Gå til innhold

Ny lærer og omtrent ingen lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har lærere som mener lekser er «tull» Altså hun brukte ikke det ordet, men hun er for minst mulig lekser. De har kun leselekse hver dag. De skal lese gjennom teksten 3 ganger, som oftest er det en side i leseboken de leser. 

Hun er en fantastisk lærer. De fikk henne i høst og hun har endret klassen totalt, til det bedre. Men akkurat dette med lekser stusser jeg litt på. Vil de klare å lære seg å gjøre lekser senere, pugge og slikt når de omtrent ikke har noe lekser nå? 

Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 82859...4b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er snakk om 3.klassinger.

hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det flere som har lærere som mener lekser er «tull» Altså hun brukte ikke det ordet, men hun er for minst mulig lekser. De har kun leselekse hver dag. De skal lese gjennom teksten 3 ganger, som oftest er det en side i leseboken de leser. 

Hun er en fantastisk lærer. De fikk henne i høst og hun har endret klassen totalt, til det bedre. Men akkurat dette med lekser stusser jeg litt på. Vil de klare å lære seg å gjøre lekser senere, pugge og slikt når de omtrent ikke har noe lekser nå? 

Noen som har erfaring med dette? 

Det er glimrende pedagogikk. Og selv de som (vi som) ikke tror på lekser som læringsfremmende tiltak, driver likevel nødvendigvis med utenatlæring av visse temaer. Man kommer ikke utenom å pugge f eks "tiervenner", gangetabellen, tyske preposisjoner, kjemiske og matematiske formler, verbbøying på fremmedspråk osv, ting man må ha umiddelbart tilgjengelig i hodet. 

Men mange foreldre (og en del lærere!) tror at barnets synlige "produksjon" er det samme som læringsresultat. At hvis du kan vise til mange sider fylt inn i boka i løpet av ettermiddagen, så har barnet lært en masse av det. Det stemmer bare ikke. Det meste av leksene er plankekjøring, og eksisterer kun for å disiplinere familien.

Anonymkode: 8a5c1...ea9

Skrevet

Så heldige dere er som har en lærer som har skjønt det.

I tillegg til at barna da får fri når de kommer hjem fra jobb er det bevist at barna faktisk lærer bedre av å ikke ha lekser.

Anonymkode: 30a25...861

Skrevet

Så heldige dere er! 

Når min 6 åring begynte på skolen i høst sa de at de ikke kom til å mye fokus på lekser og kontakt lærer sa at hun ikke var så glad i lekser. Men det viste seg fort å ikke stemme for de får mye lekser! 😳 

Jeg skulle ønske mine barn gikk på en leksefri skole!

Skrevet

Å nå ble jeg misunnelig! Førsteklassingen min har like mye leselekse pluss 4 A4 sider med skrivelekse i uka. Det er et styr å få tid til alt, dagene etter SFO er jo så korte!

Anonymkode: b609b...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...