Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #1 Skrevet 12. februar 2018 Jeg og mannen er like gamle. Det er en stor fordel merker jeg, vi har i stor grad hatt samme barndommen, husker de samme hendelsene i landet og verden og hører på den samme musikken. Jeg har ikke tenkt på dette med lik alder utover dette. Men nå i helgen var vi på tur med foreldre og svigetforeldre. Mamma er 63 og pappa er 68. Pappa er pensjonist, og mamma har fire år igjen til pensjonsalder. Jeg merker gnisninger mellom dem på at de rett og slett ikke er på samme sted i livet. I helgene vil pappa oppleve ting, og mamma vil hvile ut. Da begge var i jobb måtte de begge hvile. Enda verre blir det hos svigers med tid og stunder. Svigermor er 65 og snart pensjonist, det er en halv evighet til svigerfar på 52 pensjonerer seg. Jeg kjenner jeg gruer meg til svigermor får mer fritid uten at svigerfar kan underholde henne.. Anonymkode: ea413...3b1
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #2 Skrevet 12. februar 2018 Så det samme hos naboene her, han 10 år eldre enn henne. Han gikk av med pensjon og ble eldre og eldre for hvert år. Da hun gikk av med pensjon ville hun reise, gå på ski, svømme i havet, reise på hytta, plukke bær i skogen osv osv, mens han ville sitte inne i godstolen med de tøffelkledde føttene sine på puffen og finlese avisen. Ble ikke noe særlig greit det der. Anonymkode: 30866...7e4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #3 Skrevet 12. februar 2018 Jeg tenker at aldersforskjellen mellom foreldrene dine er relativt sett liten. 5 år er ikke mye å snakke om, og de er en kort del av livet usynkront. Sånn hypotetisk kunne jo din far valgt å stå lengre i arbeidslivet...og din mor pensjonert seg litt tidligere med AFP eller lignende. Tenker det er langt værre med dine svigerforeldre, hvor det er 13 år mellom, da er ikke det et alternativ. Lurer på hvordan dette er når det er 20+ år mellom ektefellene, og de har tenkt gjennom slikt.... Anonymkode: 4bdea...67b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #4 Skrevet 12. februar 2018 Min stefar er 14 år eldre enn min mor. Han er pensjonert og hun er ikke. De har det kjempefint sammen. Han er hjemme og tusler med sitt på dagen og setter på poteter. Mamma kommer hjem og lager resten og så rydder de av sammen. Mamma er over 60, så hun har en ekstra uke ferie og den bruker de til å reise til syden med et vennepar hver vinter. Tror dette med at en pensjonerer seg går seg til. Det er nok verst i starten, men så blir det lettere. Alt er en tilvenning. Anonymkode: b6aa6...af4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #5 Skrevet 12. februar 2018 Det kommer nok mer an på personlighet. Om den som pensjonerer seg først, benytter tiden til å reise tror jeg det kan oppstå litt uenighet. Om den ene pensjonerer seg 5 år før den andre og drar til varmere strøk (f.eks. Thailand) 6 månder i året og overlater vedlikehold av hus og hjem og ikke bryr seg med å stille opp for barn og barnebarn så kan det nok bli litt gnisninger. Man vokser da gjerne fra hverandre ved at man lever hvert sitt (ganske så forskjellige) liv. Anonymkode: 809f8...dbb
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #6 Skrevet 12. februar 2018 Vi skiller 20 år. Vi har vært sammen i over ti år og har to barn. Nå begynner aldersforskjellen å merkes. Han er 53, og begynner å bli gammel og sliten. Orker ikke være med ungene på aktiviteter, og har en gammeldags oppdragerstil. Vi har heller ingemting til felles lenger. Han vil ikke være med ut lenger, og vi har ulik smak i TV og musikk. Kan ikke se en film sammen for eksempel. Mitt beger er snart fullt. Anonymkode: 85072...aa3
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #7 Skrevet 12. februar 2018 Mellom mannen og meg er det 20 år. Han er 51 og jeg 31. Vi har 7 barn i ulik alder, litt mine, hans og to våre. Begge jobber, vi har vært sammen i 10 år og merker ikke noe til aldersforskjell... samme musikksmak, liker det meste likt av TV, og det som ikke er likt har heller aldri vært det🤣 Er nesten han som har mest energi her... Anonymkode: 4e4f9...020
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #8 Skrevet 12. februar 2018 Jeg vet at mange blir provoserte nå, men jeg synes helt ærlig at det er veldig rart med 20(!) års aldersforskjell Mine foreldre er 19 år eldre enn meg. Tenk hvis jeg var sammen med noen som var eldre enn mine egne foreldre🙄 Anonymkode: 02060...5e8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #9 Skrevet 12. februar 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at mange blir provoserte nå, men jeg synes helt ærlig at det er veldig rart med 20(!) års aldersforskjell Mine foreldre er 19 år eldre enn meg. Tenk hvis jeg var sammen med noen som var eldre enn mine egne foreldre🙄 Anonymkode: 02060...5e8 Vel, jeg tenker litt at det handler om hvor gammel du er nå. Jeg hadde to barn da jeg møtte mannen min. Mellom meg og mine barn er det 18 og 19 år. Klart det er rart om jeg skulle blitt sammen en av dere venner. Men for mange så jevner det skillet seg ut etterhvert, og noen er mer modne/mer barnslig enn andre. Alder er et tall, personlighet er alt. Anonymkode: 4e4f9...020
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #10 Skrevet 12. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi skiller 20 år. Vi har vært sammen i over ti år og har to barn. Nå begynner aldersforskjellen å merkes. Han er 53, og begynner å bli gammel og sliten. Orker ikke være med ungene på aktiviteter, og har en gammeldags oppdragerstil. Vi har heller ingemting til felles lenger. Han vil ikke være med ut lenger, og vi har ulik smak i TV og musikk. Kan ikke se en film sammen for eksempel. Mitt beger er snart fullt. Anonymkode: 85072...aa3 53 og gammel og sliten!? Det høres rart yt, synes jeg.. tar han ikke vare på egen helse!? Anonymkode: 4ef75...91f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #11 Skrevet 12. februar 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: 53 og gammel og sliten!? Det høres rart yt, synes jeg.. tar han ikke vare på egen helse!? Anonymkode: 4ef75...91f Synes ikke det et så rart??? Er 32 og foreldra mine er 52 og 54 år gamle og de orker ikke like mye som meg(er jo naturlig). Begge jobber fullt og har helt fin helse, men de sier selv de ikke orker like mye som de klarte for 20 år sia med 3 unger. For all del de er jo spreke besteforeldre;) svigerforeldra mine er godt trent og 56 år og de er ganske kaputt etter 2 dager på hytta med 2 viltre barnebarn på 4 og 7 år. Klart de er jo ikke gamle som i 70-80 åra, men de er ikke helt unge lenge heller. Det merker de selv og . Anonymkode: 51e36...9e1
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #12 Skrevet 12. februar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at aldersforskjellen mellom foreldrene dine er relativt sett liten. 5 år er ikke mye å snakke om, og de er en kort del av livet usynkront. Sånn hypotetisk kunne jo din far valgt å stå lengre i arbeidslivet...og din mor pensjonert seg litt tidligere med AFP eller lignende. Tenker det er langt værre med dine svigerforeldre, hvor det er 13 år mellom, da er ikke det et alternativ. Lurer på hvordan dette er når det er 20+ år mellom ektefellene, og de har tenkt gjennom slikt.... Anonymkode: 4bdea...67b Min mann var også 13 år eldre enn jeg, og jeg må si at jeg bare GLEDET meg til han skulle bli pensjonist! For han elsket å lage mat og stulle rundt i huset, så når han hadde fri ordnet han alltid innkjøp, middag og denslags. Han så også for seg pensjonsalderen sånn, putle rundt aleine og gjøre i stand rundt meg. Han døde dessverre i en ulykke og rakk aldri å bli pensjonist. Jeg tenker at der er fordeler og ulemper både med lik alder og med aldersforskjell. Anonymkode: d058b...6c1
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #13 Skrevet 12. februar 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: 53 og gammel og sliten!? Det høres rart yt, synes jeg.. tar han ikke vare på egen helse!? Anonymkode: 4ef75...91f Han høres ut til å være gammel i hodet mer enn i kroppen. Anonymkode: d058b...6c1
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #14 Skrevet 12. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han høres ut til å være gammel i hodet mer enn i kroppen. Anonymkode: d058b...6c1 Han er ikke innlagt på sykehjem type gammel nei, men han blir sliten av to små barn. Han har en fysisk tung jobb også, og er nå 50% ufør. Nesten alt hjemme faller på meg. Elsker ungene mine, så anger ikke på valgene jeg har gjort, men jeg hadde ikke valgt en gammel mann på nytt. Anonymkode: 85072...aa3
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #15 Skrevet 12. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at aldersforskjellen mellom foreldrene dine er relativt sett liten. 5 år er ikke mye å snakke om, og de er en kort del av livet usynkront. Sånn hypotetisk kunne jo din far valgt å stå lengre i arbeidslivet...og din mor pensjonert seg litt tidligere med AFP eller lignende. Tenker det er langt værre med dine svigerforeldre, hvor det er 13 år mellom, da er ikke det et alternativ. Lurer på hvordan dette er når det er 20+ år mellom ektefellene, og de har tenkt gjennom slikt.... Anonymkode: 4bdea...67b Hypotetisk, ja. I praksis, nei. Min far hadde en jobb med obligatorisk avgang ved 67. Min mor har ikke krav på AFP, hun må stå løpet ut for å få en pensjon å leve av. Hun må jo regne med å bli enke, statistisk sett vil hun vøre alene om utgifter i 9 år. Og fem år på ulikt stadium i livet er mye! Anonymkode: ea413...3b1
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2018 #16 Skrevet 13. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Synes ikke det et så rart??? Er 32 og foreldra mine er 52 og 54 år gamle og de orker ikke like mye som meg(er jo naturlig). Begge jobber fullt og har helt fin helse, men de sier selv de ikke orker like mye som de klarte for 20 år sia med 3 unger. For all del de er jo spreke besteforeldre;) svigerforeldra mine er godt trent og 56 år og de er ganske kaputt etter 2 dager på hytta med 2 viltre barnebarn på 4 og 7 år. Klart de er jo ikke gamle som i 70-80 åra, men de er ikke helt unge lenge heller. Det merker de selv og . Anonymkode: 51e36...9e1 Mine kolleger på 50+ løper i fjellet, maraton og sykler hit og dit, fester på byen, reiser mye og er mer aktive enn småbarnskollegene mine i 30-årene.. Jeg har aldri tenkt på 50 som gammelt i det hele tatt! Anonymkode: 4ef75...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå