Gå til innhold

Kan arbeidsgiver sette deg ned i tittel og lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt... jeg ble ansatt for 5 år siden, mens jeg holdt på med utdannelse. Hadde derfor bare en deltidsstilling. Etter utd, sendte jeg alle papirer til sjefen på jobben som sendte videre inn til kommunen også. Fikk godkjent utd slik at jeg fikk lønn og stilling utfra bachelor. Hatt den tittelen og lønnen nå i 3 år. 

Så får vi ny sjef... som sier at det ikke funker. Jeg er tilbudt 100% nå (har ikke ønsket mer før), men det kan se ut til at tilbudet blir som assistent med assistentlønn... 

Er det egentlig riktig? Om det plutselig er slik at utd min ikke "gjelder" lengre, så må de vel omplassere meg i såfall? Til et sted den "gjelder"? Jeg har jo en fast stilling med en lønn og tittel.... 

Anonymkode: b457e...fe0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan det. Men de må varsle 3 mnd i forveien slik at du har rimelig tid til å finne en annen stilling dersom du er uenig.

Anonymkode: ce568...60e

Skrevet

De kan ikke uten videre gjøre det nei, da må du bli sagt opp i den stillingen du har nå og bli ansatt på nytt i den nye stillingen. Det er en del krav til hvordan dette kan gjørest.

Ville kontaktet fagforeningen

Anonymkode: 227b9...06b

Skrevet

Har du blitt tilbudt en ny stilling som er 100% men med mindre lønn, eller er stillingen du har nå blitt gjort om til en større stilling med mindre lønn?  

Uansett, jeg ville ha kontaktet fagforeningen og bedt dem om hjelp. 

Skrevet

Saken står på "vent", og jeg har nå deltid fast ansettelse som før (som alltid har vært), pluss et engasjement på resten av stillingen på samme lønn frem til saken "kommer opp". Tipper de vil prøve å tilby meg full stilling med 70 000 mindre i året... 

Det jeg tenker siden det er kommunalt, er at de ikke kan si meg opp på det jeg allerede har fast på (deltiden), og at de enten må omplassere meg, eller la meg gå videre på den. Om jeg da takker nei til full stilling og beholder deltiden kan jeg ta resten som vikar vakter med samme lønn som grunnlønna. Og vi har mer enn nok vikarvakter....

Skrevet

Det er noe som heter endringsoppsigelse eller noe sånt, det kan vel brukes selv om det er kommunalt?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe som heter endringsoppsigelse eller noe sånt, det kan vel brukes selv om det er kommunalt?

Takk for tips! :)

Leste litt på det nå, og det har de samme reglene som vanlig oppsigelse. Så det jeg er usikker på blir vel egentlig da om det er gyldig oppsigelsegrunn i kommunen, eller om de er pliktige til å omplassere i såfall.... hmm...

Skrevet

Skjønte ikke helt: utdanningen ble først godkjent og så er det kommet en ny «sjef» (= kommunal mellomleder) som sier den ikke er godkjent?

Skrevet

Viktig stikkord: Fagforening. 

Anonymkode: 65efb...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...