Gå til innhold

Tisselaken og pipemadrass


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kjøper jeg dette? Særlig sånn pipemadrass. Han er straks 7 år. Fastlegen hadde ikke peiling. 

 

Anonymkode: 4dad3...6e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Engangskladder får du kjøpt på apoteket. Hvis legen skriver ut resept på dem, så betaler du ikke for dem heller. Sånn alarm aner jeg ikke hvor du får tak i. Men Google er et godt hjelpemiddel.

Anonymkode: b1dfb...b84

Skrevet

Jeg har kjøpt tisselaken på IKEA og Princess/kid. De kan vaskes i maskin og er mye bedre enn de engangs man får på apoteket. Jeg har dem også i tørketrommelen. 

Pipelaken vet jeg ikke. 

Anonymkode: ebee1...0b1

Skrevet

For hundre år siden, da jeg selv var barn, fikk min mor låne sånt pipelaken hos Helsesøster. Og det var det som fikk meg tørr.

Anonymkode: cf4c3...0a0

Skrevet

Ville heller brukt sensor i trusa og bleie utenpå der igjen så slipper du at senga blir våt. Her brukte vi bleie til den var tørr flere dager på rad. Hun sluttet med bleie noen mnd før hun fylte sju. Vi fikk altså ikke testet ut alarm. Spurte om råd her inne og det virket som om det var flere negative erfaringer med alarm enn positive. Det er flere nettsteder som selger slike alarmer. Google litt så finner du ut hvilke som har god omtale. 

Anonymkode: 53366...a1d

Skrevet

Legen fortalte meg at du får det på apotek. Hos noen må det bestilles, men Apotek1 skulle visst ha det. Har ikke sjekket, vi prøvde heller ut smeltetablett med veldig godt resultat.

Anonymkode: 019cd...a04

Skrevet

Om du trenger litt erfaringer:

Har prøvd minirin smeltetablett. Det fungerte til en viss grad til jenta var 6-8 år. Da virket de ikke lenger.

Bleier- helt greit når barnet er 6-7-8 år, men da er ikke blei noe kult mer. Her bruker jenta bleie når hun sover borte for å slippe å sende med ekstra sengtøy og begynne å forklare. Hun er 12 år nå.

Har ikke testet ut alarm, tror at når barnet er modent, så slutter det uansett. Å tisse seg ut er jo ikke noe de ønsker Se ut som min jente begynner å få kontroll nå, hun har ikke hatt uhell siden i romjula. 

Anonymkode: b1dfb...b84

Skrevet

Vi er strålende fornøyd med alarm i trusen/bleien. Barnet gikk for fulle bleier og oversvømt seng til tørr nesten umddelbart. Den første uken gikk alarmen omtrent hver natt. Barnet måtte ha hjelp til å vokne (sov tungt), men kroppen hadde fått det med seg og sluttet tissingen umiddelbart så det eneste som kom i bleien var en liten dråpe (den som trigget alarmen). Alarmen vi brukte var tråløs og da skar vi bare et lite hull i bleien og dyttet den inn. Den var dyr, men vel verd prisen. Dette er nå over et halvt år siden og vi har bare hatt to uhell og det har vært ved sykdom. Tidligere lånte helsestasjonene ut dette, men nå må man kjøpe selv på hjelpemiddelbutikker, på nett eller på apotek. Vårt barn sov så urolig at vi valgte tråløs sensor slik at barnet slapp ledninger selv om de er dyrere. 

Det er ikke alltid barnet klarer å slutte selv og det handler ikke nødvendigvis om modenhet. Noen barn trenger å tren opp (ubevisst) koblingen mellom følelsen av full blære og det å vokne og gå på do og det at blæren godt kan bli litt fullere før man må på do. For de aller fleste kommer dette av seg selv, men for noen må dette læres og for oss fungerte alarmen veldig godt til dette.

Anonymkode: 02832...434

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er strålende fornøyd med alarm i trusen/bleien. Barnet gikk for fulle bleier og oversvømt seng til tørr nesten umddelbart. Den første uken gikk alarmen omtrent hver natt. Barnet måtte ha hjelp til å vokne (sov tungt), men kroppen hadde fått det med seg og sluttet tissingen umiddelbart så det eneste som kom i bleien var en liten dråpe (den som trigget alarmen). Alarmen vi brukte var tråløs og da skar vi bare et lite hull i bleien og dyttet den inn. Den var dyr, men vel verd prisen. Dette er nå over et halvt år siden og vi har bare hatt to uhell og det har vært ved sykdom. Tidligere lånte helsestasjonene ut dette, men nå må man kjøpe selv på hjelpemiddelbutikker, på nett eller på apotek. Vårt barn sov så urolig at vi valgte tråløs sensor slik at barnet slapp ledninger selv om de er dyrere. 

Det er ikke alltid barnet klarer å slutte selv og det handler ikke nødvendigvis om modenhet. Noen barn trenger å tren opp (ubevisst) koblingen mellom følelsen av full blære og det å vokne og gå på do og det at blæren godt kan bli litt fullere før man må på do. For de aller fleste kommer dette av seg selv, men for noen må dette læres og for oss fungerte alarmen veldig godt til dette.

Anonymkode: 02832...434

Det er ikke det at barnet ikke våkner som er problemet, men at det produserer urin om natta. Babyer småtisser hele døgnet, men når de vokser til gjør et hormon at urinproduksjonen går ned om natta. Det skal ikke være nødvendig å gå på do om natta, men om det hormonet ikke er på plass så det produseres like mye urin om natt som om dagen blir det et problem.

Når dette hormonet er på plass er arvelig, så om mor eller far var sengevæter blir ofte et eller flere av barna det også.

Bestekameraten til sønnen min var det. Der brukte de bare mobilen, for de så at han gjerne tisset i 3-4 tiden på natta så han satte alarmen på halv tre om natta og sto opp og tisset før han vætet sengen. Det måtte han gjøre helt til ungdomsskolen, da gikk endelig urinproduksjonen om natta ned så han kunne sove en hel natt uten å tisse, som jo er sånn det skal være (helt til man blir "gammel" og kapasiteten til blæra går ned)

Anonymkode: 34d4b...fc0

Skrevet
På 30.1.2018 den 15.45, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det at barnet ikke våkner som er problemet, men at det produserer urin om natta. Babyer småtisser hele døgnet, men når de vokser til gjør et hormon at urinproduksjonen går ned om natta. Det skal ikke være nødvendig å gå på do om natta, men om det hormonet ikke er på plass så det produseres like mye urin om natt som om dagen blir det et problem.

Når dette hormonet er på plass er arvelig, så om mor eller far var sengevæter blir ofte et eller flere av barna det også.

Bestekameraten til sønnen min var det. Der brukte de bare mobilen, for de så at han gjerne tisset i 3-4 tiden på natta så han satte alarmen på halv tre om natta og sto opp og tisset før han vætet sengen. Det måtte han gjøre helt til ungdomsskolen, da gikk endelig urinproduksjonen om natta ned så han kunne sove en hel natt uten å tisse, som jo er sånn det skal være (helt til man blir "gammel" og kapasiteten til blæra går ned)

Anonymkode: 34d4b...fc0

Det stemmer ikke det at "Det er ikke det at barnet ikke våkner som er problemet". Stort sett alle barn som er sengevætere sover veldig tungt. Det er riktig at noen barn produserer for mye urin om natten som du sier, eldre mennesker gjør også dette. Eldre mennesker våkner av dette og får redusert søvnkvalitet av at de må mye på do. Barn som produserer for mye urin om natten vil nok ha god effekt av medikamentell behandling eller alarm på mobilen slik at de kan gå å tisse midt på natten. For mange sengevætere er det ikke for mye produksjon av urin om natten som er problemet, men at det er noen koblinger som ikke er gjort enda. Noen barn trenger å tren opp (ubevisst) koblingen mellom følelsen av full blære og det å våkne og gå på do. De trenger også å trene opp (ubevisst) følelsen av at blæren godt kan være fullere før man tisser. Har man bleie på og sover tungt betyr det ikke så mye for kroppen når den tisser. For de fleste går det automatisk at blæren klarer å bli fullere før den tømmes når de er i alderen for å slutte med bleie (sommeren etter at de har fylt 3 år) for andre gjør det ikke det og mange av disse har god hjelp av disse alarmene. Noen leger har dermed gått bort fra rådet om å vekke banet for å ta det på do om natten da de mener det har liten eller ingen effekt på de fleste barn. Barnet som blir vekket av andre får ikke denne koblingslæren og mange vil måtte fortsette med å bli vekket av andre/vekket av klokkealarm på telefonen. 

Utviklingen til vårt barn:
Før behandling: tisset gjennom bleien om natten (hadde truse under for å kjenne væten). Sov videre uten å våkne. 
Første uken med alarm: Alarmen gikk. Barnet sov videre og måtte ha hjelp til å våkne. Kroppen hadde likevel oppfattet alarmen. Det var kun 1 dråpe urin i bleien. Barne skrudde selv av alarmen og gikk på do. 
Andre uken: Barnet sov natten igjennom. Alarmen gikk ikke, bleien var tørr og barnet gikk på do om morgenen som oss andre. Bleie er sluttet med og alarm fjernet (mener det var 14 dager uten at alarmen gikk). Dette er nå  over et halvt år siden. Må barnet en sjelden gang på do om natten våkner barnet og går på do  

Anonymkode: 02832...434

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...