Gå til innhold

9 år og veldig lat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orker ikke å smøre maten selv. Sa til henne at da fikk hun være uten mat. Hver dag setter seg hun bare ved bordet og forventer å få alt servert. Såvidt hun gidder å ta tallerken sin etter seg. Normalt? Jeg sa hun fikk være uten mat om hun ikke kunne smøre seg mat selv, er det innafor?

Anonymkode: a8f5f...356

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det innafor om hun ikke er veldig syk. Still krav til henne.

Anonymkode: 2dcf5...9db

Skrevet

Hun er vel slik fordi det har fungert hittil. Det er jo du som voksen som må lede henne på rett spor, slik at hun tar ansvar for de gjøremålene du ønsker hun sksl bidra med. 

Anonymkode: 66540...7bf

Skrevet

Har jente på 9 jeg også. Noe av det samme. Hun ber ikke meg lage mat, men rydde aldri etter seg. Jeg må alltid mase. De andre to gjør det automatisk uten beskjed. Mast på henne i over et år nå. Før det gjorde hun det automatisk.

helt innafor å si hun må lage egen mat eller være sulten. Hun klarer å lage mat selv, så er hun sulten nok, så gjør hun det

Anonymkode: 1186f...0a0

Skrevet

Mine to var slike inntil nyttår. Da fikk jeg nok rett og slett. 

Har tvillinger med puter sydd opp under ørene, og vel så det. Et lite bortskjemt troll på 2,5 som skriker seg til alt. Nok var nok. Så vi gikk igjennom en hel dag med mammas vanlige gjøremål for å vise dem hvor mye jeg egentlig gjør, og så fant vi ut hva de selv kunne greie hver dag.

Så nå er det som følger: Klær som ikke er i skittentøys dunken blir ikke vasket - de har en egen en på rommet.

De må legge vekk ferdig brettet tøy i egne skuffer og skaper. Det ligger tross alt da i stabler ferdig på kommoden dems.

Hjelpe til å brette sokker som ikke har funnet sin partner igjennom hele uka (søndags jobb i sofaen etterfulgt av film).

De fyller vaskemaskinen når jeg ber om det (lokker gjerne med 5 min tablet tid) - de skal jo en gang flytte hjemme fra.

Tømme oppvaskmaskinen (kun sette i sabler på benken, jeg tar resten. 5 min tablet)

Skylle,  sette inn tallerken og bestikk i oppvaskmaskinen.

Ikke tv før lekser er gjort, og lese høyt i 30 min hver dag. Pakker sekk. Fyller vannflaske og setter i kjøleskapet. 

Legger frem rent tøy til dagen etter (er det gym eller ikke)

Pakke sports sekken til trening mandag og onsdag.

Gå ut med søppelposen.

De hjelper til å rydde stua for leker før legge tid.

Minste hjelper til med å rydde vekk tallerken da hun ser de større gjør det. Setter vekk skoa sine etter ute tur og legger jakka på kommoden. Rydder dukkene i vognene sine, og pusle brikker. Ellers er hu mer troll ennå. Men når hun skriker så får hun ikke lenger medhør. Jeg overkjører far som hele tiden vil gi etter for godis, is, banan (ikke god i hennes mage..)... Han ser at når jeg setter meg ned på hennes nivå og sier vi ikke skriker men bruker ordene våres så roer hun seg. Hun ber om det hun vil ha og jeg sier ikke blankt nei - men utsetter det til et senere tidspunkt. Eks: etter vi har vært ute får alle en kjeks :) Og dette med banan er et stort problem (alle her elsker banan) så i steden for å ikke kjøpe det så sier jeg at hun får en halv, og må dele - forklarer at du får vondt i magen om du spiser mer og æsjen din gjør da au au.  Hun forsøker ennå med far på alle plan men siste uka har jeg sett han kopierer meg, eller når det er for ille, så sier han du må gå til mamma å spørre denne gangen. Da roer hun seg. Jeg forklarer at pappa har rett, og hun ikke kan få is eller godis nå - men utsetter det.

Jeg har merket at mine tvillinger er blitt litt mer frustrert over at de må gjøre ting, men om de ikke hører så må de faktisk lese mer for meg høyt mens jeg gjør husarbeid. Så sier jeg rett ut: tror du jeg synes det er moro å brette 400 klær hver dag?? Nei jeg gjør ikke det, men det må gjøres. Så om du ikke vil sitte å lese høyt 30 min til, men vil se filmen som surrer på skjermen så rydder du vekk tøyet ditt nå (pluss en ekstra oppgave siden han i utgangspunktet nektet å gjøre et fast gjøremål) Dette er da en liten ting, og etter dette når vi alle er venner kan jeg ta frem litt frukt eller nøtter så det blir koselig stemning igjen.

Jeg vinner veldig på dette med lesing, ettersom de gjør det ufattelig mye bedre på skolen nå ell bare før jul, så det er noe jeg vil fortsette med. Dessuten har han ene nå begynt å interessere seg mer for bøker :)

Mulig jeg er en smule streng, men dette funker for meg. Og jeg venter barn nummer 4 så trenger å få alle til å dra i samme retning nå.

Anonymkode: 4fa61...e11

Skrevet

Jeg gjorde samme feilen med min eldste. Smurte matpakker og frokost i alle år og når hun var 12 år ble hun storesøster. Etter mange våkenetter fikk hun beskjed om at hun måtte overta dette selv og det ble ramaskrik. Hun hadde jo innimellom ordnet seg selv når jeg var syk eller av andre årsaker ikke gjorde dette om morgenen. Men at hun nå fikk dette som fast oppgave var tydeligvis ikke ok. 

Hun hadde noen runder med å la være å ta med matpakke å spise frokost osv. Men tok ikke så lang tid før hun fant ut at det var dumt. Jeg har generelt skjemt hun bort for mye uten å tenke over det. Hun var jo enebarn i mange år. 

Anonymkode: 84842...b79

Skrevet

la være og rydd etter henne,da kommer det

Anonymkode: c85a8...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...