Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Det er snakk om skolebarn.. Anonymkode: 7d1a7...85d
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 her er det kun Postive, de 2 elsde har vert 50% hos hver fra vi skilte oss for 5 år siden, da var de 6 og 8, mens små brødrene på 11mnd og 22mnd den gangen, har akkurat begynt 50% hos hver Anonymkode: 8eba3...38a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 de var hos faren anhver helg og hver onsdag før vi begynte 50/50, og de var de siden vi skilte oss Anonymkode: 8eba3...38a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 Positivt: Du får annenhver uke fri til å bare være deg og til å gjøre det du har lyst til. Lettere å finne en ny partner når du har så mye fri Du slipper alt ansvar for barna alene Barna får se begge foreldrene sine like mye Negative sider: Barna dine lever et halvt liv du ikke er en del av De blir muligens slitne av å ikke ha et fast hjem og flytte frem og tilbake Du og far må i mye større grad samarbeide Du får ikke bidrag Anonymkode: 0985d...b79
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 Noen barn opplever det som de ikke bor noe sted, at de er gjest i to familier, og at de har foreldre som setter mest pris på de ukene de ikke bor der. Det trenger ikke å være sannheten, men de overhører telefonsamtaler der mor eller far sier "...jeg kan ikke denne uka, for ungene er her." el. Anonymkode: 3cf47...f03
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 Kommer an på mange ting om det fungerer. Jeg har et barn med angst. Henne ville det ikke fungere for. Ulempen for barna er ujevn oppfølging i forhold til lekser og fritidsaktiviteter. Jeg jobber i Kulturskolen og jeg har så utrolig mange elever som kun får øvd annen hver uke fordi kun den ene forelder følger opp. Jeg har snakket med en lærer på skolen og hun fortalte at de opplevde det samme der. På papiret ser 50-50 bra ut men i virkeligheten er det utrolig krevende å få det til å fungere bra for barnet. Det krever at foreldrene i praksis og over mange år er villige til å samarbeide omtrent like tett som de gjorde da de bodde sammen. Det er ikke en enkel oppgave. På den positive siden får barnet lik kontakt med begge foreldre. Anonymkode: 96816...098
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen barn opplever det som de ikke bor noe sted, at de er gjest i to familier, og at de har foreldre som setter mest pris på de ukene de ikke bor der. Det trenger ikke å være sannheten, men de overhører telefonsamtaler der mor eller far sier "...jeg kan ikke denne uka, for ungene er her." el. Anonymkode: 3cf47...f03 svært sjelden tror jeg Anonymkode: 8eba3...38a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: svært sjelden tror jeg Anonymkode: 8eba3...38a Jeg tror nok ikke dette er sjeldent. Men stemmer ikke for alle. Anonymkode: 2f975...6a1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer an på mange ting om det fungerer. Jeg har et barn med angst. Henne ville det ikke fungere for. Ulempen for barna er ujevn oppfølging i forhold til lekser og fritidsaktiviteter. Jeg jobber i Kulturskolen og jeg har så utrolig mange elever som kun får øvd annen hver uke fordi kun den ene forelder følger opp. Jeg har snakket med en lærer på skolen og hun fortalte at de opplevde det samme der. På papiret ser 50-50 bra ut men i virkeligheten er det utrolig krevende å få det til å fungere bra for barnet. Det krever at foreldrene i praksis og over mange år er villige til å samarbeide omtrent like tett som de gjorde da de bodde sammen. Det er ikke en enkel oppgave. På den positive siden får barnet lik kontakt med begge foreldre. Anonymkode: 96816...098 Dette tror jeg gjelder i stor grad. Selvfølgelig ikke alle. Men når en foreldre må vøre den strenge og følger opp mer enn den andre kan dette skape konflikter dem i mellom men også mellom barna og den som må vøre streng. Selv om barn liker og trenger klare regler og veiledning så vil de som oftest velge den minst strenge. For der får de lov til div. Anonymkode: 2f975...6a1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror nok ikke dette er sjeldent. Men stemmer ikke for alle. Anonymkode: 2f975...6a1 tror jeg, har aldri hørt det ,og kjenner mange som er skilmissebarn og har 50/50 Anonymkode: 8eba3...38a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: tror jeg, har aldri hørt det ,og kjenner mange som er skilmissebarn og har 50/50 Anonymkode: 8eba3...38a Nå er det også mange barn som er såpass lojale til sine foreldre at de ikke sier ifra hvordan de har det. Men så har man jo de foreldrene som er flinke til å samarbeide og barna har det bra. Mange barn har det bra hos begge foreldrene og har tilpasset seg bra. Men det er ikke alltid forenelig med det at de har det bra med situasjonen. Flytte på seg og kun se foreldrene annen hver uke. Alt gjelder ikke alle. Men betyr ikke at det er sjeldent. Anonymkode: 2f975...6a1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det også mange barn som er såpass lojale til sine foreldre at de ikke sier ifra hvordan de har det. Men så har man jo de foreldrene som er flinke til å samarbeide og barna har det bra. Mange barn har det bra hos begge foreldrene og har tilpasset seg bra. Men det er ikke alltid forenelig med det at de har det bra med situasjonen. Flytte på seg og kun se foreldrene annen hver uke. Alt gjelder ikke alle. Men betyr ikke at det er sjeldent. Anonymkode: 2f975...6a1 har du korenkte bevis på dette? ganske ille og bare slenge ut slik Anonymkode: 8eba3...38a
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #13 Skrevet 10. februar 2018 Vi har bygd om en stor tomannsbolig. Jeg bor i ene delen og pappaen i den andre. To unger har et rom med to dører, den ene til meg og den andre til pappa. Når de er hos meg er døren til pappa låst og omvendt. Pappa har ny kone med et barn fra før og 2 små felles, jeg har samboer og et barn og et på vei. Vi går godt sammen alle. Hver tirsdag spiser hele gjengen middag hos oss og hver torsdag HIS pappaen! Vi sitter barnevakt for hverandre og hjelper når det trengs. det fungerer kjempegodt at barna har et rom med sine ting men har to hjem. Vi har husnøkler i ulik farge og ulik farge på matten ved inngangsdøren, da vet ungene hvilken dør de skal bruke den uken! Vi har også en figur på trappa som vi flytter alt etter hvor ungene er. Da vet venner hvilken dør de skal ringe på! På rommene har de en ukestavle som alle fyller inn avtaler, bursdager og beskjeder. Da er det enkelt å huske seg om innbydelsen havnet på pappa sitt kjøkken. verken meg eller pappa ønsket å kun ha ungene halvparten. Vi samarbeider godt, er veldig glad i hverandre men fungerte ikke som kjærester. Anonymkode: e7480...480
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #14 Skrevet 10. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har bygd om en stor tomannsbolig. Jeg bor i ene delen og pappaen i den andre. To unger har et rom med to dører, den ene til meg og den andre til pappa. Når de er hos meg er døren til pappa låst og omvendt. Pappa har ny kone med et barn fra før og 2 små felles, jeg har samboer og et barn og et på vei. Vi går godt sammen alle. Hver tirsdag spiser hele gjengen middag hos oss og hver torsdag HIS pappaen! Vi sitter barnevakt for hverandre og hjelper når det trengs. det fungerer kjempegodt at barna har et rom med sine ting men har to hjem. Vi har husnøkler i ulik farge og ulik farge på matten ved inngangsdøren, da vet ungene hvilken dør de skal bruke den uken! Vi har også en figur på trappa som vi flytter alt etter hvor ungene er. Da vet venner hvilken dør de skal ringe på! På rommene har de en ukestavle som alle fyller inn avtaler, bursdager og beskjeder. Da er det enkelt å huske seg om innbydelsen havnet på pappa sitt kjøkken. verken meg eller pappa ønsket å kun ha ungene halvparten. Vi samarbeider godt, er veldig glad i hverandre men fungerte ikke som kjærester. Anonymkode: e7480...480 Nå lurer jeg veldig på hvor stort det huset er? Når du kan dele det i to hvor det på den ene siden bor en familie på 7 og på den andre siden en familie på 5. Fullverdig kjøkken og bad og rom nok til alle. I tillegg er det ren idyll med nye kjærester på begge sider som går fantastisk sammen. Gratulerer. Men for 99% (eller muligvis mer) er den løsning der hverken mulig eller aktuelt. Anonymkode: 96816...098
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Skrevet 10. februar 2018 Vi var i samtale med Reidar Hjerman som sa «om du har bodd 50/50 er det ikke rart du sliter. Sjeldent kommer ungene helskinnet ut av det». Man kan tenke så mangt om hvor fint og flott det er, men ville du levd sånn selv? Hadde du funnet roen? Jeg har ødelagt barnet mitt ved å høre på fars ønsker og jeg angrer som en gal! Anonymkode: 48d35...508
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #16 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Noen barn opplever det som de ikke bor noe sted, at de er gjest i to familier, og at de har foreldre som setter mest pris på de ukene de ikke bor der. Det trenger ikke å være sannheten, men de overhører telefonsamtaler der mor eller far sier "...jeg kan ikke denne uka, for ungene er her." el. Anonymkode: 3cf47...f03 For noe tull!! Jeg har mine barn 50% og det har et par venninner også. Barna er av den oppfatning av foreldrene ønsker å se de mest mulig og derfor deler likt. Mine barn kan ofte si «det sier du bare fordi du vil være med oss mest mulig» De sier det alltid med et stolt smil. HI.. vi har kun hatt 50-50 og barna er nå straks 10 og 12 år. De ønsker ikke en annen ordning da de ønsker å se begge foreldrene like mye. Nettopp fordi de er like knyttet til begge foreldrene. Det er positivt det! Vi foreldre må bo nære hverandre og være gode venner. Jeg og eksen prater MYE med hverandre og har nøkkel til hverandres hus. Det er jeg og eksen som ordner det praktiske så de ikke føler de bor i en bag. Alt er dobbelt, bortsett fra drakter og iPad/tlf. Vi foreldre pakker det og legger det ved en knagg på skolen. Så barna går på skolen fra et sted og går hjem til et annet. Vi henter bagen. Annet negativt er at jeg savner barna noe sykt når de er hos Pappan men jeg ser de omtrent hver uke allikevel da vi alle møter opp på kamper etc. I tillegg hjelper vi hverandre med å kjøre ril aktiviteter. Pappan er her også trener for eldstes lag så han ser de ofte selv om de er her. Men slik ordning viser barna at man er venner og at vi syns det er viktig at barna får et likeverdig forhold med begge foreldrene. Å være forelder kun i helger kan aldri erstatte er forhold som også inneholder hverdager. Og før noen påpeker at barna kun sier de er glade slik det er da de er lojale så vurderte vi en annen løsning etter noen år og jeg fortalte barna at vi skulle endre ting hvor de var et par dager mer jos den ene. De nektet så det ble det aldri noe av. Anonymkode: b6255...15c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #17 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå lurer jeg veldig på hvor stort det huset er? Når du kan dele det i to hvor det på den ene siden bor en familie på 7 og på den andre siden en familie på 5. Fullverdig kjøkken og bad og rom nok til alle. I tillegg er det ren idyll med nye kjærester på begge sider som går fantastisk sammen. Gratulerer. Men for 99% (eller muligvis mer) er den løsning der hverken mulig eller aktuelt. Anonymkode: 96816...098 Vel det er en stor tomannsbolig.man deler ikke en tomannsbolig i to, den er jo beregnet for to familier. Vi har bare bygget om slik at to av rommene har to dører, en til hver del. Nå har jeg ikke sagt at rommene er så svære eller at alle har hvert sitt rom. Ja det er faktisk idyll, men vi jobber jo for det alle sammen og man kan ikke ta det for gitt. Anonymkode: e7480...480
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #18 Skrevet 10. februar 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tull!! Jeg har mine barn 50% og det har et par venninner også. Barna er av den oppfatning av foreldrene ønsker å se de mest mulig og derfor deler likt. Mine barn kan ofte si «det sier du bare fordi du vil være med oss mest mulig» De sier det alltid med et stolt smil. HI.. vi har kun hatt 50-50 og barna er nå straks 10 og 12 år. De ønsker ikke en annen ordning da de ønsker å se begge foreldrene like mye. Nettopp fordi de er like knyttet til begge foreldrene. Det er positivt det! Vi foreldre må bo nære hverandre og være gode venner. Jeg og eksen prater MYE med hverandre og har nøkkel til hverandres hus. Det er jeg og eksen som ordner det praktiske så de ikke føler de bor i en bag. Alt er dobbelt, bortsett fra drakter og iPad/tlf. Vi foreldre pakker det og legger det ved en knagg på skolen. Så barna går på skolen fra et sted og går hjem til et annet. Vi henter bagen. Annet negativt er at jeg savner barna noe sykt når de er hos Pappan men jeg ser de omtrent hver uke allikevel da vi alle møter opp på kamper etc. I tillegg hjelper vi hverandre med å kjøre ril aktiviteter. Pappan er her også trener for eldstes lag så han ser de ofte selv om de er her. Men slik ordning viser barna at man er venner og at vi syns det er viktig at barna får et likeverdig forhold med begge foreldrene. Å være forelder kun i helger kan aldri erstatte er forhold som også inneholder hverdager. Og før noen påpeker at barna kun sier de er glade slik det er da de er lojale så vurderte vi en annen løsning etter noen år og jeg fortalte barna at vi skulle endre ting hvor de var et par dager mer jos den ene. De nektet så det ble det aldri noe av. Anonymkode: b6255...15c Det betyr jo ikke at det er slik det er for alle barn i 50-50... Anonymkode: 96816...098
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #19 Skrevet 10. februar 2018 Det er mange unger/ungdommer som ikke trives med 50/50, men fordi de er redd for å såre foreldrene sine ikke tør å si det høyt.... Jeg kjenner denne jenta: https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/1VrQ/Sondag_-du-suger Det er mange som sier det samme, men langt fra alle sier det til foreldrene sine.... https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/3Pwv/Jeg-klarer-ikke-a-bo-like-mye-i-to-ulike-hjem Har selv en niese på 12 som akkurat har gått fra 50/50 til 70/30, hun makter ikke den rotløse tilværelsen lenger. Hun sier selv det gikk et år fra hun bestemte seg for at hun ikke ville ha 50/50 lenger til hun turte si det til sin far (hun bor mest hos mor nå). Hun grudde seg sånn til å si det at hun følte seg helt dårlig. Anonymkode: d4b81...a19
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #20 Skrevet 10. februar 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det betyr jo ikke at det er slik det er for alle barn i 50-50... Anonymkode: 96816...098 Absolutt ikke. Men som sagt jeg kjenner flere med 50-50. Dette var et motargument til hun som mener at de fleste følte seg uvelkomne. Alle jeg kjenner føler foreldrene vil ha de likt og derfor er det 50-50. Sønnen min sa det greit forrige uke. «Vi er så heldige hvor mamma og pappa er bestevenner og vi ser dere likt. Petter ser Pappan som bare annenhver helg og Ola bare i ferier. Det må være trist det...savner ikke de pappaene barna sine?» Anonymkode: b6255...15c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #21 Skrevet 10. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen barn opplever det som de ikke bor noe sted, at de er gjest i to familier, og at de har foreldre som setter mest pris på de ukene de ikke bor der. Det trenger ikke å være sannheten, men de overhører telefonsamtaler der mor eller far sier "...jeg kan ikke denne uka, for ungene er her." el. Anonymkode: 3cf47...f03 Men det stemmer jo - har man barna kan man ikke. Hvordan skulle man sagt det på en annen måte? Det betyr jo ikke at man er lei seg for det man takker nei til? Det betyr at man prioriterer barna. Anonymkode: 7941c...298
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #22 Skrevet 10. februar 2018 Positivt: hvis barnet vil det og det funker negativt: hvis barnet ikke vil det og det ikke funker. Har et barn som bor 50/50 og det som har vært viktigst da er at barnet ikke bor i bag. Derfor har det klær, sykkel, sko, jakker og alt utstyr begge steder, så det virkelig BOR 50/50 i stredet for at det flytter 50/50. Det eneste som fraktes frem og tilbake er skolesaker. De andre barna bor 95/5 Anonymkode: f320f...c12
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #23 Skrevet 10. februar 2018 Dere som sier at 50/50 et fantstisk. Dere vet faktisk ikke om det er så fantastisk før barna har blitt voksne. For mange er det veldig greit men for veldig mange er det problematisk. Jeg og min yngre søster bodde 50/50,for meg var det helt forferdelig for min søster helt fint. Det krever mye mer av foreldrene enn mange tror. Foreldre må være flinke til å se barna sine og gjøre det som er best for de og ikke tenke på seg selv. Anonymkode: 95511...469
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #24 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det stemmer jo - har man barna kan man ikke. Hvordan skulle man sagt det på en annen måte? Det betyr jo ikke at man er lei seg for det man takker nei til? Det betyr at man prioriterer barna. Anonymkode: 7941c...298 Det kommer helt an på den som overhører. Det kan også fort oppfattes som om man er i veien for ting de voksne vil gjøre, og om man ikke var der, så ville mamma eller pappa kunne si ja. Barn har lett for å tro at alt som skjer har noe med dem å gjøre. Mange skilsmissebarn er også redde for at mamma eller pappa skal bli lei seg eller skuffa, så de sier ingenting. Jeg har hatt gråtende ungdommer på kontoret som lurer på om de kan få hjelp til å flytte hjemmefra fordi de ikke orker å bo i bag lenger, men greier ikke å si til foreldrene at de vil bo bare et sted. De er redd for å skuffe den de velger bort og belemre den de velger å bo hos. Dessuten er det jo bare å lese her inne på forumet. Det er bøtter og spann av tråder der den ene forelderen er frustrert fordi den andre ikke kommer til å følge barnet i bursdag/på trening/ til pianotime eller der man ikke en gang kan enes om hvorvidt klær og spill kan fraktes fram og tilbake. Det er mange frustrasjoner for de voksne. Tenk da hvordan det er å være barn oppi dette. Tro ikke at de ikke merker det, at de ikke får med seg konfliktene, blikkene, sukkene og mumlingen, at de ikke ser etter skuffelse hos mamma når hun foreslår kinotur, og de sier at de så den filmen i forrige uke med pappa, at de ikke skjønner at de har gått glipp av mye når de er på fotballen bare annenhver uke. Om foreldrene samarbeider sømløst og godt så fungerer det sikkert bra, men det er ikke noen fasit. Anonymkode: 3cf47...f03
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #25 Skrevet 10. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Absolutt ikke. Men som sagt jeg kjenner flere med 50-50. Dette var et motargument til hun som mener at de fleste følte seg uvelkomne. Alle jeg kjenner føler foreldrene vil ha de likt og derfor er det 50-50. Anonymkode: b6255...15c Hva er barnas behov? De føler foreldrene vil ha dem likt, og derfor er det likt. Hva ville barna velge om de ikke måtte bry seg om hva foreldrene føler? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/0dm0/Skilsmisse-Sett-barn-fri-fra-5050-krav Anonymkode: 3cf47...f03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå