Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min som går i 10. klasse har begynt å være mye sammen med en gutt som går i 3. klasse på videregående. Veldig hyggelig gutt, kjempeseriøs mht. skolearbeid, hjelper datteren min mye med realfag. Jeg er likevel bekymret pga. aldersforskjellen. Hva tenker dere? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Anonymkode: 1db65...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min som går i 10. klasse har begynt å være mye sammen med en gutt som går i 3. klasse på videregående. Veldig hyggelig gutt, kjempeseriøs mht. skolearbeid, hjelper datteren min mye med realfag. Jeg er likevel bekymret pga. aldersforskjellen. Hva tenker dere? Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Hvis hun er 16 og han 19 er det ikke så mye du kan gjøre. Annet enn å være tilgjengelig for råd og omsorg når hun trenger det.

Anonymkode: f5bae...4e0

Skrevet

Jeg traff min mann når jeg var 16 og han 21. Kjernekar på alle måter. Så det trenger ikke være noe stress i det heletatt. Hadde han vært 30 så skjønner jeg at du hadde reagert. 

Anonymkode: 16417...5e8

Skrevet

Hans personlighet er viktigere en tallet...

Om han er rolig, lojal, snill med henne og arbeidssom så er jo det bedre en om hun møter en frekk, umoden kjekkas (hvis hun er uheldig) som er på hennes alder? 

Anonymkode: d3c87...e34

Skrevet

Du kan kreve innetider, alkoholnekt, å vite hvor hun er og hvem hun er sammen med, og alt annet som du ville krevd ellers, hun kan ikke leve det livet en nittenåring kan. Utover det er det lite du får gjort, annet enn å understreke viktigheten av smarte beslutninger og prevensjon. Og at hun ALDRI skal sitte på med noen som har drukket "bare en øl". Sørg for å minne på at hun har bare én sjanse til å vise deg at hun faktisk er tilliten verdig.

Anonymkode: 90fe0...60c

Skrevet

Det er vel verre ting som kunne skjedd enn at datteren din treffer en tre år eldre skoleflink kjekk gutt ja. men helt enig i at hun ikke kan leve en 19-årings liv enda. Sett grenser men ikke stress for mye. Han skal vel avgårde og studere også.

Skrevet

Ikke helt den rette å svare på dette kanskje. Da jeg var 16 år bodde jeg for meg selv i en leilighet et godt stykke unna familien, jobbet og gikk på skole. Betalte alle regninger, laget middag og vasket klær og inviterte til julaften for hele familien.

Hadde tatt seg ut om min mor skulle bestemme innetid og hvem jeg skulle være sammen med😉

Anonymkode: 46cba...ee0

Skrevet

Han er jo hyggelig som du sier, og kan oppleves som en god støtte for henne :) Her ville jeg nok vært så blid og vennlig som bare det slik at de gjerne kan sitte sammen med deg fremfor å søke ut og vekk (ikke at jeg mener de gjør det nå altså). Også ville jeg tatt en prat med datteren om prevensjon og sex og tilbudt meg å hjelpe henne til legen slik at hun kan skaffe seg nødvendig prevensjon. Viktig at hun forstår at en baby som 17 åring ikke er noe å trakte etter selvom hun sikkert føler at dette er mannen i hennes liv, og at de kommer til å være sammen for alltid ;) 16 er en ganske naturlig alder å miste jomfrudommen på, og slik du beskriver denne gutten så tenker jeg at det ikke høres ut som den verste personen å ha sine første seksuelle erfaringer med :)

Anonymkode: e8fcb...4c9

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe du skal gjøre, annet enn å sette klare regler for hva som er OK og at hun følger dem. Dialog, dialog, dialog. Ingen alkohol, ingen røyking og snusing, ingen festing, vit hvor hun/de er og sett normale innetider for en 10klassing. Og like viktig, sørg for prevensjon. De har nok sex. Er hun en fornuftig jente skjønner hun alt dette, og er han en fornuftig gutt (som du sier han er) så forstår han også dette. 

Enten så er det den store kjærligheten, eller så går det over. Om det er den store kjærligheten vil du ikke være den som satte en stopper for det, og om det går over... Vel, da går det over. 

Anonymkode: 93daf...9d8

Skrevet

Jeg har barn på samme alder og dette tror jeg ikke du skal lage noen sak ut av.

La de være velkommen hjemme hos dere, inviter gjerne på middag osv så han også blir kjent med dere.  Min 16 (snart 17) åring har også kjæreste og jeg har tro på å slippe de inn i familien, det at de blir behandlet bra og kjenner oss gjør at de også får en høyere terskel for å behandle kjæresten dårlig tror jeg.

Jeg har satt meg inn i hvordan helsestasjon for ungdom fungerer her vi bor og informert mine 2 tenåringer om det. Vi har et greit forhold og snakker åpent om det meste, men de skal også vite hvor de kan henvende seg om det er noe de ikke vil snakke med meg om. Her er det helsesøster på skolen hver dag, det er helsestasjon for ungdom på tirsdag og torsdag ettermiddag, og torsdag er det lege tilstede. Så alt fra sykdom til prevensjon kan tas der, helt gratis, dette vet mine to ungdommer. Der får de gratis kondomer, gratis p-piller osv også. 

Anonymkode: 4f9f1...c8d

Skrevet

Så gamle var mannen min og jeg da vi ble sammen. Foreldrene mine var ikke skeptiske i begynnelsen, men da jeg flyttet langt unna året etterpå og vi fortsatt var sammen og de skjønte at det var mer særiøst enn en liten forelskelse, så la de ham fullstendig for hat og var veldig ufine i mange år. Det ødela forholdet mellom mine foreldre og meg, og det er fortsatt ikke bra igjen, spesielt ikke med min mor. Tror egentlig aldri vi får noe mer enn et helt overfladisk forhold. Å være kjipe mot ungenes kjærester skyver barna fra deg.  

Skrevet
5 minutter siden, Julie (: skrev:

Så gamle var mannen min og jeg da vi ble sammen. Foreldrene mine var ikke skeptiske i begynnelsen, men da jeg flyttet langt unna året etterpå og vi fortsatt var sammen og de skjønte at det var mer særiøst enn en liten forelskelse, så la de ham fullstendig for hat og var veldig ufine i mange år. Det ødela forholdet mellom mine foreldre og meg, og det er fortsatt ikke bra igjen, spesielt ikke med min mor. Tror egentlig aldri vi får noe mer enn et helt overfladisk forhold. Å være kjipe mot ungenes kjærester skyver barna fra deg.  

Oj! Så forferdelig! 

Hvor lenge siden er dette? 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj! Så forferdelig! 

Hvor lenge siden er dette? 

Drøyt ti år siden nå. 

Ja, den er lei. Nå skal det sies at mamma er en ganske konfliktsøkende person generelt, men dette har jo også ført til at resten av slekta har mistet litt respekt for mine foreldre, da de fleste har gjennomskuet hva som har foregått. Vi klarer fint å omgåes og sånn, men det er jo ikke noe vi liker spesielt godt. Har også tatt henne i å snakke dritt om mannen min til ungene... 

Skrevet

Takk for alle svar! Foreløpig er det jo bare januar måned, og min 10.-klassing blir ikke 16 før i september. Hun er altså 15 og han er 18. Hadde hun vært 16, hadde dette ikke vært problematisk for meg.

HI

Skrevet

Viktigst no er at du snakker med henne om prevensjon, for de har nok sex. Helt normalt.  Har og en jente på 15 som er sammen med en litt eldre gutt. Vet de har ofte sex. Min datter er open på dette, men vet å beskytte seg. Må få kose seg når det ikke går ut over andre. Var ikke betre selv på den alderen.

Anonymkode: 48abf...c00

Skrevet

jeg var 14 når jeg traff mannen da var han 19, vi er fremdeles sammen, vert gift i 20 år og har 4 barn sammen idag fra 16-3 år gamle, vi er 45 og 50 år idag

Anonymkode: 9374d...6a7

Skrevet
På 30.1.2018 den 22.30, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar! Foreløpig er det jo bare januar måned, og min 10.-klassing blir ikke 16 før i september. Hun er altså 15 og han er 18. Hadde hun vært 16, hadde dette ikke vært problematisk for meg.

HI

Hun er snart 16. Jeg skjønner ikke hva problemet er? Han virker som en bra fyr. Ikke ødelegg du. Prøver du å skille dem, styrker forholdet deres bare enda mer. Jenter på 15 er mer modne enn gutter på 15. Så en jente på 15 passer sammen med en på 18. Hadde han vært 20 år, skjønner jeg at du hadde vært skeptsk, men ikke nå.

Anonymkode: 16d77...518

Skrevet

Tre års aldersforskjell er jo ganske vanlig i den alderen. Jenter er jo ofte mer modne enn gutter. 

Når det gjelder regler må hun jo ha de som er normale for alderen, kjærest eller ikke. Å nekte dem å være sammen kun basert på aldersforskjellen tror jeg ikke er noe sjakktrekk, vil de være sammen får de det til og alt du oppnår er konfliker og løgner. 

Skrevet
På 30.1.2018 den 9.26, Anonym bruker skrev:

Han er jo hyggelig som du sier, og kan oppleves som en god støtte for henne :) Her ville jeg nok vært så blid og vennlig som bare det slik at de gjerne kan sitte sammen med deg fremfor å søke ut og vekk (ikke at jeg mener de gjør det nå altså). Også ville jeg tatt en prat med datteren om prevensjon og sex og tilbudt meg å hjelpe henne til legen slik at hun kan skaffe seg nødvendig prevensjon. Viktig at hun forstår at en baby som 17 åring ikke er noe å trakte etter selvom hun sikkert føler at dette er mannen i hennes liv, og at de kommer til å være sammen for alltid ;) 16 er en ganske naturlig alder å miste jomfrudommen på, og slik du beskriver denne gutten så tenker jeg at det ikke høres ut som den verste personen å ha sine første seksuelle erfaringer med :)

Anonymkode: e8fcb...4c9

Jomfrudommen? Er ikke det litt vel gammeldags? 

Anonymkode: 16487...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...