Gå til innhold

Større sjanse for hjertestand ved overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner døde av hjertestans å hun var ikke mer enn 50 år :( kjenner at det gjør meg livredd for at det samme plutselig skal skje med meg;sønnen min som ikke har andre enn meg. 

Er det mer sannsynlig å få hjertestans når en har røyket i over 20 år,spiser mye usunt å er overvektig? Eller kan det like godt skje en slank person som spiser sunt?

Anonymkode: 22f37...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer sannsynlig. Høyere risiko for åreforkalkning. MEN, det er også mye genetikk og flaks/uflaks med i bildet.

Anonymkode: d31d0...67c

Skrevet

Hjertestans skulle det selvsagt stå i overskriften,men får ikke endret den.

Skrevet

Definitivt større risiko. 

Men hjertestans forårsakes jo av et eller annet, infarkt eller slag eller hva som helst igrunn. Så det er litt uklart hva dødsårsaken er her. 

Anonymkode: d67db...fda

Skrevet

Svogeren min fikk hjerteinfarkt og holdt på å dø da han var 42 år, kombinasjonen overvekt, glad i alkohol, overvekt og røyking var ikke helt heldig for han gitt. Han ble operert, men hadde to hjertestans hvor de måtte bruke hjertestarter for å få liv i han igjen. Han overlevde heldigvis da.

Men det er jo allmennkunnskap at overvekt, røyking og dårlig kosthold øker sjansen for hjerte og karsykdommer.

Kanskje du bør bruke dette som motivator for å ta bedre vare på helsen din?

Anonymkode: 785cb...500

Skrevet

Jeg er slank,spiser sunt og røyker ikke, så jeg er vel ikke egentlig i risikogruppen. Men klart dette var en skremmende opplevelse,det var ingen som trodde at hun plutselig skulle dø av hjertestans.

Skrevet

Jeg tror at det er mange faktorer som spiller inn,ikke bare overvekt. Min bror er veldig overvektig, har veldig dårlig kosthold og trener absolutt ingenting. Men han har kjempefint blodtrykk, puls, blodsukker og kolestrol - alle prøver som tas er bra. Mens jeg som og er overvektig, men er mye mindre overvektig enn han og har endel bedre kosthold, har kjempehøyt kolestrol, blodsukker på grensen til diabetes, dårlig pust osv. Begge er tidligere røykere, jeg røyket mer og lenger enn han. Så jeg tror det kan skille mye fra person til person.

Anonymkode: e3010...d26

Skrevet

Definitiv høyner det risikoen! Arv spiller også en stor rolle. 

For å trøste deg; det må vel være den beste måten å dø på; uten at man merker noe som helst, og uten forvarsel. Håper jeg dør av hjertestans heller enn å pines ihjel av kreft! Dø skal vi alle.. 

Anonymkode: abc8a...f48

Skrevet

Ordet hjertetans er litt misvisende. Hjertet stanser sjeldent, men det er flimmer da. I tilfeller der det er en hjertestarter som starter hjertet har ikke hjertet stoppet.

Egentlig så starter ikke en hjertestarter hjertet. Det stopper det, slår ut alle impulser for at det skal komme i rett rytme.

Uansett, en som er overvektig vil ha et mye større press på hjertet hver eneste time i døgnet. Det er en stor kropp som skal ha blod og næring, som er hjertets oppgave. Hjertet er en muskel, som vokser. Overvektige har ofte forstørrete hjerter. De får hjertesvikt.

Det at hjertet bare stopper opp, kan skyldes annen sykdom i hjertet. Men overvektige er myyyyye mer utsatt. Livstilsykdommer i høysetet er hjerte/kar sykdommer. Om ikke hjertet stopper, kan en emboli sette seg i lungen og gjøre at du ikke får pustet. Det kan løsne plakk fra venene i beina, som kommer til hjernen, da kan hjertet stoppe...SÅ jo, man er mer mye om masse mer utsatt...

Sa jeg som 15 kilo med overvekt...

Skrevet

Risikoen er svært, svært liten før 50- 60 i utgangspunktet. Er du mann har du x 3 større risiko for hjerteinfarkt enn om du varer kvinne, mens røyking og overvekt "bare" øker risikoen med 2.  

Anonymkode: 866e1...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...