Gå til innhold

Store barn og delt bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet blir snart 16 og har lenge ytret ønske om å bo fast hos meg, så dette blir nok realiteten veldig snart. Nå er fordelingen 50-50. Dere som har så store barn, der barnet bor mest ett av stedene, er barnet fortsatt hos den andre annenhver helg? Ferier? 

Anonymkode: f7fa7...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg aldri har hørt om en 16åring som har bodd 50/50. Men nå kjenner jeg faktisk bare en som har bodd 50/50 hos mor og far, og hun sluttet vel med det rundt 14/15årsalder, til tross for at foreldrene bodde et par kilometer unna hverandre og innen samme skolekrets. 

De andre har hatt pappahelg annen hver helg og sluttet med det i 14årsalder de også. Etter det har det stort sett vært besøk når det passet tenåringen, og ferier ettersom hva tenåringen ønsket. 

Anonymkode: a60b4...a31

Skrevet

Min unge bodde 50-50 mellom 8-11, men da 2+2 uker, for å minmere stresset. Vi bodde da bare 3 km fra hverandre og hadde samme skolekrets.

Da far valgte å flytte ut av kommunen, var det slutt på ordningen, vel og merke ikke frivillig fra fars side...han mente ungen kunne pendle 2 mil hver vei til skole daglig i hans to-uker (!). Det fikk vi raskt satt en stopper for etter et besøk til fvk, samt at ungen selv måtte fortelle far NEI!.

Nå er ungen blitt 16 og er hos far hver annen helg etter eget ønske.

Anonymkode: 80f2a...3ba

Skrevet

Vi begynte med 50/50 da hun var 16. Før det bodde hun mest hos meg. Nå bor hun hos far i ukedagene og hos meg i helgene. Hun blir vekket hos far, men ikke hos meg, så det er hovedgrunnen til at vi har denne ordningen. Hun har selv bestemt boordning fra hun var 12 og er nå snart 18. Hun kan selvsagt komme til meg i ukedager og til han i helger, og vi har kun en regel: hun skal ringe dagen i forveien og si fra om det blir endringer i den ordningen vi har. 

Anonymkode: 4b287...7c7

Skrevet

Jeg kjenner flere som har opprettholdt 50-50 helt til de flyttet hjemmefra, selv om de hadde mulighet til å velge annerledes. Det har vært både foreldre som bodde veldig nær hverandre og foreldre med bussavstand mellom. Jeg kjenner også noen som valgt ett bosted fra femtenårsalder, og styrte samvær med den andre forelderen selv.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi begynte med 50/50 da hun var 16. Før det bodde hun mest hos meg. Nå bor hun hos far i ukedagene og hos meg i helgene. Hun blir vekket hos far, men ikke hos meg, så det er hovedgrunnen til at vi har denne ordningen. Hun har selv bestemt boordning fra hun var 12 og er nå snart 18. Hun kan selvsagt komme til meg i ukedager og til han i helger, og vi har kun en regel: hun skal ringe dagen i forveien og si fra om det blir endringer i den ordningen vi har. 

Hvorfor kan hun ikke bli vekket hos deg?

Anonymkode: efd5d...edc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan hun ikke bli vekket hos deg?

Anonymkode: efd5d...edc

Hun står opp 05.00 og jeg 05.45. Jeg står ikke opp Tidligere enn jeg må fordi hun trenger 1,5 time på å stå opp, ordne seg og lage mattpakke. Hvis hun vil bruke 45 min, så kan jeg vekke henne. Far vekker henne 05.00 fordi han selv står opp 04.30

Skrevet

er deler vi på alle barna, mor har ikke enerett

Anonymkode: 8d3ab...c36

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

er deler vi på alle barna, mor har ikke enerett

Verken mor eller far har rett på noe som helst. Barnet har alle rettigheter. 

En 16åring burde da VIRKELIG få bestemme om hun vil bo hos mor eller far, og hvordan samværsordningen skal fungere. Hadde mine foreldre bestemt dette for meg som 16åring hadde jeg flyttet fra begge to. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verken mor eller far har rett på noe som helst. Barnet har alle rettigheter. 

En 16åring burde da VIRKELIG få bestemme om hun vil bo hos mor eller far, og hvordan samværsordningen skal fungere. Hadde mine foreldre bestemt dette for meg som 16åring hadde jeg flyttet fra begge to. 

ikke enig... mor durer alltid frem hele tiden og tror hun har enerett på barn, har 3 anhver uke, ikke snakk om jeg skal ha de mindre når de blir 16 år

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun står opp 05.00 og jeg 05.45. Jeg står ikke opp Tidligere enn jeg må fordi hun trenger 1,5 time på å stå opp, ordne seg og lage mattpakke. Hvis hun vil bruke 45 min, så kan jeg vekke henne. Far vekker henne 05.00 fordi han selv står opp 04.30

Hvor måtte hun bodd hvis også far sov til 05.45!?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ikke enig... mor durer alltid frem hele tiden og tror hun har enerett på barn, har 3 anhver uke, ikke snakk om jeg skal ha de mindre når de blir 16 år

Det kan ikke du bestemme! Og samvær med foreldre er barnas rettighet, ikke foreldrenes.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke du bestemme! Og samvær med foreldre er barnas rettighet, ikke foreldrenes.

jeg gjør nok det, her i huset bestemmer jeg til barna er 18,men har godt forhold til alle 3, så de velger uansett meg når den tiden kommer,men håper de velger 50/50, moren og jeg er like viktige her. 

Skrevet
1 minutt siden, Evablaum skrev:

Hvor måtte hun bodd hvis også far sov til 05.45!?

Da hadde hun bodd der hun ville da også. Og hvis hun skulle bli vekket, så måtte hun akseptert å bare ha 45 min på seg i stedet for 1,5 time. Eller hun måtte komme seg opp selv klokken 05.00

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

jeg gjør nok det, her i huset bestemmer jeg til barna er 18,men har godt forhold til alle 3, så de velger uansett meg når den tiden kommer,men håper de velger 50/50, moren og jeg er like viktige her. 

Det er ikke sånn at foreldrene bestemmer hvordan barna skal bo. At du mener det et jo en ting, men loven sier at barn selv bestemmer hvor de skal bo fra de er 15. Jeg bestemmer i dette huset så lenge barna bor her om de er 3 eller 40 år, men jeg kan ikke bestemme boordningen når barna med loven på sin side kan bestemme selv. Om de velger deg eller mor er ikke viktig så lenge de har det bra

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet selv har virkelig litt å si når de blir så store, og om de velger å bo mest hos mamma eller pappa kommer nok an på flere ting, men at en så stor ungdom ikke lenger orker å flytte annenhver uke er helt normalt (hadde du orket å flytte annenhver uke?)

Jeg jobbet sammen med en tenåring som flyttet hjemmefra da hun var 16 pga en slik problemstilling. Hun bodde 50/50, men orket det ikke lenger. Da hun tok det opp nektet både mor og far å gi slipp på henne, og det endte med at jenta selv kontaktet barnevernet og ba om hjelp til å flytte hjemmefra. Hun fikk hjelp til å skaffe en hybel, fikk bortebostipend og bidrag fra både mor og far i tillegg til helgejobben hun hadde i butikken hos oss. Hun sa det var den beste avgjørelsen hun noen gang hadde tatt, hun sa følelsen av å pynte rundt seg, legge klærne inn i skapet osv og vite at hun ikke trengte pakke ned noe som helst før neste gang hun skulle på ferie var utrolig deilig. Den roen hun følte var fantastisk.

Noe så enkelt som at venner ikke trenge spørre hvem hun bodde hos den uken igjen og at hun slapp dra på skolesaker, yndlingsbuksa osv fra hjem til hjem var gull.

Anonymkode: d860a...2b0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg aldri har hørt om en 16åring som har bodd 50/50. Men nå kjenner jeg faktisk bare en som har bodd 50/50 hos mor og far, og hun sluttet vel med det rundt 14/15årsalder, til tross for at foreldrene bodde et par kilometer unna hverandre og innen samme skolekrets. 

De andre har hatt pappahelg annen hver helg og sluttet med det i 14årsalder de også. Etter det har det stort sett vært besøk når det passet tenåringen, og ferier ettersom hva tenåringen ønsket. 

Så toskete sagt - så hvis DU ikke har hørt om det så finnes det ikke? 

Jeg og flere med meg har 16 åringer som bor 50/50 og de ønsker å fortsette med det også. Jeg og far bor ikke 3 km fra hverandre som flere nevner, men 3 min. Så det er uansett samme skolevei, trening og venner. Vi er også behjelpelige med å flytte over bagen som 16 åringen vil ha med seg. Han kommer stort sett bare med skolesekken og ipaden når det er byttedag. Begge foreldrene er ressurssterke og følger han og søskenet opp like mye. 

Så det trenger ikke være svart hvitt. Det SKJER ofte at unge voksne fortsetter med 50/50.

Anonymkode: 13a32...6c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...