Gå til innhold

Trenger innspill - Motorisk utv. 7,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jentebaby på 7,5 mnd som jeg selv føler henger litt etter motorisk sett, så ønsker innspill fra dere med jevnaldrende babyer (eller dere som husker hvordan deres barn var på samme alder).

Det jeg reagerer på med babyen er følgende:

- Hun klarer ikke å åle seg fremover. Når jeg legger en spennende leke fremfor henne i håp om at hun skal åle seg frem til denne, ender det bare med at hun dytter seg selv bakover. Skal sier at hun kan forflytte seg en par meter ved å dytte seg bakover, men kommer seg altså ikke en millimeter fremover. Foruten å dytte seg bakover, ligger hun på bagen med strake armer (som en sel, hvis dere skjønner), og hun kan også stå en liten stund på hender og knær og rugger da frem og tilbake (som om hun ønsker å komme seg fremover). 

- Det andre jeg reagerer på er at hun virker så svak i ryggen. Når jeg bærer henne på armen, må jeg støtte med henne med begge hendene mine, eller "kaster" hun seg plutselig bakover, for eksempel. 

- Ellers virker hun også veldig svak i beina. Hun har aldri villet "stå" i fanget, for eksempel. Når jeg forsøker å la henne "stå" i fanget, er beina bare som gelé. Jeg vet at babyer på denne alderen normalt ikle kan stå, men det jeg mener med "stå" er at de strekker beina ut/gjør dem stive når foten treffer et underlag. Jeg trodde dette var en refleks alle babyer hadde, men hun har som nevnt aldri gjort dette.

Er det vanlig at babyer på 7,5 mnd er så lite mobile og så "svake", eller bør jeg få henne undersøkt? Foruten de punktene som bekymrer meg, fremstår hun helt normal. Hun smiler og er stort sett blir, god øyekontakt PG spiser og sover godt. Hun ruller fra rygg til mage og omvendt (noe hin har gjort en stund) og hun griper etter ting. Hun kan ligge på magen lenge og virker sterk i nakken. 

Mulig jeg sammenligner henne for mye med eldre søsken og det er vel stor normalvariasjon hos babyer, men de andre barna mine var vesentlig bedre motorisk sett på samme alder.

Håper på dere erfaring her!

Anonymkode: 5449a...216

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt! Mine to har hatt helt forskjellig utvikling. Førstemann var forholdsvis rask med det meste (med unntak av å holde hodet oppe). Nr 2 var raskest med hodet, men var treg med nesten alt annet. Babyer er forskjellige og de har utvikling i rykk og napp. Plutselig kommer flere ting raskt, så går det en stund og så kommer andre ting.

Ikke bekymre deg du :)

Anonymkode: 574a0...ca3

Skrevet

Høres ut som hun er innenfor normalen synes jeg. 

Hun er ikke tidlig ute, men alle kan jo ikke være det heller. 

Jeg har en datter som reiste seg etter sprinklene i lekegrinden da hun var 7 mnd og gikk da hun var 9,5 mnd, men jeg har også en sønn som ikke reiste seg før han var 9-10 mnd og ikke gikk før han var 15 mnd. 

Begge helt normale barn 🙂

Anonymkode: ec992...500

Skrevet

Helt normalt 😊 

Anonymkode: 8853e...fe3

Skrevet

Høres helt fint ut dette :) babyer er sååååå forskjellige! Selv har jeg 2 barn. Nr 1 krabbet aldri, bare ålte. Kunne sitte da han var 6 mnd selv, men klarte ikke holde overkroppen oppe når han lå på magen før han var nesten 5 mnd :P Begynte å reise seg opp etter ting rundt 8 mnd, men veeeeldig ustø. Gikk når han var 13 mnd. Snakket i setninger (tuller ikke) som 1,5 åring. 

Nr 2 ålte da hun var 4 mnd, reiste seg opp mellom 6-7 mnd og gikk mellom 10-11 mnd. Hun er nå 2,5 år og snakker bare i 2-3 ords setninger :P 

Begge barna har vært helt "normale". Litt treige og litt raske på hver sine ting. 

Anonymkode: ed825...b8e

Skrevet

Helt normalt. 

Jeg har ei som rulla bevisst etter leker da hun var 3 mnd,  og åla seg før hun var 6 mnd.  Hun var så tidlig med en del ting t helsesøster ikke trodde meg før hun så det selv.

Broren var dvask baby som bare lå på ryggen til han var nesten 7mnd. Han var så treg at jeg innstilte meg på at han kom til å ende på spesialskole 🙈 men så løsnet brått alt over natta, og han krøp skikkelig et par uker etter ham hadde snudd seg for første gang.  Han endte opp med å gå fra han var 11 mnd,  mens søstera ikke gikk skikkelig før hun var 13mnd...

Det høres Helt normalt ut. Noen er før snittet, andre bak. Men er du bekymret, kontakt helsestasjonen. 

Anonymkode: 32c34...c6f

Skrevet

Min var som en melsekk på gulvet til hun ble 11 måneder. Hun var lite nysgjerrig. Ingen fare påsto helsestasjonen. Begynte å åle ved 11 måneder. Krabbet aldri. Gikk da hun var 18 måneder. Og en uke etter hun begynte å gå løp hun og hun gikk faktisk to kilometers tur. Hun har aldri villet ha hjelp til noe så hun har ventet til hun får til ting selv og så gjør hun det skikkelig fra starten. 

Er du bekymret så sjekker du med helsestasjonen. Men hun høres ut som min. 

Nå er hun fire år og helt normal. 

Anonymkode: 5b053...d0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...