Gå til innhold

De sitter bare og ser på TV i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag, når vi henter, sitter barna og ser på TV. Synes ikke det er ok! Flere barnehager som driver med sånt tull!?

Anonymkode: 377c7...406

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nesten aldri TV. Når sånn ca henter du?

Anonymkode: 2acb9...565

Skrevet

:o Aldri hørt om før.

Anonymkode: 41cfb...618

Skrevet

Ikke greit. Har du tatt det opp? 

Anonymkode: a786a...ac8

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Har ikke tv engang. Ser en veldig sjelden gang på film eller noe på pc. Men tv hver dag hadde jeg klaget på, jeg kan ikke skjønne at de ansatte synes at det er greit. Storbarns eller småbarnsavdeling? Kan det være et par ansatte som synes at det er er veldig enkelt med tv, uten at de andre ansatte vet så mye om det, eller er det en ukultur blant alle ansatte tro. Dere har vel tatt det opp?

Anonymkode: 0ef32...ca6

Skrevet

De har ikke Tv..

Anonymkode: 7e231...6ab

Skrevet

Nei, ikke i vår barnehage! Jeg reagerer til og med på at de har iPad i barnehagen til våre barn, under påskudd om at barn trenger å bli 'digitalt kompetente'. Noe som er bullshit - ettåringen min lærte å bruke en iPad på en halvtime.

Bruk av skjerm generelt er en uting i barnehage - og dette kan du gi klart og tydelig beskjed om! Du kan også gå høyere opp i systemet til barnehageeier (kommune, e.l.) og stille spørsmål om hvilket standpunkt de tar til dette. 

Anonymkode: 44878...d88

Skrevet

De får se film på storskjerm en sjelden gang, f.eks i ferier når det er lite barn eller når det er så mye vær at de er inne hele ettermiddagen. 

Jeg har egentlig ikke i mot så begrenset bruk, men det skaper unødvendig gnisning i hentesituasjonen da det blir vanskelig å få ungene med seg siden de vil se filmen ferdig. 

Om det hadde skjedd flere ganger i mnd hadde jeg gitt beskjed. Det er ikke greit. 

Skrevet

Har jeg aldri verken sett eller hørt om, og jeg har da jobbet i noen forskjellige barnehager da jeg var vikar. Jeg ville ha spurt.

Skrevet

Hender at barna får sett en episode med Brum-Brum, den er stas for den har de bare i bhg (gikk på barne-TV på 90 tallet). Altså noe som fenger alle, men som de ikke kan se seg lei på via Netflix etc. Ser dette kanskje en gang eller to i måneden. 

Vet de skal se Innsiden Ut nå snart, med kinobilletter og popcorn. Den er vel mer som et ledd i sosial opplæring, følelsesmestring. 

Ser kanskje en koselig film i romjula. 

Ellers aldri TV. Skulle bare mangle! 

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

De får se film 1-2 fredager i måneden. Da gjør de gjerne litt ekstra ut av det (lager bollet, kutter opp grønnsaker, lager kinostemning osv. De blir ikke bare trumpet foran tv'en så de ansatte kan trykke på telefonen, liksom. Hadde de sittet og glånet på tv ved hver henting hadde jeg klaget! Høylydt! Og jeg er en ganske avslappet mamma. Har ikke levert én eneste klage på 7 år.

Skrevet

Slik var det her også. Barnehagen haddd sport og fritid som motto, men de var aldri ute. Kun inne, innegym og dansing til storskjerm hver dag. Vi byttet barnehage . De var ute kanskje 1 gang i uken.

Anonymkode: b2061...dce

Skrevet

Trodde det var vanlig i hver barnehage å ha en økt ute hver dag?

Anonymkode: 4c202...6e4

Skrevet

Det hadde jeg virkelig klaget på! Mine har gått i tre barnehager og aldri sett en eneste film der. De hadde iPad i den ene, men den ble brukt med måte og som "noe ekstra". 

Anonymkode: c527a...827

Skrevet

Med erfaring fra tre barnehager har jeg aldri opplevd dette. Det må du ta opp!!!

Anonymkode: a0b6b...18a

Skrevet

Heldigvis ikke der minste går, men det eldste gikk så de veldig mye TV og film på laptopen. Synes det er en uting, bør kun brukes hvis det er helt krise. Da jeg jobbet i bhg tydde vi til bruk av TV to ganger på et helt år. Den ene gangen fordi et barn kastet opp masse utover alt midt i fellesrommet. Da fikk vi kjapt inn alle de andre  på et rom og satte på noen episoder med Elias på skjerm mens den ene voksne vasket gulv, bord, vegg og benk og den andre dusjet og skiftet på nedspydd unge og ringte foreldre. På sånne dager er det helt greit, men i det daglige bør ikke brnehagetiden brukes til TV da barn ser mer enn nok på skjerm fra før. 

Anonymkode: c579f...233

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trodde det var vanlig i hver barnehage å ha en økt ute hver dag?

Anonymkode: 4c202...6e4

Det kan de jo selv om de ser på film om ettermiddagen

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

:o Aldri hørt om før.

Anonymkode: 41cfb...618

Samme her!

Anonymkode: 997ad...55c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan de jo selv om de ser på film om ettermiddagen

Det var nok svar til hun som skrev at barnehagen bare var ute en gang i uken.

Anonymkode: 72c2b...2ec

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok svar til hun som skrev at barnehagen bare var ute en gang i uken.

Anonymkode: 72c2b...2ec

Aha, så ikke det jeg, siden det ikke var sitering

Skrevet

Hvorfor er det så ille? Om ungene er ute ila dagen, har lekt, spist, hvilt og gjort andre ting så ser jeg ikke hvorfor det er så grusomt med litt tv senere på dagen. Kanskje du bare henter ungen den halvtimen de sitter å ser på tv? Ta det opp med barnehagen og hør hvilke rutiner de har på det.

Anonymkode: 86b9b...dc2

Skrevet

Her skjer det innimellom at de ser litt film mot slutten av dagen, men det er gjerne dager hvor de har vært i full aktivitet hele dagen. De barna som vil se film sitter på eget rom, mens de barna som ikke vil se film er på avdelingen å leker. Her hvor de ikke ser film hver dag, ser jeg ingen problem med det :)

I tillegg har de kino innimellom, med billetter og kinogodt. De lager til og med penger som de handler for :) 

Skrevet

Det hender de er på biblioteket, der de har storskjerm, og ser en film når jeg henter, ja. Det har nok skjedd ca en gang i året de årene jeg har hatt barn i barnehage. Og det skjer innimellom at de har eventyrstund/filmkos på biblioteket på formiddagen også.

En sjelden gang spiller barna iPad når jeg henter. Flere barn som sitter på rad og rekke og venter på sine fem minutter med spilling, før iPaden sendes videre. Det gjør de et par ganger i mnd. 

Jeg ser ikke noe negativt i at barna våre «digitaliseres», men selvsagt med måte. 

-———————

(SFO her vi bor derimot er håpløse, de gjemmer seg bak at det er «barnas fritid», og lar dem se Netflix daglig. Så slipper de ansatte å aktivisere dem....)

Anonymkode: f5d4a...a73

Skrevet

Selvfølgelig ser de ikke film hele dagen.

la de slappe av og se litt film.

Ser virkelig ikke problemet.  Ingen av barna blir tvunget til å se TV de velger jo selv.  Vil de se så ser de. Vil de ikke se så ser de ikke.

Anonymkode: d8a5e...2c8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så ille? Om ungene er ute ila dagen, har lekt, spist, hvilt og gjort andre ting så ser jeg ikke hvorfor det er så grusomt med litt tv senere på dagen. Kanskje du bare henter ungen den halvtimen de sitter å ser på tv? Ta det opp med barnehagen og hør hvilke rutiner de har på det.

Anonymkode: 86b9b...dc2

Som barnehagepedagog så må jeg si at det ikke er greit på noen som helst måte, det er ikke det barnehage er for. En gang i blant, ja. hver dag, nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...