Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #1 Skrevet 30. januar 2018 Skjønner hvis det er masse ulike lekser hver dag osv, men hva med lesing? Er dere i mot at barnet får leselekse hver dag? Pga at barn trenger faktisk mengdetrening, repetert lesing og regelmessig lesetrening? Det holder faktisk ikke med kun å lese på skolen Mine tvillinger i 4 har det slik nå. Alle lekser er borte, men skolen kjører et prosjekt hvor barna får en tekst på mandag og de skal lese den 3 ganger hver dag gjennom uka. Resultatet har kommet og klassen har fått mye bedre resultater. Lesetrening er kjempe viktig og det begrenser seg faktisk hva en lærer klarer å trene med hvert barn når de har klasser på opptil 28-30 i hvert rom Anonymkode: c5caa...8e1
TinaK 1990 Skrevet 30. januar 2018 #2 Skrevet 30. januar 2018 Jeg er FOR litt lekser hver dag. Trenger ikke være mye, men noen «arbeidskrav» som stilles til barna. Jeg er for litt arbeid hjemme da de har godt av at de lærer slike rutiner fra de er små. De blir eldre, kravene høyner og de skal bli både ungdomsskoleelever og etterhvert studenter. Gode rutiner bør læres tidlig. Når det gjelder lesetrening er dette noe barn bør og må gjøre hver dag hjemme uavhengig av om de har leksefri eller ei. Leseferdigheter er nøkkelen til det meste og hvis dere ser lærebøker og innhold på de høyere trinn så skjønner dere hvorfor barna må ha mengdetrening
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #3 Skrevet 30. januar 2018 Lesing er viktig ja, og leselekser er viktig for de som ikke har foreldre som leser med eller for barna hjemme. Samtidig må du huske at mange barn har vansker med nettopp lesing av ulike årsaker, så å skulle gi barna masse leselekse hver dag kan fort virke mot sin hensikt... kan fort enda opp med barn som ikke mestrer og begynner å vegre seg for lesing. Når det er sagt så er det også et faktum at Finland har verdens beste barneskoler, på den måte at elevene som går ut av grunnskolen scorer høyest blant barn i verden på kunnskapsnivå osv. Skolene i Finland har kortere skoledager enn de fleste andre land, og null lekser. Anonymkode: 8731c...b9c
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #4 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Lesing er viktig ja, og leselekser er viktig for de som ikke har foreldre som leser med eller for barna hjemme. Samtidig må du huske at mange barn har vansker med nettopp lesing av ulike årsaker, så å skulle gi barna masse leselekse hver dag kan fort virke mot sin hensikt... kan fort enda opp med barn som ikke mestrer og begynner å vegre seg for lesing. Når det er sagt så er det også et faktum at Finland har verdens beste barneskoler, på den måte at elevene som går ut av grunnskolen scorer høyest blant barn i verden på kunnskapsnivå osv. Skolene i Finland har kortere skoledager enn de fleste andre land, og null lekser. Anonymkode: 8731c...b9c Jeg har ikke sagt at de skal ha masse leselekser. En tekst på 4 setninger de skal lese 2 ganger kan være nok!! Saken er at de MÅ lese hver dag. Lesing er FERSKVARE!! Anonymkode: c5caa...8e1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Jeg er ikke imot lekser, lekser er flott. Men det blir gitt så mange idiotiske lekser, og det er ikke nødvendig med en hel haug av lekser så de sitter i timevis. Det er så stor forskjell på lærerne der. Min 5.klassing har fine lekser. En lekse hver dag, engelsk på manda, matte på tirsdag, norsk på onsdag og pugge gloser på torsdag. Akkurat passe mengde, og helt supert med bare et fag pr dag, oversiktlig og greit. Sitter 15-30 min med lekser hver dag. Men 3.klassingen har masse hjernedøde lekser. Virker som det bare er om å gjøre å gi lekser, lite gjennomtenkt hva det er og ofte lekser i fire forskjellige fag til samme dag. Hun blir helt overveldet noen ganger og sitter ofte lenge. Det dreper motivasjon og gir et dårlig forhold til skolearbeid. Når det kommer til lesing er det kjempeviktig, og der er mye opp til oss foreldre også. Her i huset leses det masse, uavhengig av hva som er lekser. Anonymkode: e19f5...3c6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #6 Skrevet 30. januar 2018 Ja til bare leselekser 👍☺️ Anonymkode: 0c6b3...c43
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Jeg vet ikke helt hva jeg mener egentlig. Jeg har en førsteklassing som lærte å lese et år før han begynte på skolen, og han leser det han kommer over av skilt og informasjon. Ber selv om å få lese spørsmålene til alle når vi spiller spørrespill sammen i stedet for at det går på rundgang. Og han leser leseløvebøker ganske ofte også. Men akkurat leseleksa har han null motivasjon for. Jeg vet jo at man må lære å gjøre ting man ikke har så lyst til også, men jeg ser at lesegleden blir mindre jo mer vi tvinger ham. MÅ han lese en viss mengde, så skal han i alle fall ikke lese noe mer enn han må. Han leser faktisk mer (og mer avansert tekst) når han ikke har lekser. Så jeg er veldig usikker på både hva effekten vil bli på lang sikt og hva jeg mener om leselekser. Alt kan ikke være lystbetont selvsagt, jeg er bare redd dette går helt feil vei og vet ikke helt hvordan jeg skal motivere ham til å lese mer. Det han MÅ lese i lekse fiser han jo gjennom på ett minutt. Og hva er egentlig poenget med å lese den samme teksten om og om igjen i stedet for å lese flere forskjellige? Anonymkode: 9280d...dd9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 Jeg har en åtteåring som elsker å lese. Leser bøker og leser alt annet han kommer over av tekst i hverdagen. Men å lese de samme 4 linjene hver dag er sånt som tar knekken på lesegleden for min. Her har de begynt å sende med tynne bøker hver uke og det fungerer ganske bra Anonymkode: 8942d...a45
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. januar 2018 #9 Skrevet 30. januar 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke helt hva jeg mener egentlig. Jeg har en førsteklassing som lærte å lese et år før han begynte på skolen, og han leser det han kommer over av skilt og informasjon. Ber selv om å få lese spørsmålene til alle når vi spiller spørrespill sammen i stedet for at det går på rundgang. Og han leser leseløvebøker ganske ofte også. Men akkurat leseleksa har han null motivasjon for. Jeg vet jo at man må lære å gjøre ting man ikke har så lyst til også, men jeg ser at lesegleden blir mindre jo mer vi tvinger ham. MÅ han lese en viss mengde, så skal han i alle fall ikke lese noe mer enn han må. Han leser faktisk mer (og mer avansert tekst) når han ikke har lekser. Så jeg er veldig usikker på både hva effekten vil bli på lang sikt og hva jeg mener om leselekser. Alt kan ikke være lystbetont selvsagt, jeg er bare redd dette går helt feil vei og vet ikke helt hvordan jeg skal motivere ham til å lese mer. Det han MÅ lese i lekse fiser han jo gjennom på ett minutt. Og hva er egentlig poenget med å lese den samme teksten om og om igjen i stedet for å lese flere forskjellige? Anonymkode: 9280d...dd9 Akkurat det samme her! Både 1 klassingen og 5 klassingen leser mye og lange tekster uoppfordret og skjønner ikke poenget med å lese en for dem lett tekst flere ganger. De husker jo hva som står der og bruker 30 sek på lese den.. Så her bruker vi ikke noe tid på leselekser.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #10 Skrevet 30. januar 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke helt hva jeg mener egentlig. Jeg har en førsteklassing som lærte å lese et år før han begynte på skolen, og han leser det han kommer over av skilt og informasjon. Ber selv om å få lese spørsmålene til alle når vi spiller spørrespill sammen i stedet for at det går på rundgang. Og han leser leseløvebøker ganske ofte også. Men akkurat leseleksa har han null motivasjon for. Jeg vet jo at man må lære å gjøre ting man ikke har så lyst til også, men jeg ser at lesegleden blir mindre jo mer vi tvinger ham. MÅ han lese en viss mengde, så skal han i alle fall ikke lese noe mer enn han må. Han leser faktisk mer (og mer avansert tekst) når han ikke har lekser. Så jeg er veldig usikker på både hva effekten vil bli på lang sikt og hva jeg mener om leselekser. Alt kan ikke være lystbetont selvsagt, jeg er bare redd dette går helt feil vei og vet