Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 hei!!! sønnen vår blir 3 år i mai, gått i bhg siden i fjor sommer. Vi er to språklig (med mye titting på TV/iPad har ført at han blir 3 språklig), gutten babler mye, noe av det er forståelig noe ikke. Han kan flest ord på engelsk. Han kan si alle farger på engelsk, telle til 20 på engelsk, mange dyrelyder og dyrenavn på engelsk og litt på norsk. Kan ord på forskjellig grønnsaker/frukt/mat. Synger Mikkel rev - Bæ Bæ lille lam- bjørnen sover-selv om han kan sangen så det kunn få ord han sier riktig. Kan også telle til 10 på norsk. Når vi ber han herme etter navnene til familie medlemmene så sier han det nesten perfekt. Bhg har henvist han videre til pedagogisk fagsenter. I rapporten som ble sendt står det at sønnen er glad gutt og mye energi og sterk vilje og liker å være sammen andre barn. Men at de er bekymret for generelle utviklingen når det gjelder språk, konsentrasjon og sosial samhandling. Samhandle med andre barn og voksne, i lek, samlingstund, under måltid og andre aktiviteter der det kreves samhandling. Bhg sier også at han liker best å leke alene skifter ofte aktivitet. Vanskelig med å kommunisere med andre barn og sier/formidler i liten grad ifra hva han trenger eller vil. De mener også at for at han skal være rolig trengs det en voksen som sitter ved siden av han og har oppmerksomhet kunn knyttet til han. Jeg selv også bhg er usikker på språkforståelsen. hjemme oppfatter vi t han forstår det vi sier til han men ikke alltid. Jeg er usikker på om han bare er lat og orker ikke å høre etter. Han hadde en periode der han var veldig frustrert i følge bhg, skrike/hyle legge seg ned på bakken sprelle med armer og ben. Dette GJORDE han også mye hjemme når han ikke fikk viljen sin eller var overtrøtt. Den perioden med disse utbruddene i bhg mener jeg er av at en kort periode nektet å sove i bhg å var overtrøtt. Han kan fort bli veldig lei seg både i bhg og hjemme. Han har alltid vært en veldig veldig aktiv gutt, mye energi alt for mye for en tobarnsmamma han gråter ekstremt mye når jeg forlater han i bhg. Jeg har gått rundt å tenkt mye på autisme eller adhd, men jeg er ikke om det er noe galt med han eller om at han bare er sen med språket. skal sies han kan mange mange ord, men problemet er bare at han snakker ikke mye i setninger. Kan si god natt, kom, spise mat, synger litt, setter ord f.eks på klærne når jeg kler han. Skal sies at han har en stor interesse for biler, en av symotompene til autisme er jo om barnet legger seg ned på gulvet å ser på bilen. sønnen min gjør det, men varer ikke lenge ett par minutter. Når han begynte i bhg var han opptatt av å snurre på hjul, men ikke nå lenger. Ansatte i bhg sa at det var lite øyekontakt i starten men det varte bare en periode nå får du normal øyekontakt. En utlandsk ansatt sa til meg en gang "kanskje han mild autisme". Men at sønnen min var intelligent og kunne mye som ikke de andre barna kunne. Han er en krevende unge det er ingen tvil. Ofte er det et helvete å få kledd på han, skifte bleie, kame håret, pusse tenner, spise. Han kan til tider også være veldig slem med lillebror. Han kan finne på å klappe til meg når han er frustrert. Når han gråter så er det ikke alltid han vil ha trøst, eller trøst jo men på hans premisser. Mine mann og familie sier at han er bare slik, og at han er veldig frustrert pga han ikkje får utrykkt seg pga lite språk. Jeg frykter det verste alt fra svulst i hjernen til autisme +++ han skal til sommeren på et større avdeling og jeg gruer meg. Håper på noen gode råd her fra en fortvilet mamma Anonymkode: 21d1f...79d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Det er ikke unormalt at språket ikke er på plass før 4 års alder. Noen ganger senere. Flerspråklige barn og gutter kan være litt senere enn jenter. Det er veldig mye som er innenfor normalområdet. Bra at de tar det de observerer alvorlig og får ham utredet. Oftest kommer språket på plass av seg selv. Noen ganger trengs det å iverksettes tiltak for å hjelpe barnet. Det kan være alt fra å senke taletempoet, gi ham tid, til å jobbe systematisk med vokabular. Veiledning av foreldre/timer med barn hos spes.ped./logoped kan være nyttig. Det kan selvfølgelig være noe mer alvorlig, men det synes jeg ikke du skal tenke på nå. For meg høres han ut som en normal (litt viljesterk) 3 åring. Ikke Google deg i hjel eller hør på hva alle andre forteller. Alle barn er forskjellige. Lykke til! Hilsen logoped Anonymkode: 30cf5...814
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Når jeg leste beskrivelse så var det som å hørre om min egen sønn 😯 min ble 3 år i Januar og skal også på stor avdeling til sommeren, han har akkurat samme problem. Vi er to språklige og pga TV-titting av sanger han liker (på engelsk) har han også blitt 3 språkelig. Ppt og bup er innblandet her for å finne ut av hva som er problemet om det er språkvansker eller Kansje en diagnose. eneste jeg kan tipse deg er å kutte ut engelsken helt og heller snakke de 2 språkene dere snakker ellers. Det gjorde jeg med min og språket hatt litt bedre men i sakte tempo. Snakk hele tiden med han og bare gjenta ting hele tiden så Kansje han begynner å herme litt, det funker av og til her da min er mer interessert i å lære fra TV og andre ting. Bøker er ofte en bra start vis han liker det😁 Anonymkode: b6667...6da
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Min gutt var akuratt lik din, fikk tilslutt diagnose Adhd da han var 5,men vi foreldre er ikke enig. Jeg mener han bare trenger litt hjelp og påminnelser om ting . Bup ville hive i han medisin med en gang, vi sa nei, og med hard jobbing og godt samarbeid med skole, er han akuratt som andre barn. Sliter litt motorisk, så vi går på fysioterapi og svømming. Han er smart, leser alt han kommer over. Snakket flytende engelsk som 3 åring, noe vi bare har forsatt med om det gikk litt ut over morsmålet norsk. Det har og blitt bra nå! må rett og slett ta tiden til hjelp, spør om hjelp og høre på dere selv og gutten! alt ordner seg 😊 Anonymkode: 93829...dd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå