Gå til innhold

Slutte på fotball pga laguttak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi går på knottefotball. Hun går i 3. Klasse og de spiller sammen med 4. Klasse. De er 20 stk som går og blir delt i to lag når de skal spille kamper og cuper. I går fikk de  vite laga og dattera mi kom på det ene laget og de to andre jentene fra klassen kom på det andre. Hun ble veldig lei seg og har lyst å å slutte av den grunn. Er det lov? Det skal sies at ho har hatt tett kontakt med hun ene jenta helt siden de var ett år, men nå er det begynt enn ny jente i klassen (og nå er det bare de to). Mi jente sier hei når de møtes og denne jenta svarer nesten ikke. Mi jente var litt dilter før og gjekk etter, men er nå blitt oppfordra til å være mer tøff/selvstendig og gjøre det hun selv vil, denne jenta bestemte mye før, usikker på om det kan ha hatt noe å si for at de ikke er så gode venner lenger. Men hun vil jo vere venner og går på besøk fremdeles av og til, men det blir ikke gjengjeldt slik det ble før. Denne jenta sin far er og fotballtrener og jeg tror at denne jenta har påvirka laguttak (jenta mi har tidligere sagt at på trening så har denne jenta sagt at viss hun ikkje får vera på lag med X så er laga urettferdige). 

Litt langt og uforståelig kanskje ??

Anonymkode: ce075...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten dere foreldren som må bestemme om hun får slutte eller ikke.

Om hun fortsetter og lagene alltid over tid blir delt på samme måten ville jeg tatt det opp med treneren.

Anonymkode: fe192...ec1

Skrevet

Her i huset så går vi ferdig året. Vi slutter ikke midt i. 

Anonymkode: 50b5c...d71

Skrevet

SELVSAGT ikke!!

Tenk hvilke signaler du gir datteren din. Idrett er dessverre ikke bare kameraderi! Lær datteren din å kjempe enda hardere og ikke gi seg.

Uten sammenligning forøvrig, se på Sørloth nå.. ble benket i Bodø/Glimt og ville gi seg, nå er han solgt for 130 millioner og spiller i Premier League! 

Det er nå du lærer jenta di at hun ikke skal gi seg og veileder henne og vekker kjempe-instinktet i henne!

Skrevet

Hvilke kriterier ligger til grunn for delingen? Om det er slik at det bare er delt i to ca like jevne grupper er det jo litt rart at av tre jenter fra én klasse så tar de ut to jenter  til det ene laget og én til det andre. Da hadde jeg kanskje tatt det opp med laglederne om det er mulig for datteren din å bytte lag. Det er jo ikke greit om denne jenten får bestemme gjennom sin far og bruker dette til å herske. 

Når det er sagt er det jo kanskje like greit å benytte anledningen til å bli bedre venner med de andre på laget. Mine barn får ikke slutte midt i en sesong (med mindre det selvsagt er tungtveiende årsaker som mobbing eller annet). De skal lære seg at man fullfører og at man går på trening selv om man ikke nødvendigvis er enig i alt. De har venner som blir hjemme fra trening (med foreldrenes veldignelse) ved stygt vær eller fordi de ikke gidder å trene akkurat denne dagen. Mine barn får ikke lov å stå over av disse årsakene.   

Anonymkode: e5949...6cc

Skrevet

Når man driver lagidrett slutter man ikke midt i sesongen, man har et ansvar for hele laget.

Prøv å oppmuntre henne til å bli kjent med flere jenter på laget og gjøre en innsats for laget.

Vil hun fremdeles slutte ved sesongslutt kan hun det, men hun kan ikke gi opp ved minste motstand, hun må prøve litt først

Anonymkode: b295a...06a

Skrevet

Det hadde ikke vært en grunn til at mitt barn hadde fått lov å slutte, hvertfall ikke før sesongen var ferdig. Hos oss var de så mange at de delte opp i to, slik at flest mulige fikk spille kamper. Flere ganger havnet hun uten noen bestevenner på laget, vi har hatt noen diskusjoner og nådd henne med mine fotballkunnskaper jeg ikke trodde jeg hadde. For meg er fotball egentlig ganske kjedelig, men veldig gøy at ungen har funnet noe hun liket altså. Så da måtte jeg snakke om at trenerene nok hadde hatt lange samtaler om hvordan de skulle dele opp lagene, de hadde sett på hvem som hadde ett bra samspill, fikk med seg de andre, hvem som trengte hjelp for å gjøre det bra på banen osv. De må ha gode og dårlige spilleer på begeg lag, solospillere kan ikke være alle på samme lag, alle de tøffe og ikke minst så trenger hun å lære seg å spille med ulike spillere. Hun blir ikke bedre i fotball om hun kun spiller med de hun kjenner, vet hvordan er på banen, kan lese osv. Det var kjempe gøy for meg når hun kom hjem og sa at jeg faktisk hadde rett i veldig mye. Siden noen blir syke, ting i klaffer har de lånt spillere fra hverandres lag så på den måten har hun fått spille kamper med sine venner. Hun drev bare på med fotball så hun var en av de som ofte ble spurt og som kunne. De var veldig beviste på at alle skulle bli spurt og at det ikke bare var noen få, men med lite andre ting hun gjorde så ble hun med på mye. Så disse laguttakene som hun i første omgang syns var veldig urettferdige og teite, viste seg p bli kun noe positivt. 

Hadde jeg ikke tatt disse samtalene med henne, hadde hun nok ha sluttet på fotball maneg pr før hun gjorde. Hvorfor hun sluttet lurer jeg enda på, men plutselig endag ikke fotball noe hun ville gjøre lengre. Gløden forsvant nok, men jeg blir ikke overrasket om den kommer tilbake like plutselig som den forsvant. 

Anonymkode: bae9c...d65

Skrevet

Til hi sitt forsvar med lutting vil jeg si at nå er rette tidspunkt, da, fordi serien og sesongen enda ikke er i gang. Eller er jeg helt enig med flere her, benytt sjansen til å utvide nettverk og la henne lære seg å stå på.

Anonymkode: df3ac...634

Skrevet

Hæ? Slutte av den grunn? Min hadde IKKE fått lov til å slutte pga en slik liten filleting. Er det slik at disse lagene er faste eller lager treneren nye lag før hver cup og seriekamp?  

Vår trener gjør det slik at ved cuper så lager han nye lag hver gang. Og lager jevngode lag slik at ikke de beste er på ett  lag og de dårligste på ett annet. Men i serien så har de faste lag. Mest fordi vi foreldre skal kunne ha noe å forholde oss til siden de spiller seriekamper midt i ukedagene. Hvis det er slik at de lagene han har laget er faste for nå stund så går det jo an å høre om din datter kan bytte lag. Men jeg hadde aldri gjort det. Synes det blir altfor teit. Men hun virker jo ikke særlig motivert for å spille fotball når det skal så lite til før hun ønsker å slutte..

Anonymkode: 3875d...619

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hæ? Slutte av den grunn? Min hadde IKKE fått lov til å slutte pga en slik liten filleting. Er det slik at disse lagene er faste eller lager treneren nye lag før hver cup og seriekamp?  

Vår trener gjør det slik at ved cuper så lager han nye lag hver gang. Og lager jevngode lag slik at ikke de beste er på ett  lag og de dårligste på ett annet. Men i serien så har de faste lag. Mest fordi vi foreldre skal kunne ha noe å forholde oss til siden de spiller seriekamper midt i ukedagene. Hvis det er slik at de lagene han har laget er faste for nå stund så går det jo an å høre om din datter kan bytte lag. Men jeg hadde aldri gjort det. Synes det blir altfor teit. Men hun virker jo ikke særlig motivert for å spille fotball når det skal så lite til før hun ønsker å slutte..

Anonymkode: 3875d...619

Det er faste lag hele denne sesongen. HI

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke kriterier ligger til grunn for delingen? Om det er slik at det bare er delt i to ca like jevne grupper er det jo litt rart at av tre jenter fra én klasse så tar de ut to jenter  til det ene laget og én til det andre. Da hadde jeg kanskje tatt det opp med laglederne om det er mulig for datteren din å bytte lag. Det er jo ikke greit om denne jenten får bestemme gjennom sin far og bruker dette til å herske. 

Når det er sagt er det jo kanskje like greit å benytte anledningen til å bli bedre venner med de andre på laget. Mine barn får ikke slutte midt i en sesong (med mindre det selvsagt er tungtveiende årsaker som mobbing eller annet). De skal lære seg at man fullfører og at man går på trening selv om man ikke nødvendigvis er enig i alt. De har venner som blir hjemme fra trening (med foreldrenes veldignelse) ved stygt vær eller fordi de ikke gidder å trene akkurat denne dagen. Mine barn får ikke lov å stå over av disse årsakene.   

Anonymkode: e5949...6cc

Det virker som det er jevngode lag, men litt rart at de deles slik. I fjor var det og slik, då var det flere jenter fra klassen som gikk- fire av jentene kom i utgangspunkt på samme lag og mi jente på det andre laget. Men pga at en på mi jente sitt lag skulle reise utenlands for en lengre periode så ble det gjort litt bytte og ei til jente fra klassen kom på laget. Hun grudde seg til å gå på skolen i dag fordi at hun var redd for at desse to jentene bare ville snakke om at de var på samme lag. Når det skal sies så har jenta mi lekelag på skolen og fritida.

Skrevet

Det høres jo ut som om det kam være sunt for jenta di å komme i et litt nytt miljø og bli venner med flere. Ikke sikkert det er så dumt å være på et annet lag.

Kan hende det går seg til om hun gir det en sjanse. 

Men til dere som sier man ikke slutter i sesongen. Nå er det midt mellom to fotballsesongen. 

Anonymkode: 6c66e...0f2

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det høres jo ut som om det kam være sunt for jenta di å komme i et litt nytt miljø og bli venner med flere. Ikke sikkert det er så dumt å være på et annet lag.

Kan hende det går seg til om hun gir det en sjanse. 

Men til dere som sier man ikke slutter i sesongen. Nå er det midt mellom to fotballsesongen. 

Anonymkode: 6c66e...0f2

Enig i det. Kamper har ikke begynt og første cup er ikke før i mars. HI

Skrevet

skal prøve å oppmuntre henne til å fortsette, men kjenner likevel på en frustrasjon og synes ikke det var eit greit valg. HI

Skrevet

Det er sannelig ikke greit å være trener altså. 

Jeg er selv lagleder, og har ofte skilt venninner når lagene skal settes opp. Det er jo selvfølgelig ikke for å være vanskelig eller dum, men pga at jentene konsentrerer seg mer om fotballen (og mindre om å tulle og fjase med bestevennen). 

Nå har ikke vi faste lag da. I serien er jentene delt inn i grupper, og så rullerer vi på hvilke grupper som spiller de forskjellige kampene. På den måten får alle spille med alle. På cuper setter vi opp lagene for hver gang, ut fra hvem som er påmeldt.

Jeg har aldri fått noen negativ tilbakemelding på denne måten å gjøre det på, men jeg vet jo ikke hva de snakker om bak min rygg...

Anonymkode: b9c0e...27c

Skrevet

Vårt lag er allerede meldt på serien . Og jeg må si det er fryktelig kjedelig når noen velger å slutte etter påmelding :/ hatt flere som har sluttet i sesongen også og det går bare utover lagkameratene 

Anonymkode: 9a452...aac

Skrevet

Og så dypt stakk altså interessen for fotball. Pinlig.

Anonymkode: e91de...0ac

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

skal prøve å oppmuntre henne til å fortsette, men kjenner likevel på en frustrasjon og synes ikke det var eit greit valg. HI

Men du vet jo ingenting om hvorfor lagene ble valgt som de ble, det kan være gode grunner til det. Uansett så er det sikkert flere enn ditt barn sorn som har ønsker, og treneren gjør nok et valg som er basert på lagenes beste. Men jeg skjønner jenta veldig godt, vennskap og tilhørighet er viktig. Men sånn som vennskapet mellom de er nå, så er det nok like bra for hun å finne andre venner, i stedet for t hun skal være tredje hjul på vogna og aldri bra nok

Anonymkode: c3d0f...63d

Skrevet

I dag spurte denne jenta om hvem mi jente skulle være med på cup og kamper etc. Vi kan vel være i lag alle 3 selv om vi er på forskjellige lag så jenta Mi, heia på kvarandre...Det svarte hun ikkje på. Hvorfor er det så vanskelig å vera 3 jenter i lag?HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...