Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Jeg holder endel foredrag i jobben. Men nå syns jeg at det ble litt vel mange i publikum.. Noen som har noen gode tips til sjelero? Anonymkode: 80b03...c0b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Du har nok mye erfaring. Men, jeg har selv hatt en liten turne nå, ikke for 500 men var innom 5 steder på 1 uke og holdt 1- times fordrag Teknikker jeg bruker: Øver Øver foran en eller flere kollegaer Tar tiden slik at jeg er trygg på at jeg snakker passe Sjekker at utstyret mitt fungerer (minnepinne, musepeker etc) Går igjennom en siste gang Så sier jeg til meg selv at nå er det så bra det kan bli, jeg kan dette stoffet best og de merker ikke hvis jeg tar pauser eller roter litt eller glemmer å si en ting. Dessuten om jeg skulle gjøre en feil er ingen noe annet enn mennesker og det er menneskelig å gjøre feil. Lykke til!!! Anonymkode: 3ff3a...963
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har nok mye erfaring. Men, jeg har selv hatt en liten turne nå, ikke for 500 men var innom 5 steder på 1 uke og holdt 1- times fordrag Teknikker jeg bruker: Øver Øver foran en eller flere kollegaer Tar tiden slik at jeg er trygg på at jeg snakker passe Sjekker at utstyret mitt fungerer (minnepinne, musepeker etc) Går igjennom en siste gang Så sier jeg til meg selv at nå er det så bra det kan bli, jeg kan dette stoffet best og de merker ikke hvis jeg tar pauser eller roter litt eller glemmer å si en ting. Dessuten om jeg skulle gjøre en feil er ingen noe annet enn mennesker og det er menneskelig å gjøre feil. Lykke til!!! Anonymkode: 3ff3a...963 Tusen takk ❤ Jeg pleier å være ganske avslappet nå, men jeg hadde en vanvittig scenekrekk da jeg begynte i jobben. Når jeg nå står foran et oppdrag av en slik dimensjon så kjenner jeg på det igjen. Jeg kommer til å skrive manus og holde det om og om igjen på forhånd. Da får jeg luket bort fumling og sikret meg at det er innenfor tidsgrensen. Får jeg panikk da så kan jeg håpe på at autopilot slår seg på sånn at jeg bare kan snakke selv om det er tankekaos i hodet.. Jeg er rett og slett redd for å besvime.. Anonymkode: 80b03...c0b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk ❤ Jeg pleier å være ganske avslappet nå, men jeg hadde en vanvittig scenekrekk da jeg begynte i jobben. Når jeg nå står foran et oppdrag av en slik dimensjon så kjenner jeg på det igjen. Jeg kommer til å skrive manus og holde det om og om igjen på forhånd. Da får jeg luket bort fumling og sikret meg at det er innenfor tidsgrensen. Får jeg panikk da så kan jeg håpe på at autopilot slår seg på sånn at jeg bare kan snakke selv om det er tankekaos i hodet.. Jeg er rett og slett redd for å besvime.. Anonymkode: 80b03...c0b Bare hyggelig! Jeg kjenner jo ikke deg, og som jeg sa virker det som du har mye erfaring. Hvem som helst ville nok gjort seg noen tanker eller to når det er snakk om 500.... Høres ut som du får igjennom helt normale prosesser...😊 Anonymkode: 3ff3a...963
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 Synes du er rå som tar foran 500😊 Meste jeg har er noen og førti . I begynnelsen lagde jeg alltid manus og notis lapper , men etter en stund har jeg skjønt det er bortkasta . Jeg bruker aldri papirene 😅 Gruer meg alltid før jeg skal på så når jeg kommer inn går munnen av seg selv. Anonymkode: a2348...817
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk ❤ Jeg pleier å være ganske avslappet nå, men jeg hadde en vanvittig scenekrekk da jeg begynte i jobben. Når jeg nå står foran et oppdrag av en slik dimensjon så kjenner jeg på det igjen. Jeg kommer til å skrive manus og holde det om og om igjen på forhånd. Da får jeg luket bort fumling og sikret meg at det er innenfor tidsgrensen. Får jeg panikk da så kan jeg håpe på at autopilot slår seg på sånn at jeg bare kan snakke selv om det er tankekaos i hodet.. Jeg er rett og slett redd for å besvime.. Anonymkode: 80b03...c0b Tror forresten besvimelse frykten er ren forsvarsmekanisme, samme jeg alltid tenker, bare jeg ikke besvimer 😅 Til dags dato ikke gjort det men 😂 Anonymkode: a2348...817
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes du er rå som tar foran 500😊 Meste jeg har er noen og førti . I begynnelsen lagde jeg alltid manus og notis lapper , men etter en stund har jeg skjønt det er bortkasta . Jeg bruker aldri papirene 😅 Gruer meg alltid før jeg skal på så når jeg kommer inn går munnen av seg selv. Anonymkode: a2348...817 Ja, det vil jo vise seg hvor rå jeg er Jeg har aldri manus på scenen, men jeg skriver et manus for å samle tankene og argumentene, få de gode overgangene osv, Også memoriserer jeg det og gjør det muntlig. Jeg lager til slutt et slags mentalt kart hvor jeg ser for meg en linje som går fra argument til argument og til slutt konklusjonen. Dette følger jeg på scenen og trenger da ikke huskelapper Jeg kjenner til det du sier om at det går av seg selv når man kommer på scenen. Jeg sliter alltid litt på første bilde, også kommer jeg inn i det. Men jeg har mine tvil om at det vil skje med 500 som stirrer tilbake.. HI Anonymkode: 80b03...c0b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror forresten besvimelse frykten er ren forsvarsmekanisme, samme jeg alltid tenker, bare jeg ikke besvimer 😅 Til dags dato ikke gjort det men 😂 Anonymkode: a2348...817 Det er bare en veldig kjedelig ting å gjøre Type worst case. Jeg frykter panikken. Den lammende følelsen av "jeg må bort herfra". Å kjenne hjertet hamre i brystet og høre pulsen i øret. Munnen blir tørr og stemme og bein skjelver. Kommer jeg dit er det point of no return.. med 500 til å se skandalen skje Men jeg vet egentlig ikke hvordan det blir enda. Det kan også skje at jeg går inn på scenen og tenker at dette rommet takler jeg. Jeg opplevde det sist når jeg skulle snakke for 250, og jeg skulle holde en hel time for så å gjenta det samme en gang til etter en kort pause. Da klarte jeg bare ikke å se for meg hvordan det ville bli og jeg ble veldig nervøs. Men når jeg sto der og så på publikum så følte jeg at det var helt greit og da forsvant frykten. Det kan være noe så enkelt som at scenen er plassert på en god måte i forhold til publikum, eller at radene står på en spesiell måte. Da slapper jeg av. helt umulig å forklare. HI Anonymkode: 80b03...c0b
Hannasbananas Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 Aller først: du er tøff! 💪🏼 Mitt tips: Finn deg et par vennlige ansikter i publikum, de som gir deg litt positiv feedback. Du ser dem ofte med én gang! Fokusér på dem! Dette går bra! 👏🏼😊
Havhesten2017 Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 Hei HI, takk for gode råd fra deg! Skal selv i ilden imorgen i et stoff som er ganske nytt for meg. Mine triks er: Pust en ekstra gang når du kjenner uro. Kjenn på bakkekontakten. Snakk rolig, med naturlig, dyp stemme. Bruk øyekontakt til å få forbindelse til publikum. Vit at dette stoffet kan du godt. Hvis du attpåtil kjenner du brenner for det, at det er viuktig, er det noe som smitter over i din forelesning. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 39 minutter siden, Hannasbananas skrev: Aller først: du er tøff! 💪🏼 Mitt tips: Finn deg et par vennlige ansikter i publikum, de som gir deg litt positiv feedback. Du ser dem ofte med én gang! Fokusér på dem! Dette går bra! 👏🏼😊 De røde flekkene ❤ Takk for tips 😀 Når jeg holder foredrag for et publikum som jeg er trygg på finner jeg også de hvite flekkene. De som ser uinteressert ut eller skeptisk. Når de viser tegn til begeistring - går fra å være hvite til røde flekker..da vet jeg at jeg har vunnet publikum 😀 Lurt å forsøke å fokusere på et par vennlige fjes og prøve å fase ut resten.. HI Anonymkode: 80b03...c0b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 25 minutter siden, Havhesten2017 skrev: Hei HI, takk for gode råd fra deg! Skal selv i ilden imorgen i et stoff som er ganske nytt for meg. Mine triks er: Pust en ekstra gang når du kjenner uro. Kjenn på bakkekontakten. Snakk rolig, med naturlig, dyp stemme. Bruk øyekontakt til å få forbindelse til publikum. Vit at dette stoffet kan du godt. Hvis du attpåtil kjenner du brenner for det, at det er viuktig, er det noe som smitter over i din forelesning. Lykke til! Tusen takk! ❤ Og selv masse lykke til 😀 Det er jo selvpining til tider dette... men veldig deilig de gangene man mestrer. HI Anonymkode: 80b03...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå