Gå til innhold

Legging av 1 åring.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har ei jente på 14 mnd som har problemer med å finne roen om kveldene og generelt når hun er trøtt. Før var det slik at når jeg legger henne i sengen så prater hun gjerne en liten kvarter før hun finner roet og sovner, men nå er det blitt helt umulig. Hun kan ligge i sengen og styre på i en time eller to. Kaster kosekluten sin ut av sengen, kaster smokkene (det ligger opptil 4 stk i sengen) og da skriker hun for da vil hun ha smokk når hun skal sove. Går ned, sier god natt, tar opp smokkene og kosekluten, så skjer det akkurat det samme. På de «verste» dagene kan jeg gå ned til henne opptil 10 ganger og si god natt, sov godt osv. Men med engang jeg forlater rommet hennes så reiser hun seg opp igjen og styrer på. Leker, synger osv. Virker som om sengen er blitt en lekegrind. Hun våkner til hver gang vi legger henne. Å ligge og slappe av på fanget klarer hun heller ikke, det har hun ikke roen til, må opp og klatre osv. Er dette en normal oppførsel eller har vi gjort noe feil? Får jo dårlig samvittighet av at hun må ligge der helt alene og leke alene, men når det er natt så er det natt og den har vi prøvd å holde uansett hvor lenge hun holder på. Men er det riktig? Hva kan vi gjøre?

Anonymkode: 25df8...bfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager mange skrivefeil 🙈

Anonymkode: 25df8...bfd

Skrevet

Hvordan er det med hvil på dagtid? Hvor mange og hvor lenge? Og når våkner hun etter siste dupp?

Høres ut som om hun rett og slett ikke er trett nok. 

Anonymkode: 2c411...63c

Skrevet

Hun har nok oppdaget at hvis hun kaster smokker og kosekluter og griner, så kommer mor eller far inn. Kanskje prøve å drøye det litt lenger før du går til henne?

Anonymkode: 62015...5da

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det med hvil på dagtid? Hvor mange og hvor lenge? Og når våkner hun etter siste dupp?

Høres ut som om hun rett og slett ikke er trett nok. 

Anonymkode: 2c411...63c

Hun våkner kl 09 om morgenen, legger seg til å sove en lur da i 14 tiden, våkner rundt 15:30 og så prøver vi å legge henne rundt 19:30-20:00. Hun våkner fortsatt på natten 1-2 ganger. Derfor sover hun ofte litt utpå for å ta igjen tapt søvn Drikker da NAN, sluker hele flasken, men drikker ikke dette på dagtid. Spiser også lite føler jeg. Har ikke så mye matlyst. Vet ikke om det er en periode eller om vi har gjort noe galt

Anonymkode: 25df8...bfd

Skrevet

Mange barn har en sånn periode, spesielt når det er sånn som kommentaren over meg skriver at de oppdager at mor eller far kommer inn om de kaster litt rundt seg og skriker litt. Når de såpass store, men likevel små er det lov å si ifra om at det ikke er lov i en mild men bestemt tone. Det er helt normalt så dere har ikke gjort noe feil:) det kan ta ganske lang tid, men vil gå over av seg selv. I mellomtiden er det som sagt helt innafor å si i en mild men bestemt tone at det ikke er lov og lurt for nå er det natta.

Skrevet

Gi hun grøt før hun skal sove? så lenge hun leker osv så hadde jeg kanskje lagt hun rundt kl 21. Også ikke gå inn om hun bare leker. La hun leke å holde på så sovner hun etterhvert. Har du sånn kamera du kan følge henne så kanskje du er litt roligere❤️ Har faste rutiner ved legging. Pusse tenner, lese en bok med lys dempet. Ikke la hun se TV/mobil en time før søvn, alt er veldig rolig før de skal sove. Roe alt ned i huset. Ha faste rutiner før legging så hun skjønner at nå kommer den lange søvnen. Ikke lys inne på rom da tar det lenger tid før kroppen utskiller søvn "hormonet".  Ingen snakk når du først går inn til hun. Legg hun ned og gå ut. Men ikke fort ofte. 

Anonymkode: 4e7a0...82a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gi hun grøt før hun skal sove? så lenge hun leker osv så hadde jeg kanskje lagt hun rundt kl 21. Også ikke gå inn om hun bare leker. La hun leke å holde på så sovner hun etterhvert. Har du sånn kamera du kan følge henne så kanskje du er litt roligere❤️ Har faste rutiner ved legging. Pusse tenner, lese en bok med lys dempet. Ikke la hun se TV/mobil en time før søvn, alt er veldig rolig før de skal sove. Roe alt ned i huset. Ha faste rutiner før legging så hun skjønner at nå kommer den lange søvnen. Ikke lys inne på rom da tar det lenger tid før kroppen utskiller søvn "hormonet".  Ingen snakk når du først går inn til hun. Legg hun ned og gå ut. Men ikke fort ofte. 

Anonymkode: 4e7a0...82a

*ikke så ofte 

Anonymkode: 4e7a0...82a

Skrevet

Å ha varierende matlyst er også helt normalt :) det meste av adferd som ikke er til risiko er normalt og ingen ting å bekymre seg for. Plutselig kan hun være frustrert også ut av det blå, teste ut selvstendighet tilpasset alder, begynne med rare ting, spise mer eller mindre enn vanlig osv osv. Dere har nok som sagt ikke gjort noe feil, men skjønner godt du kanskje blir bekymra. Det er nemlig også helt normalt :)

Skrevet

Takk for svar 😅

Anonymkode: 25df8...bfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...