Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #1 Skrevet 16. februar 2018 Jeg har en 16 åring og 10 åringen. Og spesielt med 10 åringen, så føler jeg at vennene er svært lite selvstendige. De blir kjørt rundt overalt, er de på besøk hos en venn som bor 500 m unna, så blir de kjørt og hentet, de kan ikke gå eller ta buss noe sted. Bortsett fra til og fra skolen, da er de mange som tar buss. Er mitt barn hos en venn, 500 m unna, så får barnet gå, er han hos barn som bor langs der bussen til skolen går, så får han ta bussen. Han har busskort, og bussen går ofte. Han tar og buss til aktiviteten sin i sentrum, så henter jeg. Og han tar toget alene til sin far. Og det går jo veldig fint. Men noen av foreldrene har kjørt han hjem, for stakkars han kan ikke ta bussen. Og noen av foreldrene mener at min sønn er for ung til dette. Men han ønsker det selv, han er jo selvstendig. Og er veldig vant til å ta buss og tog. Han klarer og fint å være alene hjemme, ordne seg mat, lage matpakke osv. Jeg lager matpakke til han 95% av tiden. Men det er jo veldig fint at han klarer det selv, de dagene det trengs. Vi har hatt besøk av unger som ikke smører brødskiven sin selv, så jeg eller sønnen min må gjøre det. Og de er snart 11 år. Anonymkode: 33a28...d9e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #2 Skrevet 16. februar 2018 Dette hørtes ekstremt ut. Jeg har bare en førsteklassing, men han går selv til og fra venner som bor 500 meter unna, og han smører brødskiver selv... Anonymkode: 084f5...539
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #3 Skrevet 16. februar 2018 Jeg har en på 10 og en på 13. De klarer det meste selv, men vi hjelper til med noe. De går, sykler eller tar toget til venner og de fleste aktiviteter, men vi henter ofte hvis det er kveld og med enn 2 km omtrent. De drar til sentrum på kino eller biblioteket selv og passer selv på at bøker blir levert tilbake. De smører mat selv, også matpakke, og pakker hvis vi skal på ferie. Jeg kan godt sende dem i butikken for å handle eller hente en pakke og de passer stort sett på egne lekser. Innimellom vasker de tøy og lager mat. Samtidig må vi jo minne dem på ting stadig vekk, høre på gleder og sorger fra skolen, komme med løsningsforslag osv. De klarer det aller meste, men de er ikke voksne nok til å ha ansvaret til slutt. Anonymkode: 35e12...0b5
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #4 Skrevet 16. februar 2018 Oj, helt enig i at de ungene var lite selvstendige. Da jeg var 12 tok jeg flytoget til Gardermoen og flydde uten assistanse til besteforeldre i utlandet. Det var aldri noe stress. Virker som ungene våre får mer og mer puter under armene, det er skremmende. Takk og lov for at ungene går i en barnehage hvor de trener på å bli selvstendige. De som bor nærmest får også gå selv til og fra barnehagen. Anonymkode: 5d8cf...8d3
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2018 #5 Skrevet 16. februar 2018 Mine er rundt 10 år. De får ta endel offentlig kommunikasjon alene, men dessverre er endel naturlige endestasjoner rundt her forbundet med narkotika, vold og gjenger. Så en ok løsning for oss er feks tog alene til Oslo sentrum, en slektning møter og følger til feks nytt transportmiddel ut av sentrum og dit de skal. Å ta seg igjennom Oslo sentrum alene synes jeg de er for små til. Samtidig vokste jeg selv opp i Oslo og fartet alene rundt i sentrum på samme alder 🙈 Synes ikke det alltid er så lett og vite hvordan man skal gjøre slikt som dette jeg... Anonymkode: 1f023...0e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå