Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Vi bor allerede i en liten bygd, så dukket det opp en mulighet å bygge hus ca 10 min unna. Der er det ca 5-6 hus til sammen. Så er ganske «dødt» kan du si. Men ganske rolig plass, med mulighet for stor hage. Det er to familier med småbarn der også. Jeg synes egentlig det blit litt «for utenfor», men det er kjempefint der. Lurte på om det er bra for barn å vokse opp på slike plasser (vi har bil) eller er det best å bo litt mer «tett» med andre folk. Hvordan bor dere? Beklager teit spørsmål. Har muligens et luksusproblem 😅 Anonymkode: 33611...186
sug lut Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 Er det ti minutter i bil eller til fots? Det gjør jo en kjempeforskjell. Ti minutter i bil kan fort bli tre kvarter å gå, og ungene dine vil muligens få det krøkkete med vennebesøk, kommer an på veien også.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 10 min med bil eller beina? Man kan kjøre langt på 10 min Anonymkode: 4bd83...aee
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 Jeg syns det er viktig å bo så nært andre at barna kan gå til venner. Hvis alle bor så de må kjøres, kan det kanskje gå an, men hvis deres barn må kjøres og alle andre kan gå til hverandre, er det lett at deres blir litt utenfor. Anonymkode: 8671b...72f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 10 min å kjøre med bil. Sånn ca. Til butikk, bensinstasjon og barnehage. Anonymkode: 33611...186
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 Jeg har vokst opp sånn. Har ikke tatt skade av det, men er bestemt på at mine barn ikke skal vokse opp sånn, så vi bor i boligfelt. Anonymkode: 7ebc9...ace
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 Er det virkelig så galt å bo litt utenfor? Dårlig gjort av meg som mor å flytte? Vi er avhengig av bil her vi bor også. Og det er ingen barn her i boligfeltet vi bor i. Mens der er det barn på samme alder som mitt. Anonymkode: 33611...186
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det virkelig så galt å bo litt utenfor? Dårlig gjort av meg som mor å flytte? Vi er avhengig av bil her vi bor også. Og det er ingen barn her i boligfeltet vi bor i. Mens der er det barn på samme alder som mitt. Anonymkode: 33611...186 Det er ikke dårlig gjort. Men ikke sånn jeg vil at mine barn skal vokse opp, siden jeg vet hvordan det er. Anonymkode: 7ebc9...ace
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke dårlig gjort. Men ikke sånn jeg vil at mine barn skal vokse opp, siden jeg vet hvordan det er. Anonymkode: 7ebc9...ace Kan du fortelle hva som var negativt med det? Hvordan bodde du? Anonymkode: 33611...186
Superme Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 Ikke helt det samme, men vi bor 4 minutters kjøring fra butikk/skoler/trening osv. Tar 25-30 min å gå samme avstand, så må kjøre sånn i det daglige da det er både bratte bakker og farlig trafikk. Vi har stort hus og hage, nydelig utsikt og landlig og fint. Men. Ungene må kjøres hele tiden, over alt, til/fra venner, fritidsaktiviter osv, jeg kjører og kjører hver bidige ettermiddag. Så tenk på det også, før dere eventuelt flytter. Nå har barna mine begynt å bli store, og da er det mer kjøring enn når de var i bhgalder...
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 Jeg hadde gjort det! Vi bor i et boligfelt i Bergen. Her er det én venn i nabolaget. Noe lignende det blir dit dere flytter, altså. Vi må fremdeles kjøre ungen hit og dit, da vennene bor spredd rundt i byen uansett. Går veldig bra Hadde lett kjøpt utenfor en bygd, og drømmer om å gjøre det i fremtiden. Romslig, privat og midt i naturen, det er drømmen ❤️ Anonymkode: 8ca96...b8f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vokst opp sånn. Har ikke tatt skade av det, men er bestemt på at mine barn ikke skal vokse opp sånn, så vi bor i boligfelt. Anonymkode: 7ebc9...ace Jeg har også vokst opp sånn, og er uenig med deg. Husker jeg syntes synd på barn som bodde i boligfelt. Det var litt "slum", tenkte det var for de som ikke hadde råd til noe annet. Var nydelig med masse plass rundt på alle kanter. Anonymkode: aa8be...f0d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #13 Skrevet 10. februar 2018 Går helt fint! Bare la de ha med seg vennene hjem etter skolen.. 😊 Anonymkode: 32dfd...009
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #14 Skrevet 10. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det virkelig så galt å bo litt utenfor? Dårlig gjort av meg som mor å flytte? Vi er avhengig av bil her vi bor også. Og det er ingen barn her i boligfeltet vi bor i. Mens der er det barn på samme alder som mitt. Anonymkode: 33611...186 Vokste opp på landet som barn selv. Med dyr og stor hage ;-) Er fantastisk fornøyd med å ha bygd meg hus på hjemplassen vår. Synes barna våre er heldig som kan vokse opp på en slik perle like ved sjøen. Blir dog litt mer kjøring på oss når det blir fritidsaktiviteter. Men synes det er fult verd det! Bor 5000 innbyggere her. bor 5-10 min unna barnehage,skole, butikk. 30 min unna shoppingsenter. Jeg sier kjør på jeg😀😀 Anonymkode: 09d08...c36
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Skrevet 10. februar 2018 Gjør det du føler er riktig for dere! Anonymkode: 1cf52...152
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #16 Skrevet 10. februar 2018 Jeg leste en undersøkelse nylig. Mennesker som bor i byer er lykkeligere enn de som bor på bygda. Kanskje tenke litt på det, selv om dere allerede bor på bygda. Anonymkode: 45ab9...46b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #17 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste en undersøkelse nylig. Mennesker som bor i byer er lykkeligere enn de som bor på bygda. Kanskje tenke litt på det, selv om dere allerede bor på bygda. Anonymkode: 45ab9...46b Det betyr likevel ikke at byen passer best for alle Anonymkode: 8ca96...b8f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #18 Skrevet 10. februar 2018 Vi bor sånn, og jeg synes det er mest ulemper. Men jeg har vokst opp i boligfelt, og det er ikke noe ved beliggenheten vi nå har som er spesielt attraktivt. Det er et par barnefamilier i gåavstand (ca 10-15 min) men mine barn har ikke helt funnet tonen med dem. Det er heller ikke noe idyllisk sted, vi har mye plass men bor nede i en «dump» uten utsikt og like ved en vei med 80-sone. Barna må gå langs denne veien om de skal noe sted til fots. De må ta buss til skolen og den er egentlig full så det er ikke nødvendigvis mulig å ha med kompiser som ikke tar samme buss til vanlig. Synes barna mine går glipp av en del muligheter til å være selvstendig og spontan - gå til venner alene, passe tiden, gjøre ærend i butikken, lære seg å ferdes i trafikken etc. (Vi kan selvsagt ta dem med nærmere sentrum for å gjøre slikt, men det blir ikke så mye tid i en travel hverdag og det blir som alt annet organisert) De får ingen mosjon til og fra skolen. De blir litt passive ettersom det ikke bare er å gå ut og finne noen kompiser, en lekeplass osv. De synes ikke det er SÅ gøy å bare leke med hverandre. Og vi voksne må organisere det meste av avtaler for dem. Fordelene her er jo friheten og at man ikke er innestengt blant hus, ingen fare for innsyn og ikke noe press om å ha hage på stell og perfekt uteplass. Stille og rolig. Mye plass rundt huset, mye lagerplass og vi har det meste av maskiner og redskaper om noe må fikses. Anonymkode: 533db...bf7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #19 Skrevet 10. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det betyr likevel ikke at byen passer best for alle Anonymkode: 8ca96...b8f Nei, men når har jo HI spurt etter råd. Jeg sier bare det jeg vet og kjenner ikke til hvordan HI med sin familie vil reagere på å flytte enda lengre ut av allfarvei. Det kan jo hende at de vil trives med det. Mitt svar var ment som en sannsynlighetsberegning. Kanskje Hi er utenfor denne, det vet jo hverken meg eller deg. Anonymkode: 45ab9...46b
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #20 Skrevet 11. februar 2018 10 min med bil betyr ca 10 km. Større barn kan sykle den distansen. Anonymkode: b9e9f...191
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå