Gå til innhold

Venner med ubegrenset dataspilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har en venn som ikke driver med noe organisert etter skoletid. Han går rett hjem etter skolen og tilbringer mesteparten av tiden inne mens han spiller (uansett vær). De er 10 år og han har gjort dette i noen år allerede. Han har ingen restriksjoner på spilletid og ingen oppfordring om å gå ut og leke etc. Han er stortsett bare inne og spiller. Som regel har han venner med seg fra skolen og de går storsett dit ettersom de andre har restriksjoner. Jeg kjenner jeg synes synd på denne gutten som ikke har noen hobbyer/aktiviteter utover spillingen og jeg synes ikke det er greit at min sønn drar der veldig ofte da jeg ønsker at han gjør på andre ting etter skolen enn å spille i timesvis. Noen tips til hvordan vi best håndterer dette?

Anonymkode: 22be3...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går inn og bestemmer hvor ofte og hvilke dager barnet ditt får gå dit.

Anonymkode: a56f7...f2e

Skrevet

Du kan begrense hvor mye sønnen din er der, men selvfølgelig ikke legge føringer på hva de driver med der (så lenge det er lovlig og ufarlig). Vil du ikke at sønnen din skal spille får du be ham la være å dra dit, eller la være å spille når han er der, uten å diktere hva de andre barna gjør. 

Anonymkode: eb9a2...e42

Skrevet

Enig med de andre her. Du styrer selv hvor ofte din sønn kan være på besøk der. Utover det har du ikke så mye du skulle sagt.

Skrevet

Det er ikke skadelig å spille på besøk hos en venn, de er jo samtidig sosiale, snakker sammen, engasjerer seg i et spill sammen osv. Dette hadde jeg ikke skjenket en tanke...

Din sønn har restriksjoner hjemme, han er fritidsaktiviteter og flere venner, at han er hos denne "spillegale" noen ganger i uka er overhodet ikke skadelig for din sønn.

Anonymkode: 22947...4eb

Skrevet

Jeg ser at jeg formulerte meg litt for dårlige i innlegget. Mente jo selvsagt ikke at jeg skulle diktere de andre. Andre barn må få gå der de vil, når de vil (forhåpentligvis i samsvar med sine foreldre). Det vi gjør nå er å begrense når gutten vår går dit. Men jeg klarer likevel ikke å fri meg fra at det er en litt lettvindt løsning. Ettersom jeg forstår på andre som kjenner familien så er ikke gutten med på noe da foredrene helst ser at han styrer seg selv slik at det blir minst mulig oppfølging fra deres side. Gutten vår har prøvd å få han med på andre ting, men ettersom han aldri oppmuntres til noe hjemmefra foretrekker han å sitte inne å spille. Kanskje det er helt greit. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser at jeg formulerte meg litt for dårlige i innlegget. Mente jo selvsagt ikke at jeg skulle diktere de andre. Andre barn må få gå der de vil, når de vil (forhåpentligvis i samsvar med sine foreldre). Det vi gjør nå er å begrense når gutten vår går dit. Men jeg klarer likevel ikke å fri meg fra at det er en litt lettvindt løsning. Ettersom jeg forstår på andre som kjenner familien så er ikke gutten med på noe da foredrene helst ser at han styrer seg selv slik at det blir minst mulig oppfølging fra deres side. Gutten vår har prøvd å få han med på andre ting, men ettersom han aldri oppmuntres til noe hjemmefra foretrekker han å sitte inne å spille. Kanskje det er helt greit.

Men hvordan anser du det som ditt problem?

Anonymkode: c7d9a...4db

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan anser du det som ditt problem?

Ikke på noen annen måte enn at jeg bryr meg om denne gutten. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke på noen annen måte enn at jeg bryr meg om denne gutten.

Men da må du snakke med foreldrene hans, og si at du er bekymret.

Skrevet

Ring barnevernet da vel, eller fly på bygda og ytre dine bekymringer. Å passe sine egne saker bør på ingen måte vurderes! Gi de inn 💪

Anonymkode: e5c68...811

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke fint, bra og utviklende, hvis det er det du mener. Men de foreldrene har tatt dette valget på vegne av sitt barn. Hvis du mener de utøver omsorgssvikt må du jo melde fra om det. Men ellers er det ikke i din makt å endre deres holdninger.

Anonymkode: a56f7...f2e

Skrevet

Vår gutt er slik, men er noe eldre enn denne gutten. Vi har forsøkt en hel haug med idretter og fritidsaktiviteter, men det eneste han interesserer seg for er datamaskinen og annen elektronikk. Han har Asperger og er meget restriktiv. Databruken gjør at han kan være sosial, har noe å snakke om med de andre i klassen og gjør at han både skriver og leser. Han får spille ubegrenset på hverdager etter skolen og frem til leggetid som belønning alle "gode" dager. Det forutsetter selvfølgelig at han har gjort det han skal, spiser middag som en familie og avslutter ved leggetid. I helgene er det ofte turer ut eller besøke familie. Han får selvsagt spille når vi ikke finner på noe sammen. Spillingen roer han ned etter en lang dag med inntrykk. Datainteresse hos barn og unge er ingen grunn til å melde foreldre til barnevernet. Så lenge barnet får mat, husrom, oppfølging, hjelp, kos, støtte, veiledning, går på skolen osv så ser jeg ingen grunn til å være bekymret!

Anonymkode: a0db0...356

Skrevet

Jeg har en gutt som fungerer dårlig i organisert fysisk aktivitet. 

Dette med å spille kan være en arena enkelte både lykkes og blomstrer. De som sliter med sosiale koder synes kanskje det er lettere når det er via en PC. Engelsk blir plutselig gøy og nødvendig. Så det trenger ikke å være synd på han. Det avhenger av en del andre ting i så fall. 

Anonymkode: a3e58...831

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg var som deg da gutten min var på samme alder. Jeg var streng på spilletid, hva han spilte, hvor han spilte samt at han måtte drive med noen form for idrett for å holde seg aktiv. 

Vår gutt prøvde alt mulig av idrett og aktiviteter. Han ble aldri noe god nok og opplevde detfor ikke mestring. Det var ingen glede. Det var mas og  press. Han har store konsentrasjonsvansker (add) og dårlig (fin)motorikk, koordinasjon og sliter dermed også på skolen. 

Nå går han i 8. Klasse og jeg bestemte meg for å slække på kravene. Han må gjøre lekser, delta under middag, gjøre husplikter og skru av siste halvtimen av kvelden, men ellers er det fri tilgang. Gaming er en stor del av livet hans. Nå skjønner jeg han! For første gang på lenge føler han seg flink. Ordentlig flink. Han er en av de beste faktisk. Bedre enn de som har spilt i mange år. Bedre enn de som er eldre  enn han. Alle han spiller med vil ha han på laget. Han er roligere, slapper mer av. Han får utløp for rastløsheten sin. Både motorisk og mentalt. Han er blitt veldig god i engelsk, bedre finmotorikk og dermed på skolen. Han er mer sosial. 

Klart jeg skulle ønske at det var fotball o.l.som var den store lidenskapen hans, det han brant for. Det han brukte tid på. Men heller gaming enn ingenting. Gutten min stråler jo nå ❤

Anonymkode: 87b2f...c1d

Skrevet

Hva med å invitere denne gutten til dere en ettermiddag i uka, evt etter skoletid, og inkl middag? Kan jo være vanskelig for denne gutten å komme seg ut når alle andre er med på fritidsaktiviterer som han ikke kan/får delta på.

Ring og hør med foreldrene om det passer at han kommer etter skoletid en dag i uka.

Anonymkode: b3522...54a

Skrevet

Alt man skal stikke nesa si i...

Anonymkode: 3b114...768

Skrevet

Min sønn er 11 år, og får spille så mye han vil. Her og har vi prøvd utrolig mange idretter, men han finner ikke noe han liker. Han går på en aktivitet i uken, men det er ikke idrett. Ellers er han med venner hjem, har med venner hjem. Han leker litt og, og har en hobby. Han er og sosial med meg, ser film, spiller brettspill osv. Og han slet i engelsk før, nå er han en av de beste i klassen.

Mitt inntrykk er at kompisene hans har det likt. 

Anonymkode: 5e45b...4f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...