Gå til innhold

Samboer tar ikke søvnen min seriøst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har lagt på seg betydelig over de 6 årene vi har vært sammen, og har dermed utviklet søvnapne. Han snorker helt forferdelig, med pustestopp, og vekker meg gjerne eller bidrar til at jeg rett og slett ikke klarer å sovne. I begynnelsen når jeg tok det opp med han nektet han for å snorke, å ble sint på meg når han våknet for at jeg snek meg ut av soverommet for å sove på sofaen! Har prøvd å få han til å dra til en lege for å ordne problemet, men han sier han trenger bare gå ned i vekt. Vel 6 år, 120 kg and still counting...

Nå i det siste har han begynt å stå opp midt på natten fordi han ikke får sove. Han går så i stua som er rett ved siden av soverommet vårt og setter seg på PC'en. Enten jobber han, eller så spiller han, men uansett lager han forferdelig mye lyd da han ikke greier å skrive ordentlig på tastaturet. Når han spiller så høres det ut som han har anfall, han trykker på alt samtidig så fort han kan. Jeg sover veldig lett, og våkner selvsagt av dette. I natt måtte jeg kaste inn håndkleet og gå å legge meg i senga til sønnen min som var hos faren i helga. 3 i natt våkner jeg av at samboer står opp og går å sette seg på pcen. Før det går han ut og røyker, og jeg kjenner da røyklukta bre seg i soverommet. Jeg ante ikke at det siver inn sånn, hver kveld når ungene ligger å sover, da ble jeg litt kvalm egentlig. På det punktet føler jeg at nok er nok. Jeg går opp i stua og gir han klar beskjed at nå har han faktisk holdt meg våken med snorkinga halve natta, han kan fint la være å fortsette med å sitte på pcen. Han ble forbanna å sier han skal jobbe, hvorpå jeg sier at det kan han da for guds skyld gjøre på dagtid, ikke klokka 3 på natta! Jeg får da høre at jeg er egoistisk og tar ikke hensyn til han i det hele tatt. Jeg sier også at han må la være å fyre på røyken inne før han går ut, for det siver jo rett inn på rommene til ungene og det er slettes ikke ok. Da sier han jeg kun er ute etter å ta han på noe fordi jeg allerede er sur, og da sprakk det for meg. Jeg ga klar beskjed at han lar være å spille/jobbe midt på natta når jeg sover, å han går UT for å røyke. 

Det som slår meg er at han ikke ser min side av saken. Han påstår jeg kun er ute etter å "ta" han på noe, å det er så frustrerende. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 07262...227

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir vekket av at han skri er på tastaturet i et annet rom med lukket dør?

Øreplugger?

Ellers er hvert sitt soverom gull. Han sliter tydeigvis også med søvnen. Dere bør snakke sammen om ordninger som kan passe for begge, men den praten bør ikke gjøres midt på natta når begge er ampre for ikke å få sove.

Anonymkode: e7622...466

Skrevet

Han skriver ikke, han slamrer. Jeg har foreslått det, men da blir han furten fordi han vil vi skal sove i samme seng. Vi har ei lita leilighet med tynne vegger, så ting høres godt. Da hjelper det ikke at jeg sover lett heller. Nei det var selvsagt ikke riktig framgangsmåte, men jeg er så frustrert over hele situasjonen som faktisk har vart i årevis nå.

HI

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han skriver ikke, han slamrer. Jeg har foreslått det, men da blir han furten fordi han vil vi skal sove i samme seng. Vi har ei lita leilighet med tynne vegger, så ting høres godt. Da hjelper det ikke at jeg sover lett heller. Nei det var selvsagt ikke riktig framgangsmåte, men jeg er så frustrert over hele situasjonen som faktisk har vart i årevis nå.

HI

Sjekk i hvertfall ut tastaturet som bråker mindre.

Kanskje hører du mindre om han sitter på kjøkkenet eller et annet sted også?

Har du forsøkt med ørepropper og lært hvordan du setter dem inn?

Skrevet

Det er ingen andre rom han kan flytte til, det er en liten leilighet. Ørepropper, hvordan skal jeg høre vekkerklokka da? Er det virkelig jeg som er problemet her?

HI

Skrevet

Om natta skal man være stille og ta hensyn til andre som skal sove. Samboeren din må ta grep om helsa si før det er for sent. Be ha pelle seg til legen. 

Anonymkode: f467e...4bd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen andre rom han kan flytte til, det er en liten leilighet. Ørepropper, hvordan skal jeg høre vekkerklokka da? Er det virkelig jeg som er problemet her?

HI

Det er ikke du som er problemet, men det er du som har problemet. Da gjelder det å være løsningsorientert. 

Vekkeklokka kan ringe mye høyere enn tastingen på tastaturet. Det burde ikke være noe problem. Du kan også få deg klokke som vibrerer når du skal våkne. Det kan løse det problemet hvis du er redd for ikke å høre klokka.

Skrevet

Han vil absolutt at dere skal dele soverom, men når HAN ikke får sove er det ok at han går ut i stua og bråker!? Du får kjeft når du legger deg på sofaen? Vettu hva. Om han ikke er interessert i å pelle seg til lege og få beskjed om hvordan han kan bli kvitt snorkingen (høres ut som det kan bedres med en lettere kropp) kan han heller ikke forlange at du skal sove på samme rom som ham.

Jeg har sittet på forelesning med disse maniske tasterne. De hamrer løs på tastaturet som om det stod om livet. Dette når de skriver kjedelige notater. Så om han gamer med pc-tastaturet kan jeg levende forestille meg bråket når han blir engasjert og det "haster".

Du burde vurdere ørepropper, for du hører nok vekkeklokken allikevel. Og han må ta seg i sammen og ta hensyn til andre. At han mener han skal jobbe på natta er opp til ham, men ditt hjem trenger ikke være en arbeidsplass midt på natten vel? 

Anonymkode: 1e4b4...6e5

Skrevet

Jeg kan godt prøve ørepropper, men det fjerner jo ikke det faktum at han faktisk har søvnapne og nekter å en gang søke legehjelp eller slanke seg. Eller at det går ut over dagen etterpå at han står opp midt på natten for å spille eller jobbe når dette fint kan gjøres på dagtid. Resultatet er en trøtt og sur fyr som ikke gidde rå gjøre noe annet enn å legge seg å sove etter middag fordi han er sliten. Jeg synes det er utidig å hensynsløst, å mener det er han som burde endre seg her, ikke meg. Og anonym over meg akkurat sånn er det, skulle tro det gjaldt liv eller død både når han sender e-post og spiller spill. Det er helt forferdelig å høre på, selv når døren er lukket. Det bør da ikke være vanskelig å sette på en film eller lese en bok når man ikke får sove vel? Handler om å ta hensyn.

HI

Skrevet

Hvorfor gidder du å være sammen med denne mannen? Har han noen positive sider, egentlig...?

Anonymkode: 573da...2ed

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan godt prøve ørepropper, men det fjerner jo ikke det faktum at han faktisk har søvnapne og nekter å en gang søke legehjelp eller slanke seg. Eller at det går ut over dagen etterpå at han står opp midt på natten for å spille eller jobbe når dette fint kan gjøres på dagtid. Resultatet er en trøtt og sur fyr som ikke gidde rå gjøre noe annet enn å legge seg å sove etter middag fordi han er sliten. Jeg synes det er utidig å hensynsløst, å mener det er han som burde endre seg her, ikke meg. Og anonym over meg akkurat sånn er det, skulle tro det gjaldt liv eller død både når han sender e-post og spiller spill. Det er helt forferdelig å høre på, selv når døren er lukket. Det bør da ikke være vanskelig å sette på en film eller lese en bok når man ikke får sove vel? Handler om å ta hensyn.

HI

Du snakker om to ting som du må skille på.

Det ene er hvordan du skal få sove om natten og det andre er mannens helse. Forsøk å ikke blande dem sammen.

Skrevet

Høres ut som et sjarmtroll han der mannen din. Kraftig overvekt og røyker. Supert forbilde for barn og du må jo være superforelsket !! Not. Sikkert kynisk jeg nå. Men sånt hadd jeg ikke godtatt . En feit storrøyker kunne jeg ikke bodd med! 

Anonymkode: d32fc...6b0

Skrevet

Høres ut som en skikkelig sjarmpeis. 

Anonymkode: f7d8b...857

Skrevet

Først og fremst: Få mannen til lege. En slektning av meg endte med å kjøre bilen av veien, bare flask at han overlevde, fordi han sovnet i bilen. Det viste seg at han hadde søvnapné, og derfor var konstant trøtt og groggy. Han har fått et nytt liv etter at han fikk maske til å sove med om natta. Så drar dere og kjøper et bedre tastatur, det er store forskjeller på hvor mye lyd de lager, og eventuelt ei lyddempende matte til å ha under.  

Skrevet

Trenger du denne mannen?

Ber du han flytte vil du få sove og ungene trenger ikke å være passive røykere.

Anonymkode: cb86a...1fb

Skrevet

Jeg har hatt en diskusjon med han, hvor han igjen sier jeg bare gjør dette fordi jeg liker å være vanskelig. Har faktisk gitt han beskjed om at ikke han kutter ut den holdninga der kommer det til å ende med at jeg går fra han. Jeg trenger ikke dette tullet mer, har begynt å leke mer og mer med tanken om at jeg har det faktisk mye bedre uten dette mennesket. Han tåler ikke kritikk eller noe som helst som går på han, da går han rett i forsvar og oppfører seg som en trassig 5-åring. Enten får han endre seg, eller så er det faktisk på hue og ræva ut nå. Har fadermeg fått nok at dette mennesket.

HI

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt en diskusjon med han, hvor han igjen sier jeg bare gjør dette fordi jeg liker å være vanskelig. Har faktisk gitt han beskjed om at ikke han kutter ut den holdninga der kommer det til å ende med at jeg går fra han. Jeg trenger ikke dette tullet mer, har begynt å leke mer og mer med tanken om at jeg har det faktisk mye bedre uten dette mennesket. Han tåler ikke kritikk eller noe som helst som går på han, da går han rett i forsvar og oppfører seg som en trassig 5-åring. Enten får han endre seg, eller så er det faktisk på hue og ræva ut nå. Har fadermeg fått nok at dette mennesket.

HI

Ja det forstår jeg. Jeg hadde ikke orket det. Kan ikke være noe fristende å ha sex med noe slikt heller.

Anonymkode: cb86a...1fb

Skrevet

Jeg trenger søvnen min. Hadde vært skilt før lenge siden hvis mannen drev på slik.

Høres ut som du bare må avskrive han. Folk kan ikke endres de må endre seg selv og høres ikke ut som din mann vil det.

Anonymkode: 8332a...d14

Skrevet

Hvorfor er du sammen med ham egentlig? Han tar overhodet ikke hensyn til deg. Han tar ikke ansvar for sin egen helse. Han gjør ingenting i huset eller med barna. Han blir sur og trassig som en femåring når du prøver å snakke med ham.

Hvorfor er du sammen med ham?

Skrevet

Er det du som har hatt 1-2 tråder her tidligere om samme mann de siste par årene?

Uansett, denne mannen hadde jeg ikke fortsatt sammen med.

Jeg ville gitt ham en liste over absolutte krav hvis du skal vurdere å fortsette forholdet:

1. Han må oppsøke lege, få utredning for sin søvnapné OG begynne å ta ansvar for sin egen helse (vektnedgang og røykeslutt må til pga. søvnapnéen).

2. Han får ikke kjøre bil - pr. i dag er det ulovlig for han å kjøre bil! Jeg ville uansett varslet hans fastlege om hvor alvorlig søvnapné han har, for han utgjør en alvorlig fare for andre (og seg selv) i trafikken. Om han selv ikke forstår at han ikke kan kjøre ville jeg rett og slett varslet politiet slik at de kan ta fra ham førerkortet! Med moderat til alvorlig søvnapné har han kun lov å kjøre bil etter at han har vært i behandling OG spesialist har bekreftet at tilfredsstillende symptomdemping er oppnådd med behandlingen. http://sovnforeningen.no/nye-helsekrav-til-forerkort-ved-sovnapne-og-narkolepsi/

3. Parterapi på familievernkontoret.

Om han fremdeles ikke ønsker å ta ansvar for eget liv og gå i parterapi, da hadde jeg bestilt mekling til fvk umiddelbart OG jeg ville også like umiddelbart varslet fastlegen om hans søvnapné samt varslet politiet om at han kjører bil tross sin søvnapné. Det er veldig viktig at du varsler politiet om dette, for hvis ikke vil du vite at han kjører ulovlig, og du risikerer også at han kjører rundt på dine barn når han har samvær med dem, dvs. i så fall godtar du at han utsetter barna dine for samme fare som om han fyllekjørte med dem.

Anonymkode: d416b...ce9

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Det er ikke du som har problemet.. =).. MEN jeg har øreplugger hver natt... Jeg lover deg, du hører klokken alikevel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...