Gå til innhold

Dere som har barn som stammer...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel er barnet? Hva slags behandling får det? Hvor lenge var det fått behandling? Merket noen bedring?

 

Anonymkode: 9dcd8...0f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Logoped fra 5 år. Ville ikke lenger ha logoped fra 8-9 års alderen. Stammingen viste seg å være at det var mye informasjon som skulle ut og at det til slutt ble som en form for verbale ticks. Er så og si borte med unntak under veldig press nå 7 år etterpå. Fremdeles talefeil ved bruk av enkelte bokstaver, men dette er relativt trivielt. Stammingen var skikkelig ille i begynnelsen og det kunne gå flere minutter å få frem noen av ordene (måtte gjette til slutt), så vi er glade for at det har blitt bra.

Anonymkode: bb7b7...166

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Logoped fra 5 år. Ville ikke lenger ha logoped fra 8-9 års alderen. Stammingen viste seg å være at det var mye informasjon som skulle ut og at det til slutt ble som en form for verbale ticks. Er så og si borte med unntak under veldig press nå 7 år etterpå. Fremdeles talefeil ved bruk av enkelte bokstaver, men dette er relativt trivielt. Stammingen var skikkelig ille i begynnelsen og det kunne gå flere minutter å få frem noen av ordene (måtte gjette til slutt), så vi er glade for at det har blitt bra.

Anonymkode: bb7b7...166

Hva konkret gjorde logoped? Hvor ofte så han barnet? Følte dere at det hjalp? 

Anonymkode: 9dcd8...0f3

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva konkret gjorde logoped? Hvor ofte så han barnet? Følte dere at det hjalp? 

Anonymkode: 9dcd8...0f3

Øvde på ord, bokstaver som barnet slet med osv. 1-2 ganger per uke. Virkningsgrad var litt usikkert da vi øvde mye hjemmme

Anonymkode: bb7b7...166

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Øvde på ord, bokstaver som barnet slet med osv. 1-2 ganger per uke. Virkningsgrad var litt usikkert da vi øvde mye hjemmme

Anonymkode: bb7b7...166

Hvor mye veiledning fikk dere foreldre da?

Takk for at du svarer

Anonymkode: 9dcd8...0f3

Skrevet

Ikke stamming, men løpsk tale som er noe av det samme. Nå 14 år, og det er litt bedre, men langt fra bra. Vanskelig å forstå innimellom.

Gikk hos logoped, men uten at det hadde så innmari mye å si da. Vi trente på å puste mellom setninger, snakke med ett og ett ord. Hadde armbånd med perler hvor en perle var ett ord. Han skulle flytte fingrene fra perle til perle ved hvert ord. 

I forbindelse med løpsk tale så kommer gjerne også stamming. Det har det gjort hos min. 

Anonymkode: 2e0a5...00b

Skrevet

Min stammer litt, hun er 3,5 år. Har ikke tenkt noe over det jeg. Er det noe som krever behandling altså? Min stammer ikke bestandig, men kan merke at hun stammer endel når hun er sliten. 

Anonymkode: 0adf0...500

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min stammer litt, hun er 3,5 år. Har ikke tenkt noe over det jeg. Er det noe som krever behandling altså? Min stammer ikke bestandig, men kan merke at hun stammer endel når hun er sliten. 

Anonymkode: 0adf0...500

Hi her

Jeg ville kontaktet bhg, ppt, logoped ja

Anonymkode: 9dcd8...0f3

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye veiledning fikk dere foreldre da?

Takk for at du svarer

Anonymkode: 9dcd8...0f3

Lite utover at vi skulle vente på hvert ord og ikke stresse. Når man venter i nesten en halvtime for at barnet skal fortelle om sin hverdag på skolen så blir det fort frustrerende for barnet. Vi endte opp med å gjette ordene barnet slet mest med og så kunne barnet nikke eller forsøke å gjenta ordet etter oss. Fungerte bedre enn å bare vente på ord som ikke kom gjentatte ganger i løpet av en samtale.

Anonymkode: bb7b7...166

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min stammer litt, hun er 3,5 år. Har ikke tenkt noe over det jeg. Er det noe som krever behandling altså? Min stammer ikke bestandig, men kan merke at hun stammer endel når hun er sliten. 

Anonymkode: 0adf0...500

Litt stamming når man er sliten og 3.5 år er da innenfor normalen. Graverende stamming derimot er en annen sak. Er du usikker kan du jo høre med barnehagen, men høres helt innafor ut. Mellom 2 og 5 år er det faktisk helt normalt å gjøre dette:

https://nhi.no/familie/barn/nar-barn-begynner-a-stamme/

Anonymkode: bb7b7...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...