Gå til innhold

Malignant narcissist - min svigermor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor har utsatt meg for flere tilfeller av hvert punkt på denne listen: 

https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/blog/toxic-relationships/201709/how-spot-narcissistic-abuse

Har noen av dere erfaring med familiemedlemmer som passer kriteriene for en malignent narcissist? 

Jeg begynner å bli lei. Har kuttet henne ut tidligere, og mannen er på min side. Ser oppførselen hennes, men pga endring i familiesituasjon ser vi oss nødt til å forholde oss til henne. Etter en tid med bot og bedring fra henne, har hun nå ramlet tilbake til gamle spor i atferd. 

Ønsker å høre andres erfaring med denne type menneske. 

Anonymkode: 88f9b...635

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min svigermor har utsatt meg for flere tilfeller av hvert punkt på denne listen: 

https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/blog/toxic-relationships/201709/how-spot-narcissistic-abuse

Har noen av dere erfaring med familiemedlemmer som passer kriteriene for en malignent narcissist? 

Jeg begynner å bli lei. Har kuttet henne ut tidligere, og mannen er på min side. Ser oppførselen hennes, men pga endring i familiesituasjon ser vi oss nødt til å forholde oss til henne. Etter en tid med bot og bedring fra henne, har hun nå ramlet tilbake til gamle spor i atferd. 

Ønsker å høre andres erfaring med denne type menneske. 

Hvorfor må dere forholde dere til henne?

Har ingen konkrete tips, men har lest en bok som heter Emotional blackmail (tror jeg) og som gir mange nyttige strategier.

Anonymkode: ad4e6...a6b

Skrevet
52 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor må dere forholde dere til henne?

Har ingen konkrete tips, men har lest en bok som heter Emotional blackmail (tror jeg) og som gir mange nyttige strategier.

Takk for svar! Skal sjekke ut boken! 

Jo, for en stund tilbake kuttet vi henne ut etter noen virkelig stygge utsagn og påstander. Hun tøyde strikken og avslørte seg. Det var et helvete den perioden. Det førte til at alle bånd min mann har med sin familie ble kuttet. Søsken, nevøer, besteforeldre. Hun tar med seg alle. Tar offerposisjon så det holder. 

Det nytter ikke å konfrontere henne når hun gjør noe som ikke er greit. Altså, hun har tatt bilde av meg mens jeg dusjet, og tilogmed det klarte hun å vri til at jeg var hårsår og vanskelig som ikke synes var greit. 

Hun gaslighter, lyver, manipulerer, kaller meg ting - alt! Alt mens vi er alene, aldri fremfor aldri. Det er et under at mannen min tror meg, for så mange hendelser er så på vidda at jeg har problemer med å tro det selv når jeg gjenforteller episodene. Men alt når ingen andre får det med seg. Hun kan tilogmed følge etter meg på badet hvis jeg bare skal hente noe og ikke laser døren. Da ser ingen andre det, og hun kan komme etter meg for å si noe rart til meg. 

Derfor klarer vi ikke å kutte henne ut, vi blir syndebukker. Og de er merkelig nok veldig gode besteforeldre. Foruten litt forskjellsbehandling mellom søskenbarna, men pga lang avstand kan vi tåle det. 

Men jeg skal slutte å bli så perpleks når hun er ufin mot meg, begynne å spørre hva hun mener. Som regel sitter jeg bare å nikker når hun kommer med graverende utsagn om meg. Det er så sprøtt! 

Skrevet

Kjøp et lite gopro kamera el og start det hver gang hun kommer på besøk, sett på båndopptaker på mobilen.

Anonymkode: c696a...6c2

Skrevet

Ååå fy fader, blir skremt av bare innlegget! 

Og du sier at hun er en god bestemor så tenker jeg; Hvordan kan du være så sikker på det? Tenk om barnebarna oppmever det samme når hun er alene med de? 

Hadde ALDRI latt barna mine alene med en sånn person!!!

Hadde filmet henne hver gang!

Anonymkode: 8009b...75d

Skrevet

Jeg ville også filmet og/eller tatt opptak av samtale. Det finnes veldig mye "spion-utstyr" som er nesten usynlig, så det kan dere finne. Og etter at dere har fått flere episoder på film så ville jeg konfrontert henne og familien på samme tid. Da vil hun ikke rekke å manipulere de andre i familien mot dere.

Er også enig hun som sier at hun ikke ville latt henne være alene med barna. Barn kan være eksperter på å skjule uakseptable ting som voksne gjør, og det vil sette dem i en uholdbar situasjon. Jeg ville regnet med at hun også forteller barna dine hvor håpløs hun mener du er, og det bør dere skåne dem for.

Anonymkode: 289a8...b2f

Skrevet

Takk for svar alle sammen! 

Det er en veldig vanskelig situasjon. Hun er en sånn manipulator så det gjør det veldig vanskelig. Rett og slett fordi de tingene hun sier og gjør er pakket inn "uskyldig", men over tid og med et mønster så er det tydelig at hun prøver å gjøre meg usikker. Resten av familien ville aldri støttet meg og mannen min om vi skal prøve å avsløre henne. De er vant med at hun er vanskelig og mener vi må tåle en del. Dessuten er det ingen av dem som liker meg noe særlig. Det er lett å merke at de bare er hyggelig med meg fordi de må. 

Nar det kommer til hennes rolle som bestemor, så må jeg se det an når barnet blir eldre. Akkurat nå er bestemor så opptatt av å være favoritten, at hun oppfører seg veldig godt med barnet. Men hun får ikke være alene med barnet mer. Hun lyver om utviklingssprang når hun har vært sammen med barnet og bruker slike situasjoner til å fortelle meg hva jeg gjør feil. Og jeg er en god og ressurssterk mor som bruker alt jeg har å gi til barnet mitt, så disse kommentarene er bare smålig. 

Jeg vet hun har hatt noen hysteriske anfall sammen med de andre barnebarna, så det er uaktuelt at de skal være alene. Regner med barnet får med seg mer når det blir eldre. Også vil hun ikke feire bursdagen til vårt barn. Deltok ikke i ettårsdagen og hun har lagt planer for toårsdagen ett halvt år før slik at hun skal slippe. Vet ikke hvorfor. 

Heldigvis tror mannen min på meg, innimellom så kommer det noen kommentarer når han er tilstede også så han får med seg litt. Og diverse rare bilder hun har tatt av meg har hun jo selv bevart så de vet han. 

Hun sammenligner med med mannens ekser og andre damer han kjenner, og snakker om ganger jeg var tilstede, men nekter for at jeg var der. Det er mye rart, kan virke som bagateller men over mange år så blir det mye. 

Nå har jeg fått meg snap og hver gang jeg sender et bilde av barnet så får jeg kommentarer som stakkars barn og du og du så flink jeg var som klarte å filme. Men jeg sender henne ikke snap mer da. 

Skrevet

Hun er jo sjalu. Høres ut som om hun har et crazy oppheng i sønnen sin. 

Skrevet

Enten er hun ekstremt manipulerende, eller så er det noe som svikter kognitivt. Kan hun ha påbegynnende demens, eller har hun «alltid» vært slik?

Jeg er faktisk enig med de som sier at du bør prøve å filme noe av det som skjer (uten at svigermor merker det). Det er ikke noe jeg trodde jeg ville anbefale noen, men i ditt tilfelle tror jeg det kan være lurt. 

Håper det blir bedre fremover! 

Skrevet

Her ville jeg valgt å flytte langt unna for å begrense kontakten med svigermor 

Anonymkode: 4d11d...167

Skrevet

Takk for svar alle :)

Hun er nok ikke dement, har alltid vært slik. Min mann hadde såklart problemer med å se det i starten, siden han alltid har måtte valset etter hennes pipe. Mye endret seg når vi møttes, rett og slett fordi et slikt forhold som svigermor ønsker med sin sønn ikke er forenelig med at han er fikk seg kjæreste. Når vi møttes, bodde vi i forskjellige byer men jeg bodde i hjembyen hvor hans foreldre også bodde. Her er noen eksempler på hvordan det var da. Han var 27:

Han måtte avbryte en slags date med meg fordi moren hadde laget boller. Hun ringte flere ganger helt til han kom hjem. 

Han fikk ikke treffe meg før etter middag, som han måtte lage. 

Han fikk ikke overnatte til meg i romjulen fordi han skulle være med på familieting.

Jeg kunne dog overnatte til han, men kunne ikke få bli med på familietradisjonene. 

Han kunne ikke få disponere påskeferien sin selv fordi (være sammen med meg) fordi han måtte gjøre påsketing med familien sin. 

Det er bare noen eksempler. Det sier seg selv at denne ordningen ble vannet ut etter et par år med meg. Og det har svigermor aldri tilgitt tror jeg ikke. Men ja, hun er nok sjalu fordi jeg har sønnen hennes så nært. 

Heldigvis bor vi langt unna, så omgang er lite. Men da er litt av problemet at det involverer overnatting og å bo under samme tak når vi først møtes. 

Jeg synes det har vært ekstremt hele tiden. Er ikke vant med slik trådstyring hjemmefra. Men etterhvert som hun begynte å bli mer og mer ufin mot meg, så ble det vanskelig. Dessverre ser jeg tendenser til at hennes oppførsel begynner å eskalere slik det gjorde da vi kuttet henne ut. 

Skrevet

Som jeg sa, hennes oppheng på sønnen er skrudd. Hun skulle jo aller helst ønske at det var hun selv som var gift med ham.

Skrevet

Dette har jeg også opplevd, den ene svigerforelderen min er narsissist. Vi kan ikke ha kontakt med dem, selv om det medfører svertekampanjer (og at folk antageligvis tror dem). De takler ikke at sønnen deres har blitt voksen og fått et liv, alt er min feil. 

Anonymkode: 1e409...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...