ikke helt hvordan jeg skal motivere ham til å lese mer. Det han MÅ lese i lekse fiser han jo gjennom på ett minutt. Og hva er egentlig poenget med å lese den samme teksten om og om igjen i stedet for å lese flere forskjellige? Anonymkode: 9280d...dd9 Poenget med å lese samme tekst er ordgjennkjenningen. Det gjør at de auto.atiserer bedre ordbildet. Problemet er at det helt dreper leseglede. Anonymkode: 5548f...0f6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #11 Skrevet 30. januar 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke helt hva jeg mener egentlig. Jeg har en førsteklassing som lærte å lese et år før han begynte på skolen, og han leser det han kommer over av skilt og informasjon. Ber selv om å få lese spørsmålene til alle når vi spiller spørrespill sammen i stedet for at det går på rundgang. Og han leser leseløvebøker ganske ofte også. Men akkurat leseleksa har han null motivasjon for. Jeg vet jo at man må lære å gjøre ting man ikke har så lyst til også, men jeg ser at lesegleden blir mindre jo mer vi tvinger ham. MÅ han lese en viss mengde, så skal han i alle fall ikke lese noe mer enn han må. Han leser faktisk mer (og mer avansert tekst) når han ikke har lekser. Så jeg er veldig usikker på både hva effekten vil bli på lang sikt og hva jeg mener om leselekser. Alt kan ikke være lystbetont selvsagt, jeg er bare redd dette går helt feil vei og vet ikke helt hvordan jeg skal motivere ham til å lese mer. Det han MÅ lese i lekse fiser han jo gjennom på ett minutt. Og hva er egentlig poenget med å lese den samme teksten om og om igjen i stedet for å lese flere forskjellige? Anonymkode: 9280d...dd9 Høres ut som at han får for lette tekster. Hos oss løsnet det da barnet vårt fikk tekster på sitt nivå. Før det fant jeg fram bøker som passet henne, eller jeg skrev setninger med temaer hun likte på pcen. Snakk med læreren og be om noe som er mer tilpasset. Og klarer ikke læreren det så finner dere egne ting. Det er jo ikke hva som leses men det at det leses hver dag som er viktig. Anonymkode: ce582...10b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #12 Skrevet 30. januar 2018 Når man kommer opp i en viss lesehastighet leser man ikke bokstav for bokstav lenger, man ser ordet og vet hva som står der uten å trenge stave. Det er dit læreren vil ha barna, der hvor de kjenner igjen ordene uten å stave. Det kommer fortere på plass om man leser samme tekst igjen og igjen, men om det dreper all leseglede kommer det også på plass ved mye lesing av forskjellige tekster. Det er mange veier til rom, som det heter, og det er viktig med leseglede. Anonymkode: e19f5...3c6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #13 Skrevet 30. januar 2018 En vakker dag havner barna på videregående og universitet/høyskoler der det forventes en del egenstudie. Dette blir en utfordring for de som ikke har innarbeide gode studierutiner. Så det er uten tvil en fordel med litt lekse hver dag. Men, ikke så mye at der dreper motivasjon... Anonymkode: 242f5...0f4
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #14 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hvis det er masse ulike lekser hver dag osv, men hva med lesing? Er dere i mot at barnet får leselekse hver dag? Pga at barn trenger faktisk mengdetrening, repetert lesing og regelmessig lesetrening? Det holder faktisk ikke med kun å lese på skolen Mine tvillinger i 4 har det slik nå. Alle lekser er borte, men skolen kjører et prosjekt hvor barna får en tekst på mandag og de skal lese den 3 ganger hver dag gjennom uka. Resultatet har kommet og klassen har fått mye bedre resultater. Lesetrening er kjempe viktig og det begrenser seg faktisk hva en lærer klarer å trene med hvert barn når de har klasser på opptil 28-30 i hvert rom Anonymkode: c5caa...8e1 Der er ingen som noensinne har postet et innlegg mot leselekse. Du sparker inn åpne dører. Anonymkode: 6e33c...e0f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #15 Skrevet 30. januar 2018 Dersom egenstudie er argumentet syns jeg det hadde vært bedre om de hadde den timen mens de gikk på skolen. Absolutt for leselekser, men resten syns jeg er unødvendig. Har en skoleflink gutt som liker skolen, men hater lekser og det er i ferd med å ødelegge hans forhold til f. Eks norskfaget. De har en lærer som er veldig opptatt av at de skal skrive lange fortellinger, DET ligger ikke for alle. Anonymkode: ef140...51b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #16 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men 3.klassingen har masse hjernedøde lekser. Virker som det bare er om å gjøre å gi lekser, lite gjennomtenkt hva det er og ofte lekser i fire forskjellige fag til samme dag. Hun blir helt overveldet noen ganger og sitter ofte lenge. Det dreper motivasjon og gir et dårlig forhold til skolearbeid. Anonymkode: e19f5...3c6 Har du snakket med læreren om dette? En av mine er så pliktoppfyllende at om han så hadde 20 sider i hvert fag, ville han ha sittet og jobbet til krampa tok ham. Det gikk for så vidt ok på småtrinnet, da fikk de bare litt hver dag. Men på mellomtrinnet kom det ny lærer, og nye holdninger, nå skulle skruen liksom strammes til. Og sønnen min "klarer ikke" å slurve! Så han ble sittende og sittende. Jeg prøvde å sende ham i seng, men da gråt han. Så nå har jeg avtalt med læreren at etter 30 minutter arbeid, avslutter han. Samme hvor langt eller kort han er kommet. Starter med leselekse og evt glosepugging. Deretter matte. Det som kommer sist blir det gjort minst av, men det er ok. Er som regel tåpelige lekser som å "skriv av faktaboks på side 22 med pen skrift". Anonymkode: 6e33c...e0f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #17 Skrevet 30. januar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom egenstudie er argumentet syns jeg det hadde vært bedre om de hadde den timen mens de gikk på skolen. Absolutt for leselekser, men resten syns jeg er unødvendig. Har en skoleflink gutt som liker skolen, men hater lekser og det er i ferd med å ødelegge hans forhold til f. Eks norskfaget. De har en lærer som er veldig opptatt av at de skal skrive lange fortellinger, DET ligger ikke for alle. Anonymkode: ef140...51b Vil han ha moro av å skrive faktatekster? Det spiller jo ingen rolle om man skriver om sjakk, planetene eller brennmanetens livssyklus, bare man bruker språket. Trenger ikke være fortellinger. Anonymkode: 6e33c...e0f
Appelsinpiken Skrevet 31. januar 2018 #18 Skrevet 31. januar 2018 På 30.1.2018 den 9.12, Anonym bruker skrev: Skjønner hvis det er masse ulike lekser hver dag osv, men hva med lesing? Er dere i mot at barnet får leselekse hver dag? Pga at barn trenger faktisk mengdetrening, repetert lesing og regelmessig lesetrening? Det holder faktisk ikke med kun å lese på skolen Mine tvillinger i 4 har det slik nå. Alle lekser er borte, men skolen kjører et prosjekt hvor barna får en tekst på mandag og de skal lese den 3 ganger hver dag gjennom uka. Resultatet har kommet og klassen har fått mye bedre resultater. Lesetrening er kjempe viktig og det begrenser seg faktisk hva en lærer klarer å trene med hvert barn når de har klasser på opptil 28-30 i hvert rom Anonymkode: c5caa...8e1 Jeg mener lesetreningen kan foregå i samarbeid med hjemmet, for eksempel en bok barnet velger selv og så leser foreldre og barn sammen 10 minutter hver kveld for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #19 Skrevet 31. januar 2018 3 minutter siden, Appelsinpiken skrev: Jeg mener lesetreningen kan foregå i samarbeid med hjemmet, for eksempel en bok barnet velger selv og så leser foreldre og barn sammen 10 minutter hver kveld for eksempel. "Lesekvarten", som det ble kalt Anonymkode: 6e33c...e0f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #20 Skrevet 31. januar 2018 Læreren til min sønn er i mot lekser, så de får kun leselekse hver dag. Skal lese 15 min om dagen ellers ingen andre lekser Anonymkode: b8803...894
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #21 Skrevet 31. januar 2018 Lese burde være en del av hverdagen i alle aldre. Når det er sagt, så sant ikke barnet har lesevansker, så skjønner jeg ikke hvorfor de skal lese samme teksten tre ganger. Tar jo helt drepen av all leseglede. La de lese noe de liker. Lesing er lesing. Anonymkode: d5247...7b4
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #22 Skrevet 31. januar 2018 Da får de heller ha lengre skoledager så de rekker å lese. Har barn i 2 og 4 klasse og begge to har lesestund i 30 min hver dag på skolen. De har leselekser og andre lekser i tillegg. Det er skolen som skal lære barna pensum og det inkluderer å lese. Rekker de det ikke i skoletiden, så må de ha lengre dager i stedet. Med så forskjellig kompetanse på foreldre, så tror jeg vi klarer å jevne det mer ut med at læreren får litt mer tid til å hjelpe de som strever. I alle fall her jeg bor. Her får alle som er flinke gå opp nivåer og får masse hjelp til det (jeg har to sånne) og de som strever må du kreve hjelp til (har en sånn). En bekjent har alle 4 barna til utredning hos bup. Begge foreldrene har dysleksi og er ikke de skarpeste knivene, men gjør så godt de kan. De sliter med å klare å hjelpe barna med lekser og på et tidspunkt stopper det opp. Hvem kan hjelpe de da? jeg er for lesing om det er lesing til prøver da. Anonymkode: b1ae0...e62
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #23 Skrevet 31. januar 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får de heller ha lengre skoledager så de rekker å lese. Har barn i 2 og 4 klasse og begge to har lesestund i 30 min hver dag på skolen. De har leselekser og andre lekser i tillegg. Det er skolen som skal lære barna pensum og det inkluderer å lese. Rekker de det ikke i skoletiden, så må de ha lengre dager i stedet. Med så forskjellig kompetanse på foreldre, så tror jeg vi klarer å jevne det mer ut med at læreren får litt mer tid til å hjelpe de som strever. I alle fall her jeg bor. Her får alle som er flinke gå opp nivåer og får masse hjelp til det (jeg har to sånne) og de som strever må du kreve hjelp til (har en sånn). En bekjent har alle 4 barna til utredning hos bup. Begge foreldrene har dysleksi og er ikke de skarpeste knivene, men gjør så godt de kan. De sliter med å klare å hjelpe barna med lekser og på et tidspunkt stopper det opp. Hvem kan hjelpe de da? jeg er for lesing om det er lesing til prøver da. Anonymkode: b1ae0...e62 Du fremstår lite reflektert og vet overhodet ikke hva du prater om i forhold til lesetrening. Anonymkode: c5caa...8e1
TinaK 1990 Skrevet 31. januar 2018 #24 Skrevet 31. januar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du fremstår lite reflektert og vet overhodet ikke hva du prater om i forhold til lesetrening. Anonymkode: c5caa...8e1 Hun h 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får de heller ha lengre skoledager så de rekker å lese. Har barn i 2 og 4 klasse og begge to har lesestund i 30 min hver dag på skolen. De har leselekser og andre lekser i tillegg. Det er skolen som skal lære barna pensum og det inkluderer å lese. Rekker de det ikke i skoletiden, så må de ha lengre dager i stedet. Med så forskjellig kompetanse på foreldre, så tror jeg vi klarer å jevne det mer ut med at læreren får litt mer tid til å hjelpe de som strever. I alle fall her jeg bor. Her får alle som er flinke gå opp nivåer og får masse hjelp til det (jeg har to sånne) og de som strever må du kreve hjelp til (har en sånn). En bekjent har alle 4 barna til utredning hos bup. Begge foreldrene har dysleksi og er ikke de skarpeste knivene, men gjør så godt de kan. De sliter med å klare å hjelpe barna med lekser og på et tidspunkt stopper det opp. Hvem kan hjelpe de da? jeg er for lesing om det er lesing til prøver da. Anonymkode: b1ae0...e62 Det er skolens ansvar? Ergo foreldrene har inne ansvar for barnas leseopplæring? Hihi...lykke til
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2018 #25 Skrevet 31. januar 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du fremstår lite reflektert og vet overhodet ikke hva du prater om i forhold til lesetrening. Anonymkode: c5caa...8e1 Jeg er veldig reflektert og vet hva som skal til for lesetrening. Jeg har 3 barn som alle kan lese og det er jeg som har lært de det. Anonymkode: b1ae0...e62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå