Gå til innhold

Så i tvil, ringe lege eller bare skjerpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli bekymret her.

Har ei jente på 4 år. Hun er lita og sped, veier bare 14 kg. Natt til mandag begynte hun å kaste opp, og det har hun gjort siden. Hun holder ikke på noen ting. Alt kommer opp kun minutter etter at det er spist. Igår fikk hun i seg to skjeer havregrøt som ble i 45 minutter. Hun er slapp og trøtt, og da jeg veide henne igår veide hun 13 kg. Hun drikker en og annen slurk med vann/eplejus, men hun begynner å bli dehydrert med tørre lepper etc. 

Burde vi ringe legen for dette, eller er det helt normal omgangssyke? Hvorfor blir hun ikke noe bedre?

Anonymkode: 181de...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ringt legen ja..fordi det er fredag, og hun har vært syk så lenge. Kan være matforgiftning også..

Anonymkode: d77be...c55

Skrevet

Det er ikke vanlig at omgangssyke varer så lenge, men det kan gjøre det uten at det er noe galt.

Hun har ikke blitt matforgiftet da?

Hadde en sånn runde med eldste barnet her, han var nesten 3 år da. Jeg snakket med legevakten flere ganger mens han var syk, og var beredt på å reise inn med han for å få intravenøs væske. Vi avventet så lenge som mulig da, for det er jo gjerne en litt traumatisk opplevelse for de små å bli lagt inn med veneflon også så man gjør det ikke før det er helt nødvendig. Så lenge han tisset litt og det kom tårer når han gråt ville de avvente, men til slutt lå han bare helt apatisk på sofaen og orket ikke se på tegnefilm på TV engang. 

Da bestemte vi oss for at vi reiser inn med han, men så ba han plutselig om drikke, og beholdt det. Det snudde altså helt plutselig og vi slapp dra på sykehuset med han.

Siden det er fredag i dag og hun har vært syk siden mandag og du er bekymret ville jeg ringt og snakket med legen for sikkerhets skyld.

Anonymkode: fb1f2...8cf

Skrevet

Hmm dere sier noe. Matforgiftning. Hun var på McDonald’s med tanta si på mandag.  

Men så hadde lillesøster omgangssyke uka før, så jammen ikke godt å si. 

HI

Skrevet

Når hun i utgangspunktet et så lett hadde jeg bedt om test for cøliaki. For det var akkurat slik mitt barn begynte, oppkast ved leggetid og etter så godt som hvert eneste måltid etter det. Grei firm imellom, men sov mer og ble slappere etterhvert pga at kroppen ikke fikk noe næring.

Anonymkode: f9bf7...4ae

Skrevet

Ville absolutt ringt lege. Er jo mye bedre å ringe en gang for mye..

Anonymkode: 64c7d...a43

Skrevet

Jeg ville også ringt. God bedring!❤️

Anonymkode: eca04...934

Skrevet

Takk alle sammen. ❤️

HI

Skrevet

Ja, ring. Hun kan bli dehydrert også, sidne hun ikke holder på noenting.

God bedring til jenta di!

Anonymkode: 2c2a6...b94

Skrevet

Mer enn 3 døgn med omgangssyke uten at barnet får i seg noe særlig når barnet ikke er større gjør det til en viktig sak. Ring lege.

Skrevet

Legen er ringt, og vi drar innover nå. Takk for tips og råd. 

HI

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen er ringt, og vi drar innover nå. Takk for tips og råd. 

HI

Så bra. God bedring!

Anonymkode: 64c7d...a43

Skrevet

hadde ringt ja, hun er undervektig slik min er, og han får tett oppfølging, snart 5 og veier 15 kg

Anonymkode: 33682...bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...