Gå til innhold

Grov omsorgsvikt. Trenger synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg påpeke at jeg bor i utlandet, og det finnes ikke 《barnevern》 her. Men det er fortsatt ikke lov å slå barn osv. 

På lørdag var jeg i parken med sønnen min da to barn løp bort til han og de begynte å leke sammen. Barna var skitne, hadde kloremerker og arr over hele ansiktet og halsen, kledd i bare skjorte og bukser og var veldig magre. Sønnen min kom bort til meg for å drikke og spise opp snacksen jeg hadde med til han, de to barna som er søsken ble med bort. Da kom det fra den ene at de var sulte og hadde ikke spist i hele dag. (kl var 15) Jeg begynte å spørre de om navn og alder , 4 og 7 og gamle. De så pappaen var død og moren jobber masse. De har i parken med tre eldre søstre som ikle brydde seg så mye om dem, de var mer opptatte av å komme i slåsskamp med andre jenter som tilfeldig gikk forbi.

Tennene til de små barna var råtnet. Mannen min dro til butikken og kjøpte mat og drikke til dem, de spiste opp med engang. Jenta kunne fortelle at brennemerket på hånda hennes hadde søstra pådratt henne, og pekte hvilken av dem det var. Barna manglet sosial antenne og gikk ikke på skolen. (Ikke obligatorisk her) Jeg gikk bort til søstrene og spurte dem litt rundt de minste Barna, de fortalte at de ikke hørte etter derfor slo de dem. Prøvde å finne ut hvor de bodde, bet bydelen, men med innbyggere på over 500.000 er det ikke lett og vite hvor eksakt. 

Jeg har lyst å kontakte et program på TV som holder på med sånne saker. De går hjem til dem og hvis det er nødvendig tar de barna ut å plasserer de i barnehjem. Men jeg er så redd, at de skal komme etter oss eller noe. Men samtidig så er barna ødelagte og det kommer til å bli verre desto lengre de bor med familien. Jeg må gjøre noe.. Har tenkt på barna helt siden lørdagen.

Hva tenker dere? 

(Beklager hvis det er vanskelig å forstå det jeg har skrevet, lenge siden jeg har skrevet på norsk)

Anonymkode: 56a06...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkar barn. Gjør hva enn du kan for å hjelpe dem. Øar du vær kommer det dessverre til å hjemsøke deg for alltid.

Anonymkode: ba9ff...c31

Skrevet

Vet du nok til at de kan bli funnet da?

Pleier dere være i den parken? Har dere sett dem før?

Er du sikker på at det ikke er noen form for barnevern, eller en avdeling hos politiet e.l. som tar seg av slik vankjørtsel av barn?

Jeg tror nok at om jeg var deg ville jeg måttet gå videre på en eller annen måte, jeg kunne aldri sluttet tenkte på disse barna om jeg ikke prøvde.

I første omgang ville jeg nok gått tilbake til parken og sett om jeg så de igjen, funnet om de vanligvis vanket der. Så måtte jeg meldt fra et eller annet sted, og du som bor der vet nok best hvor man kan melde fra.

Anonymkode: bd868...f92

Skrevet

Kan du kontakte politiet? Dersom det ikke er lovlig med vold så kan kanskje politiet gjøre noe? Selv om det ikke finnes et barnevern så må det vel være noen som kan hjelpe? Kanskje du kan kontakte et barnehjem for å høre hvem man kan kontakte når man har funnet ut noe slikt? 

Dersom tv-programmet er eneste løsning så ville jeg kontaktet dem. Må dere være med i programmet? De kan kanskje handle på vegne av tipset ditt uten at dere må identifiseres? Uansett så kan kanskje de som jobber med tv-programmet peke dere i retning av noen som kan hjelpe da de som jobber bak slike produksjoner gjerne har mye kunnskap om temaet og kjenner folk. 

Alt dette e jo forutsatt at du fikk barnas fulle og reelle navn og eventuelle bosted/bydel for det er jo bare da noe kan gjøres. 

Anonymkode: 1c46f...c80

Skrevet

Jeg synes ikke du skal påføre disse stakkars barna tilleggsbelastningen det vil være å komme på tv. Det er ikke bare bare å takle sånt, selv for ressurssterke barn, og disse høres ikke ressurssterke ut. . Tenk på at de må leve med det etterpå, med alt det innebærer. 

Finnes det ikke offentlige instanser eller stiftelser du kan snakke med? 

Skrevet

Hvilket land er dette? 

Skrevet

Herregud, hvor bor du? Høres ut som et slumland av dimensjoner, stakkars barn!

Anonymkode: b56d9...b25

Skrevet

Hvorfor lar du sønnen din vokse opp i et så begredelig land?

Anonymkode: 282af...8a5

Skrevet

Om du bor i et land hvor det står så ille til, så ville jeg ikke tenkt det ble bedre for de på barnehjem akkurat.... bli heller bedre kjent med de, slik at du kan begynne å invitere de hjem til dere. Så får du gi de så mye omsorg du kan. Kanskje de kan bo hos dere også etterhvert? Virker jo ikke som mor og søstre bryr seg så.... 

Nå synes jeg forøvrig dette høres litt rart ut, at "barnevernet" er et tv-program og at det ikke finnes annen måte å hjelpe barn i familiekriser på....

Anonymkode: 8e1a9...9af

Skrevet

Det finnes sikkert hjelpeorganisasjoner i landet. For eksempel SOS barnebyer, Redd barna eller Unicef. Hør med de om de kan være til hjelp.

Anonymkode: deb92...c94

Skrevet

Et land hvor det ikke finnes barnevern og hvor det ikke er obligatorisk å gå på skole - hvorfor i all verden vil du bo et slikt sted?

Anonymkode: f6828...1e0

Skrevet
3 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg synes ikke du skal påføre disse stakkars barna tilleggsbelastningen det vil være å komme på tv. Det er ikke bare bare å takle sånt, selv for ressurssterke barn, og disse høres ikke ressurssterke ut. . Tenk på at de må leve med det etterpå, med alt det innebærer. 

Finnes det ikke offentlige instanser eller stiftelser du kan snakke med? 

Enig. Dette er en politisak. Ikke en sak for hyenene.

Anonymkode: 77e4b...50b

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et land hvor det ikke finnes barnevern og hvor det ikke er obligatorisk å gå på skole - hvorfor i all verden vil du bo et slikt sted?

Anonymkode: f6828...1e0

Kan hende hun eller mannen har jobb der, da vøtt... Og du vil bli forbløffa hvor mange lands regler som er annerledes enn Norges! 

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du bor i et land hvor det står så ille til, så ville jeg ikke tenkt det ble bedre for de på barnehjem akkurat.... bli heller bedre kjent med de, slik at du kan begynne å invitere de hjem til dere. Så får du gi de så mye omsorg du kan. Kanskje de kan bo hos dere også etterhvert? Virker jo ikke som mor og søstre bryr seg så.... 

Nå synes jeg forøvrig dette høres litt rart ut, at "barnevernet" er et tv-program og at det ikke finnes annen måte å hjelpe barn i familiekriser på....

Anonymkode: 8e1a9...9af

Å overta dem selv i stedet...? Hallllooooo...

Skrevet

Barna kommer selvfølelig ikke på TV. Jeg har tatt kontakt med forskjellige organisasjoner, og de skal prøve å finne dem og besøke hjemmet. 

Dette kan skje i Norge også (bortsett på skolebiten) Mange barn vokser opp i voldelige hjem, ikke alltid barnevernet hsr gjort noe, eller visst noe for den saks skyld, så å komme med dårlige argumenter hvorfor jeg bor her blir bare dumt. 

Hi

Anonymkode: 56a06...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...