Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #1 Skrevet 1. februar 2018 Noen som kan utdype litt hva dette innebærer? Og hva mener man med at man mangler foreldreferdigheter? Jeg er bare nysgjerrig. Takk for svar! Anonymkode: 0f4cd...7ae
Superdolly Skrevet 1. februar 2018 #2 Skrevet 1. februar 2018 Det er et veldig stort spørsmål, og svaret kan variere. Sånn helt generelt så tenker jeg at foreldre må ha evner til å kunne forutse og dekke barnas behov fysisk og psykisk. Fysisk ved at de for eksempel innser at regelmessige måltider er viktig, og at barna trenger klær som passer til været slik at de ikke er for kalde eller for varme. Og med forutse mener jeg at man vet at vinteren kommer, så man må kjøpe vinterklær og sko slik at det er klart når behovet oppstår. På samme måte skal foreldre evne å ta hensyn til barnets følelser, lære barnet å regulere følelsene sine, møte barna på en god måte og la dem føle seg sett, verdsatt og elsket. Samtidig som de setter grenser, men det skal også gjøres på en god måte. Når "man" sier at "man mangler foreldreferdigheter" så kan jo det bety alt fra at foreldrene ikke evner å dekke barnets grunnleggende behov for søvn, mat eller klær, eller at man fint klarer å dekke de fysiske behovene men ikke de psykiske.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #3 Skrevet 1. februar 2018 12 minutter siden, Superdolly skrev: Det er et veldig stort spørsmål, og svaret kan variere. Sånn helt generelt så tenker jeg at foreldre må ha evner til å kunne forutse og dekke barnas behov fysisk og psykisk. Fysisk ved at de for eksempel innser at regelmessige måltider er viktig, og at barna trenger klær som passer til været slik at de ikke er for kalde eller for varme. Og med forutse mener jeg at man vet at vinteren kommer, så man må kjøpe vinterklær og sko slik at det er klart når behovet oppstår. På samme måte skal foreldre evne å ta hensyn til barnets følelser, lære barnet å regulere følelsene sine, møte barna på en god måte og la dem føle seg sett, verdsatt og elsket. Samtidig som de setter grenser, men det skal også gjøres på en god måte. Når "man" sier at "man mangler foreldreferdigheter" så kan jo det bety alt fra at foreldrene ikke evner å dekke barnets grunnleggende behov for søvn, mat eller klær, eller at man fint klarer å dekke de fysiske behovene men ikke de psykiske. Det var et fint svar. Men lurer på hvordan lære barna å regulere følelsene sine? Og hva vil det bety? Anonymkode: 0f4cd...7ae
Superdolly Skrevet 1. februar 2018 #4 Skrevet 1. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var et fint svar. Men lurer på hvordan lære barna å regulere følelsene sine? Og hva vil det bety? Anonymkode: 0f4cd...7ae Takk. Jeg anbefaler å lese dette: https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Folelser/Hjelp_barnet_ditt_med_vanskelige_folelser/
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #5 Skrevet 1. februar 2018 Tusen takk Var bort i en artikkel på Internett for en stund tilbake om at veldig stor % av norske foreldre mister omsorgen for barna sine pga manglende foreldreferdigheter, (skulle tro det var vold, rus osv), så må begynne å lure på om det er virkelig så mange foreldre som er så udugelige at omsorgsovertagelse er eneste utvei, eller er det noe barnevernet stiller veldig høye krav om Anonymkode: 0f4cd...7ae
Superdolly Skrevet 1. februar 2018 #6 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk Var bort i en artikkel på Internett for en stund tilbake om at veldig stor % av norske foreldre mister omsorgen for barna sine pga manglende foreldreferdigheter, (skulle tro det var vold, rus osv), så må begynne å lure på om det er virkelig så mange foreldre som er så udugelige at omsorgsovertagelse er eneste utvei, eller er det noe barnevernet stiller veldig høye krav om Anonymkode: 0f4cd...7ae En veldig stor prosent - hva betyr det da? En veldig stor prosent av alle foreldre til alle barn mellom 0-18 år, eller en veldig stor prosent av de som faktisk mister omsorgen? Og hvor mye er en veldig stor prosent? Det er et faktum at en veldig stor prosent av alle barnefamilier aldri blir undersøkt av barnevernet, aldri mottar hjelpetiltak fra barnevernet og de aller, aller fleste barn blir aldri satt i fosterhjem. Men hvis statistikken går på de barna som faktisk blir satt i fosterhjem, kan jeg godt tro på at "en stor prosent" av de foreldrene manglet foreldreferdigheter.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #7 Skrevet 1. februar 2018 46 minutter siden, Superdolly skrev: En veldig stor prosent - hva betyr det da? En veldig stor prosent av alle foreldre til alle barn mellom 0-18 år, eller en veldig stor prosent av de som faktisk mister omsorgen? Og hvor mye er en veldig stor prosent? Det er et faktum at en veldig stor prosent av alle barnefamilier aldri blir undersøkt av barnevernet, aldri mottar hjelpetiltak fra barnevernet og de aller, aller fleste barn blir aldri satt i fosterhjem. Men hvis statistikken går på de barna som faktisk blir satt i fosterhjem, kan jeg godt tro på at "en stor prosent" av de foreldrene manglet foreldreferdigheter. Fant denne da. https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2016/11/16/«Manglende-foreldreferdigheter»-som-grunnlag-for-inngrep Anonymkode: 0f4cd...7ae
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #8 Skrevet 1. februar 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var et fint svar. Men lurer på hvordan lære barna å regulere følelsene sine? Og hva vil det bety? Anonymkode: 0f4cd...7ae Om å regulere følelser: Anonymkode: 44904...37b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #9 Skrevet 1. februar 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Fant denne da. https://www.barnevernsportalen.no/single-post/2016/11/16/«Manglende-foreldreferdigheter»-som-grunnlag-for-inngrep Anonymkode: 0f4cd...7ae Men - du ser vel hvilken type nettsted dette er...? Det er de samme gærningene, bare at disse ikke nøyde seg med Live's Hare skole, de har i tillegg gått lenge nok til å mestre grunnleggende ortografi. Anonymkode: 337ee...879
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå