Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Jeg skal begynne på bacheloroppgaven og skal skrive om hvordan sykepleiere kan ivareta pasienter med demens og diabetes type 2? Trenger innspill til tematikk jeg kan fokusere på. Står nemlig litt fast på bachelorskissa. På forhånd tusen takk 😍 Anonymkode: 8bfe3...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 Jeg ville vært mer konkret, f.eks hvordan ivareta hygiene hos personer med demens, eller f.eks lindre smerter. Eller et annet tema du vil utdype. Anonymkode: a3be9...f9c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Nå ser jeg at du mener demente som har type 2 diabetes og hvordan ivareta dem. Jeg lurer da på hva er problemet med en som har type2 diabetes og demens? Det er stor forskjell på om pas bor hjemme, eller er på sykehjem. Hvor langtkommen demensen er. Ellers så er jo utfordringen litt at pas bestemmer over sitt eget liv, og hvor mye den vil følge opp med medisiner. En langkommet dement kan f.eks nekte å ta medisinen, måle blodsukker. Der er det litt å etiske vurderinger opp mot konsekvens. Anonymkode: a3be9...f9c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville vært mer konkret, f.eks hvordan ivareta hygiene hos personer med demens, eller f.eks lindre smerter. Eller et annet tema du vil utdype. Anonymkode: a3be9...f9c Du har nok rett i at jeg bør være mer konkret . Pasientfortellingen jeg skal bruke omhandler en pasient med langkommet demens og pasienten har ofte høyt blodsukker. Hvordan kan jeg vinkle problemstillingen ifht det? Evt kan jeg dikte opp at pasienten motsetter seg å måle blodsukkeret og hvordan det kan håndteres ? HI Anonymkode: 8bfe3...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå ser jeg at du mener demente som har type 2 diabetes og hvordan ivareta dem. Jeg lurer da på hva er problemet med en som har type2 diabetes og demens? Det er stor forskjell på om pas bor hjemme, eller er på sykehjem. Hvor langtkommen demensen er. Ellers så er jo utfordringen litt at pas bestemmer over sitt eget liv, og hvor mye den vil følge opp med medisiner. En langkommet dement kan f.eks nekte å ta medisinen, måle blodsukker. Der er det litt å etiske vurderinger opp mot konsekvens. Anonymkode: a3be9...f9c Nå ble jeg veldig usikker på problemstillingen min. Vet i alle fall at jeg må konkretisere den mer. Pasienten har hatt TIA og det kan jo være som følge av langvarig høyt blodsukker. Hvordan kan jeg vinkle problemstillingen? Hvordan forebygge senkomplikasjoner ved dia type 2 hos personer med demens? HI Anonymkode: 8bfe3...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #6 Skrevet 16. februar 2018 anbefaler å ha en veldig konkret og snever problemstilling. Viktig at oppgaven du skriver svarer på problemstillingen din. Syntes det siste du skriver høres veldig bra ut, men ville spesifisert om det var hos hjemmeboende eller på institusjon. Har du sjekket om det er lett å finne litteratur på dette temaet? Anonymkode: 1664e...5fe
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #7 Skrevet 16. februar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: anbefaler å ha en veldig konkret og snever problemstilling. Viktig at oppgaven du skriver svarer på problemstillingen din. Syntes det siste du skriver høres veldig bra ut, men ville spesifisert om det var hos hjemmeboende eller på institusjon. Har du sjekket om det er lett å finne litteratur på dette temaet? Anonymkode: 1664e...5fe Vet at det er lurt med snever problemstilling. Det skal tross alt være bare 7500 ord. Jeg skal skrive om en pasient med demens som er i sykehjem. Kanskje jeg kan spesifisere at dette gjelder dårlig regulert diabetes? HI Anonymkode: 8bfe3...a4a
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #8 Skrevet 16. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vet at det er lurt med snever problemstilling. Det skal tross alt være bare 7500 ord. Jeg skal skrive om en pasient med demens som er i sykehjem. Kanskje jeg kan spesifisere at dette gjelder dårlig regulert diabetes? HI Anonymkode: 8bfe3...a4a Lett å finne litteratur på demens og diabetes, men spørs når jeg snevrer inn problemstillinga mer om det blir mer utfordrende å finne litteratur. HI Anonymkode: 8bfe3...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå