Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 Jeg har i mange år lest bøker kun for underholdningens og gledens skyld, lest mye, men stort sett bare typiske feelgood-bøker. Nå har det skjedd et eller annet, en modningsprosess i forhold til hva jeg vil ha ut av leseopplevelsen, jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men jeg befinner meg i hvert fall på et sted hvor jeg ønsker å bli opplyst, utfordret, i tillegg til at jeg fortsatt vil ha en god leseopplevelse. Så nå har jeg lest en del av George Orwell, blant annet 1984, og Margaret Atwood, Tjenerinnens beretning. Mitt hovedspørsmål er: hvilke bøker har du lest, som du vil anbefale meg? Og klarer du å fortelle hvordan du leser disse bøkene? Man kan jo lese Tjenerinnens beretning som en ren fortelling, men det er jo mye mer i den boka, kvinnekamp blant annet. Er det noen som forstår hva jeg spør om? 😊 Anonymkode: 997d0...2b2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Gå på biblioteket og spør, bibliotekarer elsker spørsmål som er mer avansert enn «har du noe som ligner på Lucinda Riley». Jeg ville prøvd meg på Toni Morrison. Anonymkode: 0d2f3...ce7
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 Jeg er veldig glad i historiske romaner, anbefaler Havets katedral Anonymkode: 0c551...78b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 Jeg har alltid lest krim,men har lyst til å begynne å lese klassikere Anonymkode: d0c93...073
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 Jan Kjærstad Anonymkode: ad662...399
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 Gabriel Garcia Marques Harper Lee Günther Grass Salman Rushdie Doris Lessing Anonymkode: 4b70d...c8e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 Takk for gode svar og tips, alle sammen Anonymkode: 997d0...2b2
Juliea Ruler Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 Hva med noe fra John Steinbeck? av mus og menn er en fantastisk fortelling, den er trist og vanskelig, men samtidig varm. En fortelling om to kamerater og deres vei mot et mål. En av mine favoritter! Henrik Langeland liker keg også godt, ikke klassikere akkurat, men veldig gode bøker med godt språk. liker også godt Atwood så les mer av henne
Steget Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 Jeg liker Paul Auster, Siri Hustvedt, Trude Marstein. Zks
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 I samme periode hvor jeg leste de du lister opp leste jeg Rule Britania av Daphne du Maurier The great Gatsby av F. Scott Fitzgerald The good terrorist av Doris Lessing Pelle Erobreren av Martin Andersen Nexø Kanskje det kan være noe du ville like å lese. Anonymkode: ea0dc...f6d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 Om du vil bli virkelig sjelerystet så anbefaler jeg Jan Roar Leikvoll. Anonymkode: 074c2...3e3
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har i mange år lest bøker kun for underholdningens og gledens skyld, lest mye, men stort sett bare typiske feelgood-bøker. Nå har det skjedd et eller annet, en modningsprosess i forhold til hva jeg vil ha ut av leseopplevelsen, jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men jeg befinner meg i hvert fall på et sted hvor jeg ønsker å bli opplyst, utfordret, i tillegg til at jeg fortsatt vil ha en god leseopplevelse. Så nå har jeg lest en del av George Orwell, blant annet 1984, og Margaret Atwood, Tjenerinnens beretning. Mitt hovedspørsmål er: hvilke bøker har du lest, som du vil anbefale meg? Og klarer du å fortelle hvordan du leser disse bøkene? Man kan jo lese Tjenerinnens beretning som en ren fortelling, men det er jo mye mer i den boka, kvinnekamp blant annet. Er det noen som forstår hva jeg spør om? 😊 Anonymkode: 997d0...2b2 Sangen om den røde rubin av Agnar Mykle (et mesterverk) Åndenes Hus av Isabel Allende Kvinner av Marilyn French Bildet av Dorian Grey av Oscar Wilde Garps bok av John Irving Anonymkode: 10903...ca6
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 Mange gode bøker i denne tråden! Siderhusreglene av John Irving. Kristin Lavransdatter av Undset. Jonas av Jens Bjørneboe Den afrikanske farm av Karen Blixen Anonymkode: d04d0...7d1
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #14 Skrevet 11. februar 2018 Innsirkling-trilogien av Carl Frode Tiller Mi briljante venninne av Elena Ferrante (hele serien) Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede Saman er ein mindre åleine av Anna Gavalda Fugletribunalet av Agnes Ravatn Sult av Knut Hamsun De dødes tjern av Andre Bjerke/Bernhard Borge Islandsk krim! Anonymkode: 63ad8...19d
sug lut Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 Anbefaler å lese HELE Napolikvartetten i nynorsk oversettelse (om du ikke leser italiensk, da), den er fantastisk både som litteratur og som idehistorie og som samfunnsportrett og tidsbilde og kvinnebilde og i det hele tatt det meste (og der har du en del forskjellige lesevinkler med det samme). Les i temaer. Les fx klassiske feministiske tekster - Kate Chopin, Sylvia Plath, Marilyn French, Simone de Beauvoir, Betty Friedan, Helene Cixous, Andrea Dworkin, Gilbert & Gubar, Virgnia Wolf, etc etc. Ellers ville jeg anbefalt deg å lese lyrikk, faktisk. Jeg er veldig glad i mye forskjellig, og jeg vet ikke hvilke språk du leser, men på norsk: Harald Sverdrup, Kristine Næss, Eldrid Lunden, Åse Marie Nesse, Sigbjørn Obstfelder, Gene Dalby, Arnulf Øverland, Astrid Hjertenæs Andersen, Rolf Jakobsen, Hans Børli, Olav H Hauge, Kolbein Falkeid, Cindy Haug, , på engelsk kan du lese Dylan Thomas, Walt Whitman, Emily Dickinson, Allen Ginsburg, David Jones, Adrienne Rich, TS Eliot, Wendy Cope, Anne Sexton, Christina Rossetti, Ted Hughes,
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #16 Skrevet 11. februar 2018 Så mange gode og grundige svar, tusen tusen takk! I morgen skal jeg på biblioteket Anonymkode: 997d0...2b2
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #17 Skrevet 11. februar 2018 Vil anbefale å lese bøker som enten har vunnet Orange prize for literature, eller var shortlisted for den. Som regel alltid bra Anonymkode: 7daae...a4d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #18 Skrevet 12. februar 2018 Jeg liker bøker hvor jeg kan lære om andre kulturer samt historiske romaner. Mine anbefalinger: Alle dør alene - Hans Fallada Mormor danset i regnet-Trude Teige (nydelig bok!) Alt av Tomm Kristiansen og Torbjørn Færøvik To søstre og Bokhandleren i Kabul - Åsne Seierstad Edvard Hoem har skrevet fire bøker om norsk utvandrerhisitorie -Første bok er: "Slåttekar i himmelen". Det er veldig fine bøker Anonymkode: 1acb4...441
Leeloo76 Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 Jeg har lest et par bøker av Stefan Zweig i det siste, ga et veldig godt bilde av Europa før verdenskrigene, og hvordan det etter hvert utviklet seg, Verden av i går og Sjakknoveller er de jeg har lest. Ellers har jo Haruki Murakami en del bra, liker nok best de tidlige bøkene. Signerer ellers de andre som anbefaler Ferrante, nydelige bøker. Jeg liker også Lena Andersson, Rettsstridig forføyning og Uten Personlig ansvar, litt mer humor, men veldig gjenkjennelig lesning. En bok jeg likte veldig godt og som er en myk overgang fra ren underholdningslitteratur er Svøm med dem som drukner av Mytting, fint skrevet og også spennende. Liker du noveller anbefaler jeg Vidar Kvalshaug, han har mye bra (Trampolineland og Alt på stell f.eks.).
sug lut Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 34 minutter siden, Leeloo76 skrev: Jeg har lest et par bøker av Stefan Zweig i det siste, ga et veldig godt bilde av Europa før verdenskrigene, og hvordan det etter hvert utviklet seg, Verden av i går og Sjakknoveller er de jeg har lest. Ellers har jo Haruki Murakami en del bra, liker nok best de tidlige bøkene. Signerer ellers de andre som anbefaler Ferrante, nydelige bøker. Jeg liker også Lena Andersson, Rettsstridig forføyning og Uten Personlig ansvar, litt mer humor, men veldig gjenkjennelig lesning. En bok jeg likte veldig godt og som er en myk overgang fra ren underholdningslitteratur er Svøm med dem som drukner av Mytting, fint skrevet og også spennende. Liker du noveller anbefaler jeg Vidar Kvalshaug, han har mye bra (Trampolineland og Alt på stell f.eks.). Enig i alt du sier, bortsett fra Kvalshaug som jeg ikke har lest.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #21 Skrevet 12. februar 2018 Mine favoritt bøker er nok Mino triologien skrevet av Gert Nygårdshaug. En helt fantastisk bok, som tar deg med på ett fantastisk eventyr, mye fakta i bøkene. Flere av bøkene hans handler om miljøvern. Anonymkode: 01a0b...e9a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #22 Skrevet 12. februar 2018 "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" er en av mine favorittbøker. Har også nylig lest alt som er oversatt til norsk av Elena Ferrante, og alt kan anbefales! Ferrante skriver kjempebra og interessant og lesingen blir nesten som en besettelse. "Svikne dagar" og "Den dunkle dottera" er fine å begynne med for å sjekke om du liker Ferrante Begge er temmelig korte, mens Napolikvartetten som starter med "Mi briljante venninne" består av fire tykke bøker. Jeg var lei meg da jeg hadde lest ut alt av henne som er oversatt til norsk. Liker også godt en del av Murakami, men synes at kvaliteten på bøkene hans er litt ujevn. I tillegg er det jo en del norske klassikere (som jeg ikke har lest på lenge) som er veldig gode, f.eks. "Jonas", "Sangen om den røde rubin" og "Kristin Lavransdatter". Anonymkode: af943...a1e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2018 #23 Skrevet 12. februar 2018 Jeg er glad i: Gert Nygårdshaug Amin Malouf (alt av han) John Irwing (spesielt En bønn for Owen Meany) Jon Michelet sin krigsseilerserie Umberto Eco (Foucalts pendel og I rosens navn) Tolkien sist, men ikke minst: Arto Paasilinna. Finnenes store sønn, passe mørkt, crazy og finsk.. Tordengudens sønn er min favoritt. Anonymkode: 88564...b3e
Nyttårs barn Skrevet 12. februar 2018 #24 Skrevet 12. februar 2018 Kan anbefale Zadie Smith og Alice Hofmann. Her hjemme er Helga Flatland en spennende ung forfatter.
Iiiiik Skrevet 12. februar 2018 #25 Skrevet 12. februar 2018 På 11.2.2018 den 19.40, Anonym bruker skrev: Innsirkling-trilogien av Carl Frode Tiller Mi briljante venninne av Elena Ferrante (hele serien) Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede Saman er ein mindre åleine av Anna Gavalda Fugletribunalet av Agnes Ravatn Sult av Knut Hamsun De dødes tjern av Andre Bjerke/Bernhard Borge Islandsk krim! Anonymkode: 63ad8...19d Enig i mange av disse, unntatt "Saman er ein mindre åleine" som jeg virkelig syntes var spekulativ og forutsigbar. Da jeg var yngre likte jeg godt "Tilværelsens uutholdelige letthet" og forsåvidt en del andre bøker av Milan Kundera. De ga meg kunnskap om Tsjekkoslovakia, om hva det kostet å si nei til et diktatur, og det ga meg også politisk innføring. Av nyere bøker jeg har lest vil jeg anbefale "Noen kjenner mitt navn", som følger en svart kvinne fra hun blir stjålet i Afrika og bragt over til USA som slave. Likte veldig godt "Stoner" - om en halvveis mislykket akademiker. Ble visst først utgitt på 60-tallet. Liker også "Morgen i Jenin", både fordi den på utsiden er en vakker fortelling, og fordi rammen for fortellingen er opprettelsen av staten Israel og hva det kostet for palestinerne som bodde der fra før. "Et lite liv" er nok den mest gripende boka jeg har lest på veldig lenge. Begynner som en standard-roman om oppvekst og vennskap, og utvikler seg til noe så vakkert og sårt at jeg kjenner det bare jeg omtaler den. Likte også "Shantaram" fordi den fikk meg til å lengte etter å reise til India, og fordi den viser at også den som rømmer fra en forbrytelse har andre sider ved seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå