Gå til innhold

Gifte seg først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har fridd! Ikke uventet, hehe. Men vi vil gifte oss snart. Nr tre kommer i juni og har lyst til å gjøre det før barseltiden, de andre er 4 og 6. Tenkte å ta med barna og forlovere bare, enkel vielse i kirken og middag etterpå. Men vi vil jo ha bryllup senere når minste blir et par år. Med velsignelse og fest, da full pakke. Er dette rart eller innafor?

Anonymkode: 18ab5...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det rart med fest to år etter vielsen, men det treng de ikkje bry dykk om i det heile. Er sikkert ikkje mange som takkar nei til fest, det hadde heller ikkje eg gjort. 🙂

Skrevet

Vi giftet oss i mai og fikk tredje i august. Hadde bare forlovere og foreldre i bryllupet. Men vi skal ikke ha fest senere da.. Det var vår koselige og lille feiring. Vi har heller valgt å reise i et år 😊

Anonymkode: ccb47...4c1

Skrevet

Jeg hadde selvsagt kommet, i finstasen og med gave, men må si jeg syns det er veeldig rart å ha fest to år etter selve bryllupet. Da hadde jeg heller ventet til minste var født og ting hadde roet seg, med å planlegge noe som helst :)

Anonymkode: 575d1...73c

Skrevet

Veldig rart å ha bryllupsfest to år etter bryllupet, men dere gjør selvfølgelig som dere ønsker. 

Anonymkode: 39f3d...a16

Skrevet

Helt greit! Vi hadde et lite bryllup. Det var det vi klarte å få til da. Vi har alltid hatt lyst til å lage stor fest, men livet har vært travelt med unger og jobber og andre økonomiske løft som først må gjøres (vi vil ikke ha økonomisk hjelp av foreldre, mener det er en uting). Kanskje vi får det til om et år, kan kalle det 7-årsbyllupsdagsfest. De fleste synes vel fest er kjekt. Forventer ikke gaver, ønsker bare å samle familie og venner.

Anonymkode: e38e6...680

Skrevet

Takk. Trodde dette kanskje var litt mer normalt enn jeg jeg får inntrykk av og blir usikker. Kan legge til at vi har hatt to år med mye alvorlig sykdom i familien (kreft) som har selvfølgelig har tatt mye tid og krefter. Det gjelder ingen av oss fire, men min niese som jeg står svært nær og sol vi har avlastet mye hos min søster som er alene. Vi tenkte også hun skulle få være brudepike, men hun vil nok ha håret tilbake. Og pga økonomien. Vi må spare oss opp litt. Derfor vil vi først gifte oss nå for å bli gift, og heller ta det med flere om et par år, og som tidligere sagt fordi da er det lettere med et litt større barn. Vi er 37 og 39 og har lyst å gjøre det før vi blir 40. HI

Skrevet

Veldig rart spør du meg. Men det er jo opp til dere. Dere kan invitere til fest et par år etter ja, men ikke bryllupsfest. Der går grensa 6mnd etter selve vielsen spør du meg.

Anonymkode: acdb3...5ab

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart spør du meg. Men det er jo opp til dere. Dere kan invitere til fest et par år etter ja, men ikke bryllupsfest. Der går grensa 6mnd etter selve vielsen spør du meg.

Anonymkode: acdb3...5ab

Ja, skjønner det er flere som mener det. Er derfor jeg blir veldig usikker på det vi egentlig trodde var veldig innafor. Er jo flaut å invitere hvis alle gjestene synes det er tull. Hva med et år da? Da rekker håret å vokse litt og minsten er nærmere året enn baby som må ammes. Og vi rekker å spare litt. Og selv om dier full pakke, så tenker vi ikke middag. Vi tenker velsignelse, en slags vielse, fotograf, dress og brudekjole, blomster, middag med familien og fest med venner på kvelden. HI

Skrevet

Jeg synes det er rart med et liksombryllup lenge etter den faktiske vielsen. Og hva slags velsignelse er det du tenker på? Dere er jo allerede gift...

Anonymkode: 2dc66...08a

Skrevet

Klart dere kan ha festen om to år. Men da kan dere ikke kalle det bryllupsfest.

Skrevet

Da bør dere heller vente med hele bryllupet

Anonymkode: 83864...405

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, skjønner det er flere som mener det. Er derfor jeg blir veldig usikker på det vi egentlig trodde var veldig innafor. Er jo flaut å invitere hvis alle gjestene synes det er tull. Hva med et år da? Da rekker håret å vokse litt og minsten er nærmere året enn baby som må ammes. Og vi rekker å spare litt. Og selv om dier full pakke, så tenker vi ikke middag. Vi tenker velsignelse, en slags vielse, fotograf, dress og brudekjole, blomster, middag med familien og fest med venner på kvelden. HI

Det er ærlig talt både teit og ganske klamt, da kan dere vel heller invitere til en sommerfest e.l. ikke bryllup. Dere er jo gift for lenge siden...

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er rart med et liksombryllup lenge etter den faktiske vielsen. Og hva slags velsignelse er det du tenker på? Dere er jo allerede gift...

Hvis du ikke har fått med deg det med velsignelse, er det du som ikke har fått med deg noe. Jeg finner jo ikke bare på ting. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke har fått med deg det med velsignelse, er det du som ikke har fått med deg noe. Jeg finner jo ikke bare på ting. 

Det er nok mye i samfunnet som ikke angår meg som jeg ikke har fått med meg. Så jeg spør igjen, hva slags velsignelse? Er det presten som skal velsigne dere en gang til? Bare for gøy, liksom? Jeg har hørt om å fornye løftene etter x antall år, men altså ikke en ekstra velsignelse i et liksombryllup. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke vanlig her i Norge.

I USA driver folk å gjenopptar bryllupsløftene og har et bryllup nr to f.eks når de har 10-års jubileum e.l. men det er ikke vanlig i Norge.

Jeg har en ganske stor omgangskrets og kjenner virkelig ingen som har hatt en velsignelse av ekteskapet sitt og en ny bryllupsfest. Men det er jo mange som feirer 10-års bryllupsdag, sølvbryllup osv med en stor familiefest da, det er koselig.

Skrevet

Veldig merkelig, og jeg hadde stusset stort over å bli invitert til velsignelse og full fest to år etter paret giftet seg...

Anonymkode: 8a5ae...864

Skrevet

Vi kjenner to par som har gjort det sånn, er derfor jeg spør om flere har gjort det. En velsignelse er ikke det samme som å fornye løftene nei. Det er en liten seremoni der paret ikke sier noe. Vi kommer nok til å gå for dette uansett. Det er jo ikke sånn sett et bryllup, men middag med familien og fest etterpå med venner.

Skrevet

De eneste jeg vet om som gjorde noe slikt var et par hvor hun var utlending. Pga oppholdstillatelse osv måtte de gifte seg raskt og gjorde det på tinghuset. Senere når de var komt i orden hadde de velsignelse i kirken og en fest. Men det var ikke 2 år etterpå. Kanskje 4 måneder.

Om begrunnelsen deres er å ville være gift før dere blir 40 synes jeg det er litt rart. Det er jo bare et tall. At dere gifter dere nå har jo null praktisk betydning. Det er bare en fiks ide. Hadde det vært meg hadde jeg utsatt hele bryllupet til timingen er rett.

Anonymkode: edf4b...08f

Skrevet

Veldig vannlig at militære gjør det før de skal i internasjonale oppdrag gjør dette da samboer som blir sittende igjen med barn får mye bedre rettigheter hvis noe skulle tilstøte utenlandsfareren.

Å gifte seg utløser bedre rettigheter til etterlate pensjon og med kreft i familien fra før vet dere jo hvor fort ting kan endre seg.  Hvis forloveren kan holde tett trenger ingen å vite om at dere er gift før bryllupet. 

Lykke til det er kun dere som vet hva som er rett før dere.

Anonymkode: c1515...e14

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig vannlig at militære gjør det før de skal i internasjonale oppdrag gjør dette da samboer som blir sittende igjen med barn får mye bedre rettigheter hvis noe skulle tilstøte utenlandsfareren.

Å gifte seg utløser bedre rettigheter til etterlate pensjon og med kreft i familien fra før vet dere jo hvor fort ting kan endre seg.  Hvis forloveren kan holde tett trenger ingen å vite om at dere er gift før bryllupet. 

Lykke til det er kun dere som vet hva som er rett før dere.

Anonymkode: c1515...e14

I Norge må man ha vært gift i 12 mnd før disse "godene" blir utbetalt.

Anonymkode: 52cff...ef8

Skrevet

Veldig rart. Ha gjerne en fest, men ikke kall det bryllupsfest. Det blir bare merkelig. Hadde ventet med hele bryllupet til neste sommer. Hvis det er det du virkelig ønsker deg blir det bare hastverk bryllup nå, og det blir jo bare rart.

Anonymkode: db22b...0d7

Skrevet

merkelig for min del

Anonymkode: 0569f...aa8

Skrevet

Veldig uenig med de som kaller det rart. Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt og gleder meg alltid over andres kjærlighet og at de har lyst til å feire den. Ville gjerne vært med å feiret om noen jeg kjente valgte å gjøre det sånn. Hvem bestemmer om det er mest riktig å ha bryllupsfest samme dag som man gifter seg eller året etter? Og hvorfor er det ene mer riktig enn det andre? Det er vel akkurat det samme? Hvorfor ikke bare glede seg på parets vegne og respektere at ikke alle tenker likt? Jeg syns dere skal gjøre akkurat som dere ønsker selv HI, uten å ta hensyn til hva andre mener. Dere kan jo alternativt kalle det papirbryllupsfest om dere har festen et år etter og ikke ønsker å forholde dere til ev kommentarer fra andre.

Anonymkode: 44467...76a

Skrevet

Veldig rart..

Anonymkode: a55e5...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...