.

Anonymkode: 03295...557

Skrevet

Hva er det de stort sett henter hos deg da ? Om du har hoved omsorgen  så er det din plikt å sende med det barns trenger av klær og utstyr til samvær.

Om far ikke gidder å kjøpe inn klær og utstyr, så burde du kjøpe inn som de kan ha liggende hos far. Feks så koster ikke brukte klær stort og hvorfor ikke bare ha noe badetøy liggende hos far ?

Om far nekter å kjøpe inn så kan ikke du gjøre noe med det siden du etter loven er pliktig til å sende med det som ungene trenger under samvær. 

Men kjøp inn brukt så slipper du å bruke masse penger og ungene slipper å pakke ned halve livet sitt hver gang de skal til far..

Anonymkode: 864c5...0df

Skrevet

What? Vurderer du å stenge barnas hjem for dem? Det er virkelig urimelig ja. 

Tenk deg selv om du som barn ikke fikk lov å gå inn i ditt eget hjem for å hente dine egne ting fordi din mor hadde låst døren. 

De tingene som blir borte er bagatellmessig i forhold til følelsen av avvisning dine barn vil føle på.. det er ikke deres feil at du og din eks ikke ville bo sammen lenger. 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det de stort sett henter hos deg da ? Om du har hoved omsorgen  så er det din plikt å sende med det barns trenger av klær og utstyr til samvær.

Om far ikke gidder å kjøpe inn klær og utstyr, så burde du kjøpe inn som de kan ha liggende hos far. Feks så koster ikke brukte klær stort og hvorfor ikke bare ha noe badetøy liggende hos far ?

Om far nekter å kjøpe inn så kan ikke du gjøre noe med det siden du etter loven er pliktig til å sende med det som ungene trenger under samvær. 

Men kjøp inn brukt så slipper du å bruke masse penger og ungene slipper å pakke ned halve livet sitt hver gang de skal til far..

Anonymkode: 864c5...0df

Dette.

Anonymkode: 55131...f69

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener. Vårt hus er også en forsyningssentral fordi biomor gidder ikke kjøpe klær og utstyr til dattera.  Og i tillegg kommer ikke tingene ofte ikke  tilbake, men vi ser ofte sønnene hennes bruke ting, feks ski og vintersko,  som vi har kjøpt inn (og gjerne ville arve til våre barn.) 

Men vi svelger den kamelen. 

Anonymkode: f47b3...f0b

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det blir veldig feil for ungene, de anser jo tingene som sine. Skjønner det er snakk om skolebarn og hvordan tror du det føles å ikke få lov å hente badedrakten sin fordi de er hos pappa? De ser jo på badedrakten som sin, ikke din eller pappa sin....

Enig. Mine har egen nøkkel og instruks om å låse etter seg, men utover det kan de hente hva de vil. Men så har jeg og faren deres en normal dialog, da. Du virker bitter og grinete på eksen.

Anonymkode: 8a36c...df4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Enig. Mine har egen nøkkel og instruks om å låse etter seg, men utover det kan de hente hva de vil. Men så har jeg og faren deres en normal dialog, da. Du virker bitter og grinete på eksen.

Det siste var til HI. Ikke til henne jeg siterte.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke ts virker "bitter og grinete" i det hele tatt, jeg forstår veldig godt at hun er lutlei av å måtte ha ansvar for eksens husholdning i tillegg til (og på bekostning av) sin egen. Fint for deg at du og din eks samarbeider og at du slipper dermed  problematikken ts har, synd at du ikke kan ha litt mer saklig og hyggelig tone også på nett.. 

Skrevet

Hvor ble det av hi da?

Anonymkode: edf53...577

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ble det av hi da?

Uhyre sjelden det lages en tråd her inne hvor alle, absolutt alle, er imot deg, så hun har nok stille og rolig trekt seg tilbake og gått litt i seg selv.

Dette forslaget var nok tenkt ut i affekt pga frustrasjon der og da, når hun har lest alle svarene her og tenkt seg om skjønner hun nok at det var veldig dårlig tenkt....

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din, men prøv å sette deg inn i hvordan barna vil føle det. Du låser døren til deres hjem så de ikke kan få tak i sine egne saker. Hvordan ville du føle det? Det blir som om de ikke har noe ekte hjem. Vær heller deres trygge havn.

Anonymkode: 19705...406

Skrevet

Ja, jeg skjønner at det er dritfrustrerende og at du blir lei, oppgitt og irritert, men nei, du kan ikke løse det på denne måten. 

Grunnen til det har du allerede fått opptil flere ganger her.

Anonymkode: 8cc6c...023

Skrevet

Jeg tror HI har hatt en tråd før her om det samme. Om jeg husker riktig så er det en uholdbar situasjon, ikke minst det at far også blir med inn i His hjem uten at hun har noen kontroll på når, hva som tas med osv.

Hvis Hi har hovedomsorgen så er hun ansvarlig for at barna har det de trenger også når de er hos far. Men hun er ikke ansvarlig for å kjøpe dobbelt opp av alt fordi far ikke gidder levere ting tilbake! Skal hun det må jo far betale langt mer i bidrag enn han gjør i dag...

En over her sier at pengene Hi må ut med for å kjøpe dobbelt opp er bagateller. Det er kanskje det om man har veldig god råd. Men til og med om hun kjøper brukt så vil det bli en betydelig ekstrakostnad. I tillegg virker det som om barna er såpass store nå at de uansett vil ha preferanser mtp. hva de ønsker å bruke av ting, ergo blir hun ikke kvitt problemet med at ting forsvinner og blir værende hos far selv når han ikke har barna.

Nå vet vi ikke hvor gamle barna til HI er, men de skal leve med delt hjem i mange år fremover. Da er det også til barnas beste at de slipper å hele tiden oppleve at det de trenger ligger i det andre hjemmet. Barna bør læres opp til å ta ansvar for ting selv slik at det å hente noe blir unntak, ikke hovedregel!

Hi, jeg ville gjort to ting. Ene, som en over nevnte, jeg ville fått far med til familievernkontoret igjen. Der ville jeg forsøkt å få en skriftlig avtale med ham på hvordan dere kan løse dette til barnas beste. Tenk gjennom hva som er gjennomførbart. Kan dere f.eks. enes om at dere forholder dere til lister over hva barna har med seg? Kanskje litt mer arbeid for deg før barna skal på samvær, men lager du da en kopi av listen så kan du gi en til far slik at han har en liste å gå etter når han/barna skal pakke når de skal tilbake til deg. Tar du deg tid til å gå gjennom ting når barna kommer så kan dere der og da oppdage at ting er glemt. Da kan du ev. be far hente det glemte med det samme.

Videre tenker jeg at du må snakke ordentlig med barna. De må lære seg gode vaner, de må lære seg å planlegge, de må lære seg å ta ansvar for seg selv og sine ting. Det er noe de uansett vil ha nytte av senere, ikke bare mtp. det å flytte mellom deg og far, men også på andre områder. Hvis de slipper å ta ansvar og alltid regner med at mamma eller pappa ordner opp, så gjør dere dem en bjørnetjeneste. Hvor store krav du kan stille til dem avhenger selvfølgelig av alderen deres. Men er de gamle nok kan de selv administrere slike lister, både før de drar til far og før de kommer tilbake til deg. Lister vil gjøre det lettere for dem å huske alt også, dvs. de får mindre stress rundt det å bo i delte hjem.

Hvis Hi er den som har hatt tråd her tidligere om det samme så mener jeg å huske at hun har god grunn til å ikke ønske/godta at hennes eks stadig går inn i hennes hjem. Lurer på hvor mange av de som har svart over her som synes det er helt supert at eksen kan gå inn/ut av deres hjem når de selv ikke er hjemme...?

Er barna gamle nok, Hi, ville jeg tatt en prat med dem, spurt dem om hvordan de opplever det å stadig oppleve at noen av tingene de trenger ligger i det andre hjemmet. Så ville jeg spurt dem om de har forslag til hvordan de kan glemme mindre både hos deg og hos far, eller om vi sammen kunne finne en løsning slik at de får det enklere og slipper å bruke ekstra tid og stress på henting eller ikke ha tilgang på ting. Og så bør du ha tenkt ut løsninger på forhånd, f.eks. det med lister.

Ring fvk mandag. Og ta en prat med barna så fort som mulig, den kan du ta uansett hva utfallet på fvk blir.

Og hvis heller ikke fvk og lister og ev. andre tiltak fungerer, da synes jeg det er greit at barna etter en periode opplever at det å hele tiden glemme og ikke ta ansvar får følger med f.eks. endret kode, men jeg ville ikke gjort det før alt annet er forsøkt. Det er ikke ideelt å ha delte hjem, men man gjør ikke barna noen tjeneste om man lar alt skure og gå heller. De må lære seg å tilpasse situasjonen. Glipp vil skje, men det er helt greit hvis det er unntak. Men det skal ikke være hovedregelen! Og at far ikke leverer ting tilbake er uakseptabelt.

Anonymkode: fd49a...6ba

Skrevet

Skifte kode så barna ikke an komme inn...???

Uff det er en meget egoistisk tanke hos deg! Det er barnas hjem, og de skal da virkelig ikke oppleve å komme hjem til stengt dør. Ta konsekvensene av samlivsbruddet du har påført barna, og svelg noen kameler!

Anonymkode: fa985...d50

Skrevet

stakkars barn

Anonymkode: fd0cb...e23

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis Hi er den som har hatt tråd her tidligere om det samme så mener jeg å huske at hun har god grunn til å ikke ønske/godta at hennes eks stadig går inn i hennes hjem. Lurer på hvor mange av de som har svart over her som synes det er helt supert at eksen kan gå inn/ut av deres hjem når de selv ikke er hjemme...?

Men hi har ikke skrevet noe om at eks går inn i hjemmet, så du kan ikke sette spørsmålstegn med hvor mange det er av de som har svart, som hadde godtatt det pga måten de har svart på. Hadde hun skrevet at eks gikk inn i hjemmet, så hadde kanskje svarene vært annerledes, men det har hun ikke gjort

Skrevet
4 timer siden, Helene Harepus skrev:

Jeg synes ikke ts virker "bitter og grinete" i det hele tatt, jeg forstår veldig godt at hun er lutlei av å måtte ha ansvar for eksens husholdning i tillegg til (og på bekostning av) sin egen. Fint for deg at du og din eks samarbeider og at du slipper dermed  problematikken ts har, synd at du ikke kan ha litt mer saklig og hyggelig tone også på nett.. 

Er det usaklig å kommentere tonen i et innlegg? For det var kun det jeg gjorde..

- og se der, du gjorde det jammen også! 

Skrevet

Nei, det kan du ikke gjøre. Det høres ut som vi har akkurat samme problem når det gjelder en far som ikke gidder å ha det på stell og som henter uanmeldt i tide og utide, men da føler jeg det er desto viktigere at i det minste jeg tilbyr et hjem der det alltid er på stell. Så har jeg heller svelget kameler i alle år, for det var tross alt min feil at jeg fikk barn med ham - ikke barnas. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det usaklig å kommentere tonen i et innlegg? For det var kun det jeg gjorde..

- og se der, du gjorde det jammen også! 

Ja, jeg oppfatter deg som usaklig når du slenger med leppa og kaller ts "bitter og grinete" kun fordi hun har sett seg lei av at eksen skyver barna foran seg for å slippe å ta ansvar, et problem du selv åpenbart ikke har erfaring med. Spesielt når du ikke tørr stå for det under eget nick.

Det er dessuten ingenting i hennes innlegg som tyder på hun er bitter og grinete, hun skriver saklig og snakker ikke nedlatende om eksen eller andre, det er ingen "tone" i hennes innlegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...