Gå til innhold

Nå kommer rentehoppet, er dere forberedt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker mer at når børsene stuper er det riktig tidspunkt å kjøpe aksjer eller fond.:-)

jeg kan klare masse rente, siden jeg har lavt huslån (mindre enn 1 x årsinntekt) - de som ikke har tatt høyde for renteøkning i sin økonomi har jo ærlig talt gjort en strategisk bommert.

Anonymkode: e5898...49b

Skrevet

Har hele tiden visst det ville komme så vi har lite lån nå. Skal kjøpe hus når renta er høy.

Anonymkode: 750aa...13b

Skrevet

Siden vi har mindre enn 60% av husets verdi i gjeld er det ikke noe stort problem, det ordner seg på en eller annen måte uansett.

Ganske dødt boligmarked her vi bor da, veldig mye hus til salgs som ligger lenge. Kanskje litt høyere rente får ned boligprisen litt så det blir litt bevegelse igjen, føler mange har veldig urealistiske krav til hva de skal ha for boligene sine nå.

Anonymkode: 7d5b4...5d9

Skrevet

Vi kjøpte hus når renta var 14%. Etterhvert når renta gikk ned fortsatt vi å betale samme beløp. Så i april er vi gjeldsfrie med to ganske nye biler. Huset er 10 år (har solgt ogkjøpt hus et par ganger siden første lån)

Anonymkode: e1332...631

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kjøpte hus når renta var 14%. Etterhvert når renta gikk ned fortsatt vi å betale samme beløp. Så i april er vi gjeldsfrie med to ganske nye biler. Huset er 10 år (har solgt ogkjøpt hus et par ganger siden første lån)

Men renta var da virkelige ikke 14% for 10 år siden, eller misforstod jeg deg? Uansett dere har nok ikke noe problem med renta. 

Kjenner mange som kommer til å slite nå, inkludert oss, men vi skal klare det. Kanskje det hadde vært lurt å satse på fastrente nå? 

Anonymkode: 61465...f0f

Skrevet

Vi klarer 16 prosents renter, føler meg trygg enda.

Anonymkode: a4911...4d3

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men renta var da virkelige ikke 14% for 10 år siden, eller misforstod jeg deg? Uansett dere har nok ikke noe problem med renta. 

Kjenner mange som kommer til å slite nå, inkludert oss, men vi skal klare det. Kanskje det hadde vært lurt å satse på fastrente nå? 

Vi hadde 13% da vi kjøpte for snart 10 år siden.

Anonymkode: c3eb3...bd2

Skrevet

Er redd vi ikke vil klare det. Vi kan øke nedbetalingstid på lånet, men det vil jo kun hjelpe litt. Vi gikk på en smell da firmaet mannen jobba i gikk konkurs for snart 3 år siden. Selv om han har jobb nå og sånn så kaver vi hver mnd for å prøve å holde hode over vann, vi får aldri henta oss inn og kredittkort gjeld er nå på over 50 000kr. Det er penger som er brukt på uforutsette utgifter med bil  og også på mat når ikke lønna strekker til 

Anonymkode: ee792...5eb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bank er dette? Vi kjøpte for 12 år siden, og har aldri hatt rente over 6-7% 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forsto det som at det huset de har nå er 10 år gammelt, men at de har flyttet flere ganger siden de tok opp sitt første boliglån, de har bare fortsatt å betale like høye avdrag selv om rente har gått ned.

Skrevet

Har fastrente, så den blir ikke endret

Anonymkode: 1b4d4...cf6

Skrevet

Har bare 1 mill i lån, og boligens verdi er 3 mill. Så selv om jeg er alene, klarer jeg fint renteøkning.

Anonymkode: 4e526...ca9

Skrevet

Hus til 6.3 mill. Reelt sett bare 1.2-1,3 mill i lån om vi legger inn bsu'ene og sparekontoene våre. Med en samlet inntekt på 1.6 mill før skatt ligger vi godt an. Ingen andre lån og har 2 biler. Ligger meget godt an i forhold til en renteøkning.

For de av dere som lever fra måned til måned så må dere se hvor det er mulig med innstramminger, kan dere eventuelt bytte til en mindre bolig, kan dere kutte i alt av "luksusvarer", kutte ned på matbudsjettet (for det meste kun tilbud og lavprisvarer), ikke røyk/snus/alkohol, kutte ut frisør og klippe selv, gjenbruke osv? Har dere forsøkt å ta på dere ekstra småjobber eller sjekket mulighet for å jobbe ekstra?

Det er som regel mange grep man kan ta før man eventuelt må selge, men det er få som er villige til å ta dem. Levde i noen år med stram økonomi så jeg misunner ikke dem som har gjennomgått alle stegene ovenfor og ikke får endene til å møtes.

Anonymkode: d1eb2...775

Skrevet

Om renten ikke stiger så langt over 8-9% så skal det nok gå bra. Har to leiligheter også som jeg leier ut så ville nok ha satt opp leien noe og redusert sparingen noe. 

Anonymkode: 0dd70...f55

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Har under 1x årsinntekt i lån og lånebeløp er 30% av takst så jeg er ikke bekymret. Men jeg HÅPER at det ikke blir så ille. Finnes tross alt morsommere ting å bruke penger på enn renter.

Skrevet

Vi tåler ikke noe særlig høyere rente, derfor har vi bundet den.

Anonymkode: 4e1ab...4dc

Skrevet

Vi klarer oss helt fint, for vi har bodd i samme hus i lang tid. Har omtrent en årsinntekt i lån .

Anonymkode: 795a6...0e6

Skrevet

Itno problem.. 😊 

Anonymkode: 80347...db5

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forsto det som at det huset de har nå er 10 år gammelt, men at de har flyttet flere ganger siden de tok opp sitt første boliglån, de har bare fortsatt å betale like høye avdrag selv om rente har gått ned.

Helt riktig! 😀

Skrevet

Vi tåler mye høyere rentehopp enn det som indikeres her. 

Anonymkode: 09f6d...5e8

Skrevet

Kommer ikke et rentehopp, er bare vg som er ute med skremselspropaganda igjen. 

Anonymkode: 9e9b1...da4

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Renta har ikke vært på 13% siden rundt 1990....... Da har dere hatt topplån kanskje?

Anonymkode: c96ff...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...