Wonder Woman Skrevet 31. januar 2018 #1 Skrevet 31. januar 2018 Er dere for eller imot? Eventuelt hvorfor? Jeg er ikke sikker, har jobbet mye helg selv. Det kan være godt å ha en mulighet til å tjene ekstra ved å jobbe ekstra visse faser i livet. Skulle gjerne også slippe stresset med å handle på lørdager. Samtidig kan det bli en belastning for familielivet.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #2 Skrevet 31. januar 2018 Søndagsåpent er unødvendig når man har åpningstider fra 06-23 resten av uka mange steder, og vil favorisere de store. Lønnskostnadene ved søndagstillegg vil gjøre det nær umulig for mindre butikker. Forøvrig er det jo trist at folk ikke har annet å drive med på en søndag en hjernedød tassing på et kjøpesenter. Anonymkode: 572b8...c84
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #3 Skrevet 31. januar 2018 Imot. Mange vil få press på seg for å jobbe ugunstige tider. Barnehage/skole/sfo er åpent og stengt som vanlig. Jeg jobbet i kulturskole og vi merker veldig godt at butikkene nå har lengre åpningstider. Flere barn har problemer med å møte/kan ikke være med på ting fordi deres foreldre ikke får kabalen til å gå opp fordi de selv jobber sent. Jo lengre åpningstider/jo flere åpne søndager osv, jo mere blir familiene satt under press. Blir det åpnet for søndagsåpent butikker blir det ikke slik at bare enkelte har åpent. Skal de overleve i konkurransen må de alle ha åpent, og det blir ikke bare studenter som er på jobb. Mange som ikke ønsker det kommer til å være presset til å jobbe da. I tillegg er den stille søndag den beste motvekt vi har mot det økte tempo og press i samfunnet ellers. Vi forventes mer og mer å være tilgjengelige for sjefen 24 timer i døgnet ellers. Det kommer epost kl 23 på kvelden, sms kl 07.00 osv. Tempoet er høyt og søndagen er den lille pust i bakken som hele samfunnet trenger for ikke å effektivisere seg selv ihjel. Butikkene har allerede åpenhet til 22/23 på kvelden og åpner gjerne kl 06/07. Vi trenger ikke søndagsåpene butikker for å greie å få tak i mat. Anonymkode: 0c4c1...c3f
MTF Skrevet 31. januar 2018 #4 Skrevet 31. januar 2018 Mot. Helt unødvendig å ha åpent hver dag uken gjennom. Det er mer enn nok tid til å handle på ellers da åpningstidene bare blir lengre og lengre. Syns også det kan være greit for de ansatte å slippe å måtte jobbe søndager + at det blir dyrere for arbeidsgiver å måtte holde åpent søndager (man kan si det er frivilling, men det blir bare på papiret da butikker på sentre og i byer nok ville måtte holde åpent for å holde tritt), dette er det kun de store kjedene som vil vinne på, de små vil tape.
soleia Skrevet 31. januar 2018 #5 Skrevet 31. januar 2018 Hender eg stikk innom ei Brustadbu for å kjøpe feks is om me får søndagsbesk, men ellers synes eg det er heilt undvendig. Det er godt med ein dag som er annleis, og der folk har betre tid. Eg jobbar lørdag/søndag sjølv, og det er meir styr å få til avtaler/besøk med andre familiemedlemmar og vener som og jobbar helg. Synes folk skal få fri på søndagane om dei kan. I tillegg er det jo ikkje lønnsomt for butikkane heller, vi et ikkje meir mat, sjølv om vi kan handle på søndagen og. Det var mange småbutikkar, gjerne i distrikta, som måtte stenge då dei innførte søndagsope i Danmark.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #6 Skrevet 31. januar 2018 Imot. Mest fordi det vil endre hele butikkbransjen i Norge. Å skaffe arbeidsfolk på søndag er som regel ikke noe problem, det er nok av studenter og folk i andre faser i livet enn småbarnsfasen som sier ja takk til den ektra lønnen det er på søndag. Problemet er kostnaden ved det. De store matbutikkjedene fikser det ved å sette opp prisene littegrann på alle varer, men de små butikkene kan ikke det. Man ser allerede at i mindre byer dør sentrum ut fordi ingen bruker de små butikkene på gateplan lenger, de legger ned en etter en. De små bransjebutikkene på kjøpesenterne holder så vidt hodet over vannet som det er nå, men om lønnskostnadene øker på den måten de vil gjøre med søndagsåpent vil også de butikkene gå dukken. Da står vi igjen med bare stormarkeder, og er det virkelig det vi ønsker. Tenk på all kunnskapen de sitter på i småbutikkene, alt det spennende du finner i nisjebutikkene som de ikke har på coop obs osv Om vi begynner med søndagsåpne butikker vil handlemønsteret til folk endre seg, handlingen vil bli spredd over flere dager, men vi vil ikke handle mer. Så butikkene vil få inntjeningen sin over flere dager, betydelig økte kostnader til bemanning, men ikke mer penger i kassa. Det blir tøft for alle de små.... Anonymkode: 6845e...7dd
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #7 Skrevet 31. januar 2018 Jeg er for. Ser ikke noen grunn for at vi ikke kan ha det samme tilbudet som de aller fleste land i verden. Hvorfor er det ok rundt jul hvis det ikke er ok i andre tider på året? Syns det blir dumt at du kan klassifisere byer for turistbyer så kan man ha åpent. Hvis det er sånn at alle mener de kan handle andre steder da bør de og stenge de butikkene som er åpne. Plantasjen feks. Jeg er for søndagsåpne butikker Anonymkode: 2e56f...9df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå