Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Vår 16 åring er skikkelig skolelei. Hun går første året på studiespesialisering og hater skolen sier hun. Det er ikke aktuelt å bytte linje eller noe for hun vil gå denne linjen men hun er bare så lei! Det er daglig snakk om dette og hun sier selv hun griner på skolen hver dag for hun hater det. Hun er egentlig skoleflink men ser jo hvilken vei karakterene går. Hun gikk ut ungdomsskolen med 5 og 6 i alle fag. Til jul nå fikk hun 4 i alt. Prøver å motivere henne med at det snart er vinterferie og så vips påske og mai er omtrent bare fridager men likevel. Hun kan jo ikke ta en «fridag» innimellom for å hente seg inn på grunn av fraværsgrensen. Jeg er helt fortvilt for det går ut over alle her hjemme. Hun er sur og grinete hele tiden. Idretten som er aktiv i er det eneste hun snakker positivt om. Hva i all dager gjør vi? Anonymkode: 71e3d...a2e
Leeloo76 Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Her ville jeg nok prøvd med en gulrot bare for å få henne til å fullføre og komme seg frem til sommeren uten å stryke. Er det noe dere kan lokke med, en ferietur el. hun ønsker (som dere har råd til selvfølgelig)? Det er kjedelig å måtte ta opp igjen ett år når man alt er lei (noe som burde være en gulrot i seg selv, det var det som fikk meg igjennom videregående da halvparten av venninnene mine skulket masse og måtte gå siste året om igjen). Hun kan se an sommeren om det kjennes bedre til høsten, og så ev. heller gå folkehøyskole eller jobbe ett år, om hun har mulighet til det. Det er litt sent å søke om å gå ett år i utlandet, men dere kan jo friste med at det er en mulighet etter neste år, om det er noe hun kunne tenkt seg. Det høres jo kanskje ut som jeg mener dere skal sy puter under armene hennes, men i den alderen fungere ikke pisk så godt, og kombinasjonen masse hormoner og skolelei er ikke helt god. Jeg husker jo selv at det å være 16 og liksom skulle ha funnet ut hva manskal gjøre resten av livet (satt på spissen, men det gjør jo 16åringer) er ganske overveldende.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Ja, enig med Leeloo76 over her - bruk gulerøtter for alt det er verdt og få henne til å komme seg gjennom første året. Kanskje et år i utlandet kan være en løsning slik hun også foreslår? Jeg var ganske skolelei etter første året på vgs, og dro derfor et år på utveksling til USA etter første året. Det var et fantastisk år og skolelysten kom igjen, og jeg avsluttet vgs så mye bedre enn jeg tror jeg hadde gjort uten den opplevelsen. Evt. snakk med henne om hva hun ser for seg i fremtiden, og få henne til å se den sammenhengen, mellom å jobbe på skolen nå og at hun får flere muligheter videre etterpå. Kan selvsagt slå begge veier det der, for man vil jo ikke legge for mye press på en 16-åring som er så fortvilet og lei, men kanskje det gjør at hun får et annet perspektiv på ting. Kan det være andre ting som ligger bak? At hun generelt er nedstemt, på grensen til å være deprimert el som gjør at skolen blir en sånn tung ting for henne? Kunne det vært en ide å snakke med noen om dette for henne? Anonymkode: 0e3bc...255
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 Send henne et år på folkehøyskole etter dette året. Kjempefin avveksling, gir ekstra poeng ved opptak til universitet, og man får venner og en opplevelse for livet. Gikk selv et år på hestelinje i Sogn og Fjordane etter VGS, og det var en håndfull elever der som enten var 16 eller 17. De fleste av oss var 19, men alder betydde ingenting. Finnes jo linjer med alt mulig, så uansett hva slags hobby hun har er det stor sjans for å finne noe hun liker. Anonymkode: 8bc16...4ab
Kyllingbein Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 Siden hun er over halvveis ville jeg også prøvd gulerøtter som de andre nevner. Deretter ville jeg gitt henne et friår. Har dere råd er folkehøyskole eller utveksling en opplevelse for livet. (Undersøk også muligheterfor stipend her). Ellers så kan bruke et år på å hospitere? Hva vil hun bli? Kanskje kan hun høre om å hospitere feks på sykehus, advokatfirma, brannvesenet, politi, barnehage. Alt etter hva hun interesserer seg for og muligens har lyst til å studere videre?
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Hvorfor må hun gå den linjen da? Er det pga forventninger fra dere, fra venninner? Føler hun at hun må fordi hun selv har tenkt det og ikke klarer snu den tanken? Det er mange veier til Rom, og alle må ikke gå studiespesialisering. Hva ønsker hun å bli når hun blir stor? Datteren min går Service og Samferdsel, det er en helt annen måte å gå på skole på. De er utplassert i bedrift en dag i uken, og har fag som økonomi og administrasjon, sikkerhet osv i tillegg til engelsk, matte osv. Hun lærer masse nyttig og stortrives. Hun har tenkt å gå salgsfag neste år, også rett på påbygg. Planen videre er å studere økonomi. Året med påbygg er ganske tøft, men det er noe ganske annet å motivere seg som 19 åring og som 16 åring, det skjer mye i kropp og sinn på den tiden. Anonymkode: 00a9e...d97
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Skulle gjerne sendt henne et år i utlandet men mannen har mistet jobben og vi har rett og slett ikke råd til det. Hun vil gå dette studie for å gå videre på juss. Hun vil jobbe etter videregående i utlandet hvis hun kan et år så hun har planene klare. Hun var nettopp to uker på studietur i Frankrike og uken før det i Irland på konkurranse. Så føler hun får endel kjekke ting og. Det virker som hun bare har skrudd seg inn i en negativ sirkel og jeg føler ikke hun gidder prøve å se positivt på det. Hun valgte skole helt selv så det var ikke noe press fra oss. HI Anonymkode: 71e3d...a2e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 Grunnen til "dip" i karakterer kan rett og slett være at kompetanemålene på vgs er på et annet nivå. Feks i språk så er det på ungdomsskolen fokus på å bruke det, mens på vgs kommer gramatikk inn med full tyngde. November - februar er en tung periode for mange elever, vinteren er lang, det er mørkt og kaldt og skolen er mest krevende på denne tida. Det beste dere kan gjøre er å støtte henne og prøve å hjelpe henne se frem mot målet i andre enden.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 Er dere forresten sikre på at hun ikke er lav på D-vitaminer, jern e.l.? Sønnen min trengte D-vitaminer her i høst og fikk virkelig en helt ny piff da de nivåene ble hevet, jeg tok han til lege fordi han var så daff og følte seg så sliten og han fikk D-vitaminer på resept. Anonymkode: 00a9e...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå