Gå til innhold

Ei på jobben ba meg holde kjeft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hjalp henne. Spurte hvor mye som var igjen, spurte to ganger da jeg ikke hørte svaret første gang.

Så ba hun meg holde kjeft og at jeg minnet henne om hennes 20 år gamle datter.

Hvordan hadde du reagert?

Anonymkode: 7d39d...fac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg sagt; "jeg finner meg ikke i å bli tilsnakket slik av andre voksne mennesker" så ville jeg gått.

Anonymkode: 73ee7...fe3

Skrevet

Hahaha. Jeg hadde dødd av latter og sagt, du minner om den grinete naboen min på åtti som er ufin når folk tilbyr henne hjelp.

Jeg hadde ikke blitt såret på en flekk. 😂😂😂

Anonymkode: 9de27...c8e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hahaha. Jeg hadde dødd av latter og sagt, du minner om den grinete naboen min på åtti som er ufin når folk tilbyr henne hjelp.

Jeg hadde ikke blitt såret på en flekk. 😂😂😂

Hun sa det i en sint tone.

Jeg ble lei meg og gikk. Verste var at jeg hjalp jo henne.

Skrevet

Det tar du opp med sjefen. 

Anonymkode: 58556...a5d

Skrevet

Du oppfattes vel som masete da. 

Skrevet

Hadde aldri hjulpet den dama igjen for å si det sånn. 

Anonymkode: 87a20...3a6

Skrevet
1 time siden, frk Nilsen skrev:

Det oppfattes som at du forsvarer måten damen snakket til henne på?

Anonymkode: ab3e3...3b8

Skrevet

Og da er det greit å være frekk i kjeften. Det er så langt unna normal folkeskikk å be andre mennesker å holde kjeft. Det er udannet og vitner om begredelig ordforråd. Rett og slett taperoppførsel.

Anonymkode: 73ee7...fe3

Skrevet

Vet ikke om du er seriøs eller ikke jeg, men svarer som om du er seriøs. Godt mulig hun oppfattes som masete, men det er ikke slik voksne folk svarer andre mennesker uansett.

Anonymkode: 31a36...540

Skrevet (endret)

Da hadde jeg svart: «Du er sikker på at det ikke er deg selv du mener da, for voksen er du definitivt ikke»! Så hadde jeg sagt: Shalom, heretter klarer du deg selv, din forbanna grinekjerring! 

Det er bare å ta brodden av slike kjerringer med en gang. Nå viser du henne ei kald skulder i lang lang tid, så hun får det ekstra ubehagelig. Vis at du ikke finner deg i å bli snakket til slik! 

Endret av Twintipp
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle bare svart henne surt tilbake. Jeg skyter rett fra hofta med begge hender om folk oppfører seg slik. Er dette en dame som alltid er sur? Eller var dette et engangstilfelle? Litt forskjell det også. 

Skrevet

Den beste måte å behandle folk på i sånne situasjoner er å ikke synke ned på det samme nivået.  Jeg ville ha svart noe sånn som: "Jammen så bra, da får du det jo til selv / da skjønner jeg at du har kontroll selv, så da trenger jeg ikke hjelpe deg mer." 

Svar av typen "Jævla grinekjerring klar deg selv" vil mottaker ikke kjenne en plass, det vil bare bekrefte at hun har rett (i hennes hode).

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hold deg langt unna henne. Og ber hun om hjelp en annen gang, så si "Nei, du får klare deg selv. Jeg gidder ikke bli skjelt ut av deg mer."

Anonymkode: 6e937...d63

Skrevet

Neste gang hun spør deg om noe så svar: hold kjeft. 

Anonymkode: da282...9c2

Skrevet

Jeg hadde spurt om hun var seriøs. 

Så hadde jeg sikkert sagt. Snakk om ufin

Anonymkode: d9b80...b36

Skrevet

Jeg hadde ledd og spurt om hun trengte en klem, for det høres ut som om hun hadde en dårlig dag. 

Anonymkode: e4c35...c49

Skrevet
7 timer siden, frk Nilsen skrev:

Det er ikke masete å spørre om en ting en gang til fordi en ikke hørte svaret. 

Siviliserte folk ber ikke andre om å holde kjeft, uansett om de er masete eller ikke. 

Anonymkode: 9615d...2ac

Skrevet

Synes det er urovekkende mange her som velger å eskalere en slik sak fremfor å være den generøse part. Sannelig ikke rart det er mye konflikter på jobb rundt omkring egentlig. 

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er urovekkende mange her som velger å eskalere en slik sak fremfor å være den generøse part. Sannelig ikke rart det er mye konflikter på jobb rundt omkring egentlig. 

Jeg tenkte det samme. Utrolig hvor mange som hevder at hennes oppførsel er helt forferdelig, for så i neste setning å oppfordre hi til å oppføre seg nøyaktig likedan.

Selvsagt er det håpløst av henne å si "hold kjeft" til en kollega og fortelle kollegaen at hun maser som et barn. Men hvis denne oppførselen er så ille, så mener jeg at enhver må tenke gjennom om det er slik man selv vil oppføre seg.

Jeg hadde nok fint sagt fra til denne damen, men jeg ville aldri i verden ha sunket ned på samme nivå som henne. Det går an å si fra og være tydelig helt uten å bli ufin. Og gjør man det samme tilbake, da har man i grunnen ingenting å klage på.

(Og bare for å komme de svarene jeg vet jeg får nå, i forkjøpet: Det handler ikke om at jeg finner meg i alt eller tilgir hvem som helst hva som helst. Det handler om at jeg velger hvilket menneske jeg vil være, og i en slik situasjon ville jeg valgt å være et bedre menneske enn henne.)

Skrevet

Jeg vil tro hun ikke følte seg vel med å måtte ha hjelp av deg, Hi, og så forsøkte hun seg på en hersketeknikk. Kanskje det er noe hun sliter med om dagen, føler hun ikke strekker til, kanskje hun er frustrert fordi du tar nye arbeidsoppgaver raskere enn henne, kanskje hun sliter med å lære nye ting?

Jeg er enig med Superdolly, jeg ville sagt fra til denne damen, jeg ville vært tydelig også, men jeg ville ikke sunket ned på hennes nivå slik mange foreslår her.

Da jeg var yngre ville jeg nok blitt lei meg. Nå ville jeg mest av alt blitt paff over at en person som bør forholde seg profesjonelt på jobb tar en slik tone. På riktig dag kunne jeg kanskje ledd litt av det, fordi jeg ikke hadde greid å tro at en voksen person i jobb kan si noe slikt til en kollega. En slik dag ville det sikkert kommet en humoristisk kommentar. Men de fleste dager ville jeg ha sagt fra til henne på en ordentlig, men tydelig måte.

Ikke ta dette personlig, HI, for dette er garantert ikke din feil, det er noe denne kollegaen din sliter med. Om det gjentar seg, si fra til henne på en ordentlig måte. Og fortsetter hun - da går du til sjefen og tar opp det at din kollega ikke greier å holde en profesjonell og hyggelig tone med kolleger, og så gir du eksemplene du da har.

Men ikke ta dette personlig, for det har ikke noe med deg å gjøre! Neste gang du ikke hører hva noen sier - spør igjen, ikke noe galt i det :)

Jeg har innimellom problemer med å høre hva folk sier hvis det er mange andre lyder samtidig, eller om de har hodet bortvent fra meg, eller de mumler. Da spør jeg opp igjen. Jeg har aldri opplevd slike kommentarer! Om jeg må spørre en tredje eller fjerde gang (de fleste gjentar tydeligere slik at det sjelden er nødvendig, men det finnes jo unntak) så sier jeg bare at jeg ikke greide å oppfatte det som ble sagt, om de kan gjenta det litt tydeligere. Heller ikke da har jeg noensinne fått kommentarer.

Anonymkode: 94512...f3a

Skrevet
På Wednesday, January 31, 2018 den 9.27, Anonym bruker skrev:

Du skulle bare svart henne surt tilbake. Jeg skyter rett fra hofta med begge hender om folk oppfører seg slik. Er dette en dame som alltid er sur? Eller var dette et engangstilfelle? Litt forskjell det også. 

Hun har vært ufin med flere. Banner mye og spisse kommentarer.

Kan være grei og.

Hun som ba meg om hjelp.

Skrevet

"Da regner jeg med du fikser resten selv, også kan du bare droppe å spørre meg om hjelp ved en senere anledning"

Å bli snakket til sånn der hadde jeg aldri i livet funnet meg i, og jeg hadde holdt meg langt unna i ettertid, og hvertfall ikke vært på tilbudssiden i senere situasjoner.

Anonymkode: cbe38...699

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har vært ufin med flere. Banner mye og spisse kommentarer.

Kan være grei og.

Hun som ba meg om hjelp.

Hadde bare vært ufin tilbake. Det er ufattelig mange som tolererer å bli snakket nedlatende til, og hun er sikkert av et slikt kaliber.

For å få grinebitern til å holde kjeft må man ta igjen med samme mynt! Eller være über direkte. 

Sier det samme til min sønn, de fleste som er ugreie har gode sider også, det er ikke ensbetydende med at du må tolererere de ugreie sidene. 

Stå opp for deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...