Gå til innhold

Økonomisk uføre...igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå kommet i alvorlig økonomisk uføre som jeg skal få ryddet opp i, starter i dag. Men hva gjør jeg: Skal først åpne de siste brevene, dvs masse inkasso og noen tvangstrekk. Vi har to biler som begge må repareres. Umiddelbart. Vi har forsikring som er på vei til oppsigelse. Vi har et kredittkort som nå er stoppet. Må betale dette, så ikke hele summen går til inkasso. Har trekk i lønn på 20 prosent ekstra pga skattesmell. Vi har ganske god inntekt, jobber 100% om ikke mer. Men akkurat nå så har vi alt for mye som skal ut NÅ, og 5000 på konto som skal vare en uke. 

Jeg vet vi kan komme oss på bena igjen, men mange viktige regninger som haster og ingen penger....tips tas imot med takk....hvor begynner jeg?

Anonymkode: d3a74...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringerunde og få til nedbetalingsplaner som er overkommelige. Sett opp oversikt over alle saker, i prioriteringsrekkefølge. Hvis dere begge kan få ut forskudd på feriepenger , så har dere kanskje en del å kunne betale ned med? Dropp alt som ikke er nødvendig, handle kun det dere absolutt trenger. Sett opp oversikt over hvor mye dere har å betale regninger med. 

Dropp evn ferie og alle utskeielser. Er dere avhengig av biler til jobb begge to? Vurder om dere må ha bil og om dere må ha to. Tenk løsninger. 

Har dere boliglån er det kanskje hjelp å få i banken? 

Har dere et godt forhold til banken så ville jeg spurt om et møte og sett på muligheter. 

Du skriver også - igjen - så om dette er noe som skjer om igjen så burde dere søke økonomisk hjelp. Gratis økonomisk rådgivning hos Nav. 

Anonymkode: 5709d...dbb

Skrevet

Ring namsmannen å spør om et møte. De hjelper når det er barn i hus med å lage en full oversikt, veilede i forhold til kommunikasjon (epost/tlf til innkrevere) og trekk. NB ved telefonsamtaler til andre enn statens innkrevingssentral og namsmannen anbefales ACR (another call recorder) på telefonen. Det er fullt lovlig så lenge du er del i samtalen selv og ikke legger den ut offentlig etterpå eller skal bruke det i rett osv. Du trenger IKKE opplyse om ACR. 

Samtidig begynner du med det som veier tyngst. Bil MÅ dere ha med barn i hus, i alle fall en. Se på tvangstrekkene om de er skyhøye. Om så ring de og si at dere har barn og disse MÅ settes ned til dere har fått unna litt anna også. Hvilke forsikringer er det? De viktigste er evt. barn og bil + hus(innbo) men den siste kan vente om pengeproblemene er store. Vi er to voksne som aldri har hatt forsikring selv grunnet at vi blant anna ikke har råd til det.. Ring kredittkortselskapet og be de om en avdragsordning der du sier at grunnen er at alt skjer på en gang, altså det du nevner over her. Vil ikke inkassoselskapene, kredittkortselskapet og andre samarbeide sier du at det da blir samarbeid med namsmannen for en løsning for dere kan ikke ha mindre enn 5000,- å leve for med barn i hus... 

Så på vegne av egen erfaring; SLUTT å "strutse"! De fleste selskaper er noenlunde behjelpelige med ordning før det går for langt! 

Lykke til :)

Skrevet

Huff ja....igjen. Jeg har nok kronisk angst for å betale regninger. Har hatt nav+hjelp før, det var mer ork enn hjelp, men vi kom oss på bena igjen i hvertfall. Har forsatt ordning med å sette inn huslån og et lån til saksbehandler. Nei vi har anmerkning pga skatten så ikke noe vits å snakke med banken. Vi har både hus og hytte, campingvogn (med gjeld) og andelsleiligheter i Hellas. Vi trenger 2 biler pga jobb. 

Dette kommer til å gå bra men vi har krise akkurat nå. Feks jeg klarer ikke å sette meg ned å ta den ringerunden...

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff ja....igjen. Jeg har nok kronisk angst for å betale regninger. Har hatt nav+hjelp før, det var mer ork enn hjelp, men vi kom oss på bena igjen i hvertfall. Har forsatt ordning med å sette inn huslån og et lån til saksbehandler. Nei vi har anmerkning pga skatten så ikke noe vits å snakke med banken. Vi har både hus og hytte, campingvogn (med gjeld) og andelsleiligheter i Hellas. Vi trenger 2 biler pga jobb. 

Dette kommer til å gå bra men vi har krise akkurat nå. Feks jeg klarer ikke å sette meg ned å ta den ringerunden...

Hva med å selge andelsleilighetene og hytta for å ordne skikkelig opp? Det høres ut som om dere har mer utgifter enn dere bør. Har dere vært på endel reiser til Hellas og?

Anonymkode: a8384...047

Skrevet

Det er nok ikke et alternativ. Dessverre. Det er NÅ vi er i krise og hvis vi mister feriemulighetene så har vi ikke mulighet til å skaffe oss det på nytt. Hytta betaler seg selv og leiligheten har vi 4000 kr i utgifter på i året...

Skrevet
Akkurat nå, skogro72 skrev:

Det er nok ikke et alternativ. Dessverre. Det er NÅ vi er i krise og hvis vi mister feriemulighetene så har vi ikke mulighet til å skaffe oss det på nytt. Hytta betaler seg selv og leiligheten har vi 4000 kr i utgifter på i året...

Vel om ferie er det viktigste er det jammen ikke synd på dere.

hytta betaler seg selv? Men du skjønner vel om du selger hytta/leiligheten får du penger til å ordne opp i anmerkninger på skatten, betale forsikringer osv.

Anonymkode: a8384...047

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da selger dere det dere må. Det er jo ikke synd på dere en plass

Anonymkode: e4b27...447

Skrevet
3 minutter siden, skogro72 skrev:

Ja, tenk å ikke få reise på ferie. jammen ikke rart dere har økonomiske problemer med en sånn holdning

Anonymkode: e4b27...447

Skrevet
2 minutter siden, skogro72 skrev:

Det handler jo egentlig ikke om hva det koster deg i måneden akkurat nå. Det handler om å frigjøre kapital for å rydde opp i økonomien. Hvis dere allerede har økonomisk hjelp av nav høres det rart ut at dere sitter med så mye kapital oppbundet. Det første dere vil vært rådet til er å kutte utgifter, frigjøre kapital og betale regninger. Og det virker ikke som du er veldig interessert i å forstå økonomi på måten du svarer på. 

Hvor mye har dere inn hver mnd ? 

Hvor mye har dere i utgifter ? 

Dere må ha et høyt forbruk ut i fra situasjonen å dømme. Du må komme med tallene hvis det skal være mulig å gi deg noen konkrete råd.

Anonymkode: 5709d...dbb

Skrevet

Har du snakket med legen?

Høres ut som du trenger hjelp med psyken/hodet? Har du en diagnose?

Jeg har vokst opp i et sånt økonomisk kaos, og pappaen min er bipolar. Vet også at folk med adhd, psykiske problemer o.l. kan slite med økonomien pga manglende impulskontroll og liten evne til å ta ansvar.

Det er ikke normalt at to voksne mennesker med god inntekt og såpass høye verdier sliter på denne måten.

Anonymkode: 01d4f...6b6

Skrevet (endret)

Skjønner at det er veldig surt angående leilighetene og at dere tydeligvis klarer dere mer enn bra nok ellers. Det er en forferdelig sur, men enkel løsning på problemene å selge en av tingene. Vi har mildt sagt **** lite å rutte med, men skjønner deg/dere veldig godt likevel.

Som skrevet; selg en av tingene, betal det som må betales og sett alt resterende inn på en krisekonto som KUN brukes ved lignende problemer om de dukker opp igjen. Det kan fort skje da det er lett å havne i samme spor, jeg snakker av erfaring fra en tid vi hadde en del mer å rutte med.. Vi hadde to bruksbiler, to vaner og en båt. Alt unntatt en bil ble solgt og vi betalte da inn alt utestående samt hadde en del igjen. En alvorlig ulykke senere og alt var skrapa. Det kan så fort skje, om det er ulykke, økonomisk krise eller andre ting. 

Endret av LisK
Skrevet

Du vet at det går fint an å dra på ferie og leie hotell? Man MÅ ikke ha leilighet..

Anonymkode: 87c17...442

Skrevet

Dersom du har problemer med å betaler regninger pga angst - hva med mannen din?

Hvis du ikke gidder ta en ringerunde blir det vanskelig å komme til en avtale med kreditorene.

Her må du og/eller mannen være aktiv ellers blir det krise. Jeg hadde ikke orket ha tvangstrekk på lønna (herregud så flaut! håper det er en stor bedrift der lønnsavdeling ikke kjenner deg personlig) mens jeg satt på verdier som ferieleilighet og ei hytte.

Anonymkode: 13b6d...477

Skrevet

Andelsleiligheter? Som i flertall eller er det en skrivefeil? 

Anonymkode: 23209...819

Skrevet
1 time siden, skogro72 skrev:

Uten penger - ingen ferie uansett. 

Og 5000 på én uke er ganske grei sum.

Er dette et trolleinnlegg? 🤔

Anonymkode: 23209...819

Skrevet

Dere må jo om dette er andre gangen dere havner i et slikt ufør ta noen skikkelige tak så det ikke skjer igjen. Innse deres begrensninger og tilpasse økonomistyring etter det. 

Dette må dere få på plass så fort som mulig:

-opprett flere kontoer, en regningskonto, en konto med kort som bare brukes i matbutikken, en bufferkonto/sparekonto osv. Legg inn i nettbanken så det er faste trekk fra lønnskonto på lønningsdag. Fordel til de andre kontoene så dere har nok penger til mat på kontoen som bare brukes på mat, spar litt hver måned på bufferkonto så dere har til bilreperasjoner, et dyrt tannlegebesøk osv der.

-de aller fleste faste regninger kan i dag leges på autotrekk, sørg for autogiro på mest mulig så du slipper betale så mange regninger

-klipp alle kredittkort, dere har ikke god nok økonomistyring til at dere kan ha kredittkort. Ingenting kan handlet før det er nok penger på konto til å handle det.

Anonymkode: 01d4f...6b6

Skrevet

Start med å skaffe deg oversikt på hva dere skylder til hvem. 

Sett opp et budsjett på hva dere må ha (huslån, strøm etc)

si opp alle småabonnement som Netflix, Spotify osv. 

Lei ut hytte og leilighet. Ellers må dere selge. 

Sjekk om dere kan bytte inn bilene mot noe mer rimelig. Er det mye å fikse så er det kanskje lurt å levere den inn til en lavere pris, ikke sikkert du får igjen hva det kostet. 

Har du telefonangst så sender du Mail. 

Anonymkode: f20c5...b2b

Skrevet

Ville også betalt de regningene som er mest prekære nå.

Litt avhengig av hvor mange dere er, så skal dere klare dere fint på 500-1000,- på ei uke, kanskje mindre hvis dere har litt mat i kjøleskap og fryser.
Husk at grøt og suppe er rimelige middager, også middager uten kjøtt er rimeligere enn middager som inneholder kjøtt og fisk.

Du må omstille deg, og lage en ny livsstil, ikke bare slukke brannen akkurat nå.

Lag ukemeny og handleliste, handle 1 gang i uka, og hold deg til det som står på lista. Smør matpakker i stedet for å spise lunsj i kantina/bakeriet.

Har selv hatt 3000,- fra 20.01, og har enda penger igjen, skal holde til 12.02. Har dukket opp regninger som var prekær i denne perioden også som jeg har fått unna. Er en familie på 2 voksne og 2 tenåringer.

Anonymkode: e24e3...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...