Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Hvor gammel er barnet? Hva slags behandling får det? Hvor lenge var det fått behandling? Merket noen bedring? Anonymkode: 9dcd8...0f3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Logoped fra 5 år. Ville ikke lenger ha logoped fra 8-9 års alderen. Stammingen viste seg å være at det var mye informasjon som skulle ut og at det til slutt ble som en form for verbale ticks. Er så og si borte med unntak under veldig press nå 7 år etterpå. Fremdeles talefeil ved bruk av enkelte bokstaver, men dette er relativt trivielt. Stammingen var skikkelig ille i begynnelsen og det kunne gå flere minutter å få frem noen av ordene (måtte gjette til slutt), så vi er glade for at det har blitt bra. Anonymkode: bb7b7...166
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Logoped fra 5 år. Ville ikke lenger ha logoped fra 8-9 års alderen. Stammingen viste seg å være at det var mye informasjon som skulle ut og at det til slutt ble som en form for verbale ticks. Er så og si borte med unntak under veldig press nå 7 år etterpå. Fremdeles talefeil ved bruk av enkelte bokstaver, men dette er relativt trivielt. Stammingen var skikkelig ille i begynnelsen og det kunne gå flere minutter å få frem noen av ordene (måtte gjette til slutt), så vi er glade for at det har blitt bra. Anonymkode: bb7b7...166 Hva konkret gjorde logoped? Hvor ofte så han barnet? Følte dere at det hjalp? Anonymkode: 9dcd8...0f3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva konkret gjorde logoped? Hvor ofte så han barnet? Følte dere at det hjalp? Anonymkode: 9dcd8...0f3 Øvde på ord, bokstaver som barnet slet med osv. 1-2 ganger per uke. Virkningsgrad var litt usikkert da vi øvde mye hjemmme Anonymkode: bb7b7...166
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Øvde på ord, bokstaver som barnet slet med osv. 1-2 ganger per uke. Virkningsgrad var litt usikkert da vi øvde mye hjemmme Anonymkode: bb7b7...166 Hvor mye veiledning fikk dere foreldre da? Takk for at du svarer Anonymkode: 9dcd8...0f3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Ikke stamming, men løpsk tale som er noe av det samme. Nå 14 år, og det er litt bedre, men langt fra bra. Vanskelig å forstå innimellom. Gikk hos logoped, men uten at det hadde så innmari mye å si da. Vi trente på å puste mellom setninger, snakke med ett og ett ord. Hadde armbånd med perler hvor en perle var ett ord. Han skulle flytte fingrene fra perle til perle ved hvert ord. I forbindelse med løpsk tale så kommer gjerne også stamming. Det har det gjort hos min. Anonymkode: 2e0a5...00b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Min stammer litt, hun er 3,5 år. Har ikke tenkt noe over det jeg. Er det noe som krever behandling altså? Min stammer ikke bestandig, men kan merke at hun stammer endel når hun er sliten. Anonymkode: 0adf0...500
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min stammer litt, hun er 3,5 år. Har ikke tenkt noe over det jeg. Er det noe som krever behandling altså? Min stammer ikke bestandig, men kan merke at hun stammer endel når hun er sliten. Anonymkode: 0adf0...500 Hi her Jeg ville kontaktet bhg, ppt, logoped ja Anonymkode: 9dcd8...0f3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye veiledning fikk dere foreldre da? Takk for at du svarer Anonymkode: 9dcd8...0f3 Lite utover at vi skulle vente på hvert ord og ikke stresse. Når man venter i nesten en halvtime for at barnet skal fortelle om sin hverdag på skolen så blir det fort frustrerende for barnet. Vi endte opp med å gjette ordene barnet slet mest med og så kunne barnet nikke eller forsøke å gjenta ordet etter oss. Fungerte bedre enn å bare vente på ord som ikke kom gjentatte ganger i løpet av en samtale. Anonymkode: bb7b7...166
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Min stammer litt, hun er 3,5 år. Har ikke tenkt noe over det jeg. Er det noe som krever behandling altså? Min stammer ikke bestandig, men kan merke at hun stammer endel når hun er sliten. Anonymkode: 0adf0...500 Litt stamming når man er sliten og 3.5 år er da innenfor normalen. Graverende stamming derimot er en annen sak. Er du usikker kan du jo høre med barnehagen, men høres helt innafor ut. Mellom 2 og 5 år er det faktisk helt normalt å gjøre dette: https://nhi.no/familie/barn/nar-barn-begynner-a-stamme/ Anonymkode: bb7b7...166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå