Gå til innhold

Skolen bruker enhver anledning til å droppe gym

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min går i 3.klasse. Fordelt på trinnet er det en god del aktive gutter. Som jeg tenker har god utbytte av gymtimene, men det blir ikke prioritert av lærerne. Alt som ikke inngår i vanlig undervisning går utover de stakkars to-timene i uken. Drar de på teater på torsdag, droppes gym på onsdag. Så da sitter de å har diktat i stede for gym. Skal lærerne på kurs og det må leies inn vikar dropper de gymmen. Jeg kan bare snakke for min egen sønn, men han er ganske sterk fagelig, får gode tilbakemeldinger i alle fag, men leksemengden og arbeidspresset i timene ødelegger læreviljen hans. Jeg har snakket med en del av de andre mammaene, de syns også at dette er helt teit. 

Gjør de det på samme måte hos dere? Jeg trodde aktivitet hos barn var noe som var veldig aktuelt i disse dager, vår skole syns tydeligvis ikke det. 

Anonymkode: 84890...2a3

Skrevet

Nei her tar de gjerne gym en annen dag om de skal på teater elller noe når det er gym. De har fokus på aktivitet.

De kan gjerne droppe inne gym og dra på ski,skøyter eller aketur der de er aktive. Da får også ungen bli igjen etter skolen om de vil og foreldrene syns det er greit.

Helt klart noe dere kan ta opp med skolen.

Anonymkode: 10603...0e7

Skrevet

De har ikke lov til å konsekvent bytte ut gymtimene med alt annet. Dersom de drar på teater på onsdag, mister de de timene som skulle ha funnet sted på onsdag. Da er det gym på torsdag som alltid. Men drar de på teater på torsdag derimot, da mister de gym. 

Høres ut som om skolen din er rammet av PISA-syken: ingen ting må ta vekk norsk/matte/engelsk fra timeplanen, for da vil det synes på nasjonale prøver. 

Feilen er imidlertid at uten fysisk aktivitet, går læringen saktere...

Anonymkode: dcae0...7ca

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om faktisk, på skolen der mine barn har gått har de mistet det de har i den/de timene de gjør andre ting. Fysisk aktivitet er jo kjempeviktig i disse tider hvor det er mye stillesitting, både på skolen og hjemme.

Ta det opp med skolen, gjør de ingenting med det, så tar du det videre.

Anonymkode: 85cba...401

Skrevet

Skal noe vike så må det jo være uvesentlige fagområder som uansett foreldrene kan dekke selv.

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Skal noe vike så må det jo være uvesentlige fagområder som uansett foreldrene kan dekke selv.

Mener du at du er enig med skolen? Eller hvilke fagområder tenker du på? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har ikke lov til å konsekvent bytte ut gymtimene med alt annet. Dersom de drar på teater på onsdag, mister de de timene som skulle ha funnet sted på onsdag. Da er det gym på torsdag som alltid. Men drar de på teater på torsdag derimot, da mister de gym. 

Høres ut som om skolen din er rammet av PISA-syken: ingen ting må ta vekk norsk/matte/engelsk fra timeplanen, for da vil det synes på nasjonale prøver. 

Feilen er imidlertid at uten fysisk aktivitet, går læringen saktere...

Jeg er så enig! De trenger det lille avbrekket gymtimen gir. Blir jo helt meningsløst med mat og helse undervisning fra helsesøster, når skolen selv nedprioritere mosjon. Læreren er veldig opptatt av tempo på oppgavene, på bekostning av at mange av elevene faktisk forstår oppgavene. Hi 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at du er enig med skolen? Eller hvilke fagområder tenker du på? 

Gym og kunst og håndverk er tullefag i forhold til ordentlige skolefag, det er selvsagt den tiden som bør tas om det trengs ekstra tid til noe.

Skrevet
18 minutter siden, sug lut skrev:

Gym og kunst og håndverk er tullefag i forhold til ordentlige skolefag, det er selvsagt den tiden som bør tas om det trengs ekstra tid til noe.

I dagens samfunn med stadig økende overvekt hos barn er det desto viktigere med fokus på fysisn aktivitet.

Anonymkode: 266f4...1f4

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I dagens samfunn med stadig økende overvekt hos barn er det desto viktigere med fokus på fysisn aktivitet.

Anonymkode: 266f4...1f4

Og det er en foreldresak, om noe av skoledagen må vike.

Skrevet
57 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg er ganske enig med deg, men er uenig i at gym bør vike hver gang. For mine barn som er aktive på fritida og slanke er det greit. Men de som har udugelige og inaktive foreldre trenger det. Da kan heller kunst og håndverk og KRLE vike ved behov.

Anonymkode: 04e3c...5a1

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Sosialdemokraten i meg skriker, da skolen har som oppgave å kompensere det den kan for uduglige foreldre.

Likevel er jeg imot å bruke ressurser på skolemat, da jeg godt kan sørge for mat mot at skolen bruker ressursene på undervisning.

Jeg er nok litt delt..

Anonymkode: 962c1...ff4

Skrevet
3 minutter siden, sug lut skrev:

Hvorfor er det en foreldresak med gym, men ikke andre fag?

Det er ikke vanskelig å ta igjen det elevene lærer på barneskolen, men helse er vanskeligere å gjøre noe med. En voksen innandrer som aldri har gått på skole og er analfabet gjennomfører ofte grunnskolen pensum fra 1. Til 10. klasse på 3 år. Det er ikke så mye de lærer på skolen som de ikke ville lært likevel.

Anonymkode: 0e221...be3

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det en foreldresak med gym, men ikke andre fag?

Det er ikke vanskelig å ta igjen det elevene lærer på barneskolen, men helse er vanskeligere å gjøre noe med. En voksen innandrer som aldri har gått på skole og er analfabet gjennomfører ofte grunnskolen pensum fra 1. Til 10. klasse på 3 år. Det er ikke så mye de lærer på skolen som de ikke ville lært likevel.

Anonymkode: 0e221...be3

Når du ser deg rundt her inne er det lite som tyder på at norsk, engelsk eller samfunnsfag kan dekkes av foreldrene selv. Enhver idiot kan imidlertid ta med ungen ut og gå tur, sparke fotball eller gå på ski. Det handler om vilje, ikke evne.

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Feil. Barn og yngre ungdom lærer mye mindre i de akademiske fagene hvis de ikke samtidig får de praktisk/estetiske disiplinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...