Gå til innhold

Kan jeg be om å gå 14 dager over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker ikke å bli satt igang men fått tilbud på dag 11, kan jeg be om å få vente litt lengre? Vil helst føde naturlig av meg.

Anonymkode: 8568b...c88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din kropp, du bestemmer. Med mindre du er umyndiggjort. 

Anonymkode: 21172...32a

Skrevet

Hvilken dag er du på nå da? Og hvordan har fosteret det? 

Anonymkode: c6015...4de

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Hvis du ikke vil settes igang på dag 11 så er det bare å si nei. Ingen kan tvinge deg. Men det er veldig dumt å ikke høre på legene og sette barnets liv i fare bare fordi du vil føde naturlig. Statistikken for komplikasjoner så langt på overtid er stygg, risikoen øker for hver dag. Men hvis man følger legenes anbefalinger går det stort sett alltid greit. 

Naturlig fødsel er fint!

Frisk barn er finere!

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Synes du det er verdt å risikere ungens helse bare fordi du ikke vil bli igangsatt?

Anonymkode: 79826...3ca

Skrevet

Ingen kan tvinge deg, men det kan hende du må skrive under på at du gjør det på eget ansvar. 

Om det da skjer noe, som morkakesvikt, at babyen bæsjer i fostervannet og får det i lungene og slike ting som det jo er mye større fare for på overtid (og som er grunnen til at de fleste vil settes igang senest en uke på overtid) kan du ikke i ettertid klage, søke erstatning e.l.

Jeg personlig skjønner ikke at du tør, kjenner tre stykker som har født så langt på overtid og det gikk ikke bra med noen av dem. Ene barnet døde, andre barnet ble hjerneskadet pga morkakesvikt og tredje barnet fikk en kjemisk (?) lungebetennelse pga bæsj i lungene og lå flere dager i respirator etter fødselen (senskadene er astma og luftveisproblemer) 

Anonymkode: 45576...e7c

Skrevet

Hvorfor føler du det er viktigere for deg å "føde av meg selv" enn å sørge for at du gjør det som er sikrest for barnet ditt, Hi?

Vet du risikoen ved å vente? Hvis du gjør det burde du jo være glad for å få tilbud om å bli igangsatt...

Anonymkode: b2c2d...71b

Skrevet

Du har gått et helt svangerskap med babyen i magen nå. Det er høyst på tide å begynne med den jobben du har de neste 18 årene: sette barnets behov for dine egne. 

Du kan kanskje be om å vente, jeg personlig hadde aldri tatt den risikoen. Skulle noe skje barnet ville jeg aldri kunnet leve med meg selv. 

Anonymkode: a69bf...3e6

Skrevet

Sist jeg fødte ble jeg igangsatt på dag ellve.  Det var rutine sa de. Aldri mer enn ellve dager over ul termin sa de på Flekkefjord sykehus. Hvorforvildu da ha tre dager ekstra? Dumt å ikke høre på helsepersonell.

Anonymkode: 30544...00c

Skrevet

Hvordan vet du at barnet kommer om du venter til dag 14? Det er ingen regel som sier det. Strengt talt kan vel kroppen din ikke klare å sette i gang fødselen selv, slik at det uansett må gjøres på sykehuset. Om sykehuset sier de ønsker å sette deg i gang er det tuftet på faglig skjønn og vitenskap. Hva er ditt ønske tuftet på? 

Anonymkode: 583fd...37a

Skrevet

Før var restriksjonene annerledes. Heldigvis er det endret!!! Mitt første barn fikk jeg 3 uker over ul-termin. Baby var overtidig med alle de komplikasjoner som det medfører... Varige men....

Med nr 4 skulle jeg på overtidskontroll på dag 10 over termin. Jeg grein meg til overtidskontroll dag 7 pga opplevelsen med nr 1. Hadde ikke jeg kommet inn den dagen hadde ikke barnet overlevd. Alt så fint ut på ul, men ble likevel satt i gang. Fostervann var misfarget (grønn grøt) og fødsel ble et kappløp med tiden. Fosteret bar preg av å ikke ha det bra. baby pustet ikke da han ble født. Han fikk infeksjoner, hadde pustestopp osv.

Aldri i livet om jeg hadde gått lenger enn forskning viser at er forsvarlig. Det er en grunn til at retningslinjene er endret.

Anonymkode: d7fd9...8b8

Skrevet

Hvorfor vil du ikke bli satt i gang? På overtid hjelper det ofte bare å ta vannet, så kommer riene av seg selv. Hvis ikke, får du drypp. Jeg ble satt i gang 11 dager over, og babyen ble født litt over en time etter dryppet ble satt. Drømmefødsel uten like.

Faren for komplikasjoner øker for hver dag over. Hør på legene:)

Anonymkode: f0666...4aa

Skrevet

Det er virkelig galskap å ønske seg 2 uker overtid! Og da handler det om barnets helse. Eller liv, faktisk.

Jeg håper virkelig ikke at DU kan samtykke for at et nesten-født barn løper stor risiko.

Anonymkode: 56ebc...e27

Skrevet

Dersom du vil ha en helt naturlig fødsel trenger du jo ikke dra til sykehus i det hele tatt? 

Tidligere da alle fødsler var «naturlige» før moderne helsevesen var barnedødeligheten 20-30%. Her i Norge er den nå nesten null.  (Ca 0,03-0,07)

Det er en grunn til det.  

Hør på legene, de vil det beste for deg og barnet ditt og har ekspertisen. Masse lykke til! 😃😃

Anonymkode: 8c732...c78

Skrevet

Jeg ville aldri gjort det, jeg hadde vært livredd for at noe skulle skje med babyen!

Skrevet

Jeg måtte ta keisersnitt 8 uker før tiden. Jeg burde kanskje sagt Nei, og ventet til jeg kunne føde naturlig....

Anonymkode: 5444c...b06

Skrevet

En venninne mistet babyen 12 dager på overtid. De ville ikke ta henne inn før etter 14  dager på den tiden. Heldigvis ble det en endring på hvor lenge man fikk gå et par år etter dette. Jeg ble født 3 uker på overtid og hadde gått ned mye i vekt. Bare flaks at en iherdig jordmor krevde at fødselen skulle settes i gang.

Er idioti å vente når endelig reglene har blitt omgjort pga dødfødsler og komplikasjoner.

Det er ikke få som har mistet de dyrebare babyene sine eller fått senskader babyene må leve med resten av livet...

Anonymkode: abb20...e28

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ønsker ikke å bli satt igang men fått tilbud på dag 11, kan jeg be om å få vente litt lengre? Vil helst føde naturlig av meg.

Anonymkode: 8568b...c88

Etter fullførte 41 uker øker sjansen for morkakesvikt og dødfødsel betraktelig, i tillegg til at det er stor sannsynlighet for at babyen bæsjer i vannet og deretter puster det inn og blir svært syk. Det finnes virkelig ikke noen god grunn til å utsette å sette igang bare fordi du ikke har lyst til å bli satt igang. Jeg regner med du har lyst på en levende og frisk baby og. Det må jo være det viktigste. 

En studie som kom ut nylig viser at det tryggeste for mor og barn er å bli satt i gang ved 39 fullgåtte uker. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sist jeg fødte ble jeg igangsatt på dag ellve.  Det var rutine sa de. Aldri mer enn ellve dager over ul termin sa de på Flekkefjord sykehus. Hvorforvildu da ha tre dager ekstra? Dumt å ikke høre på helsepersonell.

Anonymkode: 30544...00c

Det er mange ulike praksiser, da. 

Jeg fødte uten igangsettelse på dag 14. Gikk helt fint, og gutten er snart 12 år i dag; feiler ingen ting.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fødte uten igangsettelse på dag 14. Gikk helt fint, og gutten er snart 12 år i dag; feiler ingen ting.

Nei, og når jeg var liten røykte mine foreldre inne og i bilen, satt oss unger løs i baksete, min mor røykte under svangerskapene osv.. Og det gikk jo helt fint, vi unger er her i dag uten at det feiler oss noe..Allikevel har jeg tatt mange andre valg enn det de gjorde den gang, for jeg vet bedre nå.

Så du, eller noen andre, kan ikke si at det går bra fordi det gikk bra med deg.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var ulik praksis for 12 år siden, heldigvis er retningslinjene endret nå. 

Ikke pga svogerforskning (det er virkelig ikke sånn at selv om jeg har en bestefar som ble 92 år selv om han røyket så er det ufarlig å røyke altså). 

Det er snakk om seriøs forskning og statistikk, som sier at sjansen for komplikasjoner blir større og større jo lenger på overtid man er.

Anonymkode: 45576...e7c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da min mor var baby lå hun på hattehyllen i bilen. Jeg tror jeg selger ungenes bilstoler. Det gikk jo bra med min mor...

Skrevet
1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Da min mor var baby lå hun på hattehyllen i bilen. Jeg tror jeg selger ungenes bilstoler. Det gikk jo bra med min mor...

😂 

Anonymkode: 79826...3ca

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten pleide besta å stikke smokken min oppi honning for å roe meg, og vi løp ute på byggeplasser alene fra 2 år, det gikk jo bra med oss...

Anonymkode: 1407d...4b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...