Gå til innhold

Når barna deres har gjester...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager dere "tilpasset" mat da? Er så mange barn som "ikke liker" ting. Dette gjelder spesielt yngste på 7 år. 

Lager dere den måten dere har planlagt dere skal ha, eller endrer dere på maten så dere er sikre på at gjestene liker maten?

Merker at når minste er på besøk spiser hun kun pannekaker, pølser, spagetti eller pizza.

Anonymkode: 2755d...ac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, om det ikke er planlagt så serverer jeg det vi hadde tenkt til. Liker de ikke fisk kan jeg alltids varme ei pølse, men endrer ikke menyen. 

Vi har vanligvis ikke så sære middagsmåltid at ingen liker det. Kun en kompis som ikke liker pannekaker, ellers spiser de fleste alt☺️☺️

Skrevet

Tilpasser litt hvis jeg vet vi skal ha besøk. Spesielt hvis minste på 4 år har besøk. Ofte er ikke besøket avtalt på forhånd hvis eldste har besøk og da har vi det jeg hadde tenkt. Opplever at det er veldig forskjellig hva ungene liker. Opplevd de som ikke liker pasta og pølse også så vanskelig å legge helt til rette. 

Anonymkode: d3136...70d

Skrevet

Det kommer an på.

Barn som bare stikker innom, altså ikke planlagte besøk, kan få spørre dem hjemme om det får spise med oss. (Vanligvis løser jeg dette ved å sende en sms.) I slike tilfeller får barnet tilbud om det vi har til middag. Jeg lager ikke noe ekstra eller endrer menyen for et barn som like gjerne kan stikke hjem og spise der.

Ved planlagte besøk av barn som bor lenger unna, prøver jeg å planlegge slik at jeg har noe jeg vet de liker. Og om de ikke skulle spise alt jeg setter på bordet, kan de spise tilbehøret.

Skrevet

Hvis det er avtalt på forhånd lager jeg mat tilpasset for 7-åringen og hans venner. Det er sjelden han har med noen hjem, for vi har ganske tett program på hverdagene. Har ei på 10 og hun har med noen hjem nesten hver dag, så der tilpasser jeg ikke. De får ta det jeg serverer eller la vær. Lar de vær, får de gå sultne til de blir hentet. Barn fra vanlige hjem i Norge sulter ikke

Anonymkode: efbb7...fb3

Skrevet
Akkurat nå, Superdolly skrev:

Det kommer an på.

Barn som bare stikker innom, altså ikke planlagte besøk, kan få spørre dem hjemme om det får spise med oss. (Vanligvis løser jeg dette ved å sende en sms.) I slike tilfeller får barnet tilbud om det vi har til middag. Jeg lager ikke noe ekstra eller endrer menyen for et barn som like gjerne kan stikke hjem og spise der.

Ved planlagte besøk av barn som bor lenger unna, prøver jeg å planlegge slik at jeg har noe jeg vet de liker. Og om de ikke skulle spise alt jeg setter på bordet, kan de spise tilbehøret.

Dette. :) Bortsett fra at jeg gjerne unngår svin om nabogutten som er muslim blir til middag, hvis vi har noe annet tilgjengelig. (Har blitt mye fisk på ham. :P)

Anonymkode: d427a...59d

Skrevet

Hva lager dere om dere lager noe tilpasset ungene?

Anonymkode: f9421...132

Skrevet

Tomatsuppe,pølsegrateng,grove pannekaker,grøt

Anonymkode: a0bf8...12c

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva lager dere om dere lager noe tilpasset ungene?

Anonymkode: f9421...132

Jeg lager som regel kjøttkaker når vi har besøk av et barn for første gang, føler det er rimelig safe. ;) Også får jeg som regel litt mer greie på hva vedkommende liker til neste gang. :)

Skrevet

Jeg inviterer ikke folk på spekesild og blodpudding, for å sette det på spissen. Og hadde vi planlagt det og det plutselig dukket opp en gjest, hadde vi sikkert gjort noen justeringer eventuelt servert stekt egg på ei skive. Men sånn bortsett fra enkelte veldig sære retter, som vi forsåvidt ikke spiser noe særlig av, eller veldig sterk mat, så finnes det ikke "tilpasset" mat her i huset, eller rettere sagt her finnes det mat, ikke barnemat eller voksenmat.  Barnemat sluttet vi med i ettårsalderen.  Jeg vet egentlig ikke hva tilpasset mat er for noe. 

Skrevet

Jeg vil forresten anbefale å ikke lage det samme hver gang man har besøk av det samme barnet. ;) Moren til en venninne av meg gjorde det da jeg var på besøk der da vi gikk på barneskolen. Det var en spesiell gryte som barna i den familien likte veldig godt som de alltid serverte når de hadde gjester for å "gjøre stas på" gjesten.

Problemet er at jeg syntes det smakte helt forferdelig, men jeg turte jo ikke noe annet enn å spise og si at det var godt. Jeg overlevde jo det, jeg var klar over at det var "prisen" for å være med denne venninnen hjem, og det var jo verdt det. Men det hadde vært veldig greit for meg om de hadde variert litt. :P

Skrevet

Selvfølgelig tilpasser jeg maten 😊 Den lille gjesten skal få noe han liker 😊

Anonymkode: 7c14c...1fc

Skrevet

Eit par barn er her ofte, gjerne på spontane besøk, og dei får tilbod om det vi har. Ved planlagde besøk tilpassar eg som regel.

Skrevet

De får servert det samme som ungene mine får servert, med mindre de har allergier eller spesiell diett de må følge.

Når eldste har overnattingsgjest får de velge hva de vil spise, som regel vil de ha pizza eller spagetti og kjøttboller. 

Skrevet

Hvis besøket er planlagt, prøver jeg jo å ikke lage noe veldig sært. Men jeg serverer jo ikke pølser og pizza i ett sett på hverdager. Det er uaktuelt. 

Ved spontane besøk serverer jeg den middagen jeg hadde planlagt .Har opplevd at sønnen min har himlet med øynene og sagt at "men mamma, det er jo ingen som liker torsk". Men så viser det seg jo at den besøkende gutten  først sier at han aldri har spist slik fisk før, men deretter forsyner seg flere ganger fordi han synes det er godt.

Anonymkode: 4bce9...6f2

Skrevet

Tilpasser litt, velger ikke noe veldig spesielt eller sterkt hvis vi har små gjester, noe litt mer safe som de fleste liker. Og hvis en av jentene som ikke spiser svin er her til middag så lager vi ikke middag med svinekjøtt. 

Anonymkode: a999c...936

Skrevet

Vi lager det vi har planlagt eller har lyst på, uavhengi om det er besøk eller ei. Eneste jeg tilpasser meg er om det er allergier eller noen som ikke spiser svin. Sjeldent vi har svin, så ikke noe stort problem. De to muslimene vi har hatt endel på besøk er det ikke noe krise med heller. Moren sier de bor i Norge og skulle de spise svin er ikke noe de bryr seg med, de lager det ikke selv eller velger det bevist. En utrolig koselig familie, synd unegne ikke er så mye med hverandre. De bakte julekaker med oss og ungene mine laget godteri hos de før jul. 

Er det veldig kresene unger på besøk eller de ikke liker maten kan gjestene få en brødskive, noe mer gjør jeg ikke utav det. Det har sjeldent vært ett problem, selv om noen ikke spiser alt så har de spist seg mette. Sjeldent jeg har laget en brødskive til noen. 

Anonymkode: afcdc...9ff

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lager dere "tilpasset" mat da? Er så mange barn som "ikke liker" ting. Dette gjelder spesielt yngste på 7 år. 

Lager dere den måten dere har planlagt dere skal ha, eller endrer dere på maten så dere er sikre på at gjestene liker maten?

Merker at når minste er på besøk spiser hun kun pannekaker, pølser, spagetti eller pizza.

Anonymkode: 2755d...ac5

Jeg lager det jeg har planlagt å lage, og så får de spise eller la være. Der er alltids noe tilbehør de kan klare å få ned. Jeg skreddersyr ikke menyer etter andres kresenhet! 

Anonymkode: 834c6...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...