Gå til innhold

Hadde dere latt barnet deres overnatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

i et hjem der dere tror det er en form for omsorgssvikt?

Har ingen bevis, men har skrevet om det her tidligere ang bekymring for det minste barnet, som vi kjenner.

Jeg kunne ramset opp mye rart, men lurer rett og slett på om det er jeg som er rar eller hva hadde dere gjort?

Mannen vil IKKE at jenta vår på 7 skal overnatte der, men kan til nød besøke denne jenta på dagtid. Jeg liker heller ikke noe særlig tanken på dette. Nå ringte mor til barnet meg og spurte om datteren vår ville sove der i natt.

Jeg får helt vondt i magen her... sa jeg skulle snakke med henne og ringe tilbake.

Bør man følge magefølelsen i slike situasjoner?

Anonymkode: 094d6...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja stol på magefølesen den er som regel rett,det er hvertfall min erfaring.

Anonymkode: 4319c...4a6

Skrevet

Jeg skjønner at du er bekymret, men sannsynligvis går dette helt utmerket. De fleste oppfører seg ekstra bra når det er folk på besøk og for dette barnet er det kanskje viktig å kunne ha overnattingsbesøk også, slik som andre har.

Skrevet

Jeg tenker at barnet ditt er helt i grenseland når det kommer til alder. Har hun egen telefon?

Jo eldre ungene blir, jo mer ansvar kan de jo få for å ta vare på seg selv. Når de har egen telefon, og vet at de kan ringe når som helst så kan man slippe de litt mer avsted. Skulle det skje noe, at noe føles ekkelt eller ubehagelig, om de rett og slett vil hjem, så kan de ringe.

Jeg vet ikke helt hva slags omsorgssvikt du mistenker, men om det ikke er vold eller overgrep du tenker på så er det nok ingen fare å overnatta. Når de har invitert vil de sikkert servere både litt mat og litt snop, er det et møkkete hjem kan du sende med sovepose og minne datteren din på at det er viktig å vaske hender før man spiser også når man er på besøk osv på en uskyldig måte.

Anonymkode: 5a570...4b4

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at barnet ditt er helt i grenseland når det kommer til alder. Har hun egen telefon?

Jo eldre ungene blir, jo mer ansvar kan de jo få for å ta vare på seg selv. Når de har egen telefon, og vet at de kan ringe når som helst så kan man slippe de litt mer avsted. Skulle det skje noe, at noe føles ekkelt eller ubehagelig, om de rett og slett vil hjem, så kan de ringe.

Jeg vet ikke helt hva slags omsorgssvikt du mistenker, men om det ikke er vold eller overgrep du tenker på så er det nok ingen fare å overnatta. Når de har invitert vil de sikkert servere både litt mat og litt snop, er det et møkkete hjem kan du sende med sovepose og minne datteren din på at det er viktig å vaske hender før man spiser også når man er på besøk osv på en uskyldig måte.

Vil legge til rus/dop, i tillegg til vold og overgrep. Om det  ikke er slike veldig alvorlige ting dere mistenker går det nok bra, men om du føler deg usikker så kan du også vente til datteren din blir litt eldre og kanskje kan håndtere det bedre om det skulle være noe.

Skrevet

Kommer an på hva slags omsorgssvikt. Moren til bestevenninnen til datteren min pleier å drikke ganske mye når barna er lagt. Der får bare mitt barn overnatte når samboeren hennes er hjemme, sånn at det er en voksen til stede som har dømmekraften i behold om det oppstår noe.

Om det er snakk om manglende tannpuss eller annen hygiene, usunn mat, mye tv el.l så tenker jeg at det går fint for en natt.

Anonymkode: 07558...37c

Skrevet

Håper dere har meldt de til barnevernet?

Anonymkode: 375fc...9df

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke.

Anonymkode: 7ec70...466

Skrevet

Hva slags omsorgssvikt og hvor sterke er mistanken? 

Vold og rus - nei. 

Dårlig oppfølging, usunn mat, lite aktivisering osv. - ja. 

Men om mistanken er så sterke at dere ikke ønsker å sende barnet deres dit, har dere vel meldt til barnevernet? 

Anonymkode: 63bd7...4af

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags omsorgssvikt og hvor sterke er mistanken? 

Vold og rus - nei. 

Dårlig oppfølging, usunn mat, lite aktivisering osv. - ja. 

Men om mistanken er så sterke at dere ikke ønsker å sende barnet deres dit, har dere vel meldt til barnevernet? 

Det går på nr to du nevner ja. De har fire barn, far virker slem og lite intr i barna og mor er utslitt m nervene utenpå. Datteren gjør og sier så mye rart. Siste nå er at hun sier hun ikke er glad i moren sin lenger fordi hun sier hun må slanke seg. Hele familien sier til 7 åringen at hun er tjukk. Godteri og brus hele tida, gå ute alene sent på kvelden. Hun har stadig slått seg.. ja d er mye som skurrer. Har meldt fra til lærer og har tenkt å sende inn en bekymringsmelding.

Det ble ikke overnatting i natt, men jeg syns d er vanskelig. Hva jeg skal si til datteren min ang hvorfor hun ikke får lov neste gang  .

Hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går på nr to du nevner ja. De har fire barn, far virker slem og lite intr i barna og mor er utslitt m nervene utenpå. Datteren gjør og sier så mye rart. Siste nå er at hun sier hun ikke er glad i moren sin lenger fordi hun sier hun må slanke seg. Hele familien sier til 7 åringen at hun er tjukk. Godteri og brus hele tida, gå ute alene sent på kvelden. Hun har stadig slått seg.. ja d er mye som skurrer. Har meldt fra til lærer og har tenkt å sende inn en bekymringsmelding.

Det ble ikke overnatting i natt, men jeg syns d er vanskelig. Hva jeg skal si til datteren min ang hvorfor hun ikke får lov neste gang  .

Hi

Du har tenkt til...? Hva søren venter du på? Det du beskriver er alvorlig nok og ikke noe du skal sitte å vente på.

Nei, jeg ville absolutt inne latt min 7 åring overnatte. Bare at du spør er sjokkerende.

Dette barnet har det ikke godt!!

Anonymkode: 1ffe1...184

Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort. Mitt barn overnattet hos ei venninne der barnevernet var involvert. Faren ble dritings og min datter ble livredd.

Anonymkode: f376c...332

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Kan du ikke invitere denne jenta til å overnatte hos dere? Eller har hun veeeldig lyst til å sove over hos venninnen?

Foreslå en filmkveld med popkorn eller noe annet digg på overnatting hos dere, da glemmer hun kanskje at hun helst ville dit i utgangspunktet!  

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Har tenkt til å sende, når da? Hvis det er så ille at barnet ditt ikke kan sove der en natt en gang, så skulle du ha sendt bekymringsmelding for lengst. Hva venter du på? Hvorfor melde til lærer, meld selv, få ut fingeren

Anonymkode: 375fc...9df

Skrevet

I utgangspunktet ikke, men det kommer jo litt an på. Har en bekjent hvor barnevernet har vært inne et par ganger  (uten å finne grunn til tiltak). Det har gått på ting som at barna har hatt dårlige tenner, uteblitt fra tannlegetime, det er dårlig orden på klær, skolesaker etc, barna spiser usunt og er overvektige, ser altfor mye på TV og lite ute, aldri på tur etc. Jeg synes det skorter på en del ting i denne familien, men jeg kjenner dem såpass godt at jeg vet at de er snille og gode mot barna, ikke noen rusproblemer, vold, krangling eller annet som gjør at ikke vårt barn kan være på besøk og overnatte en gang i blant. De problemene de har er ikke noe som har noe å si for et barn på besøk. Det er vel litt manglende omsorg og oppfølging på noen områder, som selvfølgelig er uheldig for disse barna på sikt, men som ikke er noen grunn til å nekte barnet vårt å være hos de litt. 

Anonymkode: 1d38f...9ed

Skrevet
På 2.2.2018 den 22.57, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet ikke, men det kommer jo litt an på. Har en bekjent hvor barnevernet har vært inne et par ganger  (uten å finne grunn til tiltak). Det har gått på ting som at barna har hatt dårlige tenner, uteblitt fra tannlegetime, det er dårlig orden på klær, skolesaker etc, barna spiser usunt og er overvektige, ser altfor mye på TV og lite ute, aldri på tur etc. Jeg synes det skorter på en del ting i denne familien, men jeg kjenner dem såpass godt at jeg vet at de er snille og gode mot barna, ikke noen rusproblemer, vold, krangling eller annet som gjør at ikke vårt barn kan være på besøk og overnatte en gang i blant. De problemene de har er ikke noe som har noe å si for et barn på besøk. Det er vel litt manglende omsorg og oppfølging på noen områder, som selvfølgelig er uheldig for disse barna på sikt, men som ikke er noen grunn til å nekte barnet vårt å være hos de litt. 

Anonymkode: 1d38f...9ed

Det er vel litt d samme her. Vet jo ikke om d er vold. Vet bare at far har et voldsomt sinne og snakker veldig stygt. Ser for meg at de får fly oppe så lenge de vil osv.

det blir som hun over her skriver at hadde datteren min vært større og hatt mob så kunne hun selv ringt meg.

Hi

Skrevet

Inviter barnet til dere. Meld til barnevernet i dag. Hva venter du på? 

Ville ikke latt mine barn sove borte et sted jeg ikke er komfortabel med, men hadde forsøkt å invitere barnet hjem til oss. 

Anonymkode: c9335...35d

Skrevet

Nei, jeg hadde selvsagt ikke sendt barnet mitt i et hus hvor jeg mistenkte både omsorgssvikt og vold. 

Jeg hadde like selvsagt meldt fra til barnevernet. Man skal melde inn bekymring, man skal ikke vente til man selv får bevis. 

Anonymkode: 9a319...772

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg hadde selvsagt ikke sendt barnet mitt i et hus hvor jeg mistenkte både omsorgssvikt og vold. 

Jeg hadde like selvsagt meldt fra til barnevernet. Man skal melde inn bekymring, man skal ikke vente til man selv får bevis. 

Det ser ut til å være et normalt hjem. Men d er så mange småting som skurrer og som mor nevner. Sinnet vi har sett hos far. Vold blir bare synsing, men tenker omsorgssvikt kan være så mangt?

Sette meg ned ikveld og fylle ut en mld til bv.

Som sagt; magefølelsen er ikke god , derfor jeg ikke vil hun skal sove der...

Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser ut til å være et normalt hjem. Men d er så mange småting som skurrer og som mor nevner. Sinnet vi har sett hos far. Vold blir bare synsing, men tenker omsorgssvikt kan være så mangt?

Sette meg ned ikveld og fylle ut en mld til bv.

Som sagt; magefølelsen er ikke god , derfor jeg ikke vil hun skal sove der...

Hi

Så bra at du tar tak! Kanskje det blir du som gjør en forskjell for disse barna. 

Barnevernet kan bidra med mye for å få en familie til å fungere bedre  

Skrevet
På 2.2.2018 den 19.23, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg syns faktisk du gjør feil. Hvorfor straffe barna ? Det går helt fint å sove over altså. 

Anonymkode: 74917...b5d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns faktisk du gjør feil. Hvorfor straffe barna ? Det går helt fint å sove over altså. 

Hvordan kan du vite det? Hva vet du om hva som foregår der? Når far viser såpass mye aggresjon og sinne ute blandt folk kan man jo bare frykte for hvordan det er innenfor husets fire vegger. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du vite det? Hva vet du om hva som foregår der? Når far viser såpass mye aggresjon og sinne ute blandt folk kan man jo bare frykte for hvordan det er innenfor husets fire vegger. 

Ja d er d jeg tenker også. Når jeg ser sinnet hans når flere andre voksne er tilstede i sosiale settinger på skole osv, hva gjør han i d private da? Hvis d skjer noe der borte og ingen har meldt ifra, hva kommer jeg til å tenke i etterkant da?

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja d er d jeg tenker også. Når jeg ser sinnet hans når flere andre voksne er tilstede i sosiale settinger på skole osv, hva gjør han i d private da? Hvis d skjer noe der borte og ingen har meldt ifra, hva kommer jeg til å tenke i etterkant da?

Hi

Er det barna sine han kjefter på? Han høres jo ikke helt god ut, de fleste klarer jo å beherske seg blant folk. 

Jeg håper uansett at du melder inn bekymring til bv. Dette kan du ikke bare observere uten å ta tak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...