Gå til innhold

Hvor mye husarbeid til 11 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi får penger når hun spør,- til buss, kino, godterier osv.. Hun får alt å mer til av klær, sko og digitale ting(tlf osv). 

Men vi har ikke faste oppgaver hun skal gjøre her hjemme, og jeg er begynt å se at hun utsetter og slantrer unna oftere og oftere selv om hun i bunn og grunn bruker å gjøre ting jeg måtte be henne om. Rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskinen osv. 

Men tenker kanskje det ville vært mer hensiktsmessig å heller lagd en liste over faste ting hun skal gjøre og bidra med iløpet av en uke. 

Så da er spørsmålet mitt; hvor mye og ofte, og hva vil være passende for en 11 åring?

Anonymkode: 2acb9...0e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 11-åring har ansvar for sitt eget rom. Rent tøy bretter jeg og legger på pulten. Han må selv legge inn i skapet etter hvert. Fredag eller lørdag tørker han støv og støvsuger rommet. Resten av uka skal rommet holdes (nogenlunde) ryddig. 

I tillegg til rommet må han hjelpe til med lett husarbeid de dagene som ikke er fulle av fritidsaktiviteter. Det kan være å gå med søppel og hente posten, rydde ut av oppvaskmaskin, hjelpe å lage middag, klippe plen eller lignende. Jeg gir gjerne et par alternativer og lar ham velge en oppgave☺️

Anonymkode: 97f2d...fd7

Skrevet

Jeg synes ikke de skal ha så veldig med husarbeid. her må hun holde rommet sitt nogenlunde ok.... Så hjelper hun passe lillebror av og til når jeg er på butikken, dekker på bordet av og til.... og så liker hun når vi to bretter tøy i sammen - blir alltid noen god samtaler da :P Har jo fjell med kler som skal brettes :D

Anonymkode: 878dd...579

Skrevet

11-åringen her må støvsuge den ene etasjen i huset en gang i uka for å få ukepenger. 

Ellers vil vi jo helst ikke knytte ukepenger til oppgaver vi forventer at hun gjør uansett. Både 11-åringen og lillebror må f.eks ta av bordet, legge skittentøy i skittentøyskurven, holde egne rom noenlunde ryddig, re opp senga si hver dag etc. Men akkurat støvsuging må gjøres hvis hun vil ha ukepenger.

Anonymkode: 75d0c...901

Skrevet

11åringen min tar opp matpakke og drikkeflaske fra sekken. Tar opp sekken på rommet. Tøy i skittentøykurven, lager matpakke kvelden før, pakke svømmebag og gymbag+ rydde ut, dekke på bordet, ut med søpla, legge på plass brettede håndkle og kluter i skapet. Noen ganger sorterer hun klærne fra skittentøykurven sin når jeg ber henne om det. Hjelper til av og til med andre ting. Får 100kr i uka.

Skrevet
3 minutter siden, oslojente80 Mina f 07.09.06 skrev:

11åringen min tar opp matpakke og drikkeflaske fra sekken. Tar opp sekken på rommet. Tøy i skittentøykurven, lager matpakke kvelden før, pakke svømmebag og gymbag+ rydde ut, dekke på bordet, ut med søpla, legge på plass brettede håndkle og kluter i skapet. Noen ganger sorterer hun klærne fra skittentøykurven sin når jeg ber henne om det. Hjelper til av og til med andre ting. Får 100kr i uka.

Hva skal 100 lappen dekke?

Anonymkode: 92cd3...f69

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva skal 100 lappen dekke?

Anonymkode: 92cd3...f69

Hun sparer til det hun ønsker seg. 

Skrevet

Min er 13 år Men har hatt de samme oppgavene siden hun var 10 år. 

- gå tur med hunden en gang per dag, gi den mat og nytt vann om morgenen

- holde eget rom ryddig

- legge på nytt sengetøy på egen seng etter at vaskehjelpen har vært her

- brette og legge egne klær som er vasket inn i skapet 

-ta oppvaskmaskinen ved behov 

- samt hjelpe til med andre ting når vi spør. Kan være å rydde ut av handleposene eller passe lillebror når jeg lager middag evt. Dette er ikke noe som forventes hele tiden men innimellom. 

Hun får 100 kr i ukelønn og dette må dekke kino, unødvendig shopping av sminke og klær osv. Hvis hun virkelig trenger noe så dekker vi det. Hvis ikke må hun spare og betale selv. Hun har eget bankkort og nettbank så hun før fulgt med på egen forbruk der. 

Anonymkode: 6ff6f...d56

Skrevet (endret)

Min 11 åring har ikke lenger faste oppgaver, da å rydde opp etter seg selv, bære opp og inn etter besøk av kompiser, legge skittentøy på vaskerom, brette klær som kan brukes om igjen, hjelpe til etc er forventet.

Vi er mer på fellesskap, alle hjelper hverandre. Vi voksne gjør selvsagt aller aller mest, men han spør ofte, tar automatisk ut poser av bilen og bærer opp, hjelper til/henter osv alltid når jeg spør. Tror når han er såpass stor mer på frihet uten tvang, og det ansvaret tar han. 

Ved selskap har han ofte ansvaret for drikke, påfyll av brus/mineralvann etc. Da henter han det vi går tomt for nede, setter det kaldt, heller opp til gjester osv. uten at jeg trenger blande meg i det. Han fyller opp i skåler og tar litt vertrollen han også. Så har mannen og jeg ansvaret for maten og servering. Vi hjelper hverandre.

Endret av Twintipp
Skrevet

Ingen faste opg på 12 åringen. 

Hun holder rommet noenlunde ryddig heilt av seg selv, hun legger klær i skittentøyet. Når jeg gir ho beskjed om å ta ut av oppvaskmaskiba, sette på en maskin håndklær, støvsuge,  hjelpe å sette på plass varer etter handling osv gjør hun det stort sett uten protest.

Ting glir heilt automatisk.

Anonymkode: 684d3...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...