Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har en gutt på 2 år som er veldig Kresen, og egentlig har vært det hele tiden. Han elsker brødskiver, og vil helst ha det til alle måltider. Som pålegg spiser han leverpostei, prim, smøreost, kaviar eller syltetøy. Han er og veldig glad i melk og smoothie, så det drikker han også en del av. Problemet er at han ikke vil ha middag! Det hender at han spiser middagsglass fra butikken, men hjemme laget middag er ikke snakk om. Frukt vil han heller ikke ha så mye av, men han spiser noe i bhg. Han er en stor og fin gutt, som vokser som han skal, men er litt bekymret for at kostholdet blir litt lite variert næringsmessig. Har dere noen tips og triks? Han er fremdeles liten, så det er ikke mulig å snakke med han slik man ville gjort med et større barn. Og er det greit å gi alternativ til middagen mtp at han er såpass liten? Anonymkode: d0d02...12c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Henger meg på - jeg har en toåring som har BLITT kresen. Spiste alt mulig inntil for noen måneder siden. Nå vil hun nesten kun ha brødskive. Jeg har ingen gode råd å komme med, men det jeg gjør er at jeg serverer middag når vi kommer hjem fra barnehage og hun får da ingen spesiallaget mat, men hun får velge hva hun vil ha av det som er på bordet. Da spiser hun stort sett litt (men veldig lite). da kan hun fort ende opp med å spise bare gulrot, for eksempel. Så får hun brødskive til kvelds noen timer etterpå, sånn at hun ikke legger seg sulten. Håper vel egentlig at hun med tiden vokser det av seg, men hvis noen andre har råd så kom med dem! Anonymkode: 9a2ac...b0c
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Veldig vanlig at unger har kresne perioder. Jeg har pleid å ha med frukt og grønnsaker som snacks når vi er ute. Gulrøtter/oppskåret kålrabi/eplebiter osv forsvinner som hakka møkk på tur/lekeplassen eller mens de sitter i vogna eller bilen. Kjøtt og fisk har jeg ikke brydd meg om. Leverpostei dekker evt kjøttbehov, og polarkaviar duger som fiskeerstatning en periode (selv om makrell i tomat jo er bedre erstatning). Anonymkode: f74d2...040
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Ikke stress med det tenker jeg, det hjelper uasett ikke. Hvis han vokser og trives, legger på seg fint og spiser de tingene du nevner, så er det ingen fare tenker jeg. Lag smoothie og smugle oppi litt grønnsaker i blant? Mange barn liker bedre å få maten servert hver for seg i små biter istedenfor blandet og moset. La han velge selv, spise med fingrene og fortsett å server forskjellige ting og introduser nye smaker, men ikke gjør noe nummer ut av det om han ikke spiser. Anonymkode: 65eb6...061
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Fiskepinner! Det kan han holde i hånden. Pommes frites med masse ketchup....potetmos..søtpotetmos...kanskje han liker å spise med hendene..spagetti ognudler er gøy...Ja det er lov å ha et barnevennlig alternativ til middag... Anonymkode: acb62...ae7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fiskepinner! Det kan han holde i hånden. Pommes frites med masse ketchup....potetmos..søtpotetmos...kanskje han liker å spise med hendene..spagetti ognudler er gøy...Ja det er lov å ha et barnevennlig alternativ til middag... Anonymkode: acb62...ae7 Hvorfor er barnevennlig næringsfattig drittmat? Hva med -hjemmelaget tomatsuppe med egg? -omelett med ost og skinke -pasta med skinke, erter og en fløteskvett -torsk med erter, potetmos og gulrøtter -pølselapskaus -grove pannekaker med blåbær -stekt ris med kyllig, egg og druer -ostesmørbrød -laks og mangosalat Anonymkode: a3bdd...888
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 Jeg har en kresen datter på snart 3 og jeg fortsetter å servere middag som vanlig til henne. Noen ganger dytter hun den bort, og andre ganger spiser hun. Noen ganger bare smaker hun på maten. Jeg lager egen pastasaus med skjulte grønnsaker. Jeg bruker revet gulrot, squash, tomater og løk. Mine barn liker biter så jeg har kun revet/kuttet opp grønnsaker, men du kan kjøre de gjennom food prosessor for å fjerne biter. Jeg serverer med hjemmelagede italienske kjøttboller og spaghetti. Hjemmelaget pizza hvor de kan selv velge hva som skal være på pizzaen, eneste regelen er at det kan ikke bare være ost. Jeg har skinke, bacon, paprika, sopp, løk o.l Samme med taco, det er stas å kunne velge hva hun selv vil ha på tacoen. Igjen så er eneste regelen at det kan ikke bare være ost (hun elsker ost) Anonymkode: 94edb...8fc
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fiskepinner! Det kan han holde i hånden. Pommes frites med masse ketchup....potetmos..søtpotetmos...kanskje han liker å spise med hendene..spagetti ognudler er gøy...Ja det er lov å ha et barnevennlig alternativ til middag... Anonymkode: acb62...ae7 Pomme frites med masse ketchup?? Å råde noen til å pøse på med ketchup var ett sugent råd! Anonymkode: ca13e...a84
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 Kjøp de middagsglassene, da. De gir varierte næringsstoffer. Han får jo i seg mye bra også ved å spise makrell og leverpostei på skiva. Anonymkode: 075a8...e34
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Ikke stress. Min ble slik rundt to år, det gikk gradvis over igjen. Fortsatt er hun ikke glad i varmmat. Hun spiser lite middag. Ofte venter hun til den er kald og spiser litt da. Frukten har løsnet nå, nå spiser hun det meste av frukt. Hun elsker å få et helt eple å gå å gnage på. Min er egentlig ganske liten og tynn, men hun er riktig ernært og vokser fint. Helsestasjonen er ikke bekymret. Min han liker smoothie så anbefaler jeg å lage sunne smoothie. Grønnsaker i feks. Da får han i seg mye vitaminer. Anonymkode: ba732...0b5
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 hjertefiskekaker,bittelitt potet og masse saus spiser min kresne gutt. Er nok ikke så veldig mye fisk i de fiskekakene men bedre enn ingenting. Å jeg ville fortsatt med å ikke noe annet mat til middag,her fant småen ut etter hvert at han ble ganske sulten når han måtte vente helt til kvelds siden han ikke ville ha middagen,så plutselig begynte han å spise litt middag selv om han ikke likte det.Nå er han blitt 6 år å spiser mye mer variert enn før.Han er fortsatt veldig kresen men han klager ikke lenger på å spise poteter og spiser litt gulrot til middagen om det er veldig små biter. Å nå ønsker han faktisk å smake på ny mat å bare det alene er en kjempe stor forandring! Til frokost eller kvelds kan du jo prøve bananpannekaker,grove pizzasnurr,havregrøt,matmuffins osv. Anonymkode: 4c288...bb7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 Får han spise selv? Det er viktig! Får han lov til å grise? Det er også viktig. Server maten i ulike rom på en tallerken. Kjøtt/fisk, grønnsaker, pasta/potet/ris og saus hver for seg. Sett det foran barnet og se hva som skjer. 😊 Anonymkode: 7d0f8...a23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå