Gå til innhold

GLUTEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har vært syk i litt over en måned nå, i den form av at jeg har vært slapp, hatt løs mage og vært ekstremt kvalm. Har hatt tett oppfølging av legen i denne perioden, og ja, jeg har tatt masse prøver. For litt siden tok jeg en prøve for å se om det kunne være at jeg ikke tålte gluten. I vente på svar og ny kontroll time om litt, skal jeg kun spise glutenfritt. Så spørsmålet mitt er: 
1. Har dere noen gode retten osv som er glutenfritt? 
2. Hvor er det billigst og kjøpe glutenfrie produkter? 
3. Har hørt at man kan få stønad dersom man har glutenallergi, er dette sant? Hvor mye ca. får man? 
4. Noen som har hatt noe lignende? 

Hilsen: ny på forum og lei av å være syk.... 

Anonymkode: 99b06...c1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det legen som sa du skulle spise glutenfritt? I så fall synes jeg det var litt rart, for om det er cøliaki du har, må du ta flere blodprøver og antakelig gastroskopi og da blir resultatet misvisende dersom du starter med glutenfritt kosthold nå.

Skrevet

Hm.. Nei jeg tok det opp med han at jeg hadde tenkt til å spise glutenfritt, og han nevnte ikke noe på det.. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hm.. Nei jeg tok det opp med han at jeg hadde tenkt til å spise glutenfritt, og han nevnte ikke noe på det.. 

Mange leger gir det rådet, men om du skal utredes for cøliaki er det viktig å spise gluten frem til prøven. Også etter blodprøven, sånn at du får rett diagnose. 

Stønaden er ca. 2000,- i mnd. 

Anonymkode: 4aa40...aac

Skrevet (endret)

Hvis jeg var deg hadde jeg ventet med å innføre glutenfritt kosthold til du har fått svar på de første blodprøvene. Men hvis det mistenkes cøliaki, må du IKKE starte med glutenfritt før du er ferdig med alle tester og prøver, og har fått klarsignal fra sykehuset.

Endret av Me and my monkey
Skrevet

Vent med glutenfritt til du er ferdig utreddet. Hvis du har cøliaki og kutter gluten. Klarer du ikke å spise gluten igjen nok til at du får satt diagnosen.

Så få diagnosen på plass før du ordner kosten. 2000 i månden er kanskje ikke mye før deg nå, men kan bli det senere

Anonymkode: b08ed...e83

Skrevet

Du må ikke spise glutenfritt før du er ferdig utredet, det er veldig viktig. 

Anonymkode: 195a5...636

Skrevet
14 hours ago, Anonym bruker said:

Tusen takk for svar. Han trodde det kun var snakk om gluten. 
Jeg må bare si: Jeg har ingen peiling på gluten eller cøliaki. 

Skrevet
14 timer siden, Me and my monkey skrev:

Hvis jeg var deg hadde jeg ventet med å innføre glutenfritt kosthold til du har fått svar på de første blodprøvene. Men hvis det mistenkes cøliaki, må du IKKE starte med glutenfritt før du er ferdig med alle tester og prøver, og har fått klarsignal fra sykehuset.

Her sier HI at hun har hatt ekstrem kvalme, løs mage etc og du foreslår at hun skal VENTE med å spise glutenfritt? Du vet at løs mage går ut over kroppens evne til å ta opp næringsstoffer? Tenk om hun prøver ut glutenfritt kosthold og blir helt frisk? 

Jeg er glutenintolerant og spiser dermed glutenfritt . Det er veldig enkelt for meg da det er så implementert i hverdagen min. Kunne aldri gått tilbake til meg forrige kosthold hvor jeg var oppblåst og hadde til dels løs mage samt mindre energi. Jeg gikk aldri til lege, fikset det på egenhånd og da jeg så at det fungerte var det jo vinn-vinn, men nå høres det ut som du har mye verre plager enn jeg hadde 

Anonymkode: 60598...fdf

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Her sier HI at hun har hatt ekstrem kvalme, løs mage etc og du foreslår at hun skal VENTE med å spise glutenfritt? Du vet at løs mage går ut over kroppens evne til å ta opp næringsstoffer? Tenk om hun prøver ut glutenfritt kosthold og blir helt frisk? 

Jeg er glutenintolerant og spiser dermed glutenfritt . Det er veldig enkelt for meg da det er så implementert i hverdagen min. Kunne aldri gått tilbake til meg forrige kosthold hvor jeg var oppblåst og hadde til dels løs mage samt mindre energi. Jeg gikk aldri til lege, fikset det på egenhånd og da jeg så at det fungerte var det jo vinn-vinn, men nå høres det ut som du har mye verre plager enn jeg hadde 

Tusen takk for svar! 
Må innrømme at jeg ble en del stressa over noen av de andre svarene, da jeg allerede har startet å spise glutenfritt (OG JEG FØLER MEG BEDRE ALLEREDE), og har kjøpt inn en haug med glutenfri mat. 

Skrevet

Og bare for å ha sagt det: 
Jeg har gått ned en del i vekt, da jeg fortsatt har vært i jobb og sett det "enklere" å ikke spise, enn å ha det så forferdelig som jeg har hatt det. Har vært dager hvor jeg kun har spist et eple gjennom hele dagen, og DET er mer usunt enn å bare spise glutenfritt før alle prøve svarene har kommet, mener jeg. 

Tusen takk for svar, alle sammen! 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at hun får det rådet er jo fordi hvis hun slutter med gluten før tester er gjort, så blir det ikke utslag på det og da får hun heller ingen økonomisk støtte. Selvfølgelig skal hun vente til hun er ferdig undersøkt

Anonymkode: f2c16...47f

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! 
Må innrømme at jeg ble en del stressa over noen av de andre svarene, da jeg allerede har startet å spise glutenfritt (OG JEG FØLER MEG BEDRE ALLEREDE), og har kjøpt inn en haug med glutenfri mat. 

Så flott at du hører på den eneste er som ikke brukte lege for å sjekke det ut.......for det er jo et supert råd

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Ved å spise glutenfritt før diagnosen er stilt vil du aldri få positiv test og diagnose på papiret. Tarmtottene reparer da seg og ser friske ut på gastroskopien. Du mister da rett til en støtte på 24tusen i året, samt medisiner og kurer som er under forskning og forhåpentlig snart på markedet.

Hvis du i ettertid, når kroppen har helet seg, skal spise glutenfritt for å få utslag på tester blir plagene flerdoblet av det de er nå. Du må også spise glutenfritt i mange uker.

Å begynne på glutenfritt nå er nok fristende, men en stor tabbe.

Skrevet

åå, jeg må innrømme at jeg er rådvill. Alt jeg vil er å bli bedre, er så sliten av å ikke ha spist meg mett på over en måned, og gått flere dager uten mat.. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

åå, jeg må innrømme at jeg er rådvill. Alt jeg vil er å bli bedre, er så sliten av å ikke ha spist meg mett på over en måned, og gått flere dager uten mat.. 

Skjønner at du vil bli bedre, men mitt råd er å holde ut. En ting er å gå glipp av 24 000,- i året i grunnstønad (den får man garantert om man har cøliaki, men ikke sikkert om man har gluteintoleranse eller allergi), men er det ikke fint å få rett diagnose? 

Hvilke blodprøver har du tatt? Cøliaki? Om den er negativ ville jeg kanskje bare gått rett på glutenfritt selv, men om den er positiv er det viktig å utsette tarmene dine for gluten helt til biopsien er tatt. Hold ut, jeg tror du vil se at det er verdt det. 

Og, om du begynner på glutenfri diett nå, men må spise gluten igjen etter at tarmene dine er leget, blir man mye dårligere enn før man startet glutenfritt. Og det frister vel ikke? Håper du snart får noen svar :)

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at du vil bli bedre, men mitt råd er å holde ut. En ting er å gå glipp av 24 000,- i året i grunnstønad (den får man garantert om man har cøliaki, men ikke sikkert om man har gluteintoleranse eller allergi), men er det ikke fint å få rett diagnose? 

Hvilke blodprøver har du tatt? Cøliaki? Om den er negativ ville jeg kanskje bare gått rett på glutenfritt selv, men om den er positiv er det viktig å utsette tarmene dine for gluten helt til biopsien er tatt. Hold ut, jeg tror du vil se at det er verdt det. 

Og, om du begynner på glutenfri diett nå, men må spise gluten igjen etter at tarmene dine er leget, blir man mye dårligere enn før man startet glutenfritt. Og det frister vel ikke? Håper du snart får noen svar :)

Cøliaki og glutenallergi er det samme.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det ikke. Glutenallergi er en allergi, mens cøliaki er en autoimmun sykdom der tarmene skades. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har virkelig ikke peiling. Det er langt unna det samme. Det eneste som er likt er at ved begge diagniser må en ungå gluten.

Anonymkode: 83110...843

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Igjen så viser du at hi i hvert fall ikke bør følge dine råd, for du har ikke peiling på hva du snakker om. Håper du ser det nå hi

Skrevet
16 hours ago, Anonym bruker said:

Igjen så viser du at hi i hvert fall ikke bør følge dine råd, for du har ikke peiling på hva du snakker om. Håper du ser det nå hi

Hei igjen, har vært borte en liten stund. Men jeg har sett, og tenker at jeg tar de  fleste råd med en liten klype salt. 

Tusen takk for svar, alle sammen.

HI  

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen, har vært borte en liten stund. Men jeg har sett, og tenker at jeg tar de  fleste råd med en liten klype salt. 

HI  

Det er greit, du bestemmer jo selv hva du vil gjøre. Men viser det seg at du har cøliaki, så ødelegger du for deg selv ved å spise glutenfritt før alle tester er gjort. Jeg har vært gjennom det samme med to av barna mine, så jeg vet dessverre hva jeg snakker om.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI  

Det er greit, men det du kan gjøre er å lese om cøliaki. Det er ingen allergi men en tarmsykdom, og når man spiser gluten skades tarmen og tarmtottene. Når man sjekkes for cøliaki er det nettopp tarmtottene som sjekkes.

Spiser du glutenfritt vil tarmtottene leges og når undersøkelsen tas vil de se en tarm som ser frisk ut, selv om du faktisk har cøliaki. Du vil få en falsk negativ test..... 

Dette er fakta, bare les om cøliaki så vil du lese det samme som vi sier her. Er det cøliaki kan du ikke spise glutenfritt før testene tas, da vil ikke testene vise riktig svar.

Det er litt viktig å vite om du har cøliaki, allergi eller en intoleranse. Har du "bare" allergi eller en intoleranse er det ikke farlig å få i seg litt gluten, bare ubehagelig. Men har du cøliaki skal du ikke ha i deg gluten i det hele tatt, ikke så mye som en smule, fordi det ødelegger tarmen din.

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit, men det du kan gjøre er å lese om cøliaki. Det er ingen allergi men en tarmsykdom, og når man spiser gluten skades tarmen og tarmtottene. Når man sjekkes for cøliaki er det nettopp tarmtottene som sjekkes.

Spiser du glutenfritt vil tarmtottene leges og når undersøkelsen tas vil de se en tarm som ser frisk ut, selv om du faktisk har cøliaki. Du vil få en falsk negativ test..... 

Dette er fakta, bare les om cøliaki så vil du lese det samme som vi sier her. Er det cøliaki kan du ikke spise glutenfritt før testene tas, da vil ikke testene vise riktig svar.

Det er litt viktig å vite om du har cøliaki, allergi eller en intoleranse. Har du "bare" allergi eller en intoleranse er det ikke farlig å få i seg litt gluten, bare ubehagelig. Men har du cøliaki skal du ikke ha i deg gluten i det hele tatt, ikke så mye som en smule, fordi det ødelegger tarmen din.

Dette!

Hvis en ned cøliaki får i seg et fnugg nå og da øker sjansen for benskjørhet og tarmkreft betraktelig. Det er derfor viktig å kjøre løpet ut og faktisk få riktig diagnose når man har sjansen.

I denne tråden har du HI faktisk fått mange svar fra flere som vet hva de snakker om. Og du har fått et eller to fra ei som ikke har peiling. Å ta alle med en klype salt og bare høre på den som ikke har peiling fordi det er enklest her og når er bare for dumt.

Har forresten selv barn med cøliaki.

Endret av It's all about me

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...