Gå til innhold

Stort soverom vs lite soverom, allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har påvist støvallergi. Dette har han hatt fra han var liten. Nå har vi en aldri så liten diskusjon angående soverom. Jeg mener det er tull å ha det største soverommet, når vi tross alt KUN sover der. Vi få plass til seng og et garderobeskap på barnerommet, da vil barnet vårt få stort rom. Han må da ha et av våre garderobeskap der inne, men få stor plass likevel.

Mannen setter seg helt på bakbeina her. Han skylder det på allergien, at den vil blomstre på et lite rom. Er dette tilfelle?

Jeg tenker at det er enklere å holde et lite tom støvfritt, enn et stort. Noen med innspill?

Anonymkode: fe624...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite rom blir fortere tett, og støvet har mindre plass å fordele seg på. Kan være derfor han er skeptisk. 

Anonymkode: c87d8...e09

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et lite rom blir fortere tett, og støvet har mindre plass å fordele seg på. Kan være derfor han er skeptisk. 

Anonymkode: c87d8...e09

Huset vi bor i, ble bygget i 2010. Det har godt ventilasjonsanlegg, og selvfølgelig er det vindu på rommet. Er ikke det da et problem som var aktuelt før/ med gamle hus? Eller er det et vedvarende problem med nyere hus også?

hi

Skrevet

Det er et større problem i nyere hus pga ventilasjonsanlegg. Luften (og alt støvet) virvles opp hele dagen og det vil bli mer støv på et lite rom. Du får si at du skal støvsuge der hver dag så går han kanskje med på det.

Anonymkode: b94ef...861

Skrevet

Tror jeg uansett ville gått for å ta det minste rommet til dere, og det største til barnet. Er da ikke verre enn å støvsuge og lufte ofte nok? 

Anonymkode: 39adf...c0d

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg uansett ville gått for å ta det minste rommet til dere, og det største til barnet. Er da ikke verre enn å støvsuge og lufte ofte nok? 

Det er det jeg og tenker, men så VET jeg jo ikke🙄. Jeg er ikke allergisk, så greier ikke helt å sette meg inn i det. Vil jo ikke gjøre det om mannen får kroniske allergianfall!

Vi leide en periode, før barnet ble født, en kjellerleilighet. Mannen var syk hele det året. Dette var et hus fra 80/90-tallet, så ikke så gammelt. Men det var nok noe fukt, da det var kjeller. Vi er vel redde begge to, for at noe sånn skal skje igjen!

hi

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg og tenker, men så VET jeg jo ikke🙄. Jeg er ikke allergisk, så greier ikke helt å sette meg inn i det. Vil jo ikke gjøre det om mannen får kroniske allergianfall!

Vi leide en periode, før barnet ble født, en kjellerleilighet. Mannen var syk hele det året. Dette var et hus fra 80/90-tallet, så ikke så gammelt. Men det var nok noe fukt, da det var kjeller. Vi er vel redde begge to, for at noe sånn skal skje igjen!

hi

Men dere kan jo bare bytte tilbake om det blir et problem? Si til barnet at det får det store rommet for en periode, og fungerer det ikke så bytter dere :)

Skrevet

Synes du skal gjøre som mannen sier her, når det er han som er allergisk og skal leve med det. Hvorfor skal du absolutt mistro han og motsi det? Han kjenner vel seg og sin situasjon best og bør få innrette seg etter det uten å møte skepsis og mistillit. Helsa må gå foran barnets ønske om større rom. Du kan heller ikke garantere at du kommer til å støvsuge rommet HVER dag, ei heller at det faktisk vil hjelpe, da det som andre sier blir fortere tett og mer støv i lufta.

Anonymkode: 51a91...de4

Skrevet

Synes også mannen bør få slippe å «prøve og se om det går». Hilsen en som selv er allergisk og er sliten og lei av at andre stadig foreslår å «prøve og se» Når reaksjonen først kommer er det allerede gjort, og det kan ta flere dager å bli frisk igjen. Det er dessuten ofte sånn at allergi utvikler seg og blir verre for hver gang man eksponeres.

Skrevet

Vi har hus fra 2016, og her er knapt nok støv. Filteret til ventilasjonsanlegget er derimot konstant fullt. Vi støvsuger soverommet max en gang i måneden.

Det var mye mer problemer da vi bodde i et eldre hus.

Anonymkode: 64605...a25

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synes du skal gjøre som mannen sier her, når det er han som er allergisk og skal leve med det. Hvorfor skal du absolutt mistro han og motsi det? Han kjenner vel seg og sin situasjon best og bør få innrette seg etter det uten å møte skepsis og mistillit. Helsa må gå foran barnets ønske om større rom. Du kan heller ikke garantere at du kommer til å støvsuge rommet HVER dag, ei heller at det faktisk vil hjelpe, da det som andre sier blir fortere tett og mer støv i lufta.

Tja, mistror og mistror. Noen ganger VET jeg at han (mis)bruker allergien sin. Han har bla ALDRI kunnet støvsuget grunnet allergien. Ikke engang med sentralstøvsugeren vi har nå. Har han prøvd? Nei, han bare vet... sier han ikke vil trigge allergien. Vi leide en loftsetasje i 2003. Da bodde vi på et lite soverom, noe mindre enn det som er aktuelt i dagens problemstilling. Der gikk helt fint! Derfor greier jeg liksom ikke tro 100% på han i dette tilfelle. Derfor spør jeg her inne, fordi jeg ikke har kjent dette på kroppen selv!

Du (og andre med deg, som har svart meg), har kanskje rett. Han risikerer å bli verre. Da ønsker jeg ikke å bytte. Samtidig ser jeg at barnet vårt begynner å lide under det hun kaller for lite rom. Hun syns ikke hun kan ha venner med hjem, fordi de ikke får privatliv. Føler med ungen vår og!

hi

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja, mistror og mistror. Noen ganger VET jeg at han (mis)bruker allergien sin. Han har bla ALDRI kunnet støvsuget grunnet allergien. Ikke engang med sentralstøvsugeren vi har nå. Har han prøvd? Nei, han bare vet... sier han ikke vil trigge allergien. Vi leide en loftsetasje i 2003. Da bodde vi på et lite soverom, noe mindre enn det som er aktuelt i dagens problemstilling. Der gikk helt fint! Derfor greier jeg liksom ikke tro 100% på han i dette tilfelle. Derfor spør jeg her inne, fordi jeg ikke har kjent dette på kroppen selv!

Du (og andre med deg, som har svart meg), har kanskje rett. Han risikerer å bli verre. Da ønsker jeg ikke å bytte. Samtidig ser jeg at barnet vårt begynner å lide under det hun kaller for lite rom. Hun syns ikke hun kan ha venner med hjem, fordi de ikke får privatliv. Føler med ungen vår og!

hi

Jeg forstår ditt problem ang barnet og venner, det blir et dilemma uansett. Samtidig tenker jeg at faren vel også har barnets beste i tankene og ikke trumfer igjennom større soverom kun utfra egoistiske hensyn? Svarte utfra egen erfaring da jeg selv er svært allergisk og vet hvordan det er fra en allergikers side, uten at jeg forøvrig vet hvordan det arter seg hos akkurat han :)

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Jeg må si at jeg synes det er rat å forvente at en med støvallergi skal støvsuge, uansett om det er med sentralstøvsuger, når det finnes en annen person i husholdningen som kan gjøre det. Det burde da være nok av andre ting han kan gjøre.

Anonymkode: 60f10...471

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si at jeg synes det er rat å forvente at en med støvallergi skal støvsuge, uansett om det er med sentralstøvsuger, når det finnes en annen person i husholdningen som kan gjøre det. Det burde da være nok av andre ting han kan gjøre.

Anonymkode: 60f10...471

Enig med denne. Jeg med min dyreallergi hadde heller ikke kunnet støvsuge dyrehår, sentralstøvsuger eller ikke. Vil tro det er det samme med støvallergi

Skrevet

Kan du ikke heller se på andre løsninger for møblering av barnerommet?  Finnes mange plassbesparende løsninger. En loftseng kan gi mer gulvplass, eller lass til en liten sofa, alt etter hva barnet trenger. Kan noen av barnets ting lagres andre steder, f.eks. i et eget skap i gangen, eller i en bod? Har barnet leksepult på rommet? Den kan kanskje erstattes med et vegghengt klaffebord? 

Anonymkode: 3e159...5d8

Skrevet

Bør ha slik allergi trekk for dyne/pute,seng. Skifte sengetøy minst en gang pr uke. Støvsuge seng ved vært skift. Lufte sengeting ofte når det er skikkelig kaldt ute. Lufte rommet godt og ofte (ops på sommertid mtp pollen ol.) Støvsuge rommet ofte, og ha minimalt/ingenting på rommet som samler støv. Str på rommet spiller ingen rolle. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hus fra 2016, og her er knapt nok støv. Filteret til ventilasjonsanlegget er derimot konstant fullt. Vi støvsuger soverommet max en gang i måneden.

Det var mye mer problemer da vi bodde i et eldre hus.

Anonymkode: 64605...a25

Men det betyr jo at ventilasjonsystemet suger til seg alt støvet slik at det alltid er i luften i stedet for å ligge stille. Og akkurat DET er mye verre for en med støvallergi. 

Anonymkode: b94ef...861

Skrevet

Jeg ville satt alle garderobeskap på det store rommet, eller et annet rom. Klær støver masse. Så ville jeg brukt det lille soverommet som foreldresoverom, uten klær eller andre støvkilder på. 

Anonymkode: 95111...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...