Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 En nær slektning med svært vond oppvekst har begynt å komme med noen merkelige uttalelser, antakelig i et forsøk på å skape en mening med tilværelsen. Personen har sammen med noen likesinnede begynt å skape sine egen forståelse av verden rundt seg og om hvordan ting henger sammen. Personen finner teorier, statistikker og konspirasjoner som er med på å skape dette verdensbilde, og beskrivelsene er ikke helt ulik slik man finner i religioner, dog uten dogmer. Det er en slags versjon av skaper/reinkarnasjon/nirvana scenario, men at det er styrt av mer intellektuelle krefter, enn av spirituelle. Dessuten er det også stor bekymring rundt overvåking og mektige menneskers rolle i samfunnet... Dette har jeg flere ganger tidligere tatt opp med min psykolog, som selvsagt ikke har gitt denne personen noen diagnose, men som også deler min mistanke om at dette dreier seg om et ønske om å finne mening eller et alternativ til den vanskelige oppveksten og livssituasjonen. Personen er veldig intelligent, og vet godt forskjell på fantasi og virkelighet, og er fullstendig klar over hvordan dens verdensbilde oppfattes av folk. Handlingene viser tegn til noe paranoide tendenser, men personen er ikke schizofren, schizoaffektiv eller schizoid. Siden denne personen står nær meg, har det vært viktig for meg å forstå motivet og drivkraften for denne verdenstolkningen. Psykologen nevnte da at måten denne personen forsvarer sine argumenter og sin tolkning, var en schizo..?.. tilnærming (ingen diagnose på personen, men et navn på handlemåten), men det var ingen av de diagnosene som nevnt ovenfor. Nettopp fordi denne personen vet godt hva som er allment akseptabelt og blir regnet som normalt, og at det ikke dreier seg om personlighetsforstyrrelse og stemmer eller isolasjon osv. Grunnen til at heg lurer, er rett og slett fordi jeg ønsker å lese mer om det, men jeg fant ingenting på Google utover de tingene som alt er nevnt. Jeg er en person som grubler fælt, og vil derfor ha mer svar før min neste time om 3 uker, siden jeg kommer til å prate med denne personen før det. Anonymkode: 923cd...1e3
Twintipp Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Det med overvåking hørtes veldig suspekt ut. Hvordan kan du være sikker på at personen ikke er psykotisk?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Høres relativt oppegående ut. Overvåkning er en reell trussel i dag. Anonymkode: 014c6...564
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En nær slektning med svært vond oppvekst har begynt å komme med noen merkelige uttalelser, antakelig i et forsøk på å skape en mening med tilværelsen. Personen har sammen med noen likesinnede begynt å skape sine egen forståelse av verden rundt seg og om hvordan ting henger sammen. Personen finner teorier, statistikker og konspirasjoner som er med på å skape dette verdensbilde, og beskrivelsene er ikke helt ulik slik man finner i religioner, dog uten dogmer. Det er en slags versjon av skaper/reinkarnasjon/nirvana scenario, men at det er styrt av mer intellektuelle krefter, enn av spirituelle. Dessuten er det også stor bekymring rundt overvåking og mektige menneskers rolle i samfunnet... Dette har jeg flere ganger tidligere tatt opp med min psykolog, som selvsagt ikke har gitt denne personen noen diagnose, men som også deler min mistanke om at dette dreier seg om et ønske om å finne mening eller et alternativ til den vanskelige oppveksten og livssituasjonen. Personen er veldig intelligent, og vet godt forskjell på fantasi og virkelighet, og er fullstendig klar over hvordan dens verdensbilde oppfattes av folk. Handlingene viser tegn til noe paranoide tendenser, men personen er ikke schizofren, schizoaffektiv eller schizoid. Siden denne personen står nær meg, har det vært viktig for meg å forstå motivet og drivkraften for denne verdenstolkningen. Psykologen nevnte da at måten denne personen forsvarer sine argumenter og sin tolkning, var en schizo..?.. tilnærming (ingen diagnose på personen, men et navn på handlemåten), men det var ingen av de diagnosene som nevnt ovenfor. Nettopp fordi denne personen vet godt hva som er allment akseptabelt og blir regnet som normalt, og at det ikke dreier seg om personlighetsforstyrrelse og stemmer eller isolasjon osv. Grunnen til at heg lurer, er rett og slett fordi jeg ønsker å lese mer om det, men jeg fant ingenting på Google utover de tingene som alt er nevnt. Jeg er en person som grubler fælt, og vil derfor ha mer svar før min neste time om 3 uker, siden jeg kommer til å prate med denne personen før det. Anonymkode: 923cd...1e3 Hva lider du av selv egentlig? Jeg må si at jeg synes du virker overdrevent opptatt av vennen din, og synes det er ganske absurd om du benytter så mye energi og dine egne psykologtimer på å analysere hans motiver og spekulere i om han burde hatt en diagnose. Det høres ut som en klassisk gruppe konspirasjonsteoretikere som tror de er langt smartere enn andre, at de har funnet sannheten og at verden vil bedras (kan handle om vaksiner, UFO' er, stråling eller annet, eller alt dette). Ikke helt uvanlig og ikke i utgangspunktet på noen måte sykelig, det er egentlig det samme som å tro på en gud. At vi lever i et moderne samfunn der overvåkning er en del av hverdagen og myndigheter ikke er helt åpne om alt ovenfor befolkninger, burde ikke være noen overraskelse for noen. Forskjellen er at konspirasjonsteoretikerne tar fullstendig av når de spekulerer i motiver, hvor omfattende slik overvåkning er og hva den brukes til. Anonymkode: b8c78...d16
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva lider du av selv egentlig? Jeg må si at jeg synes du virker overdrevent opptatt av vennen din, og synes det er ganske absurd om du benytter så mye energi og dine egne psykologtimer på å analysere hans motiver og spekulere i om han burde hatt en diagnose. Det høres ut som en klassisk gruppe konspirasjonsteoretikere som tror de er langt smartere enn andre, at de har funnet sannheten og at verden vil bedras (kan handle om vaksiner, UFO' er, stråling eller annet, eller alt dette). Ikke helt uvanlig og ikke i utgangspunktet på noen måte sykelig, det er egentlig det samme som å tro på en gud. At vi lever i et moderne samfunn der overvåkning er en del av hverdagen og myndigheter ikke er helt åpne om alt ovenfor befolkninger, burde ikke være noen overraskelse for noen. Forskjellen er at konspirasjonsteoretikerne tar fullstendig av når de spekulerer i motiver, hvor omfattende slik overvåkning er og hva den brukes til. Anonymkode: b8c78...d16 Hun sa det var et familiemedlem, ikke en venn. Kjenner meg igjen, broren min er sånn. Skaper og omskriver sin historie til noe helt annet enn det som skjedde. Plasserer seg selv i en offerposisjon med nærmest et Jesus-kompleks, der alle var mot ham og han selv var den store hjelperen. Full av konspirasjonsteorier, mye 9/11-greier, mye om Ukraina, Russland og Syria, der han støtter Assad og syns Ukraina begår aggresjon og overgrep overfor stakkars Putin. (Han er sosialist på sin hals, men hører ikke på det øret når jeg antyder at det ikke riktig går overens med å støtte Assad.) Nekter å ta vaksiner mot eks svineinfluensa. Tåler dårlig å bli motsagt, kan bli rasende over bagateller og tilbringer det meste av tida si med å følge disse sporene på nett, lese "avslørende" blogger og se YouTube-videoer av "forskere" som forteller om sine revolusjonerende oppdagelser som den "autoritetstro løgnerblekka" British Journal of Medicine ikke vil trykke. Diskuterer med andre gærninger på nett. Har måttet kutte ham ut. Han er visst bipolar, men der foregår nok enda mer rart oppe i grublegrøten, for noen av de fortellingene han dyrker om sin fortid, er så omskrevet og redigert at det nesten virker som vrangforestillinger eller forvirring. (Han er ett år eldre enn meg, så vi opplevde jo stort sett samme historie, men hans versjon er virkelig et vrengebilde.) Anonymkode: 10d57...f34
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Høres relativt oppegående ut. Overvåkning er en reell trussel i dag. Anonymkode: 014c6...564 Personen er på mange områder oppegående, og jeg vet at vi etterlater oss elektroniske spor over alt som kan brukes og misbrukes. Det er bare hvor langt man tøyer strikken i forhold til frykten for overvåkning som er poenget her. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva lider du av selv egentlig? Jeg må si at jeg synes du virker overdrevent opptatt av vennen din, og synes det er ganske absurd om du benytter så mye energi og dine egne psykologtimer på å analysere hans motiver og spekulere i om han burde hatt en diagnose. Det høres ut som en klassisk gruppe konspirasjonsteoretikere som tror de er langt smartere enn andre, at de har funnet sannheten og at verden vil bedras (kan handle om vaksiner, UFO' er, stråling eller annet, eller alt dette). Ikke helt uvanlig og ikke i utgangspunktet på noen måte sykelig, det er egentlig det samme som å tro på en gud. At vi lever i et moderne samfunn der overvåkning er en del av hverdagen og myndigheter ikke er helt åpne om alt ovenfor befolkninger, burde ikke være noen overraskelse for noen. Forskjellen er at konspirasjonsteoretikerne tar fullstendig av når de spekulerer i motiver, hvor omfattende slik overvåkning er og hva den brukes til. Anonymkode: b8c78...d16 Det er min tvilling, ikke min perifere venn. Jeg har hatt timer på timer med samtaler med tvillingen, og dette som jeg har beskrevet er små fraksjoner av hva som kommer frem i samtalen. Jeg ønsker ikke å gå i detaljer, da scenarioet for verdenstolkningen er såpass spesiell at det vil bli gjenkjennbart. Jeg sier jo også at det minner om en dogmefri religion, men det er argumentasjonen og fremleggelse av selektive bevis, samt en stor porsjon fornektelse som gjør at dette ikke dreier seg om bare en religiøs tilnærming. Som medlem av mensa, er det ingen tvil om at tvillingen er smartere enn mange, men det betyr jo ikke at en bruker teorier, statistikk og forskning på riktig måte, hvis det først er blitt sådd et frø av mistillit og tvil til omverdenen. Mine diagnoser er forresten flere, men ingen med personlighetsforstyrrelse, schizofrenien, paranoid osv. Jeg har da opplevd grov omsorgssvikt slik tvillingen har, derfor går jeg til psykolog. Selvsagt blir jeg veldig berørt av hva som blir sagt. Jeg kverner og dveler rundt det som kommer frem, og bruker psykologen til å ventilere da dette påvirker meg i stor grad også. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun sa det var et familiemedlem, ikke en venn. Kjenner meg igjen, broren min er sånn. Skaper og omskriver sin historie til noe helt annet enn det som skjedde. Plasserer seg selv i en offerposisjon med nærmest et Jesus-kompleks, der alle var mot ham og han selv var den store hjelperen. Full av konspirasjonsteorier, mye 9/11-greier, mye om Ukraina, Russland og Syria, der han støtter Assad og syns Ukraina begår aggresjon og overgrep overfor stakkars Putin. (Han er sosialist på sin hals, men hører ikke på det øret når jeg antyder at det ikke riktig går overens med å støtte Assad.) Nekter å ta vaksiner mot eks svineinfluensa. Tåler dårlig å bli motsagt, kan bli rasende over bagateller og tilbringer det meste av tida si med å følge disse sporene på nett, lese "avslørende" blogger og se YouTube-videoer av "forskere" som forteller om sine revolusjonerende oppdagelser som den "autoritetstro løgnerblekka" British Journal of Medicine ikke vil trykke. Diskuterer med andre gærninger på nett. Har måttet kutte ham ut. Han er visst bipolar, men der foregår nok enda mer rart oppe i grublegrøten, for noen av de fortellingene han dyrker om sin fortid, er så omskrevet og redigert at det nesten virker som vrangforestillinger eller forvirring. (Han er ett år eldre enn meg, så vi opplevde jo stort sett samme historie, men hans versjon er virkelig et vrengebilde.) Anonymkode: 10d57...f34 Ja, tvillingens er nok på sett og vis i samme kategori som din bror, men det er allikevel en bevissthet om hva som er sosialt akseptabelt. Derfor blir ikke synspunktene ytret ut over den nærmeste sirkelen av mennesker. På grunn av bakgrunn, har jo tvillingen vært mange år i psykiatrien, men tvillingen vet utmerket godt hvordan sitt verdensbilde vil bli oppfattet, og har derfor aldri snakket med psykologer eller i gruppeterapi om dette. Hadde tvillingen vært «gal», hadde ikke tid, sted eller publikum spilt noen rolle. Men som utenforstående, ser det som sagt mer ut som om tvillingen prøver å finne svar som kamuflerer eller gjør fortiden ubetydelig. I stedet for å overdrive eller lulle seg i selvmedlidenhet over fortiden, prøver tvillingen å forminske det til noe uvirkelig. Vi tror vi lever det livet vi lever, og vi føler det som ekte, men egentlig er det bare minner og fortellinger som er plantet i vår egentlige bevissthet. Den nærmeste sammenligningen til tankesettet, dog med mange ulikheter, blir da som i filmen Matrix. For meg er det ikke et alternativ å kutte kontakt, men det gir mye frustrasjon og tapper mye energi, når man vil prøve å forstå en persons ståsted, samtidig som det avviker svært mye fra ens egen virkelighetsoppfatning. Det er mye enklere som ateist å forholde seg til kollektive «fantasier» som kristendom og hinduisme, enn til et egenkreert verdensbilde (selv om religioner selvsagt startet et sted de også). Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Mannen til ei venninne av meg begynte på denne måten. Han har fått diagnosen bipolar. Anonymkode: c49c6...836
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Mannen til ei venninne av meg begynte på denne måten. Han har fått diagnosen bipolar. Anonymkode: c49c6...836 Tvillingen er utredet og behandlet gjennom 20 år, og er verken psykotisk/schizofren/bipolar, men det er depresjon, angst og ptsd. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 Hvorfor må du ha et navn på det? Er det ikke nok å vite at dette er en måte for han/henne å overleve på? Denne "boblen", denne overbevisningen, er noe han/hun omslutter seg med som en overlevelsestaktikk. Anonymkode: 6f7de...5e7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Høres ut som en ganske alminnelig konspirasjonsteoretiker. Godta vedkommende som han/hun er, så slipper du alle frustrasjonene. Jeg forundres stadig over hvor mange som føler det truende når noen har et annet verdensbilde enn dem selv. Må alle gå i flokk? Anonymkode: 5b461...e09
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 Sjekk illuminati Hvorfor blir noen islamister? Folk som har hatt det vanskelig trenger en tilhørighet. Finner de ikke det blant familie eller venner, så oppsøker de det et annet sted. Familie og venner tror de har møtt personen med forståelse, men så er det sånn at selv om selv føler man har møtt noen på rett måte, så kan den ha gitt personen det motsatte. Det kan også virke som at du forsøker å finne ut hva som er galt med personen mer enn du vil forstå hvorfor det ble slik og hvordan du skal håndtere det. Man trenger ikke en diagnose for å hjelpe familie tilbake til virkeligheten og kanskje trenger man ikke å få de tilbake til virkeligheten heller. Veldig mange mennesker lever fint med sin religion hele livet, og de nye religionene som dukker opp er jo denne typen som du snakker om. Hvis hun vil tro på det og det ikke er til skade, så kan jeg ikke se at det er et problem Anonymkode: 0a6a4...027
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor må du ha et navn på det? Er det ikke nok å vite at dette er en måte for han/henne å overleve på? Denne "boblen", denne overbevisningen, er noe han/hun omslutter seg med som en overlevelsestaktikk. Anonymkode: 6f7de...5e7 Navnet var jo fordi jeg ville lese meg mer opp om det, i mitt ønske om bedre å forstå og sette meg inn i hvorfor tvillingen gjør det tvillingen gjør, ikke fordi jeg vil ha flere diagnoser på personen. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 Det ville hjulpet deg lite å ha et navn på det. Mennesker med diagnose x er like ulike som alle andre. Og hvis hun trenger hjelp må hun ville ha det selv. Kanskje du skal flytte fokuset på deg selv fremfor å prøve å redde søsteren din Anonymkode: b87c6...0f6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sjekk illuminati Hvorfor blir noen islamister? Folk som har hatt det vanskelig trenger en tilhørighet. Finner de ikke det blant familie eller venner, så oppsøker de det et annet sted. Familie og venner tror de har møtt personen med forståelse, men så er det sånn at selv om selv føler man har møtt noen på rett måte, så kan den ha gitt personen det motsatte. Det kan også virke som at du forsøker å finne ut hva som er galt med personen mer enn du vil forstå hvorfor det ble slik og hvordan du skal håndtere det. Man trenger ikke en diagnose for å hjelpe familie tilbake til virkeligheten og kanskje trenger man ikke å få de tilbake til virkeligheten heller. Veldig mange mennesker lever fint med sin religion hele livet, og de nye religionene som dukker opp er jo denne typen som du snakker om. Hvis hun vil tro på det og det ikke er til skade, så kan jeg ikke se at det er et problem Anonymkode: 0a6a4...027 Som sagt er det et ønske om dypere innsikt. Hadde tvillingen vært bipolar, hadde jeg ville lest meg mer opp på det for å øke min kunnskap. Jeg skjønner jo at oppveksten er en motivator for disse teoriene og tankene, men jeg ønsker også å vite hvordan hjernen fungerer hos en person som har gitte tankenønstre. Ikke fordi jeg da skal endre personen eller måten jeg møte den på, men fordi jeg trenger forståelse for å stå tryggere i mitt verdensbilde. Jeg er en person som reflekterer svært mye om mangt, og det gir meg uro og engstelse når jeg ikke klarer å rasjonalisere mine omgivelser. Det er en del av min mestringsstrategi, dessverre. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 1 minute ago, Anonym bruker said: Som sagt er det et ønske om dypere innsikt. Hadde tvillingen vært bipolar, hadde jeg ville lest meg mer opp på det for å øke min kunnskap. Jeg skjønner jo at oppveksten er en motivator for disse teoriene og tankene, men jeg ønsker også å vite hvordan hjernen fungerer hos en person som har gitte tankenønstre. Ikke fordi jeg da skal endre personen eller måten jeg møte den på, men fordi jeg trenger forståelse for å stå tryggere i mitt verdensbilde. Jeg er en person som reflekterer svært mye om mangt, og det gir meg uro og engstelse når jeg ikke klarer å rasjonalisere mine omgivelser. Det er en del av min mestringsstrategi, dessverre. Anonymkode: 923cd...1e3 Din motivasjon for å forstå henne høres like usunn ut som hennes mestringsstrategi.. Anonymkode: b87c6...0f6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #18 Skrevet 9. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville hjulpet deg lite å ha et navn på det. Mennesker med diagnose x er like ulike som alle andre. Og hvis hun trenger hjelp må hun ville ha det selv. Kanskje du skal flytte fokuset på deg selv fremfor å prøve å redde søsteren din Anonymkode: b87c6...0f6 Jeg vet det ikke endrer hvordan personen er, og at alle er svært ulike, men det vil hjelpe meg, slik at jeg lettere kan akseptere ogcradjonslusere det som skjer. Jeg hater løse tråder, og må derfor hele tiden søke svar. Når jeg ser på nyhetene, er i samtaler osv, må jeg alltid google det jeg ikke kan svaret på. Hører jeg et stedsnavn, ord, teorier, historiske begivenheter, personer, sykdommer osv jeg ikke kjenner til, må jeg plassere det før jeg kan gå videre. Jeg bruker Google minst 100 ganger om dagen, og ja, psykologen min vet on det, og ja, det er en tvangshandling for å få kontroll... Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #19 Skrevet 9. februar 2018 Hvis dette er en tvangstanke vil det jo ikke hjelpe deg å vite. Som med all tvang så tror du at det vil hjelpe, men det vil vare opprettholde din egen liding. Dere har vel noe av det samme, bare sentrert rundt forskjellige tema Anonymkode: b87c6...0f6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #20 Skrevet 9. februar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Din motivasjon for å forstå henne høres like usunn ut som hennes mestringsstrategi.. Anonymkode: b87c6...0f6 Det vet jeg at den er. Jeg er veldig reflektert over min egen situasjon og diagnoser, uten at jeg i særlig grad er i stand til å endre på det. Jeg har ikke ocd, men en del tvangstanker for å føle at jeg ikke skal miste kontroll. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #21 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis dette er en tvangstanke vil det jo ikke hjelpe deg å vite. Som med all tvang så tror du at det vil hjelpe, men det vil vare opprettholde din egen liding. Dere har vel noe av det samme, bare sentrert rundt forskjellige tema Anonymkode: b87c6...0f6 Jeg vet jo at det ikke hjelper på tvangen, det er jo en av grunnene til at jeg går til psykolog, men alt jeg ville vite var en diagnose/personlighetstrekk som begynner med schizo.... som ikke er nevnt ovenfor. Dette er ikke altoppslukende og påvirker ikke funksjonsevnen min (familie/jobb), men jeg kan i perioder henge meg opp til ting gir mer mening, og jeg vier det mye mer oppmerksomhet enn de fleste ville gjort. Andre strikker og leser skjønnlitterære bøker, jeg søker konkrete svar. Anonymkode: 923cd...1e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #22 Skrevet 9. februar 2018 Alle medlidenhet til deg og tvillingen ❤️ Men ikke spør et forum om dette, de fleste her er mer uvitende enn deg. Du kan drodle med egen psykolog, snakke med søskenet ditt og eventuelt initiere familieterapi hvor dere sammen kan nøste sammen. Du har dessverre ikke rett på innsyn i personens patologi og eventuell diagnostikk. Jobb med å leve uten å kontrollere, både eget liv og tvillingens. Uansett diagnose er vedkommende den den er, merkelapp hjelper deg ikke nødvendigvis. Kan villede mer enn rettlede. Anonymkode: b48a5...df7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #23 Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, tvillingens er nok på sett og vis i samme kategori som din bror, men det er allikevel en bevissthet om hva som er sosialt akseptabelt. Derfor blir ikke synspunktene ytret ut over den nærmeste sirkelen av mennesker. På grunn av bakgrunn, har jo tvillingen vært mange år i psykiatrien, men tvillingen vet utmerket godt hvordan sitt verdensbilde vil bli oppfattet, og har derfor aldri snakket med psykologer eller i gruppeterapi om dette. Hadde tvillingen vært «gal», hadde ikke tid, sted eller publikum spilt noen rolle. Men som utenforstående, ser det som sagt mer ut som om tvillingen prøver å finne svar som kamuflerer eller gjør fortiden ubetydelig. I stedet for å overdrive eller lulle seg i selvmedlidenhet over fortiden, prøver tvillingen å forminske det til noe uvirkelig. Vi tror vi lever det livet vi lever, og vi føler det som ekte, men egentlig er det bare minner og fortellinger som er plantet i vår egentlige bevissthet. Den nærmeste sammenligningen til tankesettet, dog med mange ulikheter, blir da som i filmen Matrix. For meg er det ikke et alternativ å kutte kontakt, men det gir mye frustrasjon og tapper mye energi, når man vil prøve å forstå en persons ståsted, samtidig som det avviker svært mye fra ens egen virkelighetsoppfatning. Det er mye enklere som ateist å forholde seg til kollektive «fantasier» som kristendom og hinduisme, enn til et egenkreert verdensbilde (selv om religioner selvsagt startet et sted de også). Anonymkode: 923cd...1e3 Ok, beklager, da forstår jeg bedre relasjonen og hva du vil frem til. Antar ut fra det du forteller at du skal frem til dissosiasjonsproblematikk/ derealisasjon? https://www.lommelegen.no/annet/forskning/artikkel/dissosiative-lidelser/69023110 Anonymkode: b8c78...d16
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #24 Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet jo at det ikke hjelper på tvangen, det er jo en av grunnene til at jeg går til psykolog, men alt jeg ville vite var en diagnose/personlighetstrekk som begynner med schizo.... som ikke er nevnt ovenfor. Dette er ikke altoppslukende og påvirker ikke funksjonsevnen min (familie/jobb), men jeg kan i perioder henge meg opp til ting gir mer mening, og jeg vier det mye mer oppmerksomhet enn de fleste ville gjort. Andre strikker og leser skjønnlitterære bøker, jeg søker konkrete svar. Anonymkode: 923cd...1e3 Regner med du skal frem til schizotyp pf. https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-schizotyp-personlighetsforstyrrelse Anonymkode: b8c78...d16
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #25 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Regner med du skal frem til schizotyp pf. https://www.hjelptilhjelp.no/Personlighetsforstyrrelser/hva-er-en-schizotyp-personlighetsforstyrrelse Anonymkode: b8c78...d16 Til opplysning: Dissosiasjon og derealisasjon er altså symptomer, og disse kan i blant være en del av en mer omfattende diagnose. Anonymkode: b8c78...d16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå