Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #1 Skrevet 2. februar 2018 Leste abortstatistikk fra folkehelsen lagt ut i en annen tråd (google - styrete å linke fra mobil) og det er aldeles sjokkerende store forskjeller. Bare de nordlige fylkene og Oslo hadde mer enn 10 aborter pr 100 000 tenåringsjenter, og Finnmark har da 14.5!! Hva i alle dager er det finnmarkinger gjør på? Snakker da både om tenåringene og de som skal forestille ansvarlige foreldre. Uhell skjer jo, men når det skjer dobbelt så ofte som i fylkene med lavest forekomst er det noe annet det er snakk om. Jeg kjente alle fordommene jeg aldri har trodd på om finnmarkinger ble bekreftet.. Anonymkode: 93e0d...8df
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #2 Skrevet 2. februar 2018 Hvor har de flest tennårings mødre? Anonymkode: 18bfb...107
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #3 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor har de flest tennårings mødre? Anonymkode: 18bfb...107 Finnmark topper den statistikken også.. Anonymkode: 93e0d...8df
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #4 Skrevet 2. februar 2018 Det er lite annet å drive med der oppe, og lavt opplysningsnivå. Anonymkode: facab...418
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 Kunne vært interessant å se statistikk over hvilke fylker det er mest fyll blant tenåringer også. Blir ikke overrasket om de statistikkene matcher hverandre. Kan også være at jeg er på bærtur... Anonymkode: 6ec07...23a
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kunne vært interessant å se statistikk over hvilke fylker det er mest fyll blant tenåringer også. Blir ikke overrasket om de statistikkene matcher hverandre. Kan også være at jeg er på bærtur... Anonymkode: 6ec07...23a http://www.ungdata.no/Rusmiddelbruk/Alkoholberuset Anonymkode: 20330...d71
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #7 Skrevet 2. februar 2018 Det er slett ikke overraskende, og handler i stor grad om sosioøkonomiske forskjeller. Anonymkode: 5e925...c9b
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #8 Skrevet 2. februar 2018 Hvor er det lett å få tak i angrepille uten at hele bygda vet det? Hvor finnes det flest helsestasjoner for ungdom hvor det ikke jobber noen som kjenner foreldrene dine? Hvor er det best tilgang på abort på sykehus som ikke ligger flere timer borte, og hvor det ikke jobber bekjente overalt? Hvor kan du kjøpe kondomer uansett når det er på døgnet? Hvor finner du alltid noen som kan skrive ut p-piller til deg og apotek som kan levere dem ut uten at noen du kjenner jobber der, ser på deg? Anonymkode: 1d1de...130
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #9 Skrevet 2. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor er det lett å få tak i angrepille uten at hele bygda vet det? Hvor finnes det flest helsestasjoner for ungdom hvor det ikke jobber noen som kjenner foreldrene dine? Hvor er det best tilgang på abort på sykehus som ikke ligger flere timer borte, og hvor det ikke jobber bekjente overalt? Hvor kan du kjøpe kondomer uansett når det er på døgnet? Hvor finner du alltid noen som kan skrive ut p-piller til deg og apotek som kan levere dem ut uten at noen du kjenner jobber der, ser på deg? Anonymkode: 1d1de...130 Reseptbelagt medisin kan man få tilsendt i posten fra enkelte apotek. Kondomer kan man også bestille gratis på nett og de sender det i nøytrale konvolutter i posten. Fastlegen kan også skrive ut resept på p-piller. Og dessuten så har både helsesøster og leger og andre som jobber på sykehus taushetsplikt. Kan ikke tro at folk oppi nord har så store problemer med å holde taushetsplikten.. Anonymkode: de8f2...cd1
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #10 Skrevet 2. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjente alle fordommene jeg aldri har trodd på om finnmarkinger ble bekreftet.. Anonymkode: 93e0d...8df ... og er ikke det en herlig følelse? Bare ELSKER å få enda en gruppe mennesker å ha fordommer mot! Før hadde jeg bare muslimer og homofile, nå har jeg endelig en ny gruppe på lista! Anonymkode: f726a...d79
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #11 Skrevet 2. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Leste abortstatistikk fra folkehelsen lagt ut i en annen tråd (google - styrete å linke fra mobil) og det er aldeles sjokkerende store forskjeller. Bare de nordlige fylkene og Oslo hadde mer enn 10 aborter pr 100 000 tenåringsjenter, og Finnmark har da 14.5!! Hva i alle dager er det finnmarkinger gjør på? Snakker da både om tenåringene og de som skal forestille ansvarlige foreldre. Uhell skjer jo, men når det skjer dobbelt så ofte som i fylkene med lavest forekomst er det noe annet det er snakk om. Jeg kjente alle fordommene jeg aldri har trodd på om finnmarkinger ble bekreftet.. Anonymkode: 93e0d...8df Jeg leste nettopp en artikkel om Bærums ungdom som hadde rasert hele huset mens foreldrene var på hytta i helgen. Kjenner at alle mine fordommer mot idiotiske festgærne Bærums ungdom og de egosentriske selvrealiserende foreldrene deres ble bekreftet. Anonymkode: 8b606...9fc
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #12 Skrevet 2. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste nettopp en artikkel om Bærums ungdom som hadde rasert hele huset mens foreldrene var på hytta i helgen. Kjenner at alle mine fordommer mot idiotiske festgærne Bærums ungdom og de egosentriske selvrealiserende foreldrene deres ble bekreftet. Anonymkode: 8b606...9fc Statistikk vs svogerforskning? Anonymkode: facab...418
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #13 Skrevet 2. februar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Statistikk vs svogerforskning? Anonymkode: facab...418 Skulle akkurat til å si det samme.. Anonymkode: 93e0d...8df
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #14 Skrevet 2. februar 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Reseptbelagt medisin kan man få tilsendt i posten fra enkelte apotek. Kondomer kan man også bestille gratis på nett og de sender det i nøytrale konvolutter i posten. Fastlegen kan også skrive ut resept på p-piller. Og dessuten så har både helsesøster og leger og andre som jobber på sykehus taushetsplikt. Kan ikke tro at folk oppi nord har så store problemer med å holde taushetsplikten.. Anonymkode: de8f2...cd1 Hadde du stolt på taushetsplikten som gravid 15-åring når helsesekretæren er en tante, sykepleieren er mors beste venninne, og helsesøster er naboen? Og når byens verste sladrekjerring står i kassen på butikken? Mitt poeng er at man kan planlegge så mye man vil, men når man står der gravid, eller når man trenger prevensjon, så er det mye enklere å finne løsninger på på større steder. Man har også valgmuligheter, mens på små steder er valgmulighetene kanskje flere timer borte. Anonymkode: 1d1de...130
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #15 Skrevet 2. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Statistikk vs svogerforskning? Anonymkode: facab...418 Det finnes tre typer løgn; hvit løgn, forbannet løgn og statistikk. I steden for å være SJOKKERT kunne man kanskje reflektere over hva som forårsaker denne forskjellen. Anonymkode: 8b606...9fc
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #16 Skrevet 2. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Reseptbelagt medisin kan man få tilsendt i posten fra enkelte apotek. Kondomer kan man også bestille gratis på nett og de sender det i nøytrale konvolutter i posten. Fastlegen kan også skrive ut resept på p-piller. Og dessuten så har både helsesøster og leger og andre som jobber på sykehus taushetsplikt. Kan ikke tro at folk oppi nord har så store problemer med å holde taushetsplikten.. Anonymkode: de8f2...cd1 Nei, men å be om medisiner fra tante eller fetter kan likevel være kleint. I tillegg er vel dette også et område hvor holdninger og tabuer kommer til syne. Når dydige sørlendinger og sogninger ikke er så høyt oppe på statistikken, så skyldes det vel også krav fra et kristent miljø rundt dem, og en skamkultur med sosialt stigma knytta til sex. Anonymkode: e8c70...b6f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2018 #17 Skrevet 2. februar 2018 Det handler som sosioøkonomiske forskjeller. Utdannelse, foreldres utdannelse, fremtidsutsikter osv Det er færre fra Finnmark som tar høyere utdanning. Anonymkode: eb4f1...839
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #18 Skrevet 3. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde du stolt på taushetsplikten som gravid 15-åring når helsesekretæren er en tante, sykepleieren er mors beste venninne, og helsesøster er naboen? Og når byens verste sladrekjerring står i kassen på butikken? Mitt poeng er at man kan planlegge så mye man vil, men når man står der gravid, eller når man trenger prevensjon, så er det mye enklere å finne løsninger på på større steder. Man har også valgmuligheter, mens på små steder er valgmulighetene kanskje flere timer borte. Anonymkode: 1d1de...130 Enig! Det er tydelig at noen av de som skriver ikke har erfaringer selv med små steder langt utenfor allfarvei. Bare det at de sliter med å få nok leger, eller leger som blir over tid vanskeliggjør tillitsforhold til legene. Ellers er det som anonym 839 sier, det handler mer om sosioøkonmiske forskjeller. Anonymkode: d479f...788
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #19 Skrevet 3. februar 2018 Det er vel heller ingen tvil om at kulturen i nord er annerledes enn den i sør. Anonymkode: 00ce9...54f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #20 Skrevet 3. februar 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel heller ingen tvil om at kulturen i nord er annerledes enn den i sør. Anonymkode: 00ce9...54f Hva mener du? Anonymkode: 8a24a...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå