Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Dere som har trygd, hvor mye får dere pr barn i barnetillegg? Og er det begrensning på antall barn? Jeg er midt i en prosess i å søke trygd nå, å ser at jeg vil få vesentlig mindre i trygd enn i aap, som jeg nå går på (ca 60 000 mindre). Jeg lurer da på om barnetillegget er det samme som når man går på aap, eller om det også endres? Og hvor mye er dette på? Anonymkode: b2d0f...daf
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 Barnetillegget på ufør er mye høyere enn på aap, men det er behovsprøvd. Jeg får ganske nøyaktig 10.000 i barnetillegg for 4 barn, men da har jeg en mann som ikke har så høy inntekt. Når de skal beregne barnetillegget ser de nemlig på familiens samlede inntekt så om du har en mann som tjener godt får du antagelig ingenting. Jeg har gradert mot inntekt, altså tjener vi til sammen litt for mye til å få fullt barnetillegg, men lite nok til at jeg får en del barnetillegg. Det er også en regel som sier at din uføretrygd + barnetillegg til sammen ikke kan bli mer enn 95% av det du tjente før du ble syk. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/barnetillegg-til-uføretrygd Men hvorfor tror du uføretrygden blir lavere enn aap, min uføretrygd ble høyere enn aap. Selv om både aap og uføretrygd skal være 66% av inntekten du hadde før du ble syk er det litt andre regler når du blir ufør. Når du blir ufør regner de den inntekten du hadde opp til dagens verdi, de omregner deltidsjobb opp til hva du ville tjent i 100% stilling og de ser bort fra år du har hatt permisjon med små barn. De leter frem de beste årene fra før du ble syk, og ikke som med aap som de helt konsekvent tar de tre siste årene. Anonymkode: 15fe3...cfe
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Hva må man tjene til sammen da for å få barnetillegg? Min partner har 470 000 i inntekt og hvis jeg da får minstesats på trygd? Anonymkode: b2d0f...daf
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva må man tjene til sammen da for å få barnetillegg? Min partner har 470 000 i inntekt og hvis jeg da får minstesats på trygd? Anonymkode: b2d0f...daf Da kommer dere under grensen Mannen min tjener 420.000 i året, også har jeg 270.000 i uføretrygd, og da får jeg barnetillegg. Men om du har minstesats i aap får du vel ikke mindre i uføretrygd? Minstesatsen på i ufør er vel høyere enn minstesats aap? Anonymkode: 15fe3...cfe
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 Får ca 14000 utbetalt i måneden nå, trodde det er minstesats på aap? Pluss litt i barnetillegg hver mnd nå. Var på møte i dag, å de sa da at det kan skje at uføre blir mindre enn aap Anonymkode: b2d0f...daf
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 Minstesats på aap er 2G (2 x grunnbeløpet) mens minstesats på ufør når du har ektefelle/samboer er 2,28G, så minstesatsen på ufør er høyere Anonymkode: 15fe3...cfe
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 Takk for svar. Ble litt beroliget nå med at vi i det minste får litt mer i barnetillegg. Er jo ikke så lett å omregne mine beste år, men får prøve i morgen. Anonymkode: b2d0f...daf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå