Gå til innhold

Tegn på utrygg tilknytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 1 år leker fint alene i maks 5 min. Så skal hun ha oppmerksomhet. Ofte strekker hun armene mot meg og vil bli tatt opp og kose. Er hun for avhengig av meg? Er det normalt? Førstegangsmamma her :)

Anonymkode: a4e0f...77e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig normalt! 

Anonymkode: d6fee...809

Skrevet

Helt normalt :)

Anonymkode: 8f7a4...da8

Skrevet

Helt normalt å være mammadalt når man er liten, ikke stress med det. Min teori er at jo mer trygghet og nærhet de får, jo mer trygge og selvstendige blir de etterhvert. La henne komme på fanget og kose så mye hun vil!

Anonymkode: 21b49...6e2

Skrevet

Vår eldste ville bare være med meg og bli bært hele tiden, viste seg at hun hadde svært dårlig syn. Det ble oppdaget på 4års kontrollen... Sannsynligvis er det ikke noe galt hos dere, men det kan være greit å få sjekket. 

Anonymkode: 50d10...599

Skrevet

Veldig normalt😊 Se på 'Trygghetssirkelen'og du vil se det der👍🏻

Anonymkode: 6cb08...b46

Skrevet

Helt normalt.

Bare en kommentar: Såkalt utrygg tilknytning (en teori som er bredt kritisert og basically tilbakevist så det synger), kommer i tre varianter, der to av typene også er helt normale. De er ikke «optimale», men er helt ok, og de aller fleste foreldrepar faller inn i en av disse to utrygge kategoriene. Den siste formen for utrygg tilknytning (desorganisert tilknytning) er den skadelige tilknytningen, der barnet er regelrett redd for omsorgspersonen sin (såkalt tilknytningsperson). Med mindre du denger ungen din eller stikker fingerne dine inn k kroppsåpningene faller du nok absolutt ikke i den siste kategorien. 

Og «circle of trust» er en observasjon som er helt uavhengig av tilknytningsteorien. Utrygge barn kan også helt fint søke trøst og beroliging hos omsorgspersonene sine.

Anonymkode: 7c426...e17

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Helt normalt.

Bare en kommentar: Såkalt utrygg tilknytning (en teori som er bredt kritisert og basically tilbakevist så det synger), kommer i tre varianter, der to av typene også er helt normale. De er ikke «optimale», men er helt ok, og de aller fleste foreldrepar faller inn i en av disse to utrygge kategoriene. Den siste formen for utrygg tilknytning (desorganisert tilknytning) er den skadelige tilknytningen, der barnet er regelrett redd for omsorgspersonen sin (såkalt tilknytningsperson). Med mindre du denger ungen din eller stikker fingerne dine inn k kroppsåpningene faller du nok absolutt ikke i den siste kategorien. 

Og «circle of trust» er en observasjon som er helt uavhengig av tilknytningsteorien. Utrygge barn kan også helt fint søke trøst og beroliging hos omsorgspersonene sine.

Ikke for å avspore, men hvor kan jeg lese mer om at utrygg tilknytning er tilbakevist så det synger? 

Anonymkode: 0b5bf...2ba

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å avspore, men hvor kan jeg lese mer om at utrygg tilknytning er tilbakevist så det synger? 

Hmm. Da må du inn i fagbøkene. Særlig barndomssosiologene er veldig kritiske. Psykologien tar jo ikke i utgangspunktet hensyn til materielle forhold, og kritikken går på at den er middelklassenormativ og  vestligorientert.

Men se Gillies 2005, James og Prout 1990, James mfl. 1998, Cannella og Viruru 2004, Kojan 2011a, Hennum 2010, Burman 2008).

Det er bare de jeg plukket ut av første bok i hylla, sånn på stående fot. Men det finnes jo lass på lass med litteratur om det, så det er veldig (veldig!) rart at vi fortsatt snakker om tilknytning som om det var en universell måleenhet.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hmm. Da må du inn i fagbøkene. Særlig barndomssosiologene er veldig kritiske. Psykologien tar jo ikke i utgangspunktet hensyn til materielle forhold, og kritikken går på at den er middelklassenormativ og  vestligorientert.

Men se Gillies 2005, James og Prout 1990, James mfl. 1998, Cannella og Viruru 2004, Kojan 2011a, Hennum 2010, Burman 2008).

Det er bare de jeg plukket ut av første bok i hylla, sånn på stående fot. Men det finnes jo lass på lass med litteratur om det, så det er veldig (veldig!) rart at vi fortsatt snakker om tilknytning som om det var en universell måleenhet.

Så den er kun kritisert i fagdisipliner utenfor psykologien? 

Jeg er både vestlig og middelklasse så da høres det jo ut som om den fortsatt er relevant for meg ;-) 

Takk for referansene, kan hende jeg tar en kikk :-)

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så den er kun kritisert i fagdisipliner utenfor psykologien? 

Jeg er både vestlig og middelklasse så da høres det jo ut som om den fortsatt er relevant for meg ;-) 

Takk for referansene, kan hende jeg tar en kikk :-)

Uten at jeg husker kilder, men den er omdiskutert i psykologien også.

Anonymkode: 7c67a...eed

Skrevet

Bowlsby har endel om  tilknytningsteoriene

Anonymkode: 35e76...634

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter på 1 år leker fint alene i maks 5 min. Så skal hun ha oppmerksomhet. Ofte strekker hun armene mot meg og vil bli tatt opp og kose. Er hun for avhengig av meg? Er det normalt? Førstegangsmamma her :)

Anonymkode: a4e0f...77e

Det er ikke tegn på utrygg tilknytning. Det er tvert imot det stadiet da tilknytning bygges. Så bare la henne "sjekke inn" ofte!

Anonymkode: 6800f...269

Skrevet

Jeg mener å huske at Mary Ainsworth's funn om tilknytning har vist seg å være veldig reliabel i replikasjoner av strange situation..? Det er ihvertfall relevant. Ikke så mange år siden jeg hadde utviklingspsykologi og det var pensum da. Og ble undervist som viktige funn. 

Uansett, ikke bekymre deg for dette, TS. 

Anonymkode: 7dc8b...f69

Skrevet

helt normalt, min har vert mammadalt siden han var nyfødt, og er det ennå 5 år :)

Anonymkode: 62ca8...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...