Gå til innhold

Jentedrama - hva tenker dere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som går i 8. klasse på en liten skole, med blandede alderstrinn. På barneskolen var de 3 jenter i klassen, som var gode venner med likeverdige forhold. Datteren min fikk blomstre, og de andre likte henne godt, og omvendt. Lite drama. I 7. klasse kom det en ny jente i klassen. Hun kjente min datter fra før, men det var fremdeles godt vennskap mellom alle 4 jentene. Den ene jenten, la oss si Malene, begynte etter hvert å kritisere min datter høylytt foran andre. Hun kritiserte bl.a. utseende hennes, og kalte henne dum, frøs henne litt ut o.s.v. Datteren min ville ikke la meg ta dette opp med noen, men se om det kanskje ville gi seg.

Så begynte de på ungdomsskolen. 3 nye jenter kommer til klassen. Malene fortsatte å kritisere min datter. Datteren min merker at andre begynner å ta etter, og "tro på det Malene sier". Til slutt ble min datter så lei seg at jeg sa ifra til moren til Malene. Vi møttes alle fire, etter morens ønske, for å snakke om situasjonen. Vi forklarte at datteren min ble lei seg, og Malene sa unnskyld. Vi inviterte Malene på overnatting, men stemningen var trykket.

Siden har Malene ignorert min datter på skolen. Hun har ikke snakket stygt til henne mer, men de snakker ikke. Malene er godt likt av de andre. En ny jente i klassen er dominerende. Hun har bestemt seg for å hakke på min datter. Hun ignorerer henne, himler med øynene, tar over samtalene, kaller henne dum, creepy osv. Min datter tør ikke lenger være seg selv på skolen. Hun tør ikke lenger å le og være morsom, for da kritiseres latteren hennes, de ser dumt på henne osv.

Min datter tok opp alt dette med meg igjen. Hun ønsker å bli akseptert av de andre. Hun trenger ikke være bestevenn med dem, som hun sier, men at det skal være "som før". At alle kan være venner på skolen, og bli inkluderte.

I går skrev jeg en melding til Malenes mor: Mia savner Malene <3 Kanskje de kan finne på noe en dag?

Fikk til svar: Malene ble satt ut av hendelsen mellom henne og Mia i høst. Derfor har ikke Malene noe lyst til å være med Mia.

Jeg skriver at det var leit. Kanskje hun vil finne på noe om det er flere venner med? Jeg skriver at jeg angrer på at jeg sa ifra.

Mamma til Malene sier det var bra at vi sa ifra, men jeg svarer at det bare førte til at min datter mistet en venn.

Hun skriver at hun ikke bærer noe nag til meg for at jeg sa ifra (hvorfor skulle hun det lurer jeg på??)

Jeg forteller at Mia føler seg utenfor, og at de andre ikke er så snille med henne, men jeg håper at Malene har det bra. Hun svarer bare at Malene har det bra.

Det ender omtrent slik.

Hva tenker dere om situasjonen? Jeg kjenner jeg ble så skuffet. Her har Malene vært slem med Mia, vi sa ifra på en fin måte, og Malene velger å kutte all kontakt med Mia fordi hun sa ifra. Når Mia sier hun savner henne, og lurer på om de kan finne på noe, får hun altså blankt nei. Moren støtter tydeligvis denne oppførselen, og bryr seg nada om at min datter er utenfor, mye på grunn av hva hennes datter har gjort.

Hadde det vært omvendt hadde jeg insistert på at Mia burde finne på noe med Malene. Bare for å se om de kan finne tilbake til den gode tonen de hadde? Gi det en sjanse om ikke annet. Synes moren nesten var litt iskald. Og jeg blir så lei meg på min datters vegne, som aldri har sagt noe slemt til noen! Klarer ikke fortelle henne at Malene sa nei til å finne på noe.

Min erfaring er at ting blir verre om man sier ifra om mobbing. Hva ville dere gjort om dere var Malenes mor? Og hva tenker dere jeg skal gjøre videre for å bedre min datters situasjon? Er det egentlig noe jeg overhode kan gjøre?

Anonymkode: 5530c...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er unaturlig å tvinge et vennskap frem mellom Marlene og Mia. Siden Marlene mobbet Mia så vil jeg tro at hun ikke liker henne. Det er lov å ikke like, men det er ikke lov å mobbe. Hvorfor savner Mia ei jente som kun har kritisert henne og hvorfor beskriver du Marlene som tapt venn? De har jo ikke vært venner. Det har jo hjulpet at du sa i fra, mobbingen fra den kanten har jo stoppet.

Du må ta opp den nåværende situasjonene med skolen!

Anonymkode: a7c53...dae

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er unaturlig å tvinge et vennskap frem mellom Marlene og Mia. Siden Marlene mobbet Mia så vil jeg tro at hun ikke liker henne. Det er lov å ikke like, men det er ikke lov å mobbe. Hvorfor savner Mia ei jente som kun har kritisert henne og hvorfor beskriver du Marlene som tapt venn? De har jo ikke vært venner. Det har jo hjulpet at du sa i fra, mobbingen fra den kanten har jo stoppet.

Du må ta opp den nåværende situasjonene med skolen!

Anonymkode: a7c53...dae

Nei, vil ikke tvinge frem et vennskap. Har ikke sagt et ord på 6 mnd. Men jo, de var absolutt venner! De var et tett trekløver som stadig overnattet hos hverandre. Malene var med oss mange ganger på hytten, og de hadde det kjempekjekt! Malene begynte med hakkingen da det kom en ny jente i klassen, og foreldrene skilte seg. Moren sa hun var sjalu på Mia fordi hun er så flink og pen (?). Og hun kjente kanskje posisjonen sin truet. Altså personlige problem, mer enn at hun hadde noe imot Mia. Kanskje hun sluttet å like henne etter at hun «sladret»?

Men Mia savner det de hadde. Glemte å si at tredjeparten i trekløveret flyttet. Som sagt, forventer ikke at det blir det samme, men hvis de møttes kunne det blitt gjort et forsøk på å rense luften, og kanskje finne tilbake til noe av det som var? 

Men enig i at Malene har vist seg å ikke være noen god venn tross alt. 

Bare skuffet, da jeg oppdrar Mia til å inkludere og fremsnakke, ikke ekskludere og mobbe, slik så mange andre synes å få fripass til å gjøre. 

 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet

Vel, det er vel ikke alltid det betaler seg å konfrontere folk, mulig denne "Malene" også har noe å slekte på siden moren tydeligvis mangler folkeskikk også.

Snakk med skolen om dette.

Skrevet
8 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Vel, det er vel ikke alltid det betaler seg å konfrontere folk, mulig denne "Malene" også har noe å slekte på siden moren tydeligvis mangler folkeskikk også.

Snakk med skolen om dette.

Nei, Mia sier hun faktisk heller vil få kjipe kommentarer her og der, enn å bli ignorert totalt. Har egentlig hatt et godt forhold til Malenes mor, og ikke reagert på henne før. Men nå ble jeg skuffet over mangelen på empati. Men det at jeg ellers oppfatter henne som normal, gjør at jeg lurer på om det er allment akseptert å synes det er greit at Malene sa nei til å møtes, med morens støtte, etter at Mia strakk ut en hånd. Hva ville dere gjort som Malenes mor?

Er redd for at om jeg tar opp problemene med skolen, vil Mia miste den resterende respekten hun har med den gjengen der :/ 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet

Det er vanlig at vennskap oppløses og nye oppstår når de går over på ungdomsskoen.  Noe mer enn at jenta skal slutte å være ekkel kan du ikke kreve. Be heller datteren din forsøke å bli venner med noen av de nye i klassen eller i paralellklassene hvis de har det.

Anonymkode: ad630...18a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanlig at vennskap oppløses og nye oppstår når de går over på ungdomsskoen.  Noe mer enn at jenta skal slutte å være ekkel kan du ikke kreve. Be heller datteren din forsøke å bli venner med noen av de nye i klassen eller i paralellklassene hvis de har det.

Anonymkode: ad630...18a

Det har du nok rett i. Men som sagt har min datter vært litt uheldig etter at dette oppstod, og blitt en som det tydeligvis er greit å ignorere (og dels kritisert) av de andre, fordi hun ikke er «kul nok». Ingen nye tør sjanse på et vennskap med en slik en, det gjelder å få god posisjon i gruppen. Er bare 6 stk å velge i der. Hun hadde kanskje håpet at om hun fikk skværet opp med Malene som har innpass hos alle, så kunne det hjulpet på situasjonen. Nesten så jeg bare må akseptere at slik er situasjonen. Folk kan la være å inkludere på skolen, fordi foreldrene deres synes det er greit at noen blir stående alene, siden man ikke kan tvinge vennskap. Mammabjørnen knurrer, men må vel bare temme henne. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet

Du kan dessverre ikke tvinge på noen et vennskap,  ei heller forvente at barndomsvenner forblir nære for evig og alltid.

Det eneste du kan kreve er at alle er hyggelige mot hverandre og ingen holdes utenfor. Så her er det ikke mamman til Marlene som er den som må gjøre alt, men jenteforeldre i klassen, samt skolen generelt.

Selv om det er Marlene hun har kjent lengst er det ikke hennes jobb å endre slik at din datter blir likt av resten. Det er noe alle må være med på sammen.

Så ta det opp med lærer og snakk med de andre foreldrene. Men ikke legg alt på Malene sine skuldre.

Anonymkode: 9a0c6...24c

Skrevet

Du må prøve å få din datter til å finne seg nye venner. Vi har vært i noe a la denne situasjonen, men min datter hadde ingen ønsker om å fortsette å være sammen med venninnen som var ufin mot henne. Vi oppfordret sammen med lærer på alle mulige måter, å finne andre å gå sammen med. Det funket veldig bra.

Jeg synes det er litt rart at dere fortsatt ønsker å ha så mye med denne jenta å gjøre? Hun er jo ikke snill mot datteren din. Hvorfor ønsker hun å være sammen med dem, hvis de bare er ekle mot henne?

Anonymkode: 7fb54...ec9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Mia sier hun faktisk heller vil få kjipe kommentarer her og der, enn å bli ignorert totalt. Har egentlig hatt et godt forhold til Malenes mor, og ikke reagert på henne før. Men nå ble jeg skuffet over mangelen på empati. Men det at jeg ellers oppfatter henne som normal, gjør at jeg lurer på om det er allment akseptert å synes det er greit at Malene sa nei til å møtes, med morens støtte, etter at Mia strakk ut en hånd. Hva ville dere gjort som Malenes mor?

Er redd for at om jeg tar opp problemene med skolen, vil Mia miste den resterende respekten hun har med den gjengen der :/

Anonymkode: 5530c...fc1

Jeg synes også at svaret du fikk var noe ufint. Men jeg tenker kanskje at hun synes det er litt rart at dere fortsatt higer etter at de skal være så gode venninner, etter det som har skjedd? Det er tydelig at hennes datter ikke ønsker å være så mye sammen med din datter lenger. Veldig sårt ja, men som mor må du prøve å få henne til å søke nye venner. Når de begynner på ungdomsskolen, dannes nye vennegjenger og grupper. Noen føler også at de må bevise et eller annet for de andre. Oppfordre jenta di til å være sammen med andre heller.

Skrevet

Vet fra egen erfaring at en sak ofte kan ha to (eller flere) svært ulike sider.

Jeg tviler ikke på at din datter er ærlig og at hun har opplevd utestenging og ufin oppførsel. Men husk at den andre jenta kan ha sin helt egne versjon som hun forteller hjemme. Som at Mia er blitt så "rar" "barnslig" "klengete" osv Husker at jeg selv fikk nye venner når jeg startet på ungdomsskolen, og at jeg nok "glemte" noen av de gamle fordi de var barnslige og dette er ikke noe jeg er stolt av i dag altså.

Tror noe av problemet er at det er få jenter og spille på i klassen

Skrevet

Hvorfor sa du til moren at du angret på at du sa i fra? Du skulle sagt i fra med en gang.  Jeg så en video om mobbing engang... Da mobbern sa noe stygt, sa mobbeofferet noe fint tilbake. Da ble mobberen paff og slutta med det.  Kanskje ikke så lett.. men det verste for mobbern er at offeret hever seg over det og går med hodet hevet. Jeg skjønner det er vanskelig når man er ungdom. Men hva skal man gjøre? ❤

Anonymkode: ecdfd...5b2

Skrevet

Jeg tror du skal legge vekk bitterheten du føler mot gamlevenninnen og mammaen hennes.

Det er helt normalt at vennskap endres når de blir tenåringer, og om denne mammaen hadde tvunget datteren sin til å være sammen med din, så hun på en måte ble påtvunget en støttekontaktrolle ville det blitt helt feil for relasjonen deres altså. Da tror jeg nesten ting hadde blitt enda verre for din datter.

Du tok det opp da hun var vemmelig, og hun sluttet med det. Men de har nok vokst såpass fra hverandre at det vennskapet som var på barneskolen kommer nok aldri tilbake, du kan ikke forvente det.

Men det er selvfølgelig ikke greit at datteren din er en hakkekylling som ingen vil være sammen med på skolen, det er vondt og skal tas opp. Akkurat nå kjenner nok dere litt på ulempen ved å bo på et lite sted med en liten skole, det er veldig få å spille på når det kommer til venskap. Passer du ikke så godt sammen med de få som er der har du ingen andre..

Hvordan er det med idrett og andre aktiviteter, er det ikke jenter som er et år eldre eller et år yngre hun kan finne vennskap med?

Anonymkode: 75b4e...326

Skrevet

Takk for svar, alle. Det virker egentlig som at samtlige ville gjort som Malenes mor, og sagt at ungen deres ikke kunne prøve å møtes en dag sammen med ungen min. Gjerne sammen med flere. Jeg får vel bare ta det til etterretning. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, alle. Det virker egentlig som at samtlige ville gjort som Malenes mor, og sagt at ungen deres ikke kunne prøve å møtes en dag sammen med ungen min. Gjerne sammen med flere. Jeg får vel bare ta det til etterretning. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Nei nå leser du det du vil lese, ingen her hadde gjort det. Det vi sier at det må vøre opp til jenta selv, moren jan ikke tvinge henne til å være venner med noen, hun kan kun kreve at Marlene oppflrer seg fint mot din datter.

Det vi også sier er at dere må se videre, at problemet løser seg ikke ved at Marlene knipser i fingrene.

Anonymkode: 9a0c6...24c

Skrevet

Dette er problemet når barna vokser opp og blir større. Man kan ikke lenger "kreve" at alle leker med alle. Spørs om Malene synes situasjonen er litt flau. Hun vet at hun ikke har oppført seg bra, og da blir det jo fort klein stemning. De har kanskje ikke så mye til felles heller lengre? I den alderen begynner man jo mer å kjenne på hvem man er, og vennskap bygges på en annen måte enn "man leker godt sammen". 

Anonymkode: 7e8e9...ba3

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nå leser du det du vil lese, ingen her hadde gjort det. Det vi sier at det må vøre opp til jenta selv, moren jan ikke tvinge henne til å være venner med noen, hun kan kun kreve at Marlene oppflrer seg fint mot din datter.

Det vi også sier er at dere må se videre, at problemet løser seg ikke ved at Marlene knipser i fingrene.

Anonymkode: 9a0c6...24c

Mulig det. Men slik jeg tolker svarene er det ingen som ville gjort som meg hvis de var mor til Malene, og sagt at Malene godt kunne funnet på noe med Mia en dag, gjerne sammen med noen andre. Hvor mye krever det, liksom? Sikkert derfor jeg ikke én gang har fått høre at Mia noen gang har holdt andre utenfor eller vært slem, mens hun selv nå blir holdt utenfor av de andre.

Jeg snakker ikke om å tvinge frem et vennskap, bare om at de én dag kan finne på noe sammen, gjerne en gjeng. Ba ikke om noe mer enn det. 

Skal se videre. Innser at det er vanskelig å gjøre en innsats mtp skolemiljøet. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet

Alle saker har to sider.

Du velger her å fremstille datteren din som en ren engel, med plettfri oppførsel og oppdragelse. Det kan godt være sannheten, men som sagt: En sak har to sider! 

Ikke kom krypende til den andre moren. Snakk heller med læreren, kanskje hun kan megle frem en løsning med alle jentene ❤️

Anonymkode: 4e1c0...cee

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle saker har to sider.

Du velger her å fremstille datteren din som en ren engel, med plettfri oppførsel og oppdragelse. Det kan godt være sannheten, men som sagt: En sak har to sider! 

Ikke kom krypende til den andre moren. Snakk heller med læreren, kanskje hun kan megle frem en løsning med alle jentene ❤️

Anonymkode: 4e1c0...cee

Min datter er ikke perfekt. Men hun er snill, høflig, blid og inkluderende, det har vi hørt fra flere foreldre og lærere. Aldri fått høre et vondt ord. Hun hadde det kjempebra, og var populær frem til dette skjedde. Moren til Malene har kalt henne for en «foreldrefavoritt», og har selv invitert Mia med på ferieturer og besøk når Malene tidligere trengte litt «Miatid», som hun kalte det. Mia sine lyter er at hun er veldig dårlig på å passe tiden, samt at hun har blitt usikker på seg selv det siste året, som påvirker den hun er. Klarer ikke være seg selv lenger. Dette er jo selvsagt lett for andre å plukke opp. 

Hadde håpet at å inkludere Mia en gang gjengen finner på noe hadde vært ok, men det er visst for mye å forvente. 

Er erfaringsmessig skeptisk til å snakke med flere om dette, inkludert skolen. 

Kommer til å fokusere på andre ting fra nå av. Hjertet mitt blør dog for jenta mi. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet

Jeg har bare fremmet et forslag én gang til Malenes mor, om Mia kunne bli invitert med gjengen en gang. Har ikke spurt på 6 mnd siden det skjedde, og kommer ikke til å ta det opp igjen. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bare fremmet et forslag én gang til Malenes mor, om Mia kunne bli invitert med gjengen en gang. Har ikke spurt på 6 mnd siden det skjedde, og kommer ikke til å ta det opp igjen. 

Anonymkode: 5530c...fc1

Problemet her er at du blander deg for mye inn. Det var flott at dere tok tak i det, og som noen sa, kanskje stoppet ertingen fra å eskalere, men heretter må ungene ordne opp selv. Hun kan være så snill hun vil, men det kan hende Malene har fått nye interesser og vil videre. Det har ikke noe med din datter å gjøre, bare at Malene ikke er like interessert i vennskapet lenger. Unger må få lov til å bestemme selv hvem de skal leke med. 

Se for deg scenarioet, når gjengen og Malene "tvinges" til å henge med Mia. Det vil ikke bli naturlig, og regner med stemningen blir ubehagelig. Det er jo en grunn til at de ikke går like godt overens lenger, kanskje mest fra Malene sin side. 

Kan ikke Mia bli bedre kjent med de andre jentene i gjengen, og ikke gi Malene all oppmerksomheten? Kanskje de andre jentene ser de egenskapene Mia har som du snakker om? 

Altså, jeg har vært på Mia sin side. Har ikke kontakt med noen fra barne-og ungdomsskolen. Jeg ventet bare på at VGS skulle starte og fikk meg helt nye venner. Disse har jeg den dag i dag :blomst:

Skrevet
49 minutter siden, Lissygloss skrev:

Problemet her er at du blander deg for mye inn. Det var flott at dere tok tak i det, og som noen sa, kanskje stoppet ertingen fra å eskalere, men heretter må ungene ordne opp selv. Hun kan være så snill hun vil, men det kan hende Malene har fått nye interesser og vil videre. Det har ikke noe med din datter å gjøre, bare at Malene ikke er like interessert i vennskapet lenger. Unger må få lov til å bestemme selv hvem de skal leke med. 

Se for deg scenarioet, når gjengen og Malene "tvinges" til å henge med Mia. Det vil ikke bli naturlig, og regner med stemningen blir ubehagelig. Det er jo en grunn til at de ikke går like godt overens lenger, kanskje mest fra Malene sin side. 

Kan ikke Mia bli bedre kjent med de andre jentene i gjengen, og ikke gi Malene all oppmerksomheten? Kanskje de andre jentene ser de egenskapene Mia har som du snakker om? 

Altså, jeg har vært på Mia sin side. Har ikke kontakt med noen fra barne-og ungdomsskolen. Jeg ventet bare på at VGS skulle starte og fikk meg helt nye venner. Disse har jeg den dag i dag :blomst:

Ting hadde nok vært mye bedre om vi ikke tok tak i problemet. Tar resten du sier til etterretning. Har som du gjorde nå gitt opp tingenes tilstand på US, og ser frem til VGS

Anonymkode: 5530c...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...