Gå til innhold

Dere som leser/har lest mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år lest bøker kun for underholdningens og gledens skyld, lest mye, men stort sett bare typiske feelgood-bøker. Nå har det skjedd et eller annet, en modningsprosess i forhold til hva jeg vil ha ut av leseopplevelsen, jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men jeg befinner meg i hvert fall på et sted hvor jeg ønsker å bli opplyst, utfordret, i tillegg til at jeg fortsatt vil ha en god leseopplevelse. Så nå har jeg lest en del av George Orwell, blant annet 1984, og Margaret Atwood, Tjenerinnens beretning. 

Mitt hovedspørsmål er: hvilke bøker har du lest, som du vil anbefale meg? Og klarer du å fortelle hvordan du leser disse bøkene? Man kan jo lese Tjenerinnens beretning som en ren fortelling, men det er jo mye mer i den boka, kvinnekamp blant annet. 

Er det noen som forstår hva jeg spør om? 😊

Anonymkode: 997d0...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på biblioteket og spør, bibliotekarer elsker spørsmål som er mer avansert enn «har du noe som ligner på Lucinda Riley».

Jeg ville prøvd meg på Toni Morrison.

Anonymkode: 0d2f3...ce7

Skrevet

Jeg er veldig glad i historiske romaner, anbefaler Havets katedral 

Anonymkode: 0c551...78b

Skrevet

Jeg har alltid lest krim,men har lyst til å begynne å lese klassikere 

Anonymkode: d0c93...073

Skrevet

Jan Kjærstad

Anonymkode: ad662...399

Skrevet

Gabriel Garcia Marques

Harper Lee

Günther Grass

Salman Rushdie

Doris Lessing

Anonymkode: 4b70d...c8e

Skrevet

Takk for gode svar og tips, alle sammen :) 

Skrevet

Hva med noe fra John Steinbeck?

av mus og menn er en fantastisk fortelling, den er trist og vanskelig, men samtidig varm. En fortelling om to kamerater og deres vei mot et mål. En av mine favoritter!

Henrik Langeland liker keg også godt, ikke klassikere akkurat, men veldig gode bøker med godt språk.

liker også godt Atwood så les mer av henne :)

Skrevet

Jeg liker Paul Auster, Siri Hustvedt, Trude Marstein. 

Zks

Skrevet

I samme periode hvor jeg leste de du lister opp leste jeg

Rule Britania av Daphne du Maurier 

The great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

The good terrorist av Doris Lessing 

Pelle Erobreren av Martin Andersen Nexø

Kanskje det kan være noe du ville like å lese.

Anonymkode: ea0dc...f6d

Skrevet

Om du vil bli virkelig sjelerystet så anbefaler jeg Jan Roar Leikvoll.

Anonymkode: 074c2...3e3

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har i mange år lest bøker kun for underholdningens og gledens skyld, lest mye, men stort sett bare typiske feelgood-bøker. Nå har det skjedd et eller annet, en modningsprosess i forhold til hva jeg vil ha ut av leseopplevelsen, jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men jeg befinner meg i hvert fall på et sted hvor jeg ønsker å bli opplyst, utfordret, i tillegg til at jeg fortsatt vil ha en god leseopplevelse. Så nå har jeg lest en del av George Orwell, blant annet 1984, og Margaret Atwood, Tjenerinnens beretning. 

Mitt hovedspørsmål er: hvilke bøker har du lest, som du vil anbefale meg? Og klarer du å fortelle hvordan du leser disse bøkene? Man kan jo lese Tjenerinnens beretning som en ren fortelling, men det er jo mye mer i den boka, kvinnekamp blant annet. 

Er det noen som forstår hva jeg spør om? 😊

Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle (et mesterverk)

Åndenes Hus av Isabel Allende

Kvinner av Marilyn French

Bildet av Dorian Grey av Oscar Wilde

Garps bok av John Irving

Anonymkode: 10903...ca6

Skrevet

Mange gode bøker i denne tråden!

Siderhusreglene av John Irving.

Kristin Lavransdatter av Undset.

Jonas av Jens Bjørneboe

Den afrikanske farm av Karen Blixen

Anonymkode: d04d0...7d1

Skrevet

Innsirkling-trilogien av Carl Frode Tiller

Mi briljante venninne av Elena Ferrante (hele serien)

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede

Saman er ein mindre åleine av Anna Gavalda  

Fugletribunalet av Agnes Ravatn

Sult av Knut Hamsun

De dødes tjern av Andre Bjerke/Bernhard Borge

Islandsk krim!

Anonymkode: 63ad8...19d

Skrevet

Anbefaler å lese HELE Napolikvartetten i nynorsk oversettelse (om du ikke leser italiensk, da), den er fantastisk både som litteratur og som idehistorie og som samfunnsportrett og tidsbilde og kvinnebilde og i det hele tatt det meste (og der har du en del forskjellige lesevinkler med det samme).

Les i temaer. Les fx klassiske feministiske tekster - Kate Chopin, Sylvia Plath, Marilyn French, Simone de Beauvoir, Betty Friedan, Helene Cixous, Andrea Dworkin, Gilbert & Gubar, Virgnia Wolf, etc etc.

Ellers ville jeg anbefalt deg å lese lyrikk, faktisk. Jeg er veldig glad i mye forskjellig, og jeg vet ikke hvilke språk du leser, men på norsk: Harald Sverdrup, Kristine Næss, Eldrid Lunden, Åse Marie Nesse, Sigbjørn Obstfelder, Gene Dalby, Arnulf Øverland, Astrid Hjertenæs Andersen, Rolf Jakobsen, Hans Børli, Olav H Hauge, Kolbein Falkeid, Cindy Haug,  , på engelsk kan du lese Dylan Thomas, Walt Whitman, Emily Dickinson, Allen Ginsburg, David Jones, Adrienne Rich, TS Eliot, Wendy Cope, Anne Sexton, Christina Rossetti, Ted Hughes,

Skrevet

Så mange gode og grundige svar, tusen tusen takk! I morgen skal jeg på biblioteket :) 

Skrevet

Vil anbefale å lese bøker som enten har vunnet Orange prize for literature, eller var shortlisted for den. Som regel alltid bra

Anonymkode: 7daae...a4d

Skrevet

Jeg liker bøker hvor jeg kan lære om andre kulturer samt historiske romaner. Mine anbefalinger:

Alle dør alene - Hans Fallada

Mormor danset i regnet-Trude Teige (nydelig bok!)

Alt av Tomm Kristiansen og Torbjørn Færøvik

To søstre  og Bokhandleren i Kabul - Åsne Seierstad

Edvard Hoem har skrevet fire bøker om norsk utvandrerhisitorie -Første bok er: "Slåttekar i himmelen". Det er veldig fine bøker

Anonymkode: 1acb4...441

Skrevet

Jeg har lest et par bøker av Stefan Zweig i det siste, ga et veldig godt bilde av Europa før verdenskrigene, og hvordan det etter hvert utviklet seg, Verden av i går og Sjakknoveller er de jeg har lest. Ellers har jo Haruki Murakami en del bra, liker nok best de tidlige bøkene. Signerer ellers de andre som anbefaler Ferrante, nydelige bøker. Jeg liker også Lena Andersson, Rettsstridig forføyning og Uten Personlig ansvar, litt mer humor, men veldig gjenkjennelig lesning. En bok jeg likte veldig godt og som er en myk overgang fra ren underholdningslitteratur er Svøm med dem som drukner av Mytting, fint skrevet og også spennende. Liker du noveller anbefaler jeg Vidar Kvalshaug, han har mye bra (Trampolineland og Alt på stell f.eks.).

Skrevet
34 minutter siden, Leeloo76 skrev:

Jeg har lest et par bøker av Stefan Zweig i det siste, ga et veldig godt bilde av Europa før verdenskrigene, og hvordan det etter hvert utviklet seg, Verden av i går og Sjakknoveller er de jeg har lest. Ellers har jo Haruki Murakami en del bra, liker nok best de tidlige bøkene. Signerer ellers de andre som anbefaler Ferrante, nydelige bøker. Jeg liker også Lena Andersson, Rettsstridig forføyning og Uten Personlig ansvar, litt mer humor, men veldig gjenkjennelig lesning. En bok jeg likte veldig godt og som er en myk overgang fra ren underholdningslitteratur er Svøm med dem som drukner av Mytting, fint skrevet og også spennende. Liker du noveller anbefaler jeg Vidar Kvalshaug, han har mye bra (Trampolineland og Alt på stell f.eks.).

Enig i alt du sier, bortsett fra Kvalshaug som jeg ikke har lest.

Skrevet

Mine favoritt bøker er nok Mino triologien skrevet av Gert Nygårdshaug. En helt fantastisk bok, som tar deg med på ett fantastisk eventyr, mye fakta i bøkene. Flere av bøkene hans handler om miljøvern. 

Anonymkode: 01a0b...e9a

Skrevet

"Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" er en av mine favorittbøker. Har også nylig lest alt som er oversatt til norsk av Elena Ferrante, og alt kan anbefales! Ferrante skriver kjempebra og interessant og lesingen blir nesten som en besettelse. "Svikne dagar" og "Den dunkle dottera" er fine å begynne med for å sjekke om du liker Ferrante Begge er temmelig korte, mens Napolikvartetten som starter med "Mi briljante venninne" består av fire tykke bøker. Jeg var lei meg da jeg hadde lest ut alt av henne som er oversatt til norsk. Liker også godt en del av Murakami, men synes at kvaliteten på bøkene hans er litt ujevn. I tillegg er det jo en del norske klassikere (som jeg ikke har lest på lenge) som er veldig gode, f.eks. "Jonas", "Sangen om den røde rubin" og "Kristin Lavransdatter".

Anonymkode: af943...a1e

Skrevet

Jeg er glad i:

Gert Nygårdshaug

Amin Malouf (alt av han)

John Irwing (spesielt En bønn for Owen Meany)

Jon Michelet sin krigsseilerserie

Umberto Eco (Foucalts pendel og I rosens navn)

Tolkien

sist, men ikke minst: 

Arto Paasilinna. Finnenes store sønn, passe mørkt, crazy og finsk.. Tordengudens sønn er min favoritt.

Anonymkode: 88564...b3e

Skrevet

Kan anbefale Zadie Smith og Alice Hofmann.

Her hjemme er Helga Flatland en spennende ung forfatter.

Skrevet
På 11.2.2018 den 19.40, Anonym bruker skrev:

Innsirkling-trilogien av Carl Frode Tiller

Mi briljante venninne av Elena Ferrante (hele serien)

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede

Saman er ein mindre åleine av Anna Gavalda  

Fugletribunalet av Agnes Ravatn

Sult av Knut Hamsun

De dødes tjern av Andre Bjerke/Bernhard Borge

Islandsk krim!

Anonymkode: 63ad8...19d

Enig i mange av disse, unntatt "Saman er ein mindre åleine" som jeg virkelig syntes var spekulativ og forutsigbar. 

Da jeg var yngre likte jeg godt "Tilværelsens uutholdelige letthet" og forsåvidt en del andre bøker av Milan Kundera. De ga meg kunnskap om Tsjekkoslovakia, om hva det kostet å si nei til et diktatur, og det ga meg også politisk innføring. 

Av nyere bøker jeg har lest vil jeg anbefale "Noen kjenner mitt navn", som følger en svart kvinne fra hun blir stjålet i Afrika og bragt over til USA som slave. Likte veldig godt "Stoner" - om en halvveis mislykket akademiker. Ble visst først utgitt på 60-tallet. Liker også "Morgen i Jenin", både fordi den på utsiden er en vakker fortelling, og fordi rammen for fortellingen er opprettelsen av staten Israel og hva det kostet for palestinerne som bodde der fra før. "Et lite liv" er nok den mest gripende boka jeg har lest på veldig lenge. Begynner som en standard-roman om oppvekst og vennskap, og utvikler seg til noe så vakkert og sårt at jeg kjenner det bare jeg omtaler den. Likte også "Shantaram" fordi den fikk meg til å lengte etter å reise til India, og fordi den viser at også den som rømmer fra en forbrytelse har andre sider ved seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...