Gå til innhold

Er det lettere å hekle enn å strikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil lage noe til babyen som kommer, men har ikke tålmodighet til å strikke. 

Anonymkode: a67dc...c85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lettere? Nei.. det kommer an på hva du liker og hva du kan, det. Hekling funker best til interiør. Jeg har heklet noen plagg, men da måtte jeg finne på oppskriften selv... 

Anonymkode: 67f87...a45

Skrevet

Det er masse fine oppskrifter på heklet babytøy. Jeg har en mamma som elsker å hekle så mine babyer har hatt både jakker, kjoler, babytepper osv som er helket, kjempesøte.

Særlig heklet vognteppe ble mye brukt her, og sommerbabyen hadde den søteste litte heklekjolen som vi brukte hver gang hun skulle være fin. Hadde også en kjempesøt heklet lue/kyse.

Om det er lettere enn å strikke aner jeg dessverre ingenting om da, jeg har ti tommeltotter når det kommer til håndarbeid selv ;)

Sjekk ut Drops, de har masse oppskrifter liggende på nett, og ikke minst intruksjonsvideoer.

https://www.garnstudio.com/search.php?action=browse&w=&c=3&mt=2&t=0&k=0&yg=0&y=0&col=0&df=0&lang=no

Anonymkode: af53f...0ee

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er masse fine oppskrifter på heklet babytøy. Jeg har en mamma som elsker å hekle så mine babyer har hatt både jakker, kjoler, babytepper osv som er helket, kjempesøte.

Særlig heklet vognteppe ble mye brukt her, og sommerbabyen hadde den søteste litte heklekjolen som vi brukte hver gang hun skulle være fin. Hadde også en kjempesøt heklet lue/kyse.

Om det er lettere enn å strikke aner jeg dessverre ingenting om da, jeg har ti tommeltotter når det kommer til håndarbeid selv ;)

Sjekk ut Drops, de har masse oppskrifter liggende på nett, og ikke minst intruksjonsvideoer.

https://www.garnstudio.com/search.php?action=browse&w=&c=3&mt=2&t=0&k=0&yg=0&y=0&col=0&df=0&lang=no

Men det er jo ikke fiiint da, strikketøy er mye finere. Heklet tøy blir alt for firkantet. Men laget man oppskriften selv kan det bli veldig bra :)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke fiiint da, strikketøy er mye finere. Heklet tøy blir alt for firkantet. Men laget man oppskriften selv kan det bli veldig bra :)

Smaken er som baken, jeg synes det er fint :)

Vi har en heklet dåpskjole som oldemor har heklet, jeg hadde som sagt både kjole, jakke og lue som var heklet til mine babyer, og jeg synes de er kjempefine.

Skrevet

Ja det er lettere synes jeg. Lettere å holde en krok enn to pinner, det ser jeg også når jeg lærer bort hekling og strikking. 

Anonymkode: 253eb...16d

Skrevet

Jeg tror det kommer an på hva man har anlegg for.

Jeg lærte veldig raskt å strikke pent men ikke søren om jeg kan hekle noe brukbart. Søsteren min er stikk motsatt. Hekler nydelig men kan ikke strikke 

Skrevet

Hva som er lettest kommer vel helt an på hva man skal lage. Selv kan jeg både hekle og strikke. Jeg foretrekker å strikke. Har heklet en kjole, men strikket mange både kjoler, gensere og tepper.

Grytekluter synes jeg er penest når de er heklet.

Skrevet

Jeg har kunnet strikke siden jeg var liten og er ganske "flink", og har strikket mye de siste årene. Da jeg var i fødselsperm med sistemann i 2015/2016 lærte jeg meg å hekle via youtube. Kjempemoro og enkelt! Har laget masse kosedyr, luer, kjole osv :) 

Masse fine gratis oppskrifter på nett!

Anonymkode: c4866...d2d

Skrevet

Jeg syntes hekling er lettere, men er helt amatør ;) Heklet et veldig fint vognteppe ved å se på YouTube. Brukte egentlig bare en stor "bestemor rute" (Grandma sqare corchet), i farger jeg likte, og fant en fin kant -YouTube er gull når man ikke vet hvordan man skal lese oppskrifter 😊👍

Anonymkode: cd32e...d3a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heklet tøy kan da virkelig bli like fint som strikket, det er jo bare å ha en god oppskrift (eller et godt hode for å lage det uten).

Skrevet

Jeg synes det er lettere å hekle, men jeg har aldri fått noe særlig fres på strikking.

Når heklet tøy blir firkantet, så betyr det bare at den som har laget mønsteret enten ikke har hatt helt orden på hva som er gjort, eller at de synes at sånne firkantklær er fine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...