balubahopp Skrevet 3. februar 2018 #1 Skrevet 3. februar 2018 Håper jeg kan få saklige svar med forslag til hva vi kan gjøre. Er ikke interessert i å høre om dere synes det var en dårlig ide å bli gravid. Jeg er ferdig utdannet i mai 2018. Samboeren min skal begynne 3-årig studium august 2018. Vi vet mest sannsynlig hvor han kommer inn, altså hvor vi skal bo. Men det kan hende at snittet øker, og da må vi flytte en annen plass. Derfor er det risikabelt for meg å skaffe jobb nå, og i sommer er det for sent for mitt yrke. Da må jeg evt. jobbe med noe annet som ikke krever utdanning. Nå har jeg er deltidsjobb med ca. 40 000 i året + studielån. Kan far få noe ekstra stipend og i tillegg studere, altså ikke være noe hjemme med barnet? Hva er min beste mulighet? Få meg fast jobb i sommer, melde meg opp til f.eks. et nettstudie. Eller har jeg jobbet nok for å få foreldrepenger? Utgjør lånet jeg har fått utbetalt grunnlag for å få foreldrepenger?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Skrevet 3. februar 2018 Skaff deg jobb. Far får forsørgerstipend. Så får dere heller pendle i helger før å være sammen. Når babyen kommer skal du uansett i perm så kan du bo med får da. Har du fast jobb når du går i perm blir det heller ikke hull i cven din. Å skaffe deg jobb så snart som mulig er best for fremtiden. Anonymkode: 7a389...a80
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #3 Skrevet 3. februar 2018 Enig i å skaffe jobb Anonymkode: c6a59...72a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #4 Skrevet 3. februar 2018 Det du burde gjøre er å komme inn på et eller annet studie til høsten. Så lenge du har vært student de siste 6 mnd (sommermnd teller med) før barnet blir født så har du rett på foreldrepenger fra Lånekassen. Dette tilsvarer det du får i stipend i dag + forsørgertillegg. Dette er penger du FÅR av Lånekassen, altså ikke mer lån. Men da må du komme inn på et studie til høsten som du da bare tar permisjon fra når barnet er født. Du trenger ikke ta dette studiet mens du er i permisjon og ei heller etterpå. Du får foreldrepenger fra Lånekassen i ca et år. Dersom far er i jobb nå kan han ta foreldrepermisjon fra NAV så lenge han har vært i jobb de siste 6 av 10 mnd før barnet blir født. Han kan være student samtidig som du får foreldrepenger fra Lånekassen, men merk at dine penger blir avkortet dersom far tjener for mye. Han kan ta fedrekvote + hele fellesperioden og ta lån og stipend fra lånekassen (men det trenger han vel kanskje ikke dersom han mottar foreldrepenger). Dersom far ikke kan ta foreldrepermisjon fra NAV kan du heller motta engangsstønad som er noen og 60-tusen. Jeg mener du tjener for lite til å få foreldrepenger selv og dessuten er jo 60 000 mer enn 40 000 så da lønner engangsstønaden seg. Hvis du forteller mer om deres situasjon kan jeg være litt mer konkret. Hvor langt er du på vei/når kommer barnet? Har far jobb nå? Dersom barnet ikke kommer før lenge utpå høsten må du jo finne deg en jobb fra mai/juni og frem til barnet kommer så du har en inntekt. Anonymkode: 34d30...703
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #5 Skrevet 3. februar 2018 I din situasjon vil jeg tro det er best om du melder deg opp til nytt studie fra høsten slik at du kan søke permisjon fra det og få foreldrestipend fra lånekassen i tillegg til engangsstønaden. Anonymkode: 5aeee...6f1
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #6 Skrevet 3. februar 2018 16 minutter siden, balubahopp skrev: Utgjør lånet jeg har fått utbetalt grunnlag for å få foreldrepenger? Nei, det gjør det ikke. Lån gir ikke grunnlag for det Anonymkode: 198a6...d0f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #7 Skrevet 3. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom far er i jobb nå kan han ta foreldrepermisjon fra NAV så lenge han har vært i jobb de siste 6 av 10 mnd før barnet blir født. Det gjelder bare hvis mor har rett på foreldrepenger Anonymkode: 198a6...d0f
balubahopp Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2018 Er 2 mnd. på veg. Far studerer et årsstudium nå, og mottar arbeidsavklaringspenger. Men han får ikke det mer fom. 1 juni. Og må da søke om fullt studielån fra lånekassen. Lurer også på - hvis jeg melder meg opp til nytt studie, får jeg foreldrestipeng i 1 år fra barnet er født, uavhengig av om jeg «studerer» hele den tiden?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #9 Skrevet 3. februar 2018 Da får dere baby I ca juli om jeg ikke tenker feil? Da ville jeg ha gjort følgende: Fars planer er jo lagt, han starter et studium til høsten. Du melder deg opp til et nytt studie og får foreldrepenger fra Lånekassen. Ja, du får foreldrepenger i ca 1 år, du trenger ikke gjøre noe som helt på studiet (følg undervisning, delta eller avlegge eksamen). Du trenger heller ikke å ta dette studiet i etterkant. Du må bare komme inn slik at lånekassen ser at du er tatt opp til et studie. Og så kan du få engangsstønad fra NAV. Jeg ser at jeg har mistet et viktig poeng i mitt tidligere innlegg som en annen påpekte her. Far kan selvfølgelig ikke få foreldrepenger fra NAV dersom ikke du også har tjent opp retten til det. Samtidig må du også være meldt opp som student for at han skulle få tatt foreldrepengeperioden. Dog krever kun nav dokumentasjon på at du er meldt opp i emner, de sjekker ikke om du faktisk er reell student (har vært gjennom dette selv, jeg var reell student da, men de krevde bare å se at jeg var meldt opp i emner.) Altså mor må være i aktivitet for at far kan ta ut fellesperioden av foreldrepengene. Dersom du har tjent nok (ca 47 000 i årsinntekt og vaktene dine ikke har vært usammenhengende, dvs du har hatt en vakt med mindre enn 14 dagers mellomrom), så kan dere i stede for engangsstønad velge at far tar foreldrepenger fra NAV også I TILLEGG til din støtte fra lånekassen. Arbeidsavklaringspenger regnes som opptjening til foreldrepenger selv om de er ferdig 1.juni. Kort oppsummert: Alternativ 1: Du får foreldrepenger fra Lånekassen + engangsstønad fra nav. Alternativ 2: Du får foreldrepenger fra Lånekassen + far tar ut foreldrepenger fra NAV. Uansett hva dere velger er det aller viktigste at du søker deg inn på et studie til høsten. Ellers avhenger alt av hva som skjer ang. jobb nå de siste 7 mnd før fødsel. Anonymkode: 34d30...703
balubahopp Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2018 Takk for god informasjon. Blir første utbetaling i august og siste utbetaling i juni, som vanlig, uavhengig av når barnet kommer?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #11 Skrevet 3. februar 2018 41 minutter siden, balubahopp skrev: Takk for god informasjon. Blir første utbetaling i august og siste utbetaling i juni, som vanlig, uavhengig av når barnet kommer? Behandling av søknaden for foreldrepenger hos Lånekassen tar tiiiid.. man må dessverre regne med noen mnd behandlingstid. Veldig dumt siden man ikke kan søke før etter barnet er født og har fått en fødselsattest. Man får etterbetalt da. Første utbetaling kommer når søknaden er behandlet og man får utbetaling i sommermånedene også så fremt de er med innenfor de 49 ukene du får stønad. Så etter at søknaden er behandlet får du utbetalt stønad fortløpende og uavbrutt i 49 uker. Anonymkode: 34d30...703
balubahopp Skrevet 3. februar 2018 Forfatter #12 Skrevet 3. februar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Behandling av søknaden for foreldrepenger hos Lånekassen tar tiiiid.. man må dessverre regne med noen mnd behandlingstid. Veldig dumt siden man ikke kan søke før etter barnet er født og har fått en fødselsattest. Man får etterbetalt da. Første utbetaling kommer når søknaden er behandlet og man får utbetaling i sommermånedene også så fremt de er med innenfor de 49 ukene du får stønad. Så etter at søknaden er behandlet får du utbetalt stønad fortløpende og uavbrutt i 49 uker. Anonymkode: 34d30...703 Sikker på at man ikke kan søke før etter barnet er født? Mener å huske at man kan krysse av for «venter du barn dette studieåret» når man søker om støtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